Lichtschakelaar voor schakelen stopcontacten, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:43
Vanacht viel in huis het electriciteit uit omdat de buitenstopcontacten kortsluiting hadden gemaakt. Dat kwam vermoedelijk doordat ik in de buurt van een stopcontact (ledverlichting, waterpompje) de struiken niet gesnoeid had.
Nu wil ik graag in de leiding naar buiten een schakelaar plaatsen zodat ik de toevoer naar buiten kan schakelen.

Kan ik daar gewoon een B&J lichtschakelaar voor gebruiken? Dat betekent dus dat de bruine schakelt en de blauwe rechtstreeks op elkaar worden aangesloten. Dat er dus maar één draad schakelt en er dus nog steeds één is aangesloten levert geen risico op ten aanzien van de aardlekschakelaar?

Het zijn overigens twee leidingen die naar buiten gaan en daar wil ik een dubbele schakelaar tussen zetten.

Waarom heeft de schakelaar zowel bij L, als bij de twee pijltjes naar buiten eigenlijk twee gaatjes in plaats van één?
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/46120_schakelaar_1.jpg

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, bij een hotelschakeling (officieel een wisselschakeling) gebruik je slechts één fase. Je zet NOOIT op beide schakelaars een aparte fase!
Afbeeldingslocatie: http://www.klusweetjes.nl/wp-content/uploads/2014/03/wisselschakeling.gif

We hebben het beide over andere zaken... Excuses. Ik had het over de 2 uitgangen. TS heeft het over 2 montagepunten per uitgang. Daar ging het even mis.

De schakelaar die TS voorstelt kan, indien er 2 worden gebruikt, worden gebruikt voor een hotelschakeling. Op iedere montagepunt kunnen twee verlichtingspunten worden aangesloten, deze worden dan parallel geschakeld zodat niet alle stroom van een serieschakeling door één montagepunt heen gaat. Dit is op de lange termijn beter voor de contactpunten binnenin de schakelaar.

[ Voor 53% gewijzigd door sypie op 10-01-2015 13:52 ]

Pagina: 1