Zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

• Cihad
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 11:54
Beste medetweakers,

Ik wil graag een budgetNAS bouwen voor thuisgebruik. Hoeft niet de beste performance te hebben, ik wil het gebruiken om:

- Een backup van mijn huidige 2,5'' 1TB externe harde schijf te maken
- Films en series op te downloaden via torrents.
- Films en series streamen naar PC, PS3, TV, Mobiel en tablet (hoe meer van deze 4 hoe beter)

Ik zou graag 2 harde schijven in de NAS willen met optie voor uitbreiding naar 4 harde schijven later.
Als software ben ik van plan om FreeNAS te gebruiken.
Ik heb al enige tijd rond gezocht maar heb niet echt een lijstje kunnen samenstellen om een goedkope NAS te bouwen. Mocht er hier iemand hulp kunnen aanbieden door een lijstje te kunnen samenstellen met producten die in de Pricewatch zitten.

Qua budget zat ik te denken aan 100-200 euro. Mocht het niet lukken binnen dit budget sta ik open voor andere voorstellen. Ik wil geen kant en klare NAS kopen omdat ik het leuker vind om het zelf te bouwen.
Tips zijn ook welkom!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:35
Ik denk dat je qua budget wel (heel) erg krap rekent.
Ik neem aan dat deze 100-200 euro exclusief schijven is?

• Cihad
ArcticTiger schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:06:
Ik denk dat je qua budget wel (heel) erg krap rekent.
Ik neem aan dat deze 100-200 euro exclusief schijven is?
Exclusief schijven dat klopt ja, vergeten aan te geven. Mijn budget is gebaseerd op 0 kennis met het samenstellen van een setup voor een zelfbouw NAS, dus als je met een paar voorstellen kan komen zou ik dat zeer op prijs stellen!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-03 14:25
Ik heb nog een lijstje staan voor en nas:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 101,50€ 101,50
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 54,-€ 54,-
1Antec VSK-4000E€ 25,-€ 25,-
1HP 500658-B21€ 29,95€ 29,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,40

Eventueel kun je de processor ook vervangen voor een Intel Pentium G3220. Scheelt weer 50e, maar als je meerdere streams tegelijk wil dan is de i3 geen overbodige luxe.

• Cihad
tweakG5 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:09:
Ik heb nog een lijstje staan voor en nas:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 101,50€ 101,50
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 54,-€ 54,-
1Antec VSK-4000E€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,40

Eventueel kun je de processor ook vervangen voor een Intel Pentium G3220. Scheelt weer 50e, maar als je meerdere streams tegelijk wil dan is de i3 geen overbodige luxe.
Bedankt voor het lijstje!
Is dit niet een grote kast voor een NAS?

• tweakG5
Cihad schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:12:
[...]

Bedankt voor het lijstje!
Is dit niet een grote kast voor een NAS?
De kast is vrij fors, je kan ook een kleiner model nemen: pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0 die bijvoorbeeld, daar past netjes een m-atx in. Anders kom je op de itx borden.

• Cihad
tweakG5 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:14:
[...]

De kast is vrij fors, je kan ook een kleiner model nemen: pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0 die bijvoorbeeld, daar past netjes een m-atx in. Anders kom je op de itx borden.
Ik heb begrepen dat je een NAS kan bouwen in mini-ITX formaat, dus dan is micro-ATX alsnog wat groter als mini-ITX. Kan je misschien nog een moederbord en kast aanraden in mini-ITX formaat?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Cihad schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:17:
[...]

Ik heb begrepen dat je een NAS kan bouwen in mini-ITX formaat, dus dan is micro-ATX alsnog wat groter als mini-ITX. Kan je misschien nog een moederbord en kast aanraden in mini-ITX formaat?
Wat heb je zelf al gevonden? De vragen die je nu stelt beginnen wel erg basis te worden ...

In het Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 topic worden genoeg hardware componenten besproken, ook voor de kleinere setups.

https://discord.com/invite/tweakers

• Cihad
redfoxert schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:19:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden? De vragen die je nu stelt beginnen wel erg basis te worden ...

In het Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 topic worden genoeg hardware componenten besproken, ook voor de kleinere setups.
Beste,

Ik heb dit lijstje samengesteld. De werkgeheugen en voeding heb ik overgenomen van de lijst van tweakG5.
Voor de processor de G3220 met een ander moederbord en kast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,51€ 50,51
1ASRock B85M-ITX€ 70,-€ 70,-
1Cooler Master Elite 110€ 31,95€ 31,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,36

• tweakG5
Cihad schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:24:
[...]

Beste,

Ik heb dit lijstje samengesteld. De werkgeheugen en voeding heb ik overgenomen van de lijst van tweakG5.
Voor de processor de G3220 met een ander moederbord en kast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,51€ 50,51
1ASRock B85M-ITX€ 70,-€ 70,-
1Cooler Master Elite 110€ 31,95€ 31,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,36
Ja dat kan prima, let er wel op dat meer dan 1 stream converten al vee resources kost op dit moment. Dus 1 film streamen moet lukken maar meerdere wordt al zwaarder, mits deze geconverteerd moeten worden natuurlijk.

In de behuizing kunnen voor zover ik weet 3x 3,5" hdd's.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 19:57

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies, dus het past beter in DAA. Hierbij verplaatst.

• Cihad
tweakG5 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:35:
[...]

Ja dat kan prima, let er wel op dat meer dan 1 stream converten al vee resources kost op dit moment. Dus 1 film streamen moet lukken maar meerdere wordt al zwaarder, mits deze geconverteerd moeten worden natuurlijk.

In de behuizing kunnen voor zover ik weet 3x 3,5" hdd's.
Veel kennis over het streamen heb ik niet, beetje chinees voor mij. Wat ik er van begrijp is dat 1 film streamen nog wel gaat maar 2 tegelijk waarvan 1 op een pc en 1 op een tablet wat moeilijker word? Is dit te verhelpen door de i3 te gebruiken uit jouw lijstje?
In de behuizing kunnen 2x 2.5", 2x 3.5" zie ik net in de specificaties. Komt alsnog uit op 4 harde schijven moet niet erg zijn als het 2,5'' is neem ik aan.

EDIT:

Harde schijven en SSD's kunnen als volgt worden ingebouwd:
3x 3,5"
2x 3,5" en 2x 2,5"
1x 3,5" en 3x 2,5"
4x 2,5"

Kan ook een van deze combinaties gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door Cihad op 14-01-2015 11:45 ]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1397475275.jpeg

Als je een pico psu neemt, kun je meer schijven (zeker 2x2) onder elkaar hangen aan het frame (dwarsstuk bovenzijde). Met een gewone voeding kan dat niet. Die steekt te ver de behuizing in.

Ik heb op de plek (achterzijde) een stukje met gaatjes van een oude kast gebruikt om het voeding gat af te dichten. Uit die donor kast ook meteen een stuk van het ophangdeel van de schijven weggehaald.
Zoiets als dit: http://cdn.logicsupply.co...or-lgx-mk150_pic3_big.jpg

Alleen dan minder mooi, maar ach, het zit binnenin :)

Is trouwens nog mooi zuinig ook (niet onbelangrijk voor een NAS)

Ik heb deze setup op win8 op zo'n 15 watt idle draaien en dat kan nog beter volgens mij.

Steek er een HDMI achterin en zet eer Kodi op en je hebt meteen een mediaplayer. :)

Te koop....

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:19
Cihad schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:44:
[...]

Veel kennis over het streamen heb ik niet, beetje chinees voor mij. Wat ik er van begrijp is dat 1 film streamen nog wel gaat maar 2 tegelijk waarvan 1 op een pc en 1 op een tablet wat moeilijker word? Is dit te verhelpen door de i3 te gebruiken uit jouw lijstje?
Wanneer je een NAS hebt staat deze centraal in je huis. Hiervan wil je natuurlijk films afspelen. De aparaten waarvan je dit wil gaan afspelen moeten dit wel kunnen. Wanneer deze apparaten dit niet kunnen moet de video omgezet worden (transcoderen) naar een bestand dan wel wordt gesnapt voor het afspelende apparaat.

Even een voorbeeldje:
Als ik via de verkenner van mijn computer naar mijn NAS ga en een video bestandje aanklik speelt mijn computer die gewoon af. Hiervoor hoeft de NAS dus alleen maar het bestandje naar de computer te sturen.

Wanneer ik hetzelfde via een tablet/mobiel/tv probeer te doen gaat dit vaak niet. De meeste apparaten ondersteunen namelijk niet alle bestandsformaten. (MKV, AVI, MP4, VOB etc.) Hiervoor moet de NAS eerst het videobestand omzetten naar een bestandsformaat dat de Tablet wel snapt en vervolgens stuurt hij het naar de tablet. (transcoderen)

Dit doet de NAS uiteraard niet zelf, hiervoor moet je software hebben op je nas. Iets als PLEX wordt veel gebruikt en werkt goed. Deze kan ook zelf beslissen wanneer iets ge-transcodeerd moet worden. Dit transcoderen kost wel CPU-power en dus is een stevigere processor nodig. Wanneer je niet van plan bent om dit te gaan gebruiken voldoet bijna elke CPU wel voor een NAS.

kortom, de hierboven genoemde i3 processor kan 2 bestanden tegelijkertijd transcoderen dus kan streamen naar bijvoorbeeld een tablet en mobiel tegelijk.
De pentium kan maar 1 bestand transcoderen tegelijkertijd. Wel kunnen allebei de CPU's daarnaast nog streamen naar een computer oid.

Is trouwens genoeg over te vinden als je de zoek functie hier op tweakers even gebruikt ;)

don't mind me

• Cihad
albino71 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:56:
[afbeelding]

Als je een pico psu neemt, kun je meer schijven (zeker 2x2) onder elkaar hangen aan het frame (dwarsstuk bovenzijde). Met een gewone voeding kan dat niet. Die steekt te ver de behuizing in.

Ik heb op de plek (achterzijde) een stukje met gaatjes van een oude kast gebruikt om het voeding gat af te dichten. Uit die donor kast ook meteen een stuk van het ophangdeel van de schijven weggehaald.
Zoiets als dit: http://cdn.logicsupply.co...or-lgx-mk150_pic3_big.jpg

Alleen dan minder mooi, maar ach, het zit binnenin :)

Is trouwens nog mooi zuinig ook (niet onbelangrijk voor een NAS)

Ik heb deze setup op win8 op zo'n 15 watt idle draaien en dat kan nog beter volgens mij.

Steek er een HDMI achterin en zet eer Kodi op en je hebt meteen een mediaplayer. :)
Ik denk niet dat ik zo handig ben als jij, maar het zal toch niet uit moeten maken als ik bijv 2x 2,5'' en 2x 3,5'' hdd's gebruik?
JeroenF schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:59:
[...]

Wanneer je een NAS hebt staat deze centraal in je huis. Hiervan wil je natuurlijk films afspelen. De aparaten waarvan je dit wil gaan afspelen moeten dit wel kunnen. Wanneer deze apparaten dit niet kunnen moet de video omgezet worden (transcoderen) naar een bestand dan wel wordt gesnapt voor het afspelende apparaat.

Even een voorbeeldje:
Als ik via de verkenner van mijn computer naar mijn NAS ga en een video bestandje aanklik speelt mijn computer die gewoon af. Hiervoor hoeft de NAS dus alleen maar het bestandje naar de computer te sturen.

Wanneer ik hetzelfde via een tablet/mobiel/tv probeer te doen gaat dit vaak niet. De meeste apparaten ondersteunen namelijk niet alle bestandsformaten. (MKV, AVI, MP4, VOB etc.) Hiervoor moet de NAS eerst het videobestand omzetten naar een bestandsformaat dat de Tablet wel snapt en vervolgens stuurt hij het naar de tablet. (transcoderen)

Dit doet de NAS uiteraard niet zelf, hiervoor moet je software hebben op je nas. Iets als PLEX wordt veel gebruikt en werkt goed. Deze kan ook zelf beslissen wanneer iets ge-transcodeerd moet worden. Dit transcoderen kost wel CPU-power en dus is een stevigere processor nodig. Wanneer je niet van plan bent om dit te gaan gebruiken voldoet bijna elke CPU wel voor een NAS.

kortom, de hierboven genoemde i3 processor kan 2 bestanden tegelijkertijd transcoderen dus kan streamen naar bijvoorbeeld een tablet en mobiel tegelijk.
De pentium kan maar 1 bestand transcoderen tegelijkertijd. Wel kunnen allebei de CPU's daarnaast nog streamen naar een computer oid.

Is trouwens genoeg over te vinden als je de zoek functie hier op tweakers even gebruikt ;)
Naar wat ik hier lees voldoet de pentium aan mijn eisen, ik heb niet veel apparaten in huis en ben eigelijk de enige die gebruik gaat maken van de NAS (grotendeels) dus ga ik voor de pentium.

Enige op/aanmerkingen nog aan de setup? Misschien een andere kast kiezen waar gewoon 4x 2,5'' in kunnen? Of is dat niet echt een probleem.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:07
opzich is 2.5 inch een maat. oer het algemeen past een kleinere schijf altijd in een grotere bay, dus een 2.5" past in een 3.5" en een 3.5" past weer in een 5.25" bay ;)

• Cihad
borft schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:05:
opzich is 2.5 inch een maat. oer het algemeen past een kleinere schijf altijd in een grotere bay, dus een 2.5" past in een 3.5" en een 3.5" past weer in een 5.25" bay ;)
Dus de setup die ik heb samengesteld zal gewoon moeten werken met 2x 2,5'' en 2x 4,5'' zover ik het begrijp, dan lijkt dit me een goede setup voor aan beginnersNAS. Mocht ik problemen krijgen met de processor kan ik deze later ook nog altijd vervangen.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Cihad schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:08:
[...]

Dus de setup die ik heb samengesteld zal gewoon moeten werken met 2x 2,5'' en 2x 4,5'' zover ik het begrijp, dan lijkt dit me een goede setup voor aan beginnersNAS. Mocht ik problemen krijgen met de processor kan ik deze later ook nog altijd vervangen.
Heb je de schijven al?

Anders is 2,5 inch schijven plaatsen wel behoorlijk duurder.

Nu iets extra pijn lijden voor een i3....ben je over een week vergeten, maar heb je wel lang plezier van. :)

Wat voor OS/NAS systeem ga je draaien?

[ Voor 71% gewijzigd door albino71 op 14-01-2015 21:05 ]

Te koop....

• Cihad
albino71 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:46:
[...]

Heb je de schijven al?

Anders is 2,5 inch schijven plaatsen wel behoorlijk duurder.

Nu iets extra pijn lijden voor een i3....ben je over een week vergeten, maar heb je wel lang plezier van. :)

Wat voor OS/NAS systeem ga je draaien?
Ik heb nog geen schijven, prijsverschil merk ik nu pas. Dan gebruik ik nu 3x 2TB schijven is totaal 6TB, met RAID (waar ik nog geen verstand van heb) zal dit wat minder worden, rond de 3TB?
Aan 3TB heb ik genoeg voor komend jaar, denk dat het over een jaar nog niet vol is. Mocht het volraken hoef ik alleen de behuizing te veranderen die 4 schijven pakt. De moederbord heeft 4 sata poorten dus zal geen probleem moeten zijn.

Qua processor zal ik de i3 overwegen, moet ook denken aan me budget.

Als OS dacht ik aan FreeNAS, op- of aanmerkingen? Of andere tips?

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Raid? Waarom? Gewoon lekker 3x 2 of 2x 3 TB er in en gaan.

Belangrijke zaken zet je op beide schijven of nog beter, op een ander medium (liefst off-site).

FreeNAS als NAS systeem kan wel, maar de atheros ar8171 netwerkkaart (NIC) is wel een lastige op linux geloof ik.

https://www.google.com/search?q=freenas+atheros+ar8171

edit: Je kan ook even kijken naar OpenMediaVault

http://forums.openmediava...-AR8171-Ethernet-Adapter/

en

http://forums.openmediava...d-AsRock-B85M-ITX-AR8171/

[ Voor 30% gewijzigd door albino71 op 14-01-2015 22:03 ]

Te koop....

• Cihad
albino71 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 21:56:
Raid? Waarom? Gewoon lekker 3x 2 of 2x 3 TB er in en gaan.

Belangrijke zaken zet je op beide schijven of nog beter, op een ander medium (liefst off-site).

FreeNAS als NAS systeem kan wel, maar de atheros ar8171 netwerkkaart (NIC) is wel een lastige op linux geloof ik.

https://www.google.com/search?q=freenas+atheros+ar8171

edit: Je kan ook even kijken naar OpenMediaVault

http://forums.openmediava...-AR8171-Ethernet-Adapter/

en

http://forums.openmediava...d-AsRock-B85M-ITX-AR8171/
Dan maar geen RAID denk ik :D
Bedankt voor het aangeven met de NIC, ik zal eens even kijken naar OpenMediaVault. Hoe het probleem met de NIC in OMV op te lossen is lijkt simpel. Ik zal even kijken of ik een ander moederbord neem of toch maar voor OMV.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Cihad schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:03:
Bedankt voor het aangeven met de NIC, ik zal eens even kijken naar OpenMediaVault. Hoe het probleem met de NIC in OMV op te lossen is lijkt simpel. Ik zal even kijken of ik een ander moederbord neem of toch maar voor OMV.
Windows er op en dan een Virtuele Xpenology kan ook. Mag je zelf zoeken :)

[ Voor 69% gewijzigd door albino71 op 15-01-2015 15:02 ]

Te koop....

• Chasin
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-03 20:03
Cihad, heb je al een keuze kunnen maken?
Ik ben zelf aan het twijfelen of ik een zelfbouw nas of toch voor een Synology DiskStation DS214+ ga.
Voordeel aan een zelfbouw is wel dat hij stukken sneller is dan een Synology.
Met de software FreeNAS / Synology ben ik ook niet thuis.

Wil het gaan gebruiken als webserver
Films en series op te downloaden via torrents/sabnzb en sickbeard.
Films en series streamen naar TV.

Keuze is voor nu lastig. Hoop dat iemand mij meer informatie kan geven.
Pagina: 1