Advies home cinema set + receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
Goed, als arme student wil ik toch wel een leuke receiver met een 2.1 of 5.1 set hebben. Na enige research op het net kom ik tot de conclusie om voor een losse receiver te gaan met een speakerset of een zelf samengestelde speakerset. Dat laatste zal waarschijnlijk niet direct in mijn budget passen, maar ik ben bereid om stapsgewijs speakers aan te schaffen.

Ik woon in een gehorige portiekwoning van 60 m2. De woonkamer is klein en al best vol. Het liefst ben ik zo min mogelijk bezig met draden wegwerken, maar als het niet anders kan, dan is dat zo. Een draadloze set gaat niet in mijn budget passen.

Ik zoek een?
Ik zoek dus een AV receiver icm een leuke speakerset. Ik twijfel nog over een 2.1 set, een 5.1 set, of een samengestelde set. Om voorbereid te zijn voor de toekomst wil ik een AV receiver die internetmogelijkheden en bluetooth biedt. Dit zou ik handig vinden om bijv. muziek vanaf mijn telefoon naar de receiver te sturen.

Wat is je budget?
In totaal heb ik maximaal 500 euro te besteden. Laten we zeggen 50/50.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb een Minix Neo x7 die ik als mediaspeler gebruik. Ook wil ik mijn PC via HDMI kunnen aansluiten aan de receiver. Ik kijk veel films en ook muziek (hiphop) luisteren is een belangrijke bezigheid. Ook heb ik een HD decoder. In de toekomst wil ik misschien een IPTV box of dreambox of iets soortgelijks aanschaffen. Tot slot gebruik ik de Philips Smart TV 48PFK5709 pricewatch: Philips 48PFK5709 Zwart

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik volgde een aantal draadjes die meespelen in mijn beslissing.

Ik heb mijn ogen gericht op de Onkyo TX-NR535 pricewatch: Onkyo TX-NR535 Zwart via www.foka.nl

Qua speakers weet ik het echt niet, omdat ik maar 250 euro te besteden heb. Daar wil ik het maximale uit halen. Ik kwam via MP terecht bij een Jamo a 407 hcs 5. Het liefst wil ik natuurlijk een nieuwe set, maar dat wordt denk ik niet haalbaar. Het liefst wil ik 2 vloerspeakers/speakerpalen (van die langwerpige die je op de grond plaatst).

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke speakers zijn ''compatibel qua watt met de bovengenoemde AV receiver? Is het een kwestie van watt matching of moet je verder kijken dan dat?
Ik heb me gericht op Onkyo, maar uiteraard sta ik open voor andere merken.

[ Voor 84% gewijzigd door SoundLab op 14-01-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Heb het topic gewijzigd naar de gebruikelijke format :)

[ Voor 3% gewijzigd door SoundLab op 14-01-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij een gehorige woning hebt wil je graag speakers die ook op een laag volume goed weergeven :)
Een goed afgestelde sub bonkt niet, maar daar gaat ook geld in zitten. Als ik jou was zou ik met een 2.0 set beginnen (of als het budget het toelaat, 3.0 dus met center).

Qua receiver: Ik ken de Onkyo niet, draai zelf met Denon (en ook dat is in jouw prijsklasse verkrijgbaar). Maar een prul is die Onkyo zeker niet :)

Qua speakers: Ik heb ze al vaker geadviseerd, maar kijk eens naar de Klipsch F1 of zijn jongere broertje, de F10 (zelfde speaker, iets ander uiterlijk. F10 kost je 119 per stuk :)
Doen het prima, mooi helder geluid, goed laag. Ga je ook met hiphop niks aan missen. Heb ze zelf als rears. Omdat de tweeters op oorhoogte zitten (als je op een bank zit) hoor je het uitstekend. En past nog in je budget ook :)
Evt bijpassende centers: Klipsch C10 of Klipsch C20. Persoonlijk zou ik voor die laatste gaan, is een stukje groter dus beter in (stem)weergave :)

Uiteraard geldt: je zult moeten gaan luisteren wat jij lekker vind klinken. Qua receiver / aansturing maakt het niet zo heel veel uit, maar qua luisterervaring is iedere speaker anders en dat moet bij je passen :)
Niet vergeten: neem je eigen muziek mee, spul dat je goed kent. En dan liefst op CD en geen 128kbps mp3's ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Mocht ik met een 2.0 of 3.0 beginnen, heb ik dan echt voldoende laag? Zo ja, als ik voldoende laag heb, waarom zou ik dan uberhaupt voor een sub gaan?

Klipsch ken ik inderdaad van de earbuds, degelijk spul. Zal ze binnenkort eens gaan beluisteren. Zijn deze compatibel met de bovengenoemde Onkyo? Ik weet namelijk niet goed waar je op moet letten. Alleen een watt match, of?

Misschien een domme vraag maar ik ga hem toch stellen: is het niet ''raar'' als je voor elk element uit een samengestelde speakerset een ander merk neemt? Bijv. Klipsch voor de rears, Canton voor center, etc. etc. Daarnaast lijkt het me een moeilijke opgave om een samengestelde speakerset harmonieus te laten klinken, in die zin dat alles op elkaar is afgesteld. Van te voren weet je natuurlijk niet of een Canton goed met een Klipsch samengaat. Wat is jullie visie hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Doorgaans word geadviseerd om bij hetzelfde merk te blijven.
Ik heb het gecombineerd, speakers van 1 merk en mn center en sub weer van andere merken.
Nu heb ik ondertussen alles van 1 merk, maar je kunt echt wel combineren.
Let wel enigszins op de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Qua budget is dit misschien wel een aardige set.

https://hificorner.nl/spe...eem/jamo-s426-hcs-3-zwart

En anders inderdaad beter beginnen met 2.0 vloerstaanders of tweede hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Kasj schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:08:
Qua budget is dit misschien wel een aardige set.

https://hificorner.nl/spe...eem/jamo-s426-hcs-3-zwart

En anders inderdaad beter beginnen met 2.0 vloerstaanders of tweede hands
Dat is ook inderdaad een set die ik op het oog heb. De gedachte die dan meteen bij me opkomt is dat de losse Klipsch het kwalitatief beter doen gezien de prijs. Misschien naief om zo te denken, maar dat is toch mn eerste gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
SoundLab schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:18:
[...]

Dat is ook inderdaad een set die ik op het oog heb. De gedachte die dan meteen bij me opkomt is dat de losse Klipsch het kwalitatief beter doen gezien de prijs. Misschien naief om zo te denken, maar dat is toch mn eerste gedachte.
Ben ik met je eens, maar als je klein begint zou ik persoinlijk denk ik iets minder geld in een receiver stoppen en iets meer geld in twee vloerstaanders. Bijvoorbeeld
pricewatch: Yamaha NS-555 (Zwart)

pricewatch: Pioneer VSX-329-K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Die Yamaha's zien er erg sexy uit :)
De combi met de Pioneer receiver lijkt prima. Waar ik alleen bang voor ben is dat ik mezelf in de vingers snijd door de beperkingen die de Pioneer heeft in vergelijking met de Onkyo (meer aansluitings en netwerkmogelijkheden).

Maar ik denk dat je gelijk hebt: meer richten op de speakers en minder op de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even voor de goede orde: Klipsch en Jamo zijn van de zelfde producent. Alleen is Klipsch hoger gepositioneerd, en hebben ze standaard de hoorn tweeter. Dat geeft een ietwat schel geluid voor sommigen, en de ander vind de hi hat's er heel lekker uitkomen. Hoe dan ook, in het hoog zijn ze vrij onvergefelijk: ze geven echt alles weer :)

Vwb aansluiten: enige waar je mogelijk tegenaan loopt is gevoeligheid. Maar die Klipschen hebben een hoge gevoeligheid, die kun je nog met een wekkerradio aansturen als het moet :P
Qua wattage kun je eigenlijk alles op alles aansluiten. Zie ook [FAQ] Audio voor meer uitleg :)

Edit: qua sub: een sub is bij films zeker een aanvulling. Het gaat gewoon wat lager. Voor muziek merk je het ook wel, maar een stuk minder. Een fatsoenlijke sub kost je echter minimaal 2 a 300 euro, en dat zit nu niet in je budget. Bovendien: dat is een stuk minder erg als die van een ander merk is, want laag is laag. Dus dat kan ook best later. Ik zelf draai er wel mee overigens, maar het verschil is bij muziek minder dan ik verwacht had.

Waar zit hem die toevoeging dan in, waarom zou je een sub willen :?
Heel simpel: voor een goede weergave van laag heb je volume en uitslag nodig. Een subwoofer heeft een grote doorsnee, kan daardoor veel lucht in beweging brengen (uitslag) en die lucht zit in een grote kast. Dus veel laag. Vloerstaanders hebben (vaak, maar niet noodzakelijk) grotere drivers dan een bookshelve, maar wel meer volume, en kunnen dus kunnen lager gaan dan een bookshelve. E.e.a. zie je ook in de weergavespecs terug.

[ Voor 42% gewijzigd door The Eagle op 14-01-2015 23:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:20
Ik zou niet bezuinigen op de receiver, als je daar ooit een set serieuze speakers mee wilt aansturen.

De Onkyo TX-NR535 is een mooie receiver, hoorbaar beter dan een receiver uit de 300 of 400 serie van Onkyo, of de VSX-329-K van Pioneer.

De afwerking, het gewicht, de volle klank, geen goedkope speaker klemmetjes maar echte schroefaansluitingen voor alle speakers: de 535 is op alle gebieden beter dan de Pioneer!

De Yamaha speakers ken ik niet, maar goede degelijke zuilen die ook goed klinken, voor zo weinig geld… ik weet het niet.

Met een laag budget kun je bv beginnen met een paar compacte KEF's, de Q300. Je begint dan met 2.0, maar deze compacte speakers hebben een indrukwekkende bas.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

SoundLab schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:33:
Mocht ik met een 2.0 of 3.0 beginnen, heb ik dan echt voldoende laag? Zo ja, als ik voldoende laag heb, waarom zou ik dan uberhaupt voor een sub gaan?
Of je voldoende laag hebt is smaakafhankelijk. Ik zelf ben van mening dat er voor elke speaker wel een passende subwoofer te vinden is. Zeker als je van films/series en games bent is een speaker speciaal voor het LFE-kanaal toch een deel van de beleving. Speakers die echt full-range zijn kan je op één hand tellen. Let wel dat een goede subwoofer je behoorlijk wat geld gaat kosten, zelfs tweedehands zal het een groot deel van je budget zijn. Goedkopere subwoofer gaan minder laag en geven het laag een stuk minder mooi. En een lompe boom-box wil je niet hebben, dat verpest de ervaring dan weer.
Grandisimo schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:03:
Doorgaans word geadviseerd om bij hetzelfde merk te blijven.
Ik heb het gecombineerd, speakers van 1 merk en mn center en sub weer van andere merken.
Nu heb ik ondertussen alles van 1 merk, maar je kunt echt wel combineren.
Let wel enigszins op de specs.
Combineren kan altijd. Een speaker als een subwoofer kan al snel van een ander merk aangezien subwoofers veel minder een eigen sound hebben dan speakers. Ervaring leert ook dat subwoofers van speaker merken er meer zijn om te matchen met de looks, voor de kwaliteit kom je op andere merken uit. Rear speakers vind ik zelf wat lastig. Als je puur gebruik van deze speakers maakt voor de effecten dan is een simpele speaker al genoeg. Ik zelf ben gegaan voor identieke serie speakers als front aangezien ik ook behoorlijk wat DTS CD's heb en dus muziek luister in surround. Center is al weer een stuk belangrijker en zou ik ook hetzelfde houden. Moet wel worden gezegd dat je merken kan mixen als bijvoorbeeld de center van Merk X beter is dan je eigen gebruikte merk voor de fronts. Zo heb ik laatst de Jamo S420 Center gehoord en die blijft echt heel erg achter op de Jamo S426 fronts.

Lang verhaal kort: mixen van speakers kan zeker maar hangt van je gebruik en wensen af. Het makkelijkst is om alles van hetzelfde te nemen, maar dat hoeft niet per se beter te zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:12
Ga ook goed op marktplaats kijken of andere tweedehands site's. Daar heb ik mijn complete set vandaan voor minder dan de helft van jouw budget.

Zelf heb ik ook een klein budget maar toch een fatsoenlijke set in mijn ogen van marktplaats gehaald. Zelf heb ik Jamo s606's als fronts. Komt ook voldoende laag uit voor muziek. Wat betreft films mist het een beetje de punch, maar dat hebben alle sets zonder subwoofer wel (daarom heb ik wel een subwoofer :)).
Op marktplaats voor <200 euro verkrijgbaar volgens mij.

Daarnaast staan er veel versterkers op marktplaats die kwalitatief erg goed zijn maar niet HDMI of bluetooth hebben. Zelf vindt ik dat geen probleem omdat ik een goede mediaspeler heb. Scheelt wel veel geld t.o.v. de versterkers die dat wel hebben.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Iemand ervaring met de Boston Acoustics A250? http://www.bcc.nl/beeld-e...oustics-a250-zwart(62994)

Zit te twijfelen tussen de Bostons en de Klipsch F10 http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=432230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Fyi, de jamo s426 5.0 set is vandaag bij ibood in de aanbieding voor 169 euro. Dat is wel echt een deeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Hahaha, ik zag het in de ochtend inderdaad! Heb ze gelijk besteld! Goede deal denk ik dan! Is deze compatibel met de Onkyo NR535 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-10 23:33
Yup, die zijn gewoon compatibel.
Waar je nog naar zou kunnen kijken is om een 2e hands receiver aan te schaffen. Als je op de V&A/marktplaats kijkt zie je veel leuk spul voorbij komen voor 100-150 euro.

Ik heb vorig jaar bijvoorbeeld een Sony STR-DN1010 voor €100 op de kop weten te tikken. In combinatie met de S426 (Via Ibood).
Door je receiver 2e hands te kopen houd je weer geld over om bijvoorbeeld in een sub te steken zonder in te leveren op geluidskwaliteit (Mits je goed zoekt uiteraard :+).

[ Voor 6% gewijzigd door svenvv2 op 17-01-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
De Jamo sub 210 past leuk bij de S426. Compenseert deze sub de evt. tekortkomingen van de s426? Of is er een andere sub die harmonieus klinkt met de S426?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Je hebt geluk. Vandaag is de onkyo tx-535 in de aanbieding voor 235€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Balen! Net gemist! Ik heb de mogelijkheid om een Jamo sub 300 aan te schaffen. Is dit een goede combi met de S426 5.0 set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlguys
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-10 19:23
Heb zelf recentelijk de a250 gekocht en vind ik erg goed klinken. Voor muziek gebruik ik geen sub, maar bij films gebruik ik wel een sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar hebben we Vraag en Aanbod voor. En jullie kunnen elkaar DMs sturen.

[ Voor 69% gewijzigd door S1NN3D op 30-01-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb mijn 5.1 set allemaal werkend gekregen dit is dus niet het probleem.
Aangezien ik meerdere apparaten heb vroeg ik me af, of het veel uit maakt hoe je het aansluit.
Mijn tv ondersteund wel gewoon dolby digital etc. met optische kabel output

Ik kan dan gewoon alles aansluiten op mijn tv en dan hoef ik op mijn receiver nooit meer te switchen tussen de inputs omdat hij signaal krijgt van de tv met een optische kabel.
Gaat de kwaliteit dan achteruit? Of maakt het niet uit in welke volgorde het geluid afgespeeld word.
Gaat om 2 situaties

Device met hdmi naar tv, van tv met optische kabel naar receiver
device hdmi naar receiver, dan hdmi naar de tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Zoek de specificaties op van HDMI en van optisch en je hebt inzichtelijk welke formaten je via optisch mist: HD Audio. Waar dat puur de theorie is van wat optisch aan zou moeten kunnen (DTS en Dolby Digital). Genoeg TV's die namelijk die formaten niet eens doorzetten maar terugzetten naar 2.0 stereo. Of wel DD ondersteunen maar geen DTS. Ondersteunen van Dolby Digital kan ook Dolby 2.0 zijn en niet per se Dolby 5.1.

Het is de vraag of HD Audio voordelen heeft ten opzichte van de gewone non-HD formaten. Dat hangt van de gehele set af. Maar het missen van bepaalde tracks of het niet eens door kunnen sturen van 5.1 lijkt mij niet wenselijk.

Aanvullend, voor een volgende keer: het omhoog kicken van een oud topic is niet wenselijk, zeker niet als je vraag behoorlijk anders is en je niet de TS bent. Door het laatste kaap je nu iemand anders zijn topic.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 01-04-2015 23:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1