I.v.m. volledige overstap op een Chromebook (i.c.m. OVH ~ Dedicated server voor 2,99?! ) ben ik aan het experimenteren met second screen; kortom tweede monitor naast mijn Chromebookje.
Chromecast is leuk, maar dan zie ik geen muispijl (en nogal wat 'lag'). Dus ben aan de slag gegaan met HDMI. De TV/monitor waar ik vanaf werk; een pricewatch: Toshiba 32L2433DG Zwart werkt wel goed op een resolutie van 1280x1024.
Type er nu tenslotte vanaf, maar wat ik daadwerkelijk wil is 1080p.
Zodra ik dat echter selecteer in chrome://settings/display
Hoe zorg ik er nu voor dat ChromeOS wel correct schaalt op de resolutie die ik aangeef?
Draai op dit moment laatst stable release:
v39.0.2171.96
Platform 6310.68.0 (Official Build) stable-channel peppy)
Firmware google_Peppy.4389.89.0
Iemand een idee? Schiet me net te binnen dat ik wellicht unstable eens kan proberen, maar liefste draai ik natuurlijk gewoon stable release. Welke instelling zie ik wellicht over het hoofd? hoe voorkom ik dat die gaat schalen? En 'gewoon' 1920x1080 weergeeft op extended screen?
Updates
Any chromebook lovers got a clue?
Chromecast is leuk, maar dan zie ik geen muispijl (en nogal wat 'lag'). Dus ben aan de slag gegaan met HDMI. De TV/monitor waar ik vanaf werk; een pricewatch: Toshiba 32L2433DG Zwart werkt wel goed op een resolutie van 1280x1024.
Type er nu tenslotte vanaf, maar wat ik daadwerkelijk wil is 1080p.
Zodra ik dat echter selecteer in chrome://settings/display
- "1920x1080 (best)" gebeurd er iets vreemds. De selectie klopt, maar wanneer ik naar over met muis op de taakbalk klik zie ik staan "Extending screen to Toshiba-TV 1866x1064". En is lettertype niet scherp leesbaar; logisch anzich omdat er geschaald wordt.
- En bij nader inzien op 1280x1024 iets soortgelijks: "Extending screen to Toshiba-TV 1226x1008". Ookal leest dan e.e.a. wel prettiger
Hoe zorg ik er nu voor dat ChromeOS wel correct schaalt op de resolutie die ik aangeef?
Draai op dit moment laatst stable release:
v39.0.2171.96
Platform 6310.68.0 (Official Build) stable-channel peppy)
Firmware google_Peppy.4389.89.0
Iemand een idee? Schiet me net te binnen dat ik wellicht unstable eens kan proberen, maar liefste draai ik natuurlijk gewoon stable release. Welke instelling zie ik wellicht over het hoofd? hoe voorkom ik dat die gaat schalen? En 'gewoon' 1920x1080 weergeeft op extended screen?
Updates
- nu wat aan het rommelen met screen adjustment; leesbaarheid verbetert; minder korrelig, maar nogsteeds niet Full HD: "1822x982".
- HDMI kabel is goldplated, 5meter kabel, van goede kwaliteit (heb helaas geen andere liggen momenteel)
- welke monitor primary is maakt geen verschil
- mirroring gaat zowiezo niet verder dan 1024x768
- Beta release gedownload, eens kijken wat er gebeurd na een reboot.
- gereboot: v40.0.2214.72 beta (64-bit) ... geen verschil.
- kan weinig bijzonders vinden in: chrome://flags/ ... m.b.t. "scaling" / "scale" / "hdmi"/ "resolution" / "extended"
- dan nog maar eens developer (unstable) proberen...
- unstable v41.0.2252.2 (dev) 64-bit ... geen verschil
- meerdere malen CTRL- Fullscreen keycombo ... geen verschil
- weer terug naar stable release. Het maak trouwens niet uit welke resolutie ik selecteer, alles wordt geschaald. Gerommeld met TV instelling; beeldverhouding, overscan, enz. ... geen verschil

[ Voor 23% gewijzigd door Rhy op 13-01-2015 00:15 . Reden: verder met troubleshooten; wachten is niet echt mijn ding ;) ]