Sapphire 7950 zonder VRM heatsink, probleem?

Pagina: 1
Acties:

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 16:24
Hi Guys,

Van een maatje kan ik een Sapphire 7950 with Boost overnemen, met mijn huidige 6870 loop ik tegen framerate issues aan in o.a. Heroes & Generals.

Anyway, hij heeft de VRM heatsink overgeplaatst naar zijn nieuwe R9 290. Nu vroeg ik mij af in hoeverre het kwaad kan om de kaart zonder de heatsinks te gebruiken. Ik lees bijna overal dat het geen kwaad kan, zolang ik er niet mee ga overclocken (ga ik ook niet doen).

Bijvoorbeeld http://linustechtips.com/...olervrm-with-no-heatsink/

Wat is jullie mening? :>

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-01 12:51

D4NG3R

kiwi

:)

Waar bestaat de rest van je systeem uit en hoe is deze gekoeld?

In een goed gekoelde omgeving mag het geen problemen opleveren, al zou ik je wel aanraden om zo'n soort setje te kopen: pricewatch: Enzotech MOS-C10

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Met^

was de VRM heatsink trouwens een custom heatsink? Want als je een videokaart overneemt mag je toch wel verwachten dat de verkoper er geen dingen van af gaat slopen :p

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
En die VRM's hebben echt wel baat bij een heatsink (met wat airflow). Vooral die 7950 /7970 /280 (ook vast 290) serie kreeg vaak opgeblazen VRM's (wel door het Litecoin minen vaak, maar is hier ook gebeurd met nette temperaturen en voltage verlaging zelfs).

In feite maakt het niet uit wat voor heatsink je erop monteert, als je nog ergens een oude hebt liggen of kan dremelen/ijzerzagen, prima als hij past.

• musje83
De rest van het systeem:

- AMD Phenom 955BE
- MSI GMA880-E45
- 2x 4GB DDR3
- Kingston 120GB SSD
- FSP/Fotron 480W voeding
- Custom IBM desktop kast met 2x 80mm casefans

Niks bijzonders dus.

Ik weet niet of het een custom heatsink was maar volgens mij wel. Als ik dit zo zie worden de vrm's normaliter gekoeld met het standaard koelblok, maar ben niet 100% zeker :)

http://www.techpowerup.co...oc-950mhz-edition.166840/

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even iets anders: Die voeding zegt mij absoluut helemaal niks, en ook online kan ik er bar weinig fatsoenlijke informatie over vinden. Ik zou je aanraden om even informatie in te winnen in het voedingen topic voordat je je nieuwe die GPU überhaupt probeert te plaatsen..

Wat betreft de koeling is jouw systeem matig, ik zou er dus sowieso voor zorgen dat de VRM's een/meerdere heatsink(s) krijgen als ze ongekoeld blijken te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 16-01-2015 15:49 ]

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 23:03

larshack

Zonder melk en suiker

Zou sowieso een andere voeding pakken, dit is een oem voeding.
Leuk voor tekstverwerken, maar niet voor volle belasting.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:16

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

FSP fortron staan anders bij mij erg hoog aangeschreven, meen zelfs dat ze voor grote A merken vaak hebben gebouwd, en zeker wel een degelijk merk, en ruim voldoende voor die 7950...

Hoewel je dit indd beter even aan The Mask kan vragen, maar ik heb er vertrouwen dat die ruim voldoende is.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ze hebben wel redelijke voedingen gemaakt ja: http://www.hardwaresecret...wer-Supply-Review/1610/11
Of jouw variant ook in die categorie valt durf ik je niet met 100% zekerheid te vertellen.

Wel kan ik je vertellen dat je die vrm heatsinks MOET hebben. Met heatsinks kunnen ze namelijk al richting de 84 lopen. Ik zou je aanraden zo'n kaart te kopen, beter dan een 7950: V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X --- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-01 14:56

MsG

Forumzwerver

Dat gedoe om voedingen is op Tweakers altijd een beetje overdreven, als je dat zou moeten geloven zouden al die miljarden mindere voedingen massaal al niet meer werken, terwijl het merendeel van de systemen op aarde uit budgetvoedingen bestaan. Kijk gewoon of die videokaart er lekker mee werkt, mocht ie er alsnog uitknallen kan je altijd nog een andere voeding aanschaffen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het merendeel systemen op aarde hangt ook niet op het randje met wat de voeding kan leveren vs wat het systeem vereist. Als er rukke voedingen worden gebruikt, zijn het vaak wel overkill rukke voedingen waardoor er voldoende speling is om het relatief 'veilig' te houden.

Zou jij een 500W voeding van Sweex ook daadwerkelijk tot de 500W durven te pushen met goede hardware?

FSP heeft een paar prima voedingen, maar is (voor mij) geen bekend merk waar ik tonnen reviews over kan vinden. Op dat moment blijf ik liever sceptisch en vraag ik het na bij users die zich er flink in hebben verdiept. e.g. Mask.

• musje83
Over die voeding maak ik mij geen zorgen. FSP/Fortron is inderdaad een A-merk en levert voldoende vermogen. Op internet is iemand die het volgende stabiel draait op een FSP Aurum 400w voeding: Core i5 4690k @ 4.6ghz, 16GB GSkill Trident X 2400, SSD + 2TB schijf, EVGA GTX970 1430/788. Verschil tussen de 7950/R9 280 en de GTX970 is een 30w gemiddeld, mijn voeding heeft 80w meer dus ik voorzie geen probleem.

@frozen: die kaarten zijn wel 2x zo duur :) (vriendenprijsje he). Ik zal het systeem sowieso niet gaan stressen, ik speel voornamelijk Heroes & Generals en af en toe Company of Heroes 2 en dergelijke. Ik had begrepen dat boven de 85/90 graden er kans op artifacts ontstaat en pas boven de 115/120 graden er gevaar op overbelasting/doorbranden ontstaat. Dan kan ik altijd nog ingrijpen zodra ik artifacts zie, of zie ik dat verkeerd? :)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het probleem met warme VRM's is dat je hele GPU onstabiel (kan) raakt en veel sneller kapot (kan) gaat. Voorkomen is in dit geval beter dan genezen, de kans op permanente schade is namelijk groot.

Om even terug te komen op wat je vermelde: 'Op het internet' zie ik ook mensen die Sweex/MS-Tech voedingen tot hun uiterste drukken. 1 goede voeding uit 1000 slechte voedingen maakt het nog geen A-merk.

Echter heb ik geen ervaring met FSP/Fortron dus ik laat dat aan jouw over. ;)

• musje83
Okay, de voeding staat niet ter discussie (al waardeer ik de input), dat komt helemaal goed.

Ik zal eens kijken of ik wat koelblokjes kan regelen dan. Is alleen wel een tijdje geleden dat ik GPU koelers heb ge(de)monteerd, was vroeger altijd een rotklus (en dan heb ik het over de Geforce 6800GT/LE tijd zeg maar). Hoop dat dit een iets makkelijker klusje wordt :O

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
FSP maakt en designed veel voedingen voor andere merken. alles van o.a. asus komt er vandaan. vaak zie je op die voedingen ene klein FSP group logotje staan. fortron is hun verkoop naam. niet veel winkels voeren het merk, wss verdiend FSP meer aan de rebranded spullen dan aan eigen verkoop.

ontopic of die voeding het trekt hangt van je cpu af.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:16

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Men blijft maar bezig over die voeding, wat ik me afvraag is waarom die maat van je die vrm heatsink mee wil nemen, was dat een custom die hij er zelf op heeft geplaatst, want als hij erbij hoort zou ik me vingers er niet aan branden, want als een merk als Sapphire die heatsink kunnen besparen zullen ze het doen dus hij zit er niet voor niks op..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1