Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Laptop, geen BIOS, alleen backlight.

Pagina: 1
Acties:

• coolyr
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-04-2024
Beste medetweakers,

Ik heb een laptop 'Acer Aspire 8930G-904G100BWN' waar ik een ssd in heb gestopt uit een andere computer waar ik Windows op wilde installeren (lang verhaal om duidelijk te maken waarom ik dit deed). De installatie mislukte op een of andere manier dus heb ik die ssd er weer uit gehaald. Toen heb ik de normale ssd er weer in gedaan die al zeker een half jaar goed heeft gewerkt in de laptop.

Mijn probleem werd toen dat de laptop 2 sec. zo'n '-' laat knipperen en daarna zwart beeld, het beeld is wel aan want je ziet backlight.
Er is dus ook geen mogelijkheid om in de BIOS te komen.
Heb verschillende bootable ssd's, usb's geprobeerd, heb de bios-batterij vervangen, niks werkt.

Bij Mycom gaven ze aan dat waarschijnlijk het moederbord kapot is, dit op basis van mijn bevindingen en drukken op Fn f6 en nog wat knoppen waarmee backlight aan en uit gaat of naar ander scherm. Met externe monitor aangesloten heb je ook wel signaal, maar alleen zwart scherm.

Kan ik er van uit gaan dat mijn 6 jaar oude desktopvervanger laptop kapot is en moet ik op zoek naar wat nieuws of zijn er andere mogelijkheden? Excuses voor dit lange essay, maar mijn laptop is me dierbaar!!!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Als je opgestart hebt met een drive uit een andere computer heb je je laptop proberen te bedrijven met software voor een andere chipset. Dat kan idd je mobo ruineren.
Het enige dat je nog kunt proberen is op te starten zonder ssd. Als je dan niet meer reactie krijgt, denk ik dat je mobo dood is.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 23:14

AzzKickah

06-CENSORED

Veng7 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:20:
Als je opgestart hebt met een drive uit een andere computer heb je je laptop proberen te bedrijven met software voor een andere chipset. Dat kan idd je mobo ruineren.
Sorry, maar dat is echt onzin. Windows zou er gewoon uit klappen met een BSOD bij het booten.

Geeft de laptop nog wel een of meerdere piepjes als je hem aanzet?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Veng7 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:20:
Het enige dat je nog kunt proberen is op te starten zonder ssd. Als je dan niet meer reactie krijgt, denk ik dat je mobo dood is.
Noem 1 voorbeeld waar een verkeerde chipset driver in Windows een echt probleem oplevert, Windows zal proberen standaard drivers er tegenaan te gooien, als dat niet lukt dan kapt Windows ermee, verder kan je er niets hardware matig mee slopen...
Ik zou zeggen alle SSD's, HDD's, USB stickjes en geheugenkaartjes eruit zodat er niets is om vanaf op te starten, de BIOS zal dan uiteindelijk dat moeten melden, kan je tegelijk tijdens het opstarten op de F toetsen en Delete rammen om te proberen in de bios te komen ;)
Lijkt me niet dat je het moederbord kapot hebt gekregen met een SSD wissel, misschien als je het doelbewust probeert door bijv. de SSD met een aanloopje door de laptop te gooien maar verder kan er vaak niet echt veel mis gaan.
Maar voor de zekerheid: Je had tijdens het wisselen van SSD's enz. de accu en adapter niet in de laptop zitten?

Probeer anders ook even de accu er een kwartiertje uit te laten (adapter ook, kwartiertje helemaal geen stroom) en dan op te starten, dat wil ook nog wel eens helpen :)

Fixing things to the breaking point...

• Veng7
Dan licht men mij wel heel erg verkeerd voor. Ik heb zelf wel een keer een HD zonder problemen overgezet. Maar dit werd me later ten zeerste afgeraden. Blijkbaar uit voorzichtigheid dan. :*)
Wie wil er immers risico met zijn mobo nemen. Misschien ook dat ik de waarschuwingen verkeerd geinterpreteerd heb.
Mooi te weten dat het wel kan, ook al werkt dan niet alles.
Zo leer ik elke dag iets bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Veng7 op 27-01-2015 15:52 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• coolyr
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-04-2024
Heb de SSD uiteraard omgewisseld zonder accu en adapter en dan aanknop ingedrukt houden ff zodat er geen stroom meer op zit.
De laptop geeft geen piepjes, met/zonder geheugen, USB's, hdd enz.. Ook accu kwartiertje dag/ 2 dagen eruit laten en dan weer proberen werkt ook niet.
Daarnaast over de kwestie die jullie bespraken kan ik de laptop ssd zonder problemen draaien in mijn PC, dus daar kan/zal het niet aan liggen m.i..

• Veng7
Ik kan er natuurlijk ook niet inkijken, maar zeker als je eerst welI piepjes kreeg en nu niet meer dan vrees ik toch echt dat Mycom gelijk heeft en dat je mobo defect is.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:39
Als ik naar de specs kijk :
Videochip GeForce 9700M GT
dan gok ik op dit:
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Als ik het goed heb was een 9700M GT een MXM kaartje, dus die zou je gelukkig los van je moederbord kunnen vervangen. (of in de oven doen }) )
(Verklaart ook waarom je wel backlight hebt, maar geen beeld ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Biersteker op 31-01-2015 16:02 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Biersteker schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:00:
Als ik naar de specs kijk :
Videochip GeForce 9700M GT
dan gok ik op dit:
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Als ik het goed heb was een 9700M GT een MXM kaartje, dus die zou je gelukkig los van je moederbord kunnen vervangen.
(Verklaart ook waarom je wel backlight hebt, maar geen beeld ;) )
Artikel gaat over 8000 serie kaarten, 8xxx != 9700 dacht ik ;)
Verder kan ik nergens iets vinden over dat zijn laptop een MXM gpu heeft, als die dat al heeft is het nog de vraag of je een nieuwe gpu kan vinden, of die compatibel is, of de koeling past en genoeg is en of het betaalbaar is, meestal is het alleen al goedkoper een nieuwe laptop te kopen...

Fixing things to the breaking point...

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:39
RGAT schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:05:
[...]

Artikel gaat over 8000 serie kaarten, 8xxx != 9700 dacht ik ;)
Verder kan ik nergens iets vinden over dat zijn laptop een MXM gpu heeft, als die dat al heeft is het nog de vraag of je een nieuwe gpu kan vinden, of die compatibel is, of de koeling past en genoeg is en of het betaalbaar is, meestal is het alleen al goedkoper een nieuwe laptop te kopen...
de 8xxx -> 9xxx was voornamelijk het overgaan van 65mn naar 55nm
Verschil tussen bijvoorbeeld een 8800GT en een 9800GT is G92 of G92b (65mn of 55mn).
Zowel de 8xxx serie als de 9xxx serie hebben dit probleem.

(De 9700M is een G96 core ;) )

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 19:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bijna al dit soort defecten zijn prima op te lossen met een reflow. Dat is niet lomp bakken in een gewone oven, maar de chip opnieuw solderen met een temperatuur-geregeld hetelucht soldeerstation. Gewonnen levensduur is wisselend. Ik doe dit regelmatig voor oa diverse tweakers :)

Bas z'n knutselblog: Repair Macbook Pro early 2011
Bas z'n knutselblog: De Rode Ring des DOODS
Pagina: 1