Eén enkele thermostaat beneden om 't hele huis te verwarmen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Vraagje over centrale verwarming en thermostaten.

Ik raak er niet meer uit. Een paar jaar geleden was hier ook al een discussie over de werking van thermostatische kranen met veel info en veel discussie maar ik raak er maar niet uit wat in mijn woning het beste is. Geen enkele manier van werken lijkt optimaal te zijn om mijn gasverbruik naar beneden te halen.

Het doel is natuurlijk: mijn woning verwarmen:
-gedurende de dag en avond lekker warm in de woonkamer
-daarna een paar uur lekker warm in de slaapkamer tv kijken en boekje lezen
-'s nachts bij de koudere nachten voldoende warm in de slaapkamers (verwarming 's nachts is niet nodig maar als het serieus onder nul begint te gaan vind ik het toch wel eens fijn)
-uiteraard zo weinig mogelijk gas verbruiken

Situatie:

-Ik verwarm mijn huis met een centrale condensatie gasketel. Die is nu een 8-tal jaar oud en wordt regelmatig schoongemaakt
-"Bakje" met het wieltje om de temperatuur in te stellen en temperatuursensor hangt in de woonkamer.
-In de woonkamer: 3 radiatoren met thermostatische kranen (van die draaidingen, 1 tot 5) en ééntje in de keuken.
-Boven in de slaapkamers en badkamer: dezelfde soort radiatoren met dezelfde soort thermostatische kranen.
-Géén temperatuursensor boven, dus de enige temperatuursensor in het huis is die beneden in de woonkamer.

Ik kom er maar niet uit wat het beste scenario is om de slaapkamers boven 's avonds (en 's nachts bij koude nachten) te verwarmen. Ik zie twee mogelijkheden:

-zet ik de kranen beneden uit dan wordt het beneden (waar de thermostaat hangt) 's nachts ijskoud, wordt de ingestelde temperatuur van pakweg 20 graden nooit gehaald en veronderstel ik (maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd) dat de ketel de hele nacht draait om te proberen de woonkamer te verwarmen (wat dus nooit lukt); boven wordt het wel lekker warm. Een verwarmingsketel die de hele nacht staat te draaien, zit me niet lekker.

-zet ik de kranen beneden open en stel ik de temperatuur in op 20 graden, en open ik ook de kranen boven, dan verwarmen zowel woonkamer als slaapkamer naar 20 graden, en slaat de verwarmingsketel af eens die 20 graden bereikt is en staat dat ding niet nodeloos de hele nacht te draaien, maar dan zit ik wel totaal nutteloos een open keuken en woonkamer met een serieuze oppervlakte, nodeloos te verwarmen om een slaapkamer van 40 vierkante meter te verwarmen, en dat zit me ook niet lekker.

Lijken allebei verlies scenarios. Beter zou zijn een draadloze thermostaat die ik overdag beneden zet en 's nachts in de slaapkamer, maar helaas, dat ding is niet draadloos en die vervangen lijkt me een dure grap (maar ik ken er dan ook helemaal niks van)...

Iemand een idee?

Toen de ketel vorig jaar de laatste keer schoongemaakt werd, stelde ik mijn vraag aan de man die dat ding kwam schoonmaken, kreeg tijdens het werk door een uitgebreide en zeer verwarrende uitleg van 20 minuten lang waar ik geen touw kon aan vastknopen en wist daarna nog steeds niet wat ik nu eigenlijk moet doen om het boven een beetje fatsoenlijk warm te krijgen en niet de hoofdprijs aan gas te betalen.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Whooops, ik zie net dat mijn titel niet echt duidelijk is.

Mods, zouden jullie deze kunnen aanpassen naar:

"Eén enkele thermostaat beneden om het hele huis te verwarmen?"

Dank!!! (de subfora "lieve adjes" en "geachte redactie" leken me niet echt geschikt om daar deze vraag te gaan stellen, waar zou ik deze in de toekomst het beste stellen ipv in de post?)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Evohome, kost een paar centen, maar kun je wel mee doen wat je wil:
https://www.kijkvoelbelee...cten/Product?name=evohome

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:45

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb iets soortgelijks: studeerkamer boven ik vaak wil opwarmen maar niet het hele huis hoeft dan warm.

Wat ik doe: e-thermostaat (4 tientjes, marktplaats) gemonteerd. In woonkamer en keuken thermostaat kraan bijna dicht zodat het niet helemaal koud wordt maar ook zeker niet verwarmd tot de ingestelde 19 graden, op studeerkamer kraan open en dan verwarming aan.

Bij een behaaglijke temperatuur boven zet ik hem dan met de app van de e-thermostaat uit. En af en toe weer aan als ik het koud vind. Om 22:00 gaat de boel vanzelf uit door het programma,

Nog steeds niet optimaal: handmatig aan en uit zetten, knoppen draaien, CV verwarmt maar 1 radiator waardoor het HR-deel ook niet helemaal benut wordt. Maar nog steeds efficiënter dan hele huis opwarmen voor 1 kamertje, zeker met ons niet al te best geïsoleerde 1912 huis.

Voor de slaapkamer wil ik nog een programeerbare thermostaatknop monteren die de boel tussen 21:00 en 22:00 even vol aanzet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:49
Niet om je topic te kapen.... maar zo'n programmeerbare thermostaatKNOP ben ik ook naar aan het kijken...

moet je alleen wel de kachel laten branden op het moment dat de bovenkamers warm moeten. Dat kan je pogrammeren door bijvoorbeeld als de thermostaatknop om 21:00 open gaat, je de kachel ook om 21:00 een graadje hoger laat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:21

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat Evo-home ziet er wel goed uit. Waarom ze echter maar 6 periodes in een dag erkennen snap ik niet.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:53

reiker

dan jij!

Mij lijkt je eigen idee van de draadloze thermostaat een prima plan, in combinatie met kranen open en dichtdraaien. Een Honeywell Chronotherm Wireless doet iets van €170 online, en als je zelf niet handig bent kun je vast via bv. Werkspot wel iemand vinden die hem voor je aansluit.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:02
Als de installatie in huis goed aangelegd is dan is er bij plaatsing van de radiatoren rekening gehouden met de grootte van de kamer, het type kamer en de gewenste temperatuur.
Verschillende types/grootte radiatoren hebben dan ook een verschillende warmteafgifte waardoor een slaapkamer bijv 18 graden wordt als de thermostaat in de woonkamer op 20 staat.
Daarnaast heb je nog de (thermostaat)knop op de radiatoren waarmee je de doorvoer en dus ook de temperatuur tot op zekere hoogte kunt regelen.
Nu weet ik niet hoeveel je wilt besparen en hoeveel 'moeite' je daarvoor zou willen doen maar het zou mij persoonlijk al snel teveel gedoe zijn om dagelijks één of meerdere keren één of meerdere kranen open/dicht te draaien.
Evohome zou eerder mijn keuze zijn maar dan ga je al hard naar de 1000 euro voor aanschaf en installatie en daar kun je aardig wat gas voor verstoken.
Ik zou de woonkamer op een prettige temperatuur instellen en vervolgens de kranen boven zo ver open draaien dat het daar ook een prettige temperatuur is. Ga je naar bed dan draai je de thermostaat niet naar nul maar een graad of 3-5 lager.
Wordt het vervolgens ijskoud later op de avond of ergens in denacht in de slaapkamer dan zou ik eerder kijken naar goede isolatie in plaats van aandacht besteden aan de centrale verwarming.

Pas overigens op met het overal en nergens (volledig) dicht draaien van kranen, de pomp in je ketel is daar niet zo blij mee als er geen circulatie is of kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
demichel schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:00:
Whooops, ik zie net dat mijn titel niet echt duidelijk is.

Mods, zouden jullie deze kunnen aanpassen naar:

"Eén enkele thermostaat beneden om het hele huis te verwarmen?"

Dank!!! (de subfora "lieve adjes" en "geachte redactie" leken me niet echt geschikt om daar deze vraag te gaan stellen, waar zou ik deze in de toekomst het beste stellen ipv in de post?)
Je kan een topicreport bij je eigen topic maken om een titelfix te vragen. :)

Overigens een schopje richting DED, daar zitten meer thermostaat en domotica wizzkids.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Waarom wil je snachts je woonkamer zo warm hebben?

Zet snachts je thermostaat lager en je kan alle kranen open houden. Of desnoods knijp die in je woonkamer iets.

Voordat je naar boven gaat zet je in je woonkamer de radiator kranen even dicht, gooi je de temperatuur op de thermostaat omhoog zodat ie boven verwarmd (daar dus alles open). Daarna draai je de thermostaat laag voor de nacht en zet je je radiatoren in de woonkamer deels open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Heb je een naam en rugnummer van de ketel? Sommige ketels kunnen meerdere groepen aansturen. Zo kan je een boven en benedengroep maken. Overigens heeft veel nieuwbouw een regeling per kamer. Eens opzoeken wat daar voor een systeem achter hangt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 11:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ninjazx9r98 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 10:36:
Als de installatie in huis goed aangelegd is dan is er bij plaatsing van de radiatoren rekening gehouden met de grootte van de kamer, het type kamer en de gewenste temperatuur.
Verschillende types/grootte radiatoren hebben dan ook een verschillende warmteafgifte waardoor een slaapkamer bijv 18 graden wordt als de thermostaat in de woonkamer op 20 staat.
Leuk dat de bouwer van het huis goede aannames heeft gedaan, maar zodra je een ander patroon hebt dan "gezin 's middags en 's avonds bij elkaar in de woonkamer, dan naar bed" gaat het mis.

Ik snap probleem van TS geheel, en ga er straks (verhuis over paar weken) zelf ook mee geconfronteerd zijn.

De fundamentele aanname van dit soort systeem is dat de woonkamer altijd het warmst moet zijn cq dat als één ruimte verwarmd wordt, het automatisch de woonkamer is. En daar gaat het mis, iig bij mij in de avonden.

Want nadat de kleine gaat slapen trekken wij ons terug in onze 'studeerkamer'/computerhok. Daar kunnen we afhankelijk van dag enzo rustig drie tot vier uur zitten. Dat moet dus warm zijn en in de winter ook warmgehouden worden - maar al die tijd is verwarming in de woonkamer overbodig en verkwistend. Omgekeerd, de vijf uur dat we voorheen in de woonkamer zaten was het zinloos om studeerhok verwarmd te houden.
Daarnaast heb je nog de (thermostaat)knop op de radiatoren waarmee je de doorvoer en dus ook de temperatuur tot op zekere hoogte kunt regelen.
Er is met een enkele aan/uit thermostaatknop geen manier om dit optimaal te regelen. M.i. is de combinatie daarvan met thermostatische knoppen op de radiatoren ook volkomen zinloos: als het in de woonkamer "warm genoeg" is kun je aan je radiator boven draaien wat je wilt, er komt geen warmte uit.
Nu weet ik niet hoeveel je wilt besparen en hoeveel 'moeite' je daarvoor zou willen doen maar het zou mij persoonlijk al snel teveel gedoe zijn om dagelijks één of meerdere keren één of meerdere kranen open/dicht te draaien.
Dat is dus met opstelling die TS, straks ik en ws nu al jij hebt de enige optie om optimaal te verwarmen :(
Evohome zou eerder mijn keuze zijn maar dan ga je al hard naar de 1000 euro voor aanschaf en installatie en daar kun je aardig wat gas voor verstoken.
Ik zou de woonkamer op een prettige temperatuur instellen en vervolgens de kranen boven zo ver open draaien dat het daar ook een prettige temperatuur is. Ga je naar bed dan draai je de thermostaat niet naar nul maar een graad of 3-5 lager.
Wordt het vervolgens ijskoud later op de avond of ergens in denacht in de slaapkamer dan zou ik eerder kijken naar goede isolatie in plaats van aandacht besteden aan de centrale verwarming.
Kort door de bocht. Zelfs bij goede isolatie raak je warmte kwijt en hou je het probleem dat je de woonkamer ook moet verwarmen om elders in huis een kamer (bij) te verwarmen. Vooral het vanaf "nul" gaan verwarmen van een kamer boven op moment dat je in de woonkamer niets meer doet is gewoon onhaalbaar.

Ben er nog niet uit wat ik exact ga doen. Ivm toch al vrij krappe budget iig bij verhuizing/opknappen/inrichten niets - we gaan er in maart in en die paar maanden dat verwarming nog nodig is voor dit voorjaar accepteren we het systeem zoals het er is. Kan goed meevallen overigens, huis is al goed geisoleerd en we gaan overal kurk leggen, wat nog meer warmte vasthoudt. Volgend najaar eens kijken naar budget vs irritatie vs verspilling. Het zou mij meer om de irritatie gaan, we stoken (of hoe dat met stadsverwarming ook heet :P ) sowieso niet hoog en hebben zelfs in onze huidige (slecht geisoleerde, jaren '30 bouw) appartement zeer lage kosten (EUR 99/m gas + electra met drie / soms vier mensen en dan nog geld terug na verrekening).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
oke wat je zoizo moet weten van een gas ketel (jouw cijfers kunnen afwijken van de cijfers die ik nu geef, dit is wat algemeen gezegd, zelf even de juiste cijfers opzoeken)

een gas CV ketel heeft een minimum vermogen van +/-5kW (5000W).
om de ketel goed te laten werken moeten de radiatoren dus 5kW aan warmte kunnen af geven.
kun je de 5kW niet uit het water halen krijgt de cv ketel te warm water terug en gaat hij of veel start/stops doen en onrendabel draaien. (bij de zijn minder goed voor het rendement)

reken eens uit hoeveel radiator vermogen je hebt in huis per kamer?
makkelijkste manier is op zoeken bij www.warmteservice.nl naar vergelijkbare radiatoren en een tabel van maken.

ik durf zo al te zeggen, dat je waarschijnlijk ongeveer ergens richting de 5-6kW aan radiatoren hebt.
dat is vrij standaard in een huis, maar ik ken je huis niet en dit kan dus afwijken.
als je dat gedaan hebt dan zie je al vrij snel dat thermostaat kranen en zone regelingen etc..
vaak niet echt leiden tot besparing, als er teveel radiatoren worden afgeknepen door een thermostaat kraan b.v. kan het afgifte teveel verlagen en de ketel onrendabel draaien.

(krijg bezoek binnen dus ik kap het verhaal wat af.
maak eens een tabel van radiator vermogen, en vermeld het vermogen van de cv ketel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
GoldenSample schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:13:
Waarom wil je snachts je woonkamer zo warm hebben?

Zet snachts je thermostaat lager en je kan alle kranen open houden. Of desnoods knijp die in je woonkamer iets.

Voordat je naar boven gaat zet je in je woonkamer de radiator kranen even dicht, gooi je de temperatuur op de thermostaat omhoog zodat ie boven verwarmd (daar dus alles open). Daarna draai je de thermostaat laag voor de nacht en zet je je radiatoren in de woonkamer deels open.
Ik wil 's nachts de woonkamer helemaal niet warm hebben.

Maar, als ik 's avonds de kranen in de woonkamer dicht draai, wordt het beneden koud. Als ik dan de thermostaat beneden in de woonkamer op 20 graden zet en de kranen boven open draai, dan wordt het boven lekker warm, maar in de woonkamer niet (want de kranen staan dicht). En dus bereikt de thermostaat nooit die 20 graden, en dus blijft de ketel voortdurend draaien omdat die 20 graden op de thermostaat nooit gehaald wordt...

Of zie ik dat nu helemaal verkeerd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
dion_b schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:22:
[...]

Leuk dat de bouwer van het huis goede aannames heeft gedaan, maar zodra je een ander patroon hebt dan "gezin 's middags en 's avonds bij elkaar in de woonkamer, dan naar bed" gaat het mis.

Ik snap probleem van TS geheel, en ga er straks (verhuis over paar weken) zelf ook mee geconfronteerd zijn.
Aan de ene kant snap ik het, aan de andere kant vraag ik me af of het niet meer tussen de oren zit dan dat het daadwerkelijk zo overbodig/verkwistend is (ten opzichte van de kosten, niet ten opzichte van het milieu en dergelijke)
Op onze Nuon jaarfactuur voor 2014 zijn de kosten voor gasgebruik EUR 395,-
Wij zitten net als jij met grote regelmaat in onze studeer/computerkamer maar ik vraag me werkelijk af over wat voor besparing je zou praten als je het individueel per kamer zou kunnen regelen, helemaal als je dat tegenover de prijs zet van een systeem als Evohome wat precies datgene kan waar jij en demichel kennelijk naar op zoek zijn.
Zou me ook niet verbazen als de kosten van een systeem als Evohome eerder de reden is om dingen te doen zoals we ze doen dan het daadwerkelijk om het patroon gaat. (waarbij het uiteraard mooi uitkomt dat een dergelijk patroon voor het overgrote deel van de bevolking wel op zou gaan.
Er is met een enkele aan/uit thermostaatknop geen manier om dit optimaal te regelen. M.i. is de combinatie daarvan met thermostatische knoppen op de radiatoren ook volkomen zinloos: als het in de woonkamer "warm genoeg" is kun je aan je radiator boven draaien wat je wilt, er komt geen warmte uit.
Klopt, het werkt alleen tot op zekere hoogte als je niet zelf letterlijk aan de knoppen gaat zitten en ze standaard helemaal of een deel open hebt staan.
Het idee is uiteraard dat als het in de woonkamer warm genoeg is dat het in de andere kamers ook warm genoeg is of in ieder geval ongeveer zo warm als het ooit bedacht/uitgerekend is bij de aanleg.
Wat dat betreft is het een simpele/goedkoper master-slave oplossing en vraag ik me af of de eventuele besparing van een ander systeem opweegt tegen de kosten van een dergelijk systeem (helemaal als je de opmerkingen van migjes er ook bij betrekt)

@demichel
Als je beneden alles dicht draait, de thermostaat toch op 20 zet dan moet je niet vreemd opkijken als het boven dik 20+ wordt en misschien wel richting de 30 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

demichel schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:14:
[...]

Maar, als ik 's avonds de kranen in de woonkamer dicht draai, wordt het beneden koud. Als ik dan de thermostaat beneden in de woonkamer op 20 graden zet en de kranen boven open draai, dan wordt het boven lekker warm, maar in de woonkamer niet (want de kranen staan dicht). En dus bereikt de thermostaat nooit die 20 graden, en dus blijft de ketel voortdurend draaien omdat die 20 graden op de thermostaat nooit gehaald wordt...

Dude, you're back :)

Mijn ouders hadden een soortgelijk probleem; die hadden beneden een inzethaard waardoor de radiatoren boven niet warm werden (want beneden verwarmd door de kachel en dus slaat de cv niet aan).

De oplossing is eigenlijk verbluffend simpel: een extra thermostaat, parallel aan de huidige. Gevolg is dat de cv de hoogst ingestelde temperatuur op pikt. In jouw geval zou die ergens op een slaapkamer moeten komen.
Dan zet je in de loop van de avond de thermostaat op de slk wat hoger, en die beneden gewoon lager. De slaapkamer wordt dan ineens leidend in de huisverwarming. Als je naar bed gaat gooi je de thermostaat op de slk omlaag, ende volgende ochtend die in de woonkamer weer omhoog, waardoor de woonkamer weer leidend wordt.
Werkt perfect zo. Bijkomend voordeel is dat de woonkamer niet zo warm meer zal worden: de slaapkamer is kleiner, dus sneller warm en daardoor krijgt de woonkamer niet alle warmte mee die nodig zou zijn om hem helemaal te verwarmen. Bespaar je dus nog ook :)

Een kleine opmerking: ik weet niet in hoeverre dit goed gaat met thermostaatknoppen op je verwarming.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 21:11
De oplossing van eagle werkt alleen niet met modulerende thermostaten. Een "kastje met een wieltje aan de onderkant" is waarschijnlijk aan-uit. Dan werkt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:58

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je zou eigenlijk een systeem moeten hebben met aparte leidingen en pompen pompen of kleppen. Het zal wel bestaan maar het wordt nog niet toegepast helaas..

Edit:je zou zelf radiografische thermostaatkranen kunnen installeren. Die dan avonds de kranen dichtdraaien
https://www.conrad.nl/nl/...hermostaat-hm-595280.html

[ Voor 37% gewijzigd door Mr_gadget op 11-01-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik snap het probleem niet. Je kan toch prima de kraan beneden een klein stukje opendraaien zodat het veel langer duurt voordat het daar 20gr word? :?

Ondertussen word het boven met de kraan helemaal open wel gewoon warm.
Alleen even kijken hoever je die kraan beneden moet knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55

Onbekend

...

Echt goed lekker regelen gaat niet aangezien je maar 1 leidingsysteem hebt. Je moet dan steeds handmatig aan de knoppen zitten om de temperatuur ongeveer gelijk te houden.

Een oplossing wat Mr_gadget geeft is uiteindelijk een goede oplossing, maar wel prijzig als je dat bij elke verwarmingsplaat wilt plaatsen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Anoniem: 93986 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:57:
Ik snap het probleem niet. Je kan toch prima de kraan beneden een klein stukje opendraaien zodat het veel langer duurt voordat het daar 20gr word? :?

Ondertussen word het boven met de kraan helemaal open wel gewoon warm.
Alleen even kijken hoever je die kraan beneden moet knijpen.
Het probleem met die oplossing is dat de thermostaat beneden hangt en de ketel dus net zo lang blijft loeien tot het daar ook daadwerkelijk 20 graden geworden is.
Resultaat daarvan is dat andere vertrekken waar de kranen helemaal of deels open staan ook al die tijd verwarmd worden en dan wordt het niet gewoon warm maar eerder heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 11:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

migjes schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:14:
oke wat je zoizo moet weten van een gas ketel (jouw cijfers kunnen afwijken van de cijfers die ik nu geef, dit is wat algemeen gezegd, zelf even de juiste cijfers opzoeken)

[...]

reken eens uit hoeveel radiator vermogen je hebt in huis per kamer?
makkelijkste manier is op zoeken bij www.warmteservice.nl naar vergelijkbare radiatoren en een tabel van maken.
Voor CV terecht punt. Hoe zit het met stadsverwarming? Lijkt met dat er dan geen ondergrens is toch?
ninjazx9r98 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:29:
[...]

Zou me ook niet verbazen als de kosten van een systeem als Evohome eerder de reden is om dingen te doen zoals we ze doen dan het daadwerkelijk om het patroon gaat. (waarbij het uiteraard mooi uitkomt dat een dergelijk patroon voor het overgrote deel van de bevolking wel op zou gaan.
Een dergelijk systeem lijkt me totaal overkill voor onze behoeftes, dat gaat hem sowieso niet worden.
[...]

Het idee is uiteraard dat als het in de woonkamer warm genoeg is dat het in de andere kamers ook warm genoeg is of in ieder geval ongeveer zo warm als het ooit bedacht/uitgerekend is bij de aanleg.
Wat dat betreft is het een simpele/goedkoper master-slave oplossing en vraag ik me af of de eventuele besparing van een ander systeem opweegt tegen de kosten van een dergelijk systeem (helemaal als je de opmerkingen van migjes er ook bij betrekt)
Mwoah, denk dat die opmerking bij mij (itt bij TS) niet van toepassing is. En dan nog, lijkt me dat er tussen die enkele thermostaat en Evohome meer mogelijk moet zijn. Ik hoef niet smart, ik hoef niet op afstand bestuurbaar. Ik wil gewoon op willekeurig moment een kamer binnen kunnen lopen, op dat moment aan een knop draaien en het dan daar (en niet elders) warm krijgen.
The Eagle schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:42:
[...]

De oplossing is eigenlijk verbluffend simpel: een extra thermostaat, parallel aan de huidige. Gevolg is dat de cv de hoogst ingestelde temperatuur op pikt. In jouw geval zou die ergens op een slaapkamer moeten komen.

[...]

Werkt perfect zo. Bijkomend voordeel is dat de woonkamer niet zo warm meer zal worden: de slaapkamer is kleiner, dus sneller warm en daardoor krijgt de woonkamer niet alle warmte mee die nodig zou zijn om hem helemaal te verwarmen. Bespaar je dus nog ook :)
Meh, lost halve probleem op (verwarming slaat helemaal niet aan als woonkamer nog warm is), maar niet andere helft (verplicht woonkamer meeverwarmen tenzij je aan de knoppen gaat kloten).

Lijkt me dat dit plus een aparte circulatie beter idee is - gewoon 'boven' loskoppelen van 'beneden' - of indien mogelijk/haalbaar daadwerkelijk per kamer aparte circuit.
Een kleine opmerking: ik weet niet in hoeverre dit goed gaat met thermostaatknoppen op je verwarming.
Lijkt me exact even (on)zinnig als met enkele thermostaat.

Enige wat thermostaatknop doet is afslaan op moment dat bepaald temperatuur gehaald wordt. Het kan niet de hele circulatie aanzetten als dat temperatuur niet gehaald wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

ninjazx9r98 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:07:
[...]

Het probleem met die oplossing is dat de thermostaat beneden hangt en de ketel dus net zo lang blijft loeien tot het daar ook daadwerkelijk 20 graden geworden is.
Resultaat daarvan is dat andere vertrekken waar de kranen helemaal of deels open staan ook al die tijd verwarmd worden en dan wordt het niet gewoon warm maar eerder heet.
Dat is toch geen probleem? Dat is gewoon een kwestie van een paar keer proberen en spelen met het deels open of dicht draaien van de kranen boven of beneden. Zo moeilijk is het echt allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nee, er hangen meer factoren aan. Je hebt meer en dus langer warmte nodig om van 13 naar 20 graden te gaan dan van 18 naar 20 graden. De begin temperatuur is dus belangrijk, en die kan elke dag verschillend zijn. Ik heb alleen in de woonkamer dubbelglas, rest van het huis is allemaal enkelglas. De slaapkamer koelen dus vele malen sneller af dan de woonkamer (waar ook nog het e.e.a. aan spul staat wat flink warmte afgeeft.

Ventileren doe ik 24/7 en op de slaapkamer was het van de week al 13 graden, heerlijk koel.. Terwijl de woonkamer nog 18,5 was... Andere keer was het op de slaapkamer 16 graden.. Je hebt gewoon de ene dag meer warmte nodig dan de andere dag om een ruimte te verwarmen, dan wel warm te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
demichel schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:56:
Iemand een idee?

Toen de ketel vorig jaar de laatste keer schoongemaakt werd, stelde ik mijn vraag aan de man die dat ding kwam schoonmaken, kreeg tijdens het werk door een uitgebreide en zeer verwarrende uitleg van 20 minuten lang waar ik geen touw kon aan vastknopen en wist daarna nog steeds niet wat ik nu eigenlijk moet doen om het boven een beetje fatsoenlijk warm te krijgen en niet de hoofdprijs aan gas te betalen.
maak een tabel van het vermogen van de radiatoren en het vermogen van de ketel.
(het blijft een moeilijk verhaal als je gas rendabel wil blijven gebruiken)

er is een goede kans dat de slaapkamer maar een radiator heeft van +/-400W en die warm maken met een 5000W gas ketel is niet echt rendabel te noemen >:) .
dion_b schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:17:
Voor CV terecht punt. Hoe zit het met stadsverwarming? Lijkt met dat er dan geen ondergrens is toch?
in principe is er niet echt een ondergrens voor stadsverwarming.
(er is een kleine grens, b.v. als je de wc wel warm wil houden met een 100W radiator, dan is het vrij onzinnig om dat met een pomp die 150W elektra trekt te doen. ;) (als je te minste nog wel een pomp gebruikt?))
probleem bij stads verwarming is, dat je al een groot bedrag vast recht hebt betaald.
en de variabele kosten niet zo groot zijn, je kunt dan al snel net zo goed je huis 24X7 gewoon verwarmen.
de hoeveelheid warmte die je gebruikt doet niet zoveel aan de kosten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

demichel schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:14:
[...]

Dan zet je de thermostaat toch op 16 graden oid met de radiatoren bijna helemaal dicht terwijl ze boven open staan? (afhankelijk van hoe snel je huis afkoelt stel je de temperatuur in beneden) Dan slaat de ketel alleen aan als je benedenverdieping erg koud word en word het boven een stuk warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Ik herken me helemaal in dit topic. Kom uit een huis met warmtepompen waar in elke kamer de temperatuur afzonderlijk te regelen was + afzonderlijke timer per kamer.

Nieuwe huis met 3 verdiepingen die allemaal willekeurig gebruikt worden en één thermostaat in de woonkamer. Gek word ik ervan.

Ofwel ga ik voor een systeem met draadloze radiografische kranen ofwel laat ik hier ook doorheen het huis warmptepompen plaatsen en gebruik ik de CV op aardgas enkel voor de eerste 20 graden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
demichel schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:56:
Het doel is natuurlijk: mijn woning verwarmen:
-gedurende de dag en avond lekker warm in de woonkamer
-daarna een paar uur lekker warm in de slaapkamer tv kijken en boekje lezen
-'s nachts bij de koudere nachten voldoende warm in de slaapkamers (verwarming 's nachts is niet nodig maar als het serieus onder nul begint te gaan vind ik het toch wel eens fijn)
-uiteraard zo weinig mogelijk gas verbruiken
Waarom geen kleine airco in de slaapkamer voor het verwarmen, is ook fijn in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

2 opties:
- Vervang je thermostaat voor een draadloos model: die kan je meenemen naar de plek waar jij zit.
- knutsel een 2e zone (met extra pomp en extra thermostaat) aan je ketel, waar je de bovenverdieping mee verwarmt.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1