Betaalbaar AutoCAD systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hifigamefreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
AutoCAD 3D models bekijken en aanpassen

Wat mag het systeem gaan kosten?
€500-600 max

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Samsung 840 250GB EVO (nieuw in verpakking), beeldscherm, toetsenbord, muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
i7

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, Nvidia, ASUS, MSI, Gigabyte

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
M-ITX mogelijk, misschien zelfs Intel NUC/Gigabyte BRIX

Ga je overklokken?
Misschien

Systeem 1:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX Pro GB-BXi7-4770R€ 565,-€ 565,-
1Crucial CT102464BF160B€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 627,95

Systeem 2:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 188,89€ 188,89
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 79,-€ 79,-
1EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB€ 132,-€ 132,-
1Cooler Master Elite 110€ 31,95€ 31,95
2Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 63,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,69

Systeem 3:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VivoPC VM60-G113M€ 199,95€ 199,95
1Crucial CT102464BF160B€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,90

[ Voor 104% gewijzigd door hifigamefreak op 19-01-2015 16:29 . Reden: Systeemconfiguratie gewijzigd + toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best Buy Guide September, November en reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2015

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hifigamefreak
br00ky schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:39:
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.

[...]

Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best Buy Guide September, November en reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2015

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!
Bedankt, had dat even over het hoofd gezien :). Ik zal er een voorbeeld bij zetten, hopelijk komen er dan spoedig wat meer reacties ook :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je alleen modellen gaat bekijken en aanpassen heeft een i7, iig het Hyperthreadig deel, geen zin. Dus op zich kom je al een heel eind met een i5 4690 al dan niet met K. Hyperthreading heeft vooral nut als je ook gaat renderen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Laatst online: 12-11-2023
Er moet nog RAM in je BRIX. 8GB wordt aanbevolen voor Autocad, dus ook in je andere setup zou ik er nog 4 bijprikken. Met een een goede 300W voeding kom je ook een heel eind, tenzij je er een andere GPU in gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hifigamefreak
Bedankt voor alle reacties, ik heb bovenstaande inventarissen aangepast en nog een extra systeem toegevoegd. Aangezien de persoon waarvoor ik dit uitzoek zo min mogelijk wil spenderen, heeft hij al een systeempje op het oog. Deze is op dit moment erg goedkoop maar hij had een model met een Celoron processor erin, deze is ten minste nog met een (ietwat oudere) i3 processor. Lijkt jullie dat voldoende voor een beetje CAD werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die i3 is genoeg voor een beetje CADwerk, als je gaat spelen met 3D dan zal die het redelijk zwaar krijgen.
Ik heb deze ook in mijn laptop zitten en die heeft geen enkel probleem met 2D cad tekeningen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 19-01-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Laatst online: 12-11-2023
Laat je niet al teveel beïnvloeden door de lading van Intel's merknamen. Een moderen Celeron G-series desktop CPU is sneller dan de (mobile) i3 uit de Vivo-PC. Die laatste lijkt me nou niet echt het schoolvoorbeeld van een CAD systeem.

Ik zou als ik jou was eens kijken naar het basis/instap systeem uit de BBG en daar evt wat aan tweaken. Zo'n modulaire opzet laat veel meer ruimte voor toekomstige upgrades, mocht het toch allemaal niet meer voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Als ik me niet vergis, hebben CAD-programma's graag hoge single-core speed, nee?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MK1998NL schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:56:
Als ik me niet vergis, hebben CAD-programma's graag hoge single-core speed, nee?
Wat is hoog, voor 2d werk had ik een aantal jaar geleden genoeg aan een SU9400 CPU met 4Gb geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Ik heb even gezocht maar ik kan nergens bevestiging vinden dat je met integrated graphics voldoende prestaties krijgt met Autocad 3D. Sterker nog, vaak word aangeraden om voor een dedicated grafische kaart te gaan. Daarom raad ik je aan om dat advies op te volgen of het goed uit te zoeken.

http://www.tomshardware.c...graphics-card,3493-6.html

Dan kom ik dus uit op systeem 2. Nvidea lijkt beter te presteren dan AMD dus dat is prima.

Overigens beschikt systeem 1 over een Iris Pro 5200 GPU en hoge clockspeed. Dus als het compact moet zijn en je durft het aan om geen uitbreidingsmogelijkheid te hebben dan is dat altijd nog een betere keuze dan optie 3.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Ernemmer schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:19:
[...]

Wat is hoog, voor 2d werk had ik een aantal jaar geleden genoeg aan een SU9400 CPU met 4Gb geheugen.
Op dit moment...as we speak probeer ik Tekla draaiende te houden op een su9400 met 4GB ram.
Met weinig succes overigens en, dat bracht me ook bij dit topic.

Ik begrijp dat zowel AutoCad als Tekla....etc.. allemaal stevig leunen op de OpenGL basis i.c.m. hoge clock snelheden van de cpu. Bij de I7 4770R zit het wel snor met clocksnelheid maar die Iris Pro 5200 is me nog een twijfelgeval. Ik kan ook nergens Benchmarks vinden van een Iris 5200 Pro vs een willekeurige Nvidia. Mij was echter ook de Gigabyte Brix Pro opgevallen en ik zou hem dan ook graag achterop de TV hangen om zo Tekla te kunnen draaien met de huidige SU9400 laptop...Volgens mij moet dit kunnen met remote desktop.

Mij is even de vraag aan de TS. Heb je al een Brix Pro aangeschaft ? en loopt dat een beetje ? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tekla is natuurlijk een stuk zwaarder pakket dan Autocad 2D.
Als jij Tekla een beetje normaal wilt draaien zal en echt een goede CPU en GPU nodig hebben. Die Iris Pro zal niet genoeg zijn om een beetje leuke Tekla modellen te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Ik hoef niet direct enorme modellen te renderen hoor...Dat doe ik op het bedrijf wel maar het zou fijn zijn om thuis wat overwerk te kunnen verrichten of in ieder geval mijn model te kunnen bekijken. Ik probeer er ondertussen achter te komen hoe zo'n Iris 5200 zich houdt als je er 16 of 32GB ram naast zet. Ik begrijp uit een review van de Zotac EI750 welke dezelfde processor gebruikt dat dat nogal invloed heeft op de prestaties van de Iris.

Wat versta je trouwens ons "leuke cpu" precies ? De 4770r lijkt me namelijk v.w.b. kloksnelheid prima. Even in het midden gelaten hoe goed genoemde tekenpakketten omgaan met multicore functionaliteit is de single core snelheid (lees:turbo) uitstekend te noemen. Heel veel hoger wordt het niet volgens mij.

Goed, we zoeken nog even verder....Waarom heeft Gigabyte niet gewoon een MXM slot in die Brix gestopt. Zat leuke Nvidia MXM kaarten te koop op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou even een DM sturen naar de TS, heb je meer kans op dat hij antwoord geeft :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Waarschijnlijk heb je via je bedrijf gewoon toegang tot de helpdesk van Tekla. Bel ze gewoon even op en vraag het.
Zelf zou ik denk ik gaan voor een systeem waarbij je eventueel nog een videokaart toe zou kunnen voegen.
Overigens, vaak zijn tv's niet fijn om op te werken omdat het scherm traag is. Dan word het superirritant om vlot met de muis op buttons te klikken. Je klikt dan altijd te ver.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:35

Tribits

Onkruid vergaat niet

Turbo-Puppy schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:12:
[...]

Bij de I7 4770R zit het wel snor met clocksnelheid maar die Iris Pro 5200 is me nog een twijfelgeval. Ik kan ook nergens Benchmarks vinden van een Iris 5200 Pro vs een willekeurige Nvidia.
Deze al gevonden: Intel Iris Pro 5200 graphics review?
Conclusie

Intel stelde zich tot doel bij de ontwikkeling van de GT3e ofwel Iris Pro Graphics 5200 geïntegreerde GPU om het prestatieniveau van de Nvidia GeForce GT 650M mid-range mobiele GPU te evenaren. Op basis van onze benchmarks mogen we concluderen dat dat gelukt is

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

busscherski schreef op maandag 22 juni 2015 @ 23:10:
Waarschijnlijk heb je via je bedrijf gewoon toegang tot de helpdesk van Tekla. Bel ze gewoon even op en vraag het.
Zelf zou ik denk ik gaan voor een systeem waarbij je eventueel nog een videokaart toe zou kunnen voegen.
Overigens, vaak zijn tv's niet fijn om op te werken omdat het scherm traag is. Dan word het superirritant om vlot met de muis op buttons te klikken. Je klikt dan altijd te ver.
Ik ben bekend met de systeemeisen. Deze zijn tevens te vinden op de website. Kort gezegd adviseert men "hoe sneller, hoe beter" maar, een leuke I5 met een recente mid-rang GTX zou prima moeten voldoen i.c.m. 8 of 16gb ram.
Ik wil de (mini) pc overigens niet gebruiken i.c.m. de televisie. De bedoeling is hem slechts achterop te hangen omdat mijn router daar weer net achter hangt. Voor wat betreft de GPU uitbreidingsmogelijkheden delen we hetzelfde standpunt. In weet inmiddels dat er diverse mxm gpu gebaseerde mini pc's te koop zijn. Dit heeft ook absoluut mijn voorkeur. Waarom dan specifiek een mini pc ? Tja, Mocht ik ooit mobiele ideeën krijgen dan kan dat gewoon en het prijsverschil met een gelijkwaardige desktop is te verwerpen.
Die had ik inderdaad gezien. Misschien is het mijn gebrek aan hardware kennis die te wensen overlaat maar, ik kan in die review geen duidelijke overeenkomst vinden betreffende OpenGL prestaties in vergelijking met de GT-650m. Overigens betwijfel ik of een GT-650m de gewenste prestaties gaat leveren. Mijn oog staat meer gericht op de GTX 760 die als mxm variant te krijgen is dan en een klap meer prestaties levert. Ik ben echter bang dat die Iris pro 5200 vreselijk te kort gaat schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:35

Tribits

Onkruid vergaat niet

Je kan een groot aantal OpenGL benchmark resultaten vinden op GFXBench. Die MXM uitvoering zou dan de GTX760m worden, maar die bestaat volgens mij niet. Dan wordt het de GTX670m, presteert welleswaar beter dan de Iris Pro 5200, maar is voor zover ik na kan gaan slecht te verkrijgen en enorm duur. Daarnaast legt die kaart het nog steeds af tegen een eenvoudige GTX750Ti.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Dank voor je link !

Die GTX 760 is inderdaad een Mobiele uitvoering als MXM uitvoering. En vergeleken bij de Iris Pro 5200 is dat een pruts kaartje. Helaas is er geen OpenGL (Particle simulation) voor de Iris beschikbaar op die website maar, op alle andere fronten maakt de Iris Pro 5200 gehakt van de GTX760M.

1-0 voor de Iris dan maar.

Kijkende na de GTX 750ti (desktop kaart) dan is die over het geheel maar marginaal sneller dan de Iris.
Op dat punt blijft mijn voorkeur dan voor de Iris bestaan omdat die in een mini pc verstopt zit. (zie eerder genoemde argumenten hiervoor)

Tekla raad een GTX 770 (minimaal) aan waarbij de Iris op de genoemde website op alle gebieden nog redelijk mee kan komen echter, bij low level texturing scoort die gtx770 opeens een factor 4 beter. Nu rijst me even de vraag in hoeverre die laatste test relevant is voor mijn toepassing. Iets in me zegt dat juist die score een goed beeld schetst van de prestaties in Tekla.
Pagina: 1