PC valt at random uit

Pagina: 1
Acties:

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:59
Beste Tweakers,

Een kennis van mij kwam met het volgende probleem aankloppen:

Recentelijk heeft hij in zijn PC een nieuwe videokaart en nieuw geheugen geplaatst. Nu is het zo dat zijn PC at random gewoon in een zwart scherm valt en opnieuw opstart. Echter lukt het opnieuw opstarten dan niet. Hij blijft dan in een loop hangen waarbij hij na ongeveer 3 tot 4 seconden uitvalt.

We moeten dan de PC echt geheel van de stroom afhalen (dwz de stekker eruit trekken). Dan na een 10-tal seconden de stekker opnieuw aansluiten en dan kunnen we de PC opnieuw opstarten.

Om nu uit te sluiten dat het aan de nieuwe videokaart en het geheugen ligt, hebben we beide onderdelen vervangen door de oude onderdelen. Dan valt de PC niet zo heel vaak meer uit, maar toch komt het probleem nog steeds terug.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het aan de voeding van de PC ligt. Echter kan ik dit niet hard maken. We hebben geen andere voeding liggen waarmee we kunnen testen. Voor we nu een andere voeding gaan halen, zou ik graag jullie mening over dit probleem willen vernemen.

De huidige voeding is een CoolerMaster 650 Watt voeding. Het precieze model weet ik op dit moment even niet (meer).

Om een overzicht te krijgen, hebben we even CPUID HWMonitor geïnstalleerd. Hierin zie ik bij de voltages van het moederbord een aantal vreemde waardes. Zie onderstaand screenshot voor hetgeen ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://www.molendreef93.nl/temp.png

Zou dit kunnen wijzen op een voeding die aan het einde van zijn latijn is of moeten we de oorzaak van het probleem ergens anders gaan zoeken ?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties _/-\o_

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar VB. CSL is slechts voor laptop problemen (en vragen over de BBG's).

Zonder lijstje specificaties en de exacte voeding (+ leeftijd) blijft het gissen wat er aan de hand is.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als er 12v op de 5v lijn stond dan krijg je je computer niet lang aan ben ik bang en had je geen screenshot kunnen maken. Het lijkt mij eerder een meetfout, voor accurate waardes moet je in het BIOS zijn waar met een beetje geluk deze waardes ook aangegeven staan.

Kun je alle specs opnoemen van je PC aan hardware?

www.maartendeboer.net

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Weinig software die voltages goed uitleest, dus die getallen die je daar ziet kun je wel negeren, klopt geen bal van (met 12V op je 5V lijn was er al lang iets frituurd ;) ). In de BIOS kijken, met een beetje geluk kloppen de waardes daar redelijk, of een multimeter gebruiken (al zegt dat helaas ook niet altijd alles, vaak zat voedingen gezien die goede voltages gaven maar toch instabiel waren).

De enige manier om er achter te komen of het daadwerkelijk de voeding is, is toch (helaas) om te testen met een andere voeding. Gezien de beschrijving van het probleem gaat mijn eerste ingeving ook uit naar een voedings probleem.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik wil niet met een vingertje wijzen maar gooi het type nummer van de hardeschijf + "bad sectors" eens in google. De hele eerste HD103UJ batch zover ik weet was een bak ellende. Vriend van mij had er 8, deze waren allemaal dood binnen een jaar. Van de 2 die ik heb was er een binnen een maand kapot, de ander die ik nog heb draaien heeft onderhand zoveel pending sectors dat ik hem binnenkort ga vervangen. Ook al is je disk niet het probleem, lees even de SMART uit met bijv. crystaldiskinfo en kijk of hij nog in orde is.
Sp3ci3s8472 is verbaast een levend exemplaar te zien ;).

Heb je gecontrolleerd of het geheugen wel stabiel loopt? Soms moet je het voltage van het geheugen opschroeven zoals de specificaties aangeven, indien dit niet gebeurt dan krijg je dus rare fouten :P.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

We moeten dan de PC echt geheel van de stroom afhalen (dwz de stekker eruit trekken). Dan na een 10-tal seconden de stekker opnieuw aansluiten en dan kunnen we de PC opnieuw opstarten.
Dat lijkt me een beetje op een probleem van een niet geaarde computer. Zit de computer in een geaard stopcontact?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• nextware
Dank voor de reacties allemaal !
We gaan even met de vragen aan de gang en ik kom er zsm op terug :)

• nextware
Hierbij wat gevraagde info:

Processor Core:
  • Default: dynamic
  • Active: dynamic
Memory:
  • Default: 1,54V
  • Active: 1,54V
QPI/Processor uncore:
  • Default: 1.150V
  • Active: 1.150V
IOH Core:
  • Default: 1.100V
  • Active: 1.100V
Onderstaand de waardes van de HD's met de Crystal Disk Info:

Afbeeldingslocatie: http://www.molendreef93.nl/temp1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.molendreef93.nl/temp2.jpg

Stopcontacten:

Alle stopcontacten waar apparatuur op is aangesloten, zijn geaard.

Voeding:

De voeding is een CoolerMaster GX-650W

Nog wat verdere info:

Het moederbord is een Intel Desktop Board DX58SO

Het geheugen is een Corsair Vengeance 8GB DDR3 module.

Als ik de voltage specs van het geheugen bekijk, zou dit met een Tested Voltage van 1.5V moeten werken. Gezien de waardes die we uit het moederbord hebben kunnen achterhalen, lijkt dit ook gehaald te worden (1.54V).

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Ventieldopje schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:00:
Als er 12v op de 5v lijn stond dan krijg je je computer niet lang aan ben ik bang en had je geen screenshot kunnen maken. Het lijkt mij eerder een meetfout, voor accurate waardes moet je in het BIOS zijn waar met een beetje geluk deze waardes ook aangegeven staan.
Zulke tools zijn inderdaad niet altijd correct omdat elk moederbord weer een andere calibratie kan hebben voor de sensoren.
Heb je al in de Bios gekeken? Het staat waarschijnlijk ergens onder Advanced/Hardware Monitoring, zie screenshot.
Om nu uit te sluiten dat het aan de nieuwe videokaart en het geheugen ligt, hebben we beide onderdelen vervangen door de oude onderdelen. Dan valt de PC niet zo heel vaak meer uit, maar toch komt het probleem nog steeds terug.
Hierdoor vermoed ik toch een voeding probleem. De nieuwe videokaart verbruikt waarschijnlijk meer dan de oude waardoor de rimpelspanning van de voeding kan toenemen. Ook als de voltages in bios goed zijn, kan dit een probleem zijn. Rimpelspanning kun je alleen meten met een goede oscilloscoop, maar het kan mogelijk ook fluctuaties geven in de meetwaarden in bios.
Heb je een andere voeding om te proberen?

Het kan ook een elektrisch probleem zijn met het moederbord. Inspecteer de condensatoren, vooral die met een kruisje in de bovenkant, of ze niet bol staan of gebarsten zijn.
Afbeeldingslocatie: http://ww2.justanswer.com/uploads/mkmscr/2011-02-18_043624_bad_caps.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 13-01-2015 12:40 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Disken zien er goed uit, dat zit dus goed :p.

Je kan nog proberen een keer memtest x86+ te draaien. Ben het eens met de rest dat de kans groot is dat het de voeding is.

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
is je cpu overgeklokt ? (150 watt) gezien de tdp op 130 ligt

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

JayJay schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:25:
is je cpu overgeklokt ? (150 watt) gezien de tdp op 130 ligt
Voltages, amperes, wattages, moet je niet al te veel op doen als dat door software word uitgelezen.
Heel vaak klopt het namelijk niet. Volgens software zou mijn CPU ongeveer 8 tot 10W verbruiken....yeah right, geloof ik dus echt niet :P

Dus denk dat die 150W net zo goed niet klopt als mijn 10W ;)

• explosivefibers
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-01 18:02
Ik heb het ook ooit met mijn destijds nieuwe pc gehad. Heb me toen kapot gezocht naar het probleem.

Tijdens voor de zoveelste keer het zijpaneel van de behuizing afhalen om iets te checken viel de pc toevallig weer uit. Bleek dus de voeding te zijn.. als je met een schroevendraaier op de voeding tikte viel de pc uit.

• jovadca
  • Laatst online: 01:51
Dit is 100% zeker de PSU (voeding), want je moet de stekker uit de wandcontactdoos halen, dan 10 min. wachten en vervolgens weer insteken om op te kunnen starten. In de PSU is een onderdeel aan 't kapot gaan! Ga je hiermee door, dan kan het zomaar zijn dat de PSU PLOF zegt en andere hardware ook beschadigt of zelf defekt maakt in de PC.

Advies:
Vervang de PSU zo snel mogelijk, voordat het goed fout gaat! En zeker NIET blijven testen wat het eventueel ook zou kunnen zijn! (Ervaring en zie ook andere topics hierover!) Die bewuste PC heeft mij toen letterlijk in het donker gezet. :(

Misschien is er iemand zo behulpzaam om zijn / haar voeding in de PC te zetten om te testen?

Om even mijn geval als v.b. te geven, mijn PSU, GPU op mobo en CPU waren gesneuveld na de klap. Dus tel uit je winst.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
jovadca schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 02:48:
Dit is 100% zeker de PSU (voeding), want je moet de stekker uit de wandcontactdoos halen, dan 10 min. wachten en vervolgens weer insteken om op te kunnen starten. In de PSU is een onderdeel aan 't kapot gaan! Ga je hiermee door, dan kan het zomaar zijn dat de PSU PLOF zegt en andere hardware ook beschadigt of zelf defekt maakt in de PC.
Dit hoeft niet altijd de voeding te zijn, kan ook andere hardware zijn die vast loopt, en pas bij stroom weg halen, komt je hardware pas weer los, zodat je weer kunt starten.
Gewoon een voeding lenen, en testen, dan weet je of je een voeding moet kopen, anders heb je dadelijk 2, en je pc is nog steeds defect.

Met nog meer defect gaan heb je hier wel gelijk, dus wissel zo snel mogelijk uit.
Als je blijft testen, kan defecte hardware nog meer defect maken.

Memtest86 is een standaard test.
Smart uitlezen.
Ik zou als eerste een voeding proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 14-01-2015 08:59 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
jan99999 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 08:57:
[...]

Dit hoeft niet altijd de voeding te zijn, kan ook andere hardware zijn die vast loopt, en pas bij stroom weg halen, komt je hardware pas weer los, zodat je weer kunt starten.
Kan inderdaad ook het moederbord zijn, want de 5Vstandby blijft gewoon aanwezig als de pc uit staat en als de fout in het standby gedeelte zit, dan moet echt de stekker er uit.

De voeding is de hoofdverdachte in deze zaak. Controleer ook even of er misschien veel stof in de voeding zit of dat de fan stuk is, maar experimenteer niet teveel zoals jovadca zegt, want dan wordt de schade misschien erger.

• nextware
Dank iedereen voor de reacties :)

We gaan een andere voeding testen. Morgen krijg ik een PC binnen met daarin een 650+ Watt voeding. Deze moet dan voldoende zijn om de PC van stroom te voorzien.

Uiteraard laat ik de resultaten weten.

Nogmaals dank !

• jovadca
Ik hoop wel dat het een degelijke PSU is en niet één of ander flutmerk.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30

Thomg

Aww yiss

Straks blijkt het dees te zijn pricewatch: MS-Tech MS-N650-VAL

• nextware
Nee, het is de pricewatch: Cooler Master B700

MS-TECH voedingen gebruik ik echt niet meer.. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door nextware op 15-01-2015 10:12 ]

• jovadca
Das een hele nette PSU.

En ................?????

[ Voor 37% gewijzigd door jovadca op 15-01-2015 12:33 ]

• nextware
jovadca schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:20:
Das een hele nette PSU.

En ................?????
Voeding komt morgen binnen :)
Dan weten we meer 8)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30

Thomg

Aww yiss

jovadca schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:20:
Das een hele nette PSU.

En ................?????
Dat is het niet. Het is een acceptabele voeding.
Nette voedingen staan hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Jammer dat je niet een voeding hebt gekocht die je langer plezier brengt, maar het is in ieder geval geen MS-TECH.

• jovadca
Het is een goede PSU!

Verwijderd

Het lijkt idd op de voeding, wat ook niet vreemd is de GX serie is bagger. De Cooler Master B serie is trouwens ook niet zo veel, beter niet nemen.

• nextware
Voeding is vervangen en het probleem is, tot op heden weggebleven. De PC heeft al een hele dag gedraaid waaronder een aantal uur stevig getest met gaming en andere zaken. Is nu niet meer uitgevallen.

Voeding leek dus het probleem te zijn. Voor zover opgelost. Dank iedereen voor zijn / haar bijdrage _/-\o_

En misschien een slotje om ervoor te zorgen dat er hier geen discussie losbarst of de B700 wel of geen goede voeding is ;)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Mwa, bloedt vanzelf dood.

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik had in 2009 gekozen voor een wat meer gerespecteerde voeding, de antec true power new 650w. Geen moment spijt van gehad en draait tot en met de dag vandaag nog mee in mijn setup(toen amd phenom II met hd5770, nu een i7 3770K en een r9 290) en verwacht er nog een paar jaar mee vooruit te kunnen. Kijk eerst eens goed rond naar wat je koopt, voedingen zijn niet het minst interessante onderdeel van je pc.

Verwijderd

Je kunt de voeding binnen twee weken nog wisselen als je hem online hebt gekocht. Deze B700 moet je na een paar jaar weer vervangen omdat die dan op is. Kwaliteit is vrij laag namelijk, dan is zo'n ding versleten.

Je kan waarschijnlijk zonder meer te betalen een veel betere voeding krijgen die wel jaren lang mee kan.
Pagina: 1