WD 1TB 3.5 schijf wordt gezien als dynamische HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pichu
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04-2022
De situatie is als volgt:

60GB SSD met windows XP erop geinstalleerd als C schijf.
Een 1TB WD Caviar SATA als D schijf voor data.

De pc is gecrashed, heb de 1TB eruit gehaald en geprobeerd deze schijf aan zowel een XP als WIN7 computer te hangen.
Op beide computers ziet die de schijf in de bios en in schijfbeheer, probleem is dat schijfbeheer 'm ziet als een dynamische HDD.
Als ik deze ga converteren naar een standaard schijf ben ik dan mijn data kwijt?
Of zijn er mogelijkheden om de data op de schijf te benaderen zoals die nu is met wellicht een tool of applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Google 1e hit op "dynamische HDD"
http://groepen.hcc.nl/tip...aar-basic-mbv-easeus.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pichu
Conversie HDD-partitie van 'dynamisch' TERUG naar 'basic' m.b.v. EaseUS E-mailadres Afdrukken
Geschreven door Peter Nent
Met behulp van het freeware (GRATIS) partitiemanager programma EaseUS (zie: http://www.partition-tool...dynamic-disk-to-basic.htm) kun je probleemloos een 'dynamische' Windows 7 hard disk drive weer terug converteren naar 'basic' (standaard onder Windows kan dit niet maar met deze tool dus wel !):

TIP: gebruik deze (en soortgelijke) tools ALLEEN nadat je een GOEDE backup gemaakt hebt, zodat je bij eventuele problemen hierop kunt terugvallen!

Download en installeer dit programma; na start toont het de aanwezige hard disk drive(s).
Klik op een hard disk (dus niet op een van zijn partities of volumes), dan zie je links een menu optie 'convert dynamic to basic'.
Kies 'apply' en herken dat het programma aan de slag gaat: partitities worden gechecked en gelocked. Uiteindelijk moet Windows 7 worden afgesloten om tijdens herstart de hard disk(s) om te bouwen zonder dat Windows 7 dit verhindert door de C: disk te gebruiken. Dat duurt een paar minuten....geduld dus.
Dan herstart het systeem opnieuw en voila....de gekozen disk is weer van het type 'basic' en de partities zijn behouden met inhoud en behoud van drive-letter(s) (anders zou een reboot misschien nog niet lukken).
Klaar !

Hoe groot is het risico dat mijn data verloren gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pichu
Of wellicht:
Hoe kan je een backup maken van een dynamische schijf waarvan deze dus géén pad letter heeft en ook niet kunt toewijzen, ik wil de data in géén geval kwijt deze is te belangrijk voor mij om verloren te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
pichu schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:42:
Op beide computers ziet die de schijf in de bios en in schijfbeheer, probleem is dat schijfbeheer 'm ziet als een dynamische HDD.
Of zijn er mogelijkheden om de data op de schijf te benaderen zoals die nu is met wellicht een tool of applicatie.
Je kunt dus niet bij de data momenteel ? Het zou onder normale omstandigheden geen probleem zijn. Dynamische schijven zijn goed te gebruiken onder Windows 7. Maar dan heeft men het veelal zelf en bewust zo bedoeld.

Converteren leidt de meeste keren tot dataverlies, Garantie heb je ook bij EaseUs niet

edit:
Zoek eens naar ''disk management" en kijk of je de schijf daar ziet. Als je de schijf daar wel ziet zou je er ook een letter aan moeten kunnen koppelen.

[ Voor 10% gewijzigd door stresstak op 13-01-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pichu
stresstak schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:47:
[...]

Je kunt dus niet bij de data momenteel ? Het zou onder normale omstandigheden geen probleem zijn. Dynamische schijven zijn goed te gebruiken onder Windows 7. Maar dan heeft men het veelal zelf en bewust zo bedoeld.

Converteren leidt de meeste keren tot dataverlies, Garantie heb je ook bij EaseUs niet
Hij ziet idd géén pad.
Data bestaat voornamelijk uit foto's en word/excel documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vraagt hij niet om de disk te importeren , em kun je de partitie geen letter toekennen ?
Want zoals gezegd, het dynamisch zou geen probleem moeten zijn,

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het probleem is denk ik ook, dat je een crash hebt gehad.

De grote vraag is nu, wat voor een crash. Is er iets helemaal fout gegaan softwarematig (virus, corrupte windows) of hardwarematig, bijvoorbeeld dat de hdd kapot is gegaan.
Doet de ssd het nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pichu
De ssd en de desbetreffende desktop werken nog perfect.
zal morgenochtend een screenshot plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pichu
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/bbf69492f24f464520619e93649bc235.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 14:19
Je moet een foreign dynamic disk eerst importeren.. Rechts klik op de schijf in de diskmanager en klik op "Import..", daarna zou je er een schijfletter aan toe kunnen kennen

Microsoft beschrijving

[ Voor 22% gewijzigd door Krypt op 14-01-2015 09:38 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pichu
Krypt schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:37:
Je moet een foreign dynamic disk eerst importeren.. Rechts klik op de schijf in de diskmanager en klik op "Import..", daarna zou je er een schijfletter aan toe kunnen kennen

Microsoft beschrijving
Durfde het niet aan zonder zeker te weten dat het invloed op mijn data heeft, de foto's zijn te belangrijk.
Na een belletje met onze systeembeheerder heb ik idd de schijf geimporteerd en godzijdank kan ik weer bij mijn data. _/-\o_ dank aan allen voor het meedenken.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/712173d25a5cd87f4041bbfc53f33365.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:29
Nu maar snel een backup maken dan, als de data echt zo belangrijk is ;-)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pichu
heb m'n lesje laksheid wel geleerd ja.
't spul gaat direct op twee verschillende stickjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
En net stickjes gaan al helemaal snel kapot.

Als backup dus helemaal niet aan te raden, zeker ook omdat de data op een stickie niet permanent is (als je het een jaartje niet gebruikt, kan de data al verloren zijn).

Kijk hier eens rond Thematopic: Backups
Pagina: 1