Eerste build: voorbereidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxn
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-01 15:30
Hey allemaal,

Een week terug heb ik redelijk impulsief dit topic geplaatst met vragen rond mijn eerste onderdelen. Vooraf, maar zeker ook achteraf, heb ik nog enorm veel 'research' gedaan hoe ik er precies aan moet beginnen; verschillende youtube build guides, 'pas op voor' guides, info over statische elektriciteit, en dergelijke.

Ik zie mezelf als een voorzichtig iemand en dit kwam zeker naar boven toen ik verschillende topics las waarin wordt aangeraden niet zelf een pc te bouwen op je eentje (voor de eerste keer). In mijn directe vriendenkring is er niemand die me hierbij kan helpen. Echter waren er anderen die zeiden dat het straight forward is als je de manuals bij je houdt.

De schrik blijft, wetende dat mijn eerste build toch rond de 900 EUR zou zijn.

Vandaar enkele algemene vraagjes :)

- Is het allemaal zo moeilijk en ingewikkeld als je je hoofd erbij houdt?
- Wat voor voorzorgsmaatregelen kan ik best nog treffen?
- Is het misschien een goed idee om mijn zeer oude desktop uit elkaar te schroeven en dan weer te assembleren?

Alvast bedankt voor jullie meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:38
Nee, ingewikkeld is het in elkaar schroeven niet.

Je zal verbaasd staan hoeveel kracht je moet zetten op de CPU-koeler. Maar daar kan je moederbord tegen. Je oude desktop uit- en in- elkaar zeker doen. Leer je veel van. Let er wel op dat als je CPU-koeler er af is gegaan je met koelpasta aan de gang moet bij het opnieuw assembleren!

Ik was 15 toen ik mijn eerste PC in elkaar zette. Geen probleem. Gewoon de volgorde in je manual van je moederbord volgen. En zolang je de afstandhouders op de juiste plek monteert zal je niet zo makkelijk kortsluiting maken. (Mij overkomen, kostte mij me USB in een tijd dat USB nog niet standaard was).

Houd er rekening mee dat het juist wel ingewikkeld wordt als je PC het uiteindelijk niet doet! Maar ook daar zijn de diverse FAQ`s hier op GOT te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Waar woon je?
Misschien is er een Tweaker die je kan helpen met de assemblage.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-07 13:24
- Is het allemaal zo moeilijk en ingewikkeld als je je hoofd erbij houdt?
Nee. Zo te zien begin je er niet zomaar aan. Als je goed onderzoek doet en niet direct met een hamer aan de slag gaat als er iets niet past, dan is het allemaal goed te doen.

- Wat voor voorzorgsmaatregelen kan ik best nog treffen?
Zo te zien heb je al diverse guides doorgenomen. Het lijkt me dat alles dan duidelijk is. Heb je specifieke vragen?

- Is het misschien een goed idee om mijn zeer oude desktop uit elkaar te schroeven en dan weer te assembleren?
Dat is zeker een goed idee. Al is het maar om een keer te voelen hoe een ram-reepje in het slot klikt, of om te oefenen met het aanbrengen van koelpasta en en het monteren van een cpu-koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een tweaker in de buurt die meekijkt/meehelpt/dat ding in elkaar zet is opzich wel handig als je wat bangig bent.

Zelf vind ik het behoorlijk makkelijk om een pc in of uit elkaar te halen, maar, niet iedereen heeft die handigheid, en een klein foutje kan flinke gevolgen hebben, bekend zijn die verdraaide afstandsbusjes.

Een wat ouder ding in en uit elkaar zetten is opzich wel handig, wel eraan denken dat echt oude intel's geen LGA zijn, maar nog ouderwetsch de pinnen op de cpu hebben zitten, en de gaten in het mobo, en niet andersom. Ook zijn aansluitingen als P-ATA inmiddels uitgestorven, en is een AGP-slot wat anders dan een PCI-e slot.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:22
Waar woon je ongeveer, er is vast een tweaker in de buurt die wel mee wil kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxn
Bedankt allemaal, goed om te horen.

Oude pc staat bij mijn ouders thuis, ongeveer 250km verderop. Ga er pas over twee weken heen maar het wachten zal me vele problemen achteraf helpen voorkomen. Het is inderdaad wel een oud ding maar daar houdt ik sowieso rekening mee bij mijn echte build.

Als ik het achteraf nog steeds niet zie zitten probeer ik via dit forum iemand te zoeken die een middagje wilt helpen :)

De voornaamste issues die ik zie gebeuren zijn de volgende:
- Een of ander probleem met statische elektriciteit
- CPU koeler juist monteren
- Eventueel probleem met enkele kabels (heb ik wel alle kabels ter beschikking of had ik er nog afzonderlijk moeten kopen - dit ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Die eerste valt op zich best mee, je kan een anti statisch armbandje omdoen. Maar zorg er vooral voor dat je niet op sokken op tapijt loopt, heb het zelf wel gedaan zonder dingen die kapot gaan maar better safe then sorry.

Het 2e vinden zelfs de ervaren pc bouwers vervelend, zorg ervoor dat je hem op het moederbord vastmaakt voor je het in de kast plaatst.

Kabels zitten bij je voeding en dan bij je moederbord zitten meestal kabels om je HDD en SSD aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxn
Okay, voel me al wat meer op mijn gemak!

Als alternatief voor een anti statische armband heb ik gehoord om de case af en toe aan te raken. Wordt dit aangeraden? En is het eveneens goed als die case compleet leeg is en bv op de grond staat? Lijkt me van wel maar is me nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Ik raak zelf meestal de verwarming aan aangezien je case niet geaard is als je voeding niet aangesloten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 13:04
Vorig jaar 2 nieuwe pc´s in elkaar gezet (icore 5 en /) gewoon rustig op het gemak en met goed licht en gereedschap.

Bij het aanzetten alle 2 gewoon werken en meteen Windows erop en sindsdien als een tierelier.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 641520

Ik weet ben ook een beetkje scary want ik ga ook voor de eerste keer een pc in elkaar steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Een pc in elkaar zetten is tegenwoordig echt heel eenvoudig, zeker met die Youtube guides. Het meeste gepriegel zit hem in het installeren van de cpu-koeler vind ik altijd. Dat gedoe met de backplate. Maar dat is meer een kwestie van schroefjes die even niet meewerken, niet dat er iets kapot gaat ofzo.

Verder dacht ik de eerste keer dat er veel meer koelpasta op de cpu moest en vond ik het ook raar dat de cpu kraakte bij het vastzetten. :+ Het is aan te raden om na het bouwen de cpu te testen met Prime95 en tegelijkertijd temperaturen in de gaten te houden met Real Temp. Als de temperaturen te hoog worden tijdens een Prima95 torture test, dan is er iets mis gegaan met het installeren van de koeler. Het is een goed idee om deze test een uurtje te laten draaien. Ik heb pas geleden nog een Tranquillo gemonteerd op een i5-4590 en de temperatuur bleef rond de 70 graden tijdens de torture test, wat ik acceptabel vind.

Voor de rest spreekt alles voor zich vind ik en anders weet de handleiding van het moederbord meestal wel raad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik zat met hetzelfde probleem!
Ik was ook bang dat ik iets verkeerd zou doen, maar dat was nergens voor nodig...een aantal tips:
- Werk rustig, je hebt (als het goed is) geen haast
- Kijk goed wat je doet
- Ik raakte iedere keer met mij arm (blote arm) de kast aan als ik een onderdeel vast had, geen idee of het hielp, maar geen schade opgelopen
- Draai niks veel te strak aan...
- Zorg dat je veel licht hebt, kan fijn zijn
- Ik had rubberen dokters handschoentjes (kan je overal halen) om vette vingers aan je spul te voorkomen.
- Bestel Mobo + cpu + ram + koeler bij dezelfde winkel, dan helpen ze je makkelijker als je problemen hebt!

Deze video had mij overgehaald om zelf te bouwen (godszijdank):
https://www.youtube.com/watch?v=MDxT8bSR3co

[ Voor 7% gewijzigd door pwillemske op 20-01-2015 19:56 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 641520

danku wel dat helpt mij ook veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxn
Bedankt voor de goede tips allemaal!

Ik ga gewoon bestellen :)

Rest me nog één vraagje:
Is het echt de moeite om alles bij één winkel te kopen (hogere prijs in acht genomen)? Wat betreft after sales hulp e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Lekker los kopen, bespaard geld (als je een wenslijstje hebt --> Bestelkosten berekenen).

Let er trouwens op dat er een WiFi kaart in je lijstje staat die alleen werkt in laptops.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxn
MK1998NL schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 22:34:
Lekker los kopen, bespaard geld (als je een wenslijstje hebt --> Bestelkosten berekenen).

Let er trouwens op dat er een WiFi kaart in je lijstje staat die alleen werkt in laptops.
Dag MK :) Jou ken ik nog!

Ok, ik ga dan toch maar via 2-3 winkels bestellen. Eventuele zaken die idem qua prijs zijn bij Coolblue bestellen gezien ze geen verzendingskosten aanrekenen.

En die WiFi kaart ... bedankt! Ik ging er normaal gezien toch nog wel een vraag over stellen, normaal gezien ... hartelijk dank!

Even wat gegoogled en nu kom ik op deze twee waar ik het verschil niet direct zie ... Hoe komt dit?
http://tweakers.net/price.../253876;266370/categorie/

Waarvan de goedkoopste trouwens betere commentaar krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door cxn op 20-01-2015 23:23 ]

Pagina: 1