Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ingewikkelde vraag voor mijn audio-mogelijkheden...

Pagina: 1
Acties:

• WALUIGI96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-11 16:12
Hallo allemaal, ik heb deze situatie niet opgezocht, maar ik verwacht dat deze ook vrij uniek is...
Daar komt ie:

Huidige situatie:
Monitor (Samsung T22A300) met 2x HDMI, tv-tuner, 1x SCART, 1x USB
Daarop aangesloten:
DVD-speler + laptop + chromecast
Daarnaast heb ik nog dit:
Pioneer versterker uit 1989: 2 grote luidsprekers van 120 watt, 2 surround speakers van 45 watt, aangesloten via een vorm van tullip. Verder zit er nog een Pioneer Dubbele CD-speler op aangesloten en een Akai Platenspeler aangesloten op de phono-ingang.

De situatie die komt:
Mijn vader wil andere speakers aanschaffen voor zijn 5.1 set, de oude speakers (kleine van ELAC) die voor mij nog prima zijn, gaan naar mij toe, maar om dat ik die nergens kan aansluiten, ben ik aan het kijken naar een nieuw apparaat/apparaten met de volgende eisen:
  • HDMI in en uitgangen
  • Platenspeler is aan te sluiten
  • Mogelijkheid om DVD in hogere kwaliteit (via HDMI) te kijken
  • Zou fijn zijn als ik de cd-speler ook kan aansluiten
  • DLNA
  • Genoeg vermogen om de 2 grote luidsprekers van 120 watt aan te sturen (die wil ik houden om een beetje fatsoenlijk geluid te kunnen krijgen, die kleintjes zijn voor de surround.
  • Minimaal 5.1 surround
  • Mogelijkheid om een wekker erin te zetten, zodat ik daar 's ochtends wakker kan van worden
  • Andere eisen waar ik nu niet opkom...
Verder ligt mijn budget rond de 500 euro, het mogen meerdere apparaten zijn, maar ik wil wel een zo volledig mogelijke oplossing en hoop dat jullie die kunnen geven, want dat zou mij veel inzicht geven in de mogelijkheden, want ik ben het overzicht een beetje kwijt.
Als er nog vragen zijn, stel ze ook gerust!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
En wat had je zelf al gevonden?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• WALUIGI96
Ik zat te kijken bij de home-cinema sets, maar die hebben allemaal al geluidboxen inbegrepen.
Daarna zat ik te kijken bij versterkers, maar die hebben bijv. nooit 5.1 gecombineerd met phono, hoewel een voorversterker ook kan, maar die zijn dan weer heel prijzig.
Ook zit ik met het feit, dat ik de laptop+monitor opstelling op mijn bureau heb, en aan de andere kant van mijn kamer (3 meter) staat de versterker met platenspeler.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-11 22:06

FeaR

In GoT we trust

WALUIGI96 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 23:06:
Ik zat te kijken bij de home-cinema sets, maar die hebben allemaal al geluidboxen inbegrepen.
Dus dan kijk je naar het apparaat zonder speakers: een receiver.

Je eisenlijstje is voor het grootste deel niet extreem spannend en zo in te vullen af te vinken bij de tientallen receivers die er vandaag de dag te krijgen zijn.
HDMI in en uitgangen
Dat is een eis die behoorlijk standaard is op de receivers van de laatste 5 jaar.
Platenspeler is aan te sluiten
Receiver met Phono-ingang. Van de receivers waarvan ik het type zo snel ken welke binnen budget vallen mis ik de Phono-ingang. Nu ken ik niet alle merken en types, dus grote kans dat ik er eentje over het hoofd zie. Anders wordt het toch minder dan 500 euro uitgeven aan een receiver en een losse Phono-amp. De receivers met Phono die ik zo zie beginnen vanaf 600 euro.
Mogelijkheid om DVD in hogere kwaliteit (via HDMI) te kijken
Een eis als "DVD in hogere kwaliteit via HDMI te kijken" kan twee kanten op. Heb je een DVD-speler met HDMI die niet volledig 1080p uit stuurt, dan heb je genoeg aan een receiver die aan HDMI upscaling doet. Wil je een DVD-speler analoog (S-Video, composiet of component) aansluiten en naar HDMI laten gaan zal je Analog to Digital Conversion nodig hebben. En natuurlijk een receiver met de juiste video-ingangen. Nadeel is dat je S-Video haast niet meer ziet en eigenlijk alleen composiet en component, waar de eerste dan ook meteen de slechtste kwaliteit biedt. En DVD's upscalen is leuk, maar Blu-ray wordt het nooit.
Zou fijn zijn als ik de cd-speler ook kan aansluiten
Hangt van de CD-speler af welke uitgangen deze ondersteunt. Maar elke receiver heeft meerdere ingangen, dus een manier om extra apparatuur aan te sluiten is er altijd.
DLNA
Makkelijk op te selecteren.
Genoeg vermogen om de 2 grote luidsprekers van 120 watt aan te sturen (die wil ik houden om een beetje fatsoenlijk geluid te kunnen krijgen, die kleintjes zijn voor de surround.
Eis van vermogen zou ik laten vallen, de andere opties zijn vele malen belangrijker om op te selecteren. Vermogen zegt niets over de kwaliteit van de receiver en tevens ook niet over de speakers die aan moeten worden gesloten. Als je op cijfertjes gaat letten dan zijn dingen als impedantie(verloop) en rendement belangrijker om te weten. Zie ook het begin van [FAQ] Audio. Tevens wordt er tegenwoordig zo creatief gemeten dat je de ene receiver niet direct tegen de ander kan vergelijken. Als je nieuw bent in deze wereld moet je je om dat soort dingen niet druk maken en richten op de zaken die wel makkelijk meetbaar zijn als bijvoorbeeld het aantal HDMI-ingangen, netwerk, Spotify, et cetera.
Minimaal 5.1 surround
Surroundreceivers beginnen bij 5.1 (of zelfs 5.2) en lopen dan verder naar 7.2 tot het huidige 11.4 of zelfs 5.2.4 met Dolby Atmos. Oftewel, ook geen lastige eis.
Mogelijkheid om een wekker erin te zetten, zodat ik daar 's ochtends wakker kan van worden
Die ben ik nog niet tegen gekomen in een receiver en waar het zeker lastig kan worden.
Andere eisen waar ik nu niet opkom...
...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• WALUIGI96
FeaR, dank voor de moeite om mijn hele post op te delen in losse quotes. :P
Over losse pre-amps, ik weet dat die bestaan, maar er bestaan veel verschillende van: van rond de 30 euro tot rond de 200 euro, waar moet ik op letten bij de aanschaf?
Op zich kan ik een blu-ray speler kunnen kopen, maar dan zit ik een beetje met het feit van: ik koop een blu-ray speler, maar speel alleen dvd'tjes en losse videobestanden af, en ook hier heb je er van 30 euro, maar ook van 400 euro, waar moet ik hier op letten?

• mitchd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-11 10:23
Even een korte reactie. De Onkyo NR-636 is tussen de €390,- en €499,- met een phono ingang. 7x HDMI in en twee keer uit. Daarnaast zou deze (volgens de optimaal gemeten toestand) genoeg vermogen moeten hebben voor je zuilen.

Mvg.

• WALUIGI96
€379,- bij CoolBlue zelfs, een beetje overkill voor mij, maar dan kan ik er misschien wel heel lang mee vooruit. En ik bespaar de kosten op een voorversterker.
En daar zou ik dan nog een fatsoenlijke blu-ray speler bij kunnen doen, iemand tips over een goede?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
WALUIGI96 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:15:
En daar zou ik dan nog een fatsoenlijke blu-ray speler bij kunnen doen, iemand tips over een goede?
Weinig eigen inzet te bespeuren...

Heb zelf een Marantz UD5007 maar ook Oppo maakt erg leuke spelers. Hangt wel een prijskaartje aan.

Ik zou zeggen koop die ook van Onkyo, matcht qua looks waarschijnlijk beter met die receiver. Een blu-ray speler kun je zo goedkoop of duur maken als je zelf wil.

• WALUIGI96
S1NN3D schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:29:
[...]

Weinig eigen inzet te bespeuren...

Heb zelf een Marantz UD5007 maar ook Oppo maakt erg leuke spelers. Hangt wel een prijskaartje aan.

Ik zou zeggen koop die ook van Onkyo, matcht qua looks waarschijnlijk beter met die receiver. Een blu-ray speler kun je zo goedkoop of duur maken als je zelf wil.
Sorry dat ik weinig inzet heb... Ik zal zelf wel wat erbij zoeken...
Bedankt voor de tip van Onkyo

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27

Daniel36

vernieuwde formule

Nvm

[ Voor 93% gewijzigd door Daniel36 op 12-01-2015 14:27 ]

Pagina: 1