Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:17

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Na mijn topic wat een redelijk rendement zou zijn voor het verhuren van een nieuwbouw woning is nu de vraag of dat kan in het budget van de toekomstig huurder. Het gaat om een fysiek gehandicapte vriendin van ons (zie dit topic voor wat meer achtergrond). Als er een reeële kans is dat dit mogelijk is ga ik het samen met haar verder onderzoeken.

Het gaat om een geschakelde nieuwbouwwoning in Hengelo. Oppervlak zo'n 60 m2, alle basisvoorzieningen op de begane grond, drempelloos, thermostaatkranen. Vraagprijs voor de grond is 366 per meter. Waar ik zelf eventueel wil wonen moet de voortuin minstens X meter diep zijn (X nog nader te bepalen), en dat geldt daarmee dus ook voor deze woning. Verschillende straten hebben verschillende eisen. Totaal budget zo'n 90.000 euro (600 huur per maand * 15 kapitalisatiefactor (mooi woord voor scrabble)).

Mijn onderbuik gevoel en wat rekenwerk zegt dat het erg ambitieus is voor de prijs, en dat dit vooral in de kosten van de grond zit. Ik ben op zoek naar creatieve ideeën. Door bijv. zelf een deel van de achtertuin te gebruiken krijgen wij een grotere tuin en kan ik de benodigde diepte drukken. Wel een vestzak-broekzak constructie, maar hij helpt wel wat.

[edit]
Ik lees net dat er een inspanningsverplichting voor 10% zorgwoningen is. Misschien geeft dat nog kansen...

[ Voor 16% gewijzigd door Milmoor op 19-01-2015 19:56 . Reden: Kleine verduidelijkingen ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mmm, wat lezen later zijn de zorgwoningen in een apart clustertje gepland (met kleinere voortuinen). Dus onze vriendin in hetzelfde rijtje krijgen is nu niet volgens concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oom van me is zo ooit bezig geweest voor mijn nichtje (Down syndroom). Die hebben met een aantal ouders de koppen bij elkaar gestoken, een stichting opgericht en daarmee een huis gekocht en verbouwd.
Als ik jou was zou ik eens een notaris bellen, dikke kans dat een stichting erg handig is (want geen winstoogmerk, maar ook geen hoofdelijke aansprakelijkheid van het bestuur van de stichting) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Die inspanningsverplichting geldt voor een projectontwikkelaar. Ga met die vent praten. Hij gaat het geen probleem vinden als er iemand de verantwoordelijkheid voor 1 van die zorgwoningen op zich neemt. Zo'n cluster is politiek niet heel erg gewenst, jouw idee juist wel. Dus als je het handig aanpakt laat je de projectontwikkelaar goede sier maken met jouw huis.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het is inderdaad de bedoeling met de projectontwikkelaar te gaan praten. Maar vooraf wil ik wel een beeld hebben of we een kans van slagen hebben.
Wat betreft de stichting: waar helpt dat? Belastingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat vermoedelijk ook ja. Maar aangezien je een vriendin helpt, hoef je met een stichting niet zelf hoofdelijk aansprakelijk te zijn voor de lening. Dat is de stichting zelf. En jij kunt geld dat je aan een goed doel schenkt (geld wat je er in stopt tbv de hypotheek etc) weer aftrekken. Zou me niks verbazen als dat nog meer aftrek oplevert dan een HRA :)
Maar een notaris en een hypotheekadviseur kunnen je de mogelijkheden beter uitleggen dan ik dat kan. Plus die van hen zijn onderbouwd ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik ga nakijken wat de voordelen van een stichting zijn. Mijn eigenlijke vraag was waarschijnlijk voor de meesten TLDR, poging twee:

Kan ik voor zo'n 55.000 een drempelloos huis bouwen, exclusief grond, inclusief sanitair van minstens 60m2 en twee slaapkamers?

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 20-01-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor dat geld ga je niet een huis kunnen bouwen, of je moet het meeste zelf gaan doen.

Ik ben op dit moment voor mijzelf een berekening aan het maken om mijn eigen huis te plaatsen en ik ben ongeveer 40-50 duizend euro kwijt aan de ruwbouw, dan moet de afwerking nog komen en ik heb een zo goedkoop mogelijke manier van bouwen gezocht.

Je zou eens kunnen informeren bij een catalogusbouwer, die hebben soms wel een budget model, maar ik denk dat je toch minimaal moet denken aan 70-80 duizend euro voor een compleet huis van 60 m2.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 20-01-2015 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Milmoor schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:46:
Ik ga nakijken wat de voordelen van een stichting zijn. Mijn eigenlijke vraag was waarschijnlijk TLDR, poging twee:

Kan ik voor zo'n 55.000 een drempelloos huis bouwen, exclusief grond, inclusief sanitair van minstens 60m2 en twee slaapkamers?
Ik weet dat een garage (zeg max 30m2) ergens rond de 20 en 40k zit ex grond, sanitair en isolatie. Ben dr dus bang voor.
En jij zult ook snappen dat de grond dan relatief vrij duur is als je er zo'n klein huisje op zet. Qua drempelloos: das een kwestie van die dingen gewoon niet plaatsen, voor kozijnen heb je ze iig niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Wat betreft de grond hoop ik nog stiekem dat die in het oosten van het land goedkoop genoeg is om toch een huis te kunnen laten bouwen. Deze zou dan bijv. geschakeld aan de garage van ons eigen huis kunnen komen. Scheelt een zijmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je een extra huis/aanbouw op je eigen grond zet met een WMO indicatie voor die zus kan je een groot deel van de bouwkosten gesubsidieerd krijgen vanuit de gemeente.
Het is dan ook geen tweede huis dus belastingtechnisch ook een stuk makkelijker, maar eventuele huursubsidie is dan niet aan te vragen door de zus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik mag vast niet direct na het bouwen alsnog splitsen ;). Het is wel de bedoeling dat ze een eigen huis nummer etc. heeft. Zij moet niet in de problemen komen als ik mijn eigen huis verkoop. En het is ook niet de bedoeling dat door een politieke keuze mijn inkomen opeens invloed op haar uitkering krijgt.

Ik heb wel eens gehoord dat bij nieuwbouw 1/3 van de kosten grond zijn, 1/3 bouwkosten en 1/3 project. Helaas blijkt zonder project de rest ook niet verkrijgbaar.

Pagina: 1