Algemeen, RAM

Pagina: 1
Acties:

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik zoek een uitgebreide handleiding hoe ik mijn RAM geheugen moet kiezen. Deze guide geeft mij de indruk dat ik vooral de goedkoopste moet kopen. Is dat ook zo?

Wat is bijvoorbeeld de invloed van een bepaalde CPU, Mobo(behalve dat 'ie ondersteund moet worden natuurlijk), enz. op de keuze.

Alvast bedankt!

P.S. Ik ben slechts in de orienterende fase van het samenstellen van een PC. Ik hoop voor Haswell Refresh + 16 GB RAM te gaan, bijvoorbeeld.

[ Voor 15% gewijzigd door RdeGroot op 19-01-2015 15:27 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:34

TommieW

Numa numa.

Als je zeker wil weten dat het werkt, moet je RAM kopen uit de QVL van je moederbord. Maar meestal werkt het allemaal wel, zolang het maar de juiste snelheid is en juiste type (DDR3 enz.).

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• RdeGroot
  • Niet online
TommieW schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:21:
Als je zeker wil weten dat het werkt, moet je RAM kopen uit de QVL van je moederbord. Maar meestal werkt het allemaal wel, zolang het maar de juiste snelheid is en juiste type (DDR3 enz.).
Dat snap ik. Maar dan zijn we nog niet bij de optimale keuze... Wat is bijvoorbeeld deze juiste snelheid? Neem bijvoorbeeld pricewatch: ASRock X99M Extreme4 en pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

dat is geen Haswell Refresh, dat is Haswell E, je moet wel behoorlijk wat voor je systeem over hebben wil je dat gaan halen, en je moet 't ook echt nodig hebben. daar heb je namelijk DDR4 nodig, en dat is erg duur
wat wil je met de pc gaan doen?

[ Voor 7% gewijzigd door NLBUURMAN op 19-01-2015 12:36 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• RdeGroot
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:36:
dat is geen Haswell Refresh, dat is Haswell E, je moet wel behoorlijk wat voor je systeem over hebben wil je dat gaan halen, en je moet 't ook echt nodig hebben. daar heb je namelijk DDR4 nodig, en dat is erg duur
wat wil je met de pc gaan doen?
Het was slechts een voorbeeld. Ik vroeg me af hoe je in het algmeen RAM uit kiest. Welke keuzes moeten er gemaakt worden?

Als ik bijvoorbeeld bovengenoemd CPU en Mobo wil, wat zou dan de beste keuze zijn qua RAM en hoe komt je uit op die conclusie? Zoals in de algemene componenten guide de goedkoopste kiezen, of iets anders?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Geheugentest van Tweakers: reviews: De grote Tweakers-geheugentest

- Strakkere timings geven echt 0,0 verschil tegenwoordig
- Hoger Mhz geeft een klein beetje prestatiewinst
- Dual Channel draaien tov Single channel geeft marginale winst; valt tegen.
- 8 gb = gaming pc, 16 gb = gaming/bewerkings pc. Boven de 8GB wordt alleen echt interessant wanneer er met virtuele omgevingen wordt gewerkt of grote bestanden uitpakken/renderen/bewerken.
- Geheugensnelheid van meer dan 1600 Mhz is vooral interessant voor AMD-Apu's; die maken hier immer gebruik van.

Mijn conclusie: lekker 2 x 4gb draaien als je een gamesysteem maakt. Het is dan totaal zinloos om een bizar hoog Mhz te kopen of 16Gb; deze meerprijs geeft marginaal prestatiewinst en kan veel beter in de videokaart/cpu gestoken worden.

Wat ga je doen met je PC? Dat is de hamvraag.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• RdeGroot
  • Niet online
stin00 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:46:
Geheugentest van Tweakers: reviews: De grote Tweakers-geheugentest

- Strakkere timings geven echt 0,0 verschil tegenwoordig
- Hoger Mhz geeft een klein beetje prestatiewinst
- Dual Channel draaien tov Single channel geeft marginale winst; valt tegen.
- 8 gb = gaming pc, 16 gb = gaming/bewerkings pc. Boven de 8GB wordt alleen echt interessant wanneer er met virtuele omgevingen wordt gewerkt of grote bestanden uitpakken/renderen/bewerken.
- Geheugensnelheid van meer dan 1600 Mhz is vooral interessant voor AMD-Apu's; die maken hier immer gebruik van.

Mijn conclusie: lekker 2 x 4gb draaien als je een gamesysteem maakt. Het is dan totaal zinloos om een bizar hoog Mhz te kopen of 16Gb; deze meerprijs geeft marginaal prestatiewinst en kan veel beter in de videokaart/cpu gestoken worden.

Wat ga je doen met je PC? Dat is de hamvraag.
Yes, zo'n uitleg wilde ik graag horen. Ik zal straks even door het artikel heen lezen. Bedankt.

Ik wil iets gamen, iets videobewerking(veel stabilisatie van beelden) en verder vind ik het simpelweg leuk om een mooi systeempje te bouwen. Bedankt voor de kennis!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

https://www.youtube.com/watch?v=ajyzZ-zaq0o

Het verschil in RAM is meestal minimaal. vandaar dat de meeste voor de goedkoopste gaan. een reden voor andere ram kan zijn kleur en/of grote.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Geen dank! Verder nog wat aandachtspunten:

- Bekijk hoeveel Mhz jouw moederbord ondersteunt (al is dat bij een nieuw systeem geen enkel probleem)

- Check wat voor CPU koeler je gaat gebruiken. Bij een gigantische luchtkoeler die over het geheugen hangt is het aan te raden low-profile ram te gebruiken - deze zijn dusdanig 'verlaagd' dat ze onder grote koelers passen.

Maar welk ram moet je nou kiezen? Allereerst ga je na wat je nodig hebt. Bij gamen en lichte videobewerking is 2 x 4 GB prima en je kan dit altijd later nog verder uitbreiden naar bijvoorbeeld 4 x 4 GB, mits je duidelijke tegen RAM limieten aanloopt.

De timings zou ik uberhaupt niet op letten en het aantal Mhz is echt meer dan prima op 1600 Mhz; veel hoger kost vaak stukken duurder terwijl de prestaties slechts met enkele procenten toeneemt. Een meerprijs van 20% voor 3% prestatiewinst is gewoon moeilijk te verantwoorden.

Ten slotte kan je kijken naar het merk. Welke merk heb je goede ervaringen mee? Welk merk heeft een goede RMA support, aangezien er vaak levenslang garantie op zit? Voor mij persoonlijk is dit Corsair vanwege de bizar vriendelijke RMA service. Ik heb onlangs DDR2 geheugen opgestuurd ter RMA en kreeg een gelijkgeprijsd DDR3 setje terug.. Wauw.

Je zou verder nog naar de kleurensamenstelling kunnen kijken als je een window hebt met duidelijke casemod ambities: bij een volledig zwart/rood systeem wil je natuurlijk geen knalblauwe geheugenlatjes!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• RdeGroot
  • Niet online
stin00 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:05:
Je zou verder nog naar de kleurensamenstelling kunnen kijken als je een window hebt met duidelijke casemod ambities: bij een volledig zwart/rood systeem wil je natuurlijk geen knalblauwe geheugenlatjes!
Geen casemodambities. Is de keuze net weer wat makkelijker :)

• TerrorDanny94
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07-2022
Je kan ook ramdisk gebruiken :p maar kost echt hoop geld.
Als je een x99 heb neem dan 4 modules. Voor quad channel als je een b h of z bord heb dan maar 2 die hebben alleen dual channel. Voor geheugen kies eentje die hoge mhz heeft met een lage cl (dit is Maar echt minimaalen prestatie winst hoor) ik had ergens een schema van welke wat kan nemen.. Die zal ik als ik weer op de pc zit even bij zeten. Maar dit stont er in....
Cl7 1600mhz
Cl8 1866mhz
Cl9 2133mhz
Cl10 2400mhz
Maar de x serie cpu kan tot 1866mhz ondersteunen daarna merk je echt bijna nix meer en de b h z series tot 1600mhz
De hoeveelheid geheugen is beste voor
1. 4gb office en internet
2. 8gb (+1) en gamen
3. 16gb (+ 1 en 2) video/foto bewerking
4. 32 en hoger (1,2,3) ramdisk of server

• RdeGroot
  • Niet online
Bedank voor alle info.

Is het misschien handig als bovenstaande kennis in een guide terechtkomt? Anders vraagt morgen iemand hetzelfde...

maar daar moet natuurlijk wel iemand tijd/zin voor/in hebben
Pagina: 1