Meedenkers over logo Tweakers

Pagina: 1
Acties:
  • 12.523 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26
Tja, zal ik m inkoppen? :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q7HAm49Bk2dbSgayI2zg6KRV/full.png

Maar even serieus, goed dat er naar gekeken wordt. Wordt het logo alleen niet begrepen, of is het ook niet herkenbaar?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
flipkipse schreef op maandag 12 januari 2015 @ 23:37:
[...]

En misschien nog een betere vraag: " waarom geen contest? wie designed het nieuwe tweakers logo, en dan de community laten stemmem 8) 8) 8) 8)
Afbeeldingslocatie: http://incommunicatiemet.files.wordpress.com/2013/02/dirk-jan-kutschool.jpg

;)

Maareh, leuk idee hoor :) Alleen niet iets voor mij ben ik bang, ben een beetje te kritisch :+ Handig als d'r iets te bekritiseren valt, maar niet in het voorstadium daarvan :P

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 12-01-2015 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik ben het niet eens met de stelling dat het onderstaande betekent, dat de mensen die er naartoe gaan geen professional zouden zijn en deze mensen van buiten de community komen.
We verwachten niet dat jullie of een van jullie het nieuwe logo gaat maken. Als het zover zou komen, dan haken we daar professionals voor aan.
Volgens mij staat er daar gewoon: De mensen die gaan meedenken gaan alleen denken en niet maken. De rest van de opties staan nog open, of de professional vanuit de community komt of niet, daar is niets over gezegd. :)

één groot nadeel aan een nieuw logo... Dan moet ik weer nieuwe goodies/merch gaan verzamelen. Aan de andere kant leent het zich wel uitstekend om nieuwe goodies/merch te maken!

offtopic:
Aangezien ik en een aantal tweakers die ik heb gesproken, pas sinds dit topic, voor het eerst een steeksleutel zagen in het logo, heb ik kleine poll gemaakt. Ik ben namelijk nieuwsgierig of wij de enige zijn.

Poll: Zag jij in het huidige logo een steeksleutel?
Ja
Nee
Tussenstand:

Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=393445&layout=1&sort=prc

[ Voor 95% gewijzigd door Frozen op 13-01-2015 20:10 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:22
spoiler:
Afbeeldingslocatie: http://www.famouspictures.org/wp-content/uploads/2013/05/I_want_to_believe5.jpg

Als dat echt zo is Zeef zal ik er over ophouden. Ik ben niet meteen overtuigd maar zou het jammer vinden als dit topic met blijkbaar goede insteek wordt verpest door mijn pessimisme en misschien is het een idee dat af te splitsen naar een apart topic.

Over het logo hoop ik alleen dat de Tweakers "ziel" (om maar zweverig te doen) behouden blijft en het echt slaat op de core van community, de tweakers, niet de bezoekers ook al zorgen die waarschijnlijk voor de meeste (ad)clicks.
matroosoft schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:54:
[...]

Ik denk dat jij, met je aanvallende reactie sowieso al niet behoort tot de doelgroep van Tweakers. Je voelt je niet thuis, je weet dat de situatie steeds verslechterd en dat er niet naar je geluisterd zal worden. Wel, vertrek dan. Win-winsituatie: jij tevreden en wij ook. :(

Je bent niet pessimistisch, uit je verhaal blijkt gewoon dat je denkt dat "de mensen op kantoor een stelletje corrupte money-grabbing eikels zijn" zoals nMe verwoordt.
Dat denk ik inderdaad maar verder is het een leuke community (op sommige users na dan). Gelukkig zijn 99% van de Tweakers, Tweakers en maar heel weinig staff relatief gezien. Maar je raakt precies de redenen waarom ik niet meer op de FP te vinden ben maar op kwalitatief betere techsites. Dat is jammer, want vroeger had ik alles op 1 plek. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 27-10 14:41
matroosoft schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:06:
Ik vind het logo van Tweakers er trouwens erg professioneel uitzien en de huisstijl idem. Ik begrijp dat het logo nu niet direct herkenbaar is voor mensen die de site niet kennen, maar dat lijkt me meer een kwestie van meer naamsbekendheid creëren. Reclame is één van de handige hulpmiddelen om naamsbekendheid te creëren. Dit in tegenstelling tot het logo, wat bedoeld is voor de herkenbaarheid.

Een bepaald logo ga je, naargelang de naamsbekendheid toeneemt, associëren met een merk. Het maakt dan niet zoveel meer uit of het een poppetje of een sleutel is, het beeld is gevormd. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat veel mensen een bepaalde betekenis halen uit het huidige logo. De meesten zullen het (denk ik) vooral zien als logo en beeldmerk en niet als mascotte.

Onze oude, trouwe Henk echter lijkt veel meer op een smiley en is dus alleen geschikt voor de ingewijden :D
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1394811096.jpeg

We zijn onder andere een reclamecampagne een jaar geleden gestart i eh kader van het breder wegzetten van Tweakers. We timmeren ook op andere media flink aan de weg. We worden steeds vaker gevraagd om als 'autoriteit' iets te vertellen over een onderwerp waarover we schrijven.

Goed, even over die campagne in kranten, ABRI's en op Q; die werkt. :) Dat zien we in de bezoekersaantallen en dat hebben we onderzocht. Bij die evaluatie van de campagne kwamen we erachter dat mensen "Tweakers" kennen, doorhebben dat we veel weten van elektronica en ICT, dat we met z'n allen goede adviezen geven en dat er een handige prijsvergelijker is.

De naam en het woordmerk zijn geen probleem. Enige is dat de associatie van het logo er niet is en dat als je dan vraagt: wat zie je er in, mensen van alles zeggen ... behalve wat we oorspronkelijk bedoelden. :P Daarover willen we het gesprek met jullie aangaan. Moeten we iets doen? Kunnen we iets doen? Zo ja: wat? En wat zeker niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 27-10 14:41
Sp3dy schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 21:20:
Imho is het alleen maar verspilling om na ruim 1 jaar flink reclame te hebben gemaakt (met in die reclame's het huidige logo) een nieuw logo te introduceren. Het huidige logo is nu bekend bij mensen die reclame's van Tweakers hebben gezien (en natuurlijk bij de ruim 600.000 geregistreerde users). Om een nieuw logo weer "bekend" te maken bij al deze mensen kan je als Tweakers weer een gigantische reclamecampagne opzetten, die weer een flink bedrag zal kosten wat veel beter geïnvesteerd kan worden in het verbeteren van Tweakers zelf.
Maak je niet druk om de kosten. De printadvertenties zijn bijvoorbeeld grotendeels binnen het eigen Persgroep netwerk geplaatst. Op de radio hoor je geen logo, maar Q-music is ook van de Persgroep. We hebben ook geen grote voorraden merchandise (meer). Natuurlijk zullen er kosten zijn voor nieuwe merchandise en aanpassing briefpapier, kaartjes etc. etc. Maar die zijn beperkt, dat hebben we in het verleden met VNU ook meegemaakt en daar hebben we oude voorraden ook zoveel mogelijk van opgemaakt.

Kortom, de kosten zijn er wel, maar blijven beperkt. Dat is geen doorslaggevende factor.
ShadowShape schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 21:37:
Allereerst, super dat jullie de community vragen, jammer dat sommige dit anders dan positief opvatten.

<knip>

Tot slot, woensdag 3 februari? of dinsdag 3 februari?
Dank. :) Woensdagavond 4 februari. Ga ik zo aanpassen. Over je inhoudelijke post ga ik niks zeggen, wil niet op de discussie vooruitlopen. :)
Fietsbel schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 21:49:
[...]

Het is naar mijn mening ook goed dat jullie feedback vragen aan de community, maar ik had misschien wat meer concrete punten verwacht. Juist omdat jullie onderdeel zijn van een grote organisatie die (naar mijn idee) hier al vaker mee te maken heeft gehad.
We willen juist een vrije discussie. Dus bewust geen beperkingen vooraf. Juist geen beperkingen vooraf.
Ramzzz schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 21:51:
[...]

Als het goed is, zijn die gezamenlijk ontwikkeld, en min of meer onlosmakelijk met elkaar verbonden. ;)
Niet noodzakelijk. Kijk maar naar het origineel uit 2007 en zie dat er sinds die tijd al een en ander is aangepast. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3c78843ec0199790507cf9438a9e7354/full.gif

Afbeeldingslocatie: http://duderuud.motor-forum.nl/tnet/screenshot.gif
The Eagle schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:21:
En toch: dr wordt aangegeven dat er alleen een nieuw logo moet komen en geen nieuwe huisstijl. Prima. Maar bedenk je dan wel dat je qua kleurpallet een hoop mogelijkheden uitschakelt. Denk aan roodtinten, roze, misschien zelfs de wat donkere blauwen: je schakelt ze allemaal bij voorbaat uit. Want het vloekt of is niet duidelijk genoeg.
Zul je altijd zien: komt er iemand met een onwijs mooi logo, past het niet in de huisstijl. En het aanpassen van een huisstijl kan vrij prijzig zijn. Is daar rekening mee gehouden, of is de huisstijl aanpassen echt een nogo? :)
De kosten zijn -zoals ik hierboven al zeg- relatief. Er is voor een paar duizend euro aan merchandise, er zijn visitekaartjes en er is briefpapier. Er zijn wat promotiestandaarden en twee frames met een bedrukt zeil. Dat is het wel. Dus de kosten van een ander logo zijn beperkt.

Willen we een andere huisstijl? Daar zijn we niet op uit. Deze discussie gaat echt om het logo. Maar stel dat iemand met een kickass logo komt in een andere kleurstelling en (bijna) iedereen is laaiend enthousiast, dan zouden we dat imho zeker moeten overwegen. Maar dat is een hoge mate van aanname, en daar heeft Game_over ooit iets over gezegd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matroosoft schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 21:46:
[...]

Neem als voorbeeld het logo van Shell. Ik zou niet weten wat ik er uit moet halen, maar wanneer ik het zie doet het me direct aan Shell denken. Zo zijn er veel meer merken te noemen waarbij er niets uit het logo te halen valt zoals Nike, Microsoft, Chrome en Apple. Vooral het logo van Texaco is erg interessant omdat het gelijkenissen vertoont met dat van Tweakers. Waar denk je aan wanneer je dat logo ziet: aan wat de betekenis van dat logo zou zijn of denk je aan Texaco? Ik denk het laatste.

Mijn punt is dus dat een logo vooral bedoeld is om associatie op te roepen met een merk en vooral niet bedoeld om het idee van Tweakers in te stoppen.

[edit]: verduidelijkt op wie ik reageer.
[edit2]: typo.
Klopt dat bedoelde ik ook met bijv. Starbucks logo.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/d3/Starbucks_Corporation_Logo_2011.svg/297px-Starbucks_Corporation_Logo_2011.svg.png

Als je vreemden op straat gaat vragen, dan zullen ze toch ook niet de betekenis van koffie (engezelligheid huiskamer idee betaalbaarheid etc) er uit halen?

Of Pepsi

Afbeeldingslocatie: http://logodatabases.com/wp-content/uploads/2011/11/pepsi-logo-vector.jpg

Dit gaat dus niet inhoudelijk over het logo (zoals Zeef al meldde niet de bedoeling is) maar wel over het proces. Is de vraag die jullie de groepsdeelnemers willen voorleggen eigenlijk wel correct? Of zijn er aanvullingen op nodig.

Het is echt zo'n jaren 90 LOI boekjes idee dat het logo direct klopt bij je product(soort). Zo van: ontwerp een logo voor een hamburgerbakker (oei, dus we moeten iets doen met hamburgers in het logo!) of voor een advocatenkantoor (daar moet een weegschaal in!).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-10 14:18

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

matroosoft schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 21:46:
Neem als voorbeeld het logo van Shell. Ik zou niet weten wat ik er uit moet halen, maar wanneer ik het zie doet
Afbeeldingslocatie: http://vectorlogo.biz/wp-content/uploads/2012/11/SHELL-VECTORLOGO-DOT-BIZ-128x128.png

De schelp van shell? Lijkt mij vrij duidelijk...

Ook maar even gratis mijn mening posten: niet veranderen.

Het logo valt op en ziet er fris uit. Wat het betekent doet er niet echt toe. Als zelfs de schelp van shell niet duidelijk is dan gaat het heel moeilijk worden om zo'n abstract begrip als "tweakers" goed uit te drukken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-10 23:53

matroosoft

Lone Christian

Femme schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:04:
[...]

Om een logo succesvol te laten zijn is het inderdaad niet nodig dat de doelgroep de betekenis van het logo begrijpt. Dat is geen doel op zich. Wat ik wat minder vind is dat veel mensen ongewenste associaties hebben met ons logo vanwege de vrij agressieve stekelige vorm. Het logo is ook nodeloos complex, er zitten beeldelementen in die we eigenlijk niet nodig hebben. Een minimalistischer vorm is tijdlozer en herkenbaarder.
Ik denk dat het negatieve associaties oproepen vooral komt doordat jullie er specifiek naar gevraagd hebben. Als jullie het mij gevraagd hadden, had ik misschien ook wel met zoiets geantwoord. Zolang je dat niet vraagt, let ik er niet specifiek op en vind ik het geheel van huisstijl en logo er erg professioneel uitzien.

Je kunt het uiteraard niet te gek maken: een logo moet wel op een logo lijken. Het beeldmerk van Linux, de pinguïn, lijkt bijvoorbeeld eerder op een mascotte dan op een logo. Daarom lijkt het me dus niet erg handig om 'Henk' als logo te gebruiken.

Overigens ben ik het met je laatste zin eens; minimalistisch is doorgaans inderdaad tijdlozer. (en mooier, als je er van houdt) Om daarvoor echter het huidige logo (inclusief bekendheid) op te geven, vind ik wel wat ver gaan. Het huidige ziet er wat mij betreft nog prima uit.

Zoals ik en anderen al eerder zeiden: kijk liever naar de slogan.. :)

Ik ben benieuwd hoeveel mensen dat met me eens zijn.. :)
Poll: De huidige slogan moet gewijzigd worden.
Ja
Nee
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=393457&layout=6&sort=prc

[edit]: typo en verduidelijkingen
[edit2]: typo
[edit3]: poll toegevoegd

[ Voor 20% gewijzigd door matroosoft op 14-01-2015 14:50 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Iedereen welkom. Aanmelden via [url="mailto:logo@tweakers.net?SUBJECT=Deelname Tweakers logo projectgroep"]logo@tweakers.net[/url]