• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01 21:49
Goedendag,

Ik ben op dit moment in bezit van een Canon (Powershot SX260 HS)compact camera. Nu dacht ik dat ik daar altijd leuke fotos mee kon maken (dat kan die opzich ook) tot dat ik de fotos op canvas wou aflaten drukken. Ik kreeg in 3 winkels te horen dat de kwaliteit van de foto op een canvasdoek erg slecht zal zijn, en dan krijg je dus blokjes (je gaat de pixels zien).

Nu raden zij mij een spiegelreflex of een systeem camera aan.

Nu ben ik dus al een weekje fanatiek opjacht naar een goeie body met betaalbare objectieven. Ik kwam toen uit op de Nikon One V3. Echter werd mij even later een spiegelreflex aangeraden. Maar er zijn gewoon zoveel keuzes en zoveel dingen waar je op moet letten, dat ik op dit moment niet meer kan nagaan waar ik op moet letten en/of rekening mee moet houden.

Ik heb op dit moment een kitten thuis lopen, en wil daar dus mooie fotos van maken. Echter is mijn compact camera zelf wat sloom hiervoor, tegen de tijd dat hij de foto heeft gemaakt is de kitten alweer weg of met iets anders bezig.Dus wat snelheid zal erg op prijs worden gesteld

Nu wil ik graag de volgende dingen kunnen doen:
  • Foto achtergrond/voorgrond wazig kunnen maken (via photoshop is dit onbegonnen werk haha) (dus dat alleen het item zichtbaar is)
  • Snel fotos kunnen schieten (hoeft niet perse direct achter elkaar, maar moet wel mooie kwaliteit opleveren)
  • minimaal 18,4 megapixels
  • Ook kleine dingen goed op de foto kunnen krijgen (spinnen bijv)
  • en details op de foto (dus hoge resolutie?)
Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen, aangezien de nikon one starters kit rond de 1200 euro is, zal me budget dit ook blijven :3

[ Voor 0% gewijzigd door Jboy1991 op 13-01-2015 11:48 . Reden: verkeerde merknaam :( ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
minimaal 18.4 megapixel? Dat is overdreven serieus.

Mijn DSLR is 16 megapixel en dat is RUIM voldoende voor een canvas doek. Hangt er ook puur vanaf hoe groot je het doek wilt hebben natuurlijk.

Wat voor Samsung camera heb je en welke resolutie foto's komt eruit?

Ow en:
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

[ Voor 13% gewijzigd door PdeBie op 13-01-2015 11:45 ]

• Jboy1991
Ik had een foutje in merknaam, het moest zijn Canon (Powershot SX260 HS)c

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Eerlijk gezegd zou ik in jouw situatie voor een zo goedkoop mogelijk starterskitje gaan. Het lijkt me echt dat je nog niet zeker bent hoe fanatiek je gaat worden, en het zou zonde zijn 1200 euro neer te gooien voor iets dat je misschien veel te groot en/of te zwaar vindt. Ik baseer me hier eigenlijk voornamelijk op het feit dat je zelf weinig research hebt gedaan, en eigenlijk afgaat op het advies van anderen.

In deze range zou ik persoonlijk eerder voor Nikon gaan, desondanks ik fervent Canon-shooter ben. Ik zou denken aan pricewatch: Nikon D3300 + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II Zwart bijvoorbeeld.

Als je het dan leuk vind, kan je nog altijd je materiaal verder uitbreiden met extra lenzen (een tele- of macrolens), of zelfs ooit een betere body (hoewel ik betwijfel of je dat nodig hebt).

Op zich is er trouwens geen enkele reden om niet voor een systeemcamera te gaan (zoals die Nikon One die je noemt) als je enkel je werk wil afdrukken op Canvas. De sprong in kwaliteit van je huidige cameraatje naar die Nikon is vele malen groter dan het eventuele verschil met een DSLR. DSLR heeft zeker zijn voordelen, maar is ook een stuk groter. Qua prijs liggen de instapmodellen DSLR en systeemcamera's niet zo heel veel uit elkaar. Er zijn zelfs systeemcamera's met dezelde sensor als de crop-sensor DSLR toestellen (kijk eens bij Sony bijvoorbeeld).

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-01 10:20
Die 18 MP megapixels lijkt me nogal overdreven. Jouw camera heeft rond de 12 overigens, dus niet echt een wereld van verschil.

Wat betreft kwaliteit met canvas: als je rag scherpe fotos wilt, moet je niet op canvas printen. De structuur maakt haarscherpe beelden niet mogelijk.

Hoe groot wil je de afdrukken hebben? Bij 2 meter breed geloof ik wel dat 12 megapixels misschien wat limiterend zou kunnen worden, maar iets van 60 cm breed kan ik me werkelijk geen voorstelling van maken.

• Jboy1991
Maar het probleem bij die nikon one is dat je per lens al minimaal 500 euro kwijt ben. Nu is mij net verteld dat ik beter voor een Canon kan gaan, dit omdat er ook namaak lenzen zijn van canon. En deze net zo goed werken.

Ook wil ik een spiegelreflex camera om juist te leren fotograferen. Er mee kunnen spelen, maar niet tegelijk troep kopen.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:30
De "namaak"merken (Sigma, Tamron, Tokina enz) maken al hun lenzen zowel voor Canon als voor Nikon, wat betreft lensaanbod valt het verschil reuze mee. Ook niet alle lenzen kosten minimaal 500 euro, voor een lager budget is genoeg leuks te krijgen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:16
Wat je moet bedenken is dat je nu met een 2+ jaar oude compactcamera van €200 zit. Dan hoef je er niet per se €1200 tegenaan te gooien om betere foto's te krijgen. Bedenk ook dat fotografie een combinatie van je apparatuur en vaardigheden is, waarbij je vaardigheden veel zwaarder wegen.

Verder moet je even bedenken hoe serieus je deze nieuwe hobby gaat nemen. Want welke camera je ook gaat kopen, hij gaat een stukje groter zijn dan je huidige compact. En dus moeilijker mee te nemen etc. Kijk ook eens naar moderne compact camera's, zoals Sony's RX100 serie, Canon's G7X en Panasonic's LX100. Compacte high-end camera's met grote 1" of Micro four/thids sensoren, lichtgevoelige lenzen en razendsnel.

Ook de bridge en systeemcamera's zijn erg interessant anno 2015. Denk aan een Sony RX10 of Panasonic FZ1000 als bridge camera, of een Sony Alpha 6000, Samung NX30 of Fujifilm X-E2 als systeemcamera. Dan heb je nog de DSLR's, waarbij Nikon nu de beste maakt (Canon's sensoren zijn prut). Een D5300 of D7100 is erg interessant. Hier dus een lijstje:De eerste stap is je wat in te lezen in de verschillen tussen de soorten camera's. Want alle bovenstaande camera's maken uitstekende foto's die je enorm op canvas of andere materialen kan laten printen. De vraag is dus met welke camera jij het best kan fotograferen, met welke camera jij dit het leuks vind en welke camera jij vaak mee wilt/kunt nemen.

De tweede stap is naar een winkel gaan en zoveel mogelijk van deze camera's vast te houden. In ieder geval een van de camera's uit al de categorieën, maar absoluut ook van elk merk een. Want ze werken allemaal anders en jij zoekt de gene die voor jouw het fijnst werkt.

De derde stap is de verder in te lezen op de camera's die jij lekker vond werken, en te gaan kijken welke lenzen je wilt in het geval van een systeemcamera of DSLR. Post dat ook hier op het forum terug :).

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-01 10:45
Voor foto's met wazige achtergrond kan je een 50mm lens aanschaffen :) Was ook mijn eerste lens die ik naast m'n kitlens kocht. De pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II kost rond de 100 €

Als instap body heb je bij het canonkamp de pricewatch: Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II Zwart. Kost je ongeveer 360 € en maakt prima plaatjes (en je hebt 18.7 mp, niet dat ik daar heel erg op zou letten!). Alleen voor macro foto's durf ik je niet echt advies te geven, ik ben daar niet zou in thuis. Je kan nog wel een flink stuk croppen, maar dat gaat dan ten goede van je foto kwaliteit :)

Je hoeft bovenstaande natuurlijk niet op te volgen, een systeem camera werkt ook uitstekend voor jouw behoeftes. Mijn advies is meer uit eigen ervaring :)

• Jboy1991
Ik heb zelf verder onderzoek gedaan. En toen viel mijn ogen op een Canon EOS 70D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM Zwar. Prijs is binnen me budget, en wat ik van videos revieuws heb kunnen zien, is hij echt zijn geld waard.

Natuurlijk snap ik dat het apparaat zelf niet de fotos maakt, maar de bestuurder van het apparaat (ik in dit geval). Ik wil me graag meer verdiepen in het maken van bijzondere maar ook mooie foto's.

Ik geef liever een groot bedrag uit aan iets goeds, dan een instap model en een jaar later moeten gaan upgraden. Het is niet zo dat ik om geldverlegen zit. vandaar de hoge budget.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Maar wat wij ook proberen te zeggen is dat de lens vaak belangrijker is dan de body. Een 70D met een 18-135mm IS STM is een hele mooie keuze, kwalitatief goede body veel opties en de lens is een goede allround lens. Stop er een pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II bij (eventueel voor +/- €65 tweedehands) en je hebt gelijk ook een mooie portretlens. Ideaal om vertrouwd te raken in fotografie. Hoewel dat opzich ideaal is zou ik je dus aanraden om juist wat te besparen op je body en meer investeren in je lenzen/objectieven. Om echt wazige achtergronden te maken is juist een snelle/lichtsterke lens nodig, dus een laag f/-getal. Al helpt de sensorgrootte ten opzichte van je compact ook erg mee. De kitlenzen zijn niet direct snel en lichtsterk. Ik denk namelijk dat je eerder tegen de beperkingen van je lenzen aanloopt dan tegen beperkingen van je body, als beginner. Met mijn cheap 600D kitje wil ik nu eerder upgraden van lenzen dan van body, ook kosten technisch. Qua beeldkwaliteit en mogelijkheden ga ik er meer op vooruit als ik een nieuwe lens koop dan te upgraden naar een 70D bijvoorbeeld.

Voor €1200 kan je dus bijvoorbeeld: pricewatch: Canon EOS 70D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart + pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II

Maar je kan ook voor iets minder dan €1200 : pricewatch: Canon EOS 700D Zwart + pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Of zelfs: pricewatch: Canon EOS 700D Zwart + pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon) + pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM

Ditzelfde geld voor een Nikon body natuurlijk:

pricewatch: Nikon D5300 + AF-S DX 18-140mm f3.5-5.6G VR G ED Zwart + pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G + pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G

Maar neem ook bijvoorbeeld de post van Balance met suggesties voor systeemcamera's erbij en kijk wat voor combinaties je kan maken binnen je budget.
Vaak is de sensor van veel camera's hetzelfde maar de body eromheen wat groter of wat kleiner. Zo is de sensor van D7000 dezelfde als de D5100 om maar een voorbeeld te noemen en zo zijn er nog wel meer te vinden. Mijn tip, kijk vooral ook naar de lenzen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 13-01-2015 15:07 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Jboy1991
Mij werd juist aangeraden om een duurdere body te nemen, omdat je lenzen altijd kan upgraden. Maar eenmaal een body kan je niet achteraf zeggen, ik wil GPS of wifi erin (om maar een voorbeeld te noemen).

Ook werd canon mij aangeraden als merk omdat je daar het merk "Tamron" objectieven kan gebruiken. En deze zijn kwalitatief gezien net zo goed als Canon haar objectieven alleen stukken goedkoper. (dit is mij verteld). Ook vertelde een vriendin van mij dat Canon redelijk lang bezig is op de camera markt, en dus echt voor kwaliteit gaat.

Maar goed. Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt, en ga hem binnenkort eens even bestellen/kopen.

Dan ga ik eerst goed oefenen met die bijgeleverde lens en als ik dat goed onder de knie heb, andere lenzen aanschaffen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:16
Jboy1991 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:34:
Mij werd juist aangeraden om een duurdere body te nemen, omdat je lenzen altijd kan upgraden. Maar eenmaal een body kan je niet achteraf zeggen, ik wil GPS of wifi erin (om maar een voorbeeld te noemen).

Ook werd canon mij aangeraden als merk omdat je daar het merk "Tamron" objectieven kan gebruiken. En deze zijn kwalitatief gezien net zo goed als Canon haar objectieven alleen stukken goedkoper. (dit is mij verteld). Ook vertelde een vriendin van mij dat Canon redelijk lang bezig is op de camera markt, en dus echt voor kwaliteit gaat.

Maar goed. Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt, en ga hem binnenkort eens even bestellen/kopen.

Dan ga ik eerst goed oefenen met die bijgeleverde lens en als ik dat goed onder de knie heb, andere lenzen aanschaffen.
Tamron, Sigma, Samyang Optics en nog wel meer fabrikanten maken al hun lenzen voor zowel de Canon EF(-S) mount als de Nikon F mount, en veel daarvan ook voor de Sony E, Samsung NX, Fujifilm X en Micro Four/Thirds mounts, dus daar hoef je je keuze niet op te baseren. Verder is het mooie aan systeemcamera's en DSLR's dat je zowel de body als de lenzen kan upgraden zodra je daar behoefte aan hebt. Ondanks dat Nikon en Canon de grootste collecties aan lenzen hebben hebben alle bovenstaande systemen genoeg lenzen om je heel lang mee te vermaken.

Heb je al naar mijn bovenstaande alternatieven gekeken? Canon gebruikt echt de minst goede sensoren, dus als het even kan probeer je een ander systeem te vinden wat goed bij je past. Houd je blik breed en kijk ook naar compact-, bridge- en mirrorlesscamera's, want ook die leveren vaak net zulke goede of soms wel bredere kwaliteit en features dan de DSLR's.

Zodra je eenmaal één merk/mount in stapt is het lastig om nog over te schakelen! Je hebt dan hele collecties lenzen en associares die maar op één camera merk/mount werken. Bestel dus ook niet te snel en denk er voor nu en de toekomst goed over na. Beter wat te veel research dan te weinig.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Balance schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:42:
[...]

Heb je al naar mijn bovenstaande alternatieven gekeken? Canon gebruikt echt de minst goede sensoren, dus als het even kan probeer je een ander systeem te vinden wat goed bij je past. Houd je blik breed en kijk ook naar compact-, bridge- en mirrorlesscamera's, want ook die leveren vaak net zulke goede of soms wel bredere kwaliteit en features dan de DSLR's.

Zodra je eenmaal één merk/mount in stapt is het lastig om nog over te schakelen! Je hebt dan hele collecties lenzen en associares die maar op één camera merk/mount werken. Bestel dus ook niet te snel en denk er voor nu en de toekomst goed over na. Beter wat te veel research dan te weinig.
Zoals ik ook al in het [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 topic aan gaf is het belangrijker om naar de ergonomie en verkrijgbare lenzen te kijken dan puur naar de sensor. Ook hier wordt er weer de indruk gewekt dat Canon de slechtste sensoren heeft wat gewoon onzin in. Zeker de 70D heeft een aardige stap hier in gemaakt!

Probeer dus zo'n camera gewoon uit in de winkel en beslis daar wat je het fijnste vind werken.

Tamron maakt meer budget lenzen, goedkopere varianten van lenzen die bijv. Canon en Nikon maken voor mensen die toch een prima lens willen hebben maar niet de volle mep willen betalen. Het is overigens niet zo dat die lenzen kunnen tippen aan die van Canon of Nikon, in de meeste gevallen is het verschil wel te zien maar daar is de prijs dan ook weer naar.

Sigma was eerder op de zelfde toer als Tamron maar is sinds een tijdje overgestapt naar het produceren van alleen maar kwaliteits spul. De prijs is dan natuurlijk ook een stuk hoger.

Samyang maakt optisch vaak gigantisch goede lenzen voor een lage prijs. Dit komt omdat deze lenzen geen electronische koppeling hebben (geen autofocus en automatisch diafragma) waardoor ze ook geen licentiekosten aan de fabrikant als Canon/Nikon hoeven te betalen. Om echt plezier van dit soort lenzen te hebben is het van belang dat je een grote zoeker hebt waar ook een speciaal matglas in kan en dan kom je al uit op een fullframe camera.

www.maartendeboer.net

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zoals Balance al zei Tamron en Sigma en nog een dot fabrikanten maken hun lenzen zowel voor Canon als Nikon en andere merken:

2 voorbeeldjes:
http://tweakers.net/produ...7-50mm-f-28-ex-dc-os-hsm/
http://tweakers.net/categ...GVu4h1l7BFHGGSEajpbtDlnH8

Hier is te zien dat de goedkopere/3rd party lenzen zowel voor Canon als Nikon gemaakt worden.

Bovendien stond wifi en GPS niet in je eisen pakket en wazige achtergronden wel, daarop baseer ik dat het mij handiger lijkt om te investeren in een lichtsterke lens dan in een duurdere body. Je moet het uiteraard zelf weten wat je koopt het is jouw geld, jouw keuze, wij proberen je alleen op dingen te wijzen. Neem alles mee wat gezegd wordt en weeg het af. Jij moet er plezier aan beleven, wij niet.
Maar ik wil je wel vertellen dat Nikon al redelijk lang bezig is op de camera markt, en dus echt voor kwaliteit gaat. ;)

Edit:
Mocht je trouwens voor de 70D gaan, tot 18 januari krijg je €90 euro cashback of €150 canon tegoed. Kan je bijvoorbeeld gelijk de 50mm f/1.8 II voor kopen

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 13-01-2015 16:10 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:32
De Sony A6000 stond hierboven al ergens. Ik zou even youtube starten en zoeken op die camera. Ik heb hem, en vind hem echt goed. Verwisselbare lens ook nog voor als je nog serieuzer wilt gaan. De rx 100 Mark III werd ook genoemd, maar die vond ik veel te klein voor in mijn hand.
Maar als het persee klein moet zijn, kan die Mark III ook natuurlijk.

• Jboy1991
Ik neem jullie advies ook van harten hoor, mede hierdoor kwam ik bij de Canon d70 terecht. Door toch verder te zoeken en natuurlijk jullie adviezen te gebruiken.

En ik ben nog lang niet klaar met uitzoeken natuurlijk, en gps en wifi zijn ook niet echt eisen maar wel mooi mee genomen (wifi dan, gps heb ik nu op me compact camera en gebruik het nooit)

Verwijderd

Jboy1991 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:12:
Ik neem jullie advies ook van harten hoor, mede hierdoor kwam ik bij de Canon d70 terecht. Door toch verder te zoeken en natuurlijk jullie adviezen te gebruiken.
Omdat mijn D70 best een bonk is om op ieder uitstapje mee te zeulen, kocht ik recent zo'n Sony RX100 II.
Ontzettend leuk cameraatje en compacter kan haast niet met die kwaliteit.

Toch heeft dat bijna ielige ook een keerzijde.
Hoe aardig ook, de klik heb ik er nog niet mee.

Maar de weinig genoemde Samsung NX300M die ik goedkoop op Amazon.de kon scoren heeft mij wel te pakken.
Qua formaat tussen wal en schip in, maar het voelt bijna als een echte DSLR.
In gekrompen formaat dat wel, zeker met de compacte 16-50 powerzoom.

De camera werkt intuitief, heeft een erg fijn klapscherm met touch en werkt gewoon erg lekker. :)
Hij pakt met de bescheiden grip tenminste ook goed beet, warm aanbevolen.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Als ik het zo hoor dan kan je beter een high end compact kopen, want volgens mij wil je gewoon leuke foto's maken en je niet echt ver verdiepen in amateur fotografie. Kortom als je dadelijk een DSLR hebt dan komt die niet meer van auto modus af en na een tijdje laat je hem links liggen omdat het toch maar een lomp ding is en je geen zin hebt om die elke keer mee te sjouwen.
En als je high end compact koopt heb je ook genoeg zoom bereik, dan hoef je ook geen lenzen mee te sjouwen!!!
Ik heb een m4/3 maar als ik geld zat had dan kocht ik ook een high end compact voor erbij omdat die zo handig lijken!!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 13:32

Ursamajor

Astrofotograaf

Kijk ook eens op www.dpreview.com Daar kun je van de meeste slr's zeer uitgebreide reviews lezen en fotografische tests met verschillende camera's naar keuze naast elkaar. Dan zie je gelijk of de Canon sensoren echt zo prut zijn als hier wordt beweerd.

Staar je niet blind op megapixels. Zelf heb ik een 50x70 canvas hangen van een uit de hand geschoten selfie met mn vrouw en die ziet er zeer goed uit. En dat met een ixus 60, met maar 6MP en geen beeldstabilisatie.

Of je wel of geen slr koopt, het kan nooit kwaad om je in te lezen in de aspecten van fotografie. Dan kun je als je een beetje oplet ook mooie foto's maken met een compact camera.
Een slr is voor katten en kinderen wel prettiger ivm de snelheid. Je lens speelt trouwens ook mee. Hoe sneller die scherpstelt, hoe beter (en duurde, vandaar het advies om in lenzen te investeren).
Je kunt ook altijd kijken naar een 2ehands camera. Altijd wel iemand die een nieuwer model wil.
Mijn inmiddels dik 10 jaar oude eos300d had ik ook 2ehands met nu een paar dikke Sigma EX lenzen erop en maakt nog steeds prachtige foto's.

Gadgets FTW!

Pagina: 1