Een receiver stel je in op de speakers die je hebt. Als er een 5.1 track binnen komt zal de receiver - mits goed ingesteld - dit over de twee aangesloten speakers ten gehore brengen. Het echte voordeel van HD Audio zo ten eerste zijn dat de gewone formaten tot 5.1 gaan, HD kan hoger. Met een 2.0 set ga je die effecten inderdaad niet horen. Ander voordeel is dat de bitrate van de track hoger ligt. Dit kan je dus horen als je speakers het weer kunnen geven. Ik zou me niet te blind staren en het hoorbaar willen hebben. Ik heb liever een goede 5.1 DTS track dan een slecht gemasterde 7.1 HD-track. Maar goed, HD zit tegenwoordig op elke receiver wel.
- Komen films wel mooi eruit op een 2.0 systeem of is dat dan zonde van je geld?
Voor de volledige beleving kan je met surround gewoon meer. Je hebt effecten achter je, het laag wordt meer weergegeven door de subwoofer en de stemmen komen meer uit het midden door een center speaker. Je moet al die speakers natuurlijk wel kwijt kunnen, liever een goed opgezette 2.0 dan een slecht gepositioneerde 5.1. Waarbij je ook rekening moet houden dat twee speakers van 250 euro per stuk over het algemeen toch wel beter klinken dan speakers van nog geen honderd euro de stuk (en dat wordt al krap...). Om het nog leuker te maken: tussen 2.0 en 5.1 zitten nog wat varianten. Wil je laag dan kom je ook een eind met 2.1, een center toe voegen kan ook voor 3.0 of 3.1 met een subwoofer. Het is maar net wat je het belangrijkste vind om te horen.
- Qua prijs versterker verschilt er niet veel tussen de 2.0 en de 5.2 en 7.2, wat is dan precies het verschil?
Gebruik van componenten is één ding. Een leuke stereoversterker heeft (over het algemeen) een zwaardere voeding, meer reserves, fancy aansluitingen en mooier qua opbouw. Maar mist decoding van digitale formaten en het gros heeft ook geen DAC aan boort. Een surround receiver heeft op zijn beurt veel meer aansluitingen en gemak van bijvoorbeeld HDMI. Vroeger moest je voor digitale ingangen en ethernet ook bij surround receivers zijn, maar er komen nu meer en meer stereoversterkers met DAC en streaming mogelijkheden op de markt. Let wel dat de mooiere opbouw (wat niet eens voor elke stereoversterker geldt) van een stereoversterker geen maatstaf is of een versterker beter klinkt. Verschillen horen tussen versterkers is al één ding (zoek maar eens op GoT naar discussies over een stereoversterker vs een 5.1 receiver in Pure Direct), en als je het al zou kunnen horen dan nog zijn de speakers de belangrijkste keten in die van de weergave.
Maar het grootste deel waardoor stereoversterkers duurder zijn (terwijl je er dus minder mee kan) is puur marktwerking, Vraag & Aanbod. Kijk voor de grap eens naar een pre/pro, dat is een receiver waar ze de eindtrappen uit hebben gehaald (dus de versterking) en daar betaal je meer voor dan de gelijkwaardige receiver. De markt van een pre/pro is een nichemarkt en dan kan er meer op worden verdiend.
Ik zou zelf het gemak van een receiver niet kunnen missen, zelfs al zou ik maar twee speakers hebben. Het gemak van HDMI bijvoorbeeld. Het gemak van alles op de receiver aansluiten en niet alle kabels naar de TV en voor audio weer naar de versterker. Maar het is per persoon afhankelijk of je dit ook zo ziet. Ga je naar een HT Forum zal haast iedereen je een stereoversterker aanraden omdat die beter klinken. Het publiek van dat forum is gewoon anders en daarmee krijg je ook andere meningen. Daarbij hangt het ook van je eisen af. Jouw eisen zijn zo extreem niet. Twee speakers en een versterker waar Spotify op draait en je bent er. Je hebt geen behoefte aan video en dat is toch iets waar een surround receiver een groot deel op is gemaakt. Als er geen intentie is ooit extra speakers, apparaten of wat dan ook aan te sluiten kan je inderdaad voor een stereoversterker gaan. Mits die er zijn met Spotify, dat durf ik niet te zeggen.
- Waarom zou ik een 2.0 kopen, is het geluid zoveel beter? (uitbreiden naar 5 of 7 luidsprekers gebeurd denk ik niet)
Zie boven.
- Hebben jullie versterkers die jullie hoog hebben zitten? Welke dan?
Zie ook het deel verder op bij de speakers: dit is allemaal persoonlijk en hangt compleet van je eisen af. Wat wel kan worden gezegd is dat je met een totaalbudget van 700 euro in de veel voorkomende merken als Denon, Marantz, Yamaha, Pioneer, Onkyo, Sony, et cetera zal komen. Maar nogmaals, kiezen wat aan je eisen voldoet en niet omdat iemand anders het zegt. Zo zou ik Harman Kardon nooit kopen, maar als het aan jouw eisen voldoet, gewoon doen.
- Ik lees veel over warme geluiden, klopt dat en welke receivers zijn dan warm van geluid?
Zie
Exirion in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"- De luidsprekers zal ik moeten horen denk ik, maar zijn hier goeie merken in?
Wederom het advies om er op uit te trekken en goede HiFi-winkels aan te doen en te luisteren. Er kunnen hier ontelbare merken op worden genoemd die allemaal anders klinken en voor de ene persoon wel goed klinken en voor de andere weer niet. Laat je op dit gebied ook niet afleiden om per se Merk X te kopen omdat iedereen dat heeft. Als jij Merk Z het mooist vindt klinken moet je daar voor gaan. Je eigen gehoor is leidend.
Heel zwart-wit is er op de helft van je vragen geen antwoord te geven en zal je het zelf moeten ervaren. Als je gaat luisteren naar speakers hoor je pas welke verschillen er zijn tussen Merk A en Merk B terwijl ze op papier toch zo op elkaar leken qua specificaties. Lees voor de grap
[FAQ] Audio en
AUD beleid door voor de stukken over apparatuur kopen. Een forum als dit is een leuke plek om ervaringen te vragen, maar maak het jezelf makkelijk en loop eens een winkel binnen en kies apparaten uit welke je aan staan. En dan pas naar meningen en ervaringen zoeken. Andersom werken zal leiden tot door de bomen het bos niet meer zien.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.