Lichtschakelaar voor schakelen stopcontacten, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:21
Vanacht viel in huis het electriciteit uit omdat de buitenstopcontacten kortsluiting hadden gemaakt. Dat kwam vermoedelijk doordat ik in de buurt van een stopcontact (ledverlichting, waterpompje) de struiken niet gesnoeid had.
Nu wil ik graag in de leiding naar buiten een schakelaar plaatsen zodat ik de toevoer naar buiten kan schakelen.

Kan ik daar gewoon een B&J lichtschakelaar voor gebruiken? Dat betekent dus dat de bruine schakelt en de blauwe rechtstreeks op elkaar worden aangesloten. Dat er dus maar één draad schakelt en er dus nog steeds één is aangesloten levert geen risico op ten aanzien van de aardlekschakelaar?

Het zijn overigens twee leidingen die naar buiten gaan en daar wil ik een dubbele schakelaar tussen zetten.

Waarom heeft de schakelaar zowel bij L, als bij de twee pijltjes naar buiten eigenlijk twee gaatjes in plaats van één?
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/46120_schakelaar_1.jpg

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Dat kan, maar hou er rekening mee dat een schakelaar vaak niet geschikt is voor 16A terwijl de groep daar wel op afgezekerd is. B.v. voor het geval jij, of de nieuwe bewoner, er in de toekomst een BBQ of anders op aansluit.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Laatst online: 17:21
Okay, dank je wel. Weet je missschien ook waarom de schakelaar zowel bij L, als bij de twee pijltjes naar buiten eigenlijk twee gaatjes heeft in plaats van één?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Aan de 'ingang' snap ik het, dan kun je nl. door lussen als je meerdere schakelaars van L(ive) wil voorzien. De twee uitgangen snap ik ook, in welke stand wil je dat de schakelaar aan of uit is maar waarom ze daar dan de mogelijkheid geven om 2x af te monteren begrijp ik ook niet.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Omdat je met twee van deze schakelaars een hotelschakeling kunt maken. Daarom.

En misschien zijn er ook mensen die 2 stuks verlichting om de beurt aan willen hebben, ook dan is zo'n schakelaar prima te gebruiken.

Ik zou alleen een dubbelpolige schakelaar gebruiken. Zo kun je zowel de fase als de nul afschakelen en krijg je geen ongewenste effecten van een buitenstopcontact.

[ Voor 27% gewijzigd door sypie op 10-01-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:11
sypie schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:42:
Omdat je met twee van deze schakelaars een hotelschakeling kunt maken. Daarom.

En misschien zijn er ook mensen die 2 stuks verlichting om de beurt aan willen hebben, ook dan is zo'n schakelaar prima te gebruiken.
Voor een hotelschakeling gebruik je van beide uitgangen 1 aansluiting, als je beide uitgangen gebruikt kun je 2 lichtpunten op 1 uitgang zetten, dan hoef je de zwarte draad niet ergens anders te verlengen/door te lussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, bij een hotelschakeling (officieel een wisselschakeling) gebruik je slechts één fase. Je zet NOOIT op beide schakelaars een aparte fase!
Afbeeldingslocatie: http://www.klusweetjes.nl/wp-content/uploads/2014/03/wisselschakeling.gif

We hebben het beide over andere zaken... Excuses. Ik had het over de 2 uitgangen. TS heeft het over 2 montagepunten per uitgang. Daar ging het even mis.

De schakelaar die TS voorstelt kan, indien er 2 worden gebruikt, worden gebruikt voor een hotelschakeling. Op iedere montagepunt kunnen twee verlichtingspunten worden aangesloten, deze worden dan parallel geschakeld zodat niet alle stroom van een serieschakeling door één montagepunt heen gaat. Dit is op de lange termijn beter voor de contactpunten binnenin de schakelaar.

[ Voor 53% gewijzigd door sypie op 10-01-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou dubbelpolige schakelaars nemen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het is wellicht ook verstandig om de automaat in de meterkast voor deze groep te vervangen door een aardlekautomaat (automaat + aardlekschakelaar in één). Op die manier knalt alleen deze groep eruit, en niet de rest van je huis. Of de groepenindeling wat veranderen zodat wat minder kritische dingen samen met deze groep achter deze ALS zitten.

Let er wel op dat als je de automaat vervangt door een aardlekautomaat, je de groep dan niet achter een bestaande ALS mag plaatsen (werking ALS is dan niet zoals het hoort). Je zult deze groep dan vóór de ALS aan moeten sluiten. Als je geen idee hebt wat ik net heb getypt dan is het een klusje voor een elektricien ;)

Ik ken de problematiek overigens, m'n ouders hebben ook een stopcontact in de tuin. Dat stopcontact is bij de bijkeuken aangeknoopt, waar ook de koelkast en vriezer staan. Het is ons al eens gebeurd dat terwijl we op vakantie waren (3 weken) er water in het stopcontact is gekomen door hevige regenval. Daardoor klapte de ALS eruit en konden we toen we na 3 weken vakantie thuiskwamen de inhoud van de vriezer en koelkast zo'n beetje opdweilen zeg maar :r ....
M'n vader heeft er toen als workaround maar een schakelaar tussen gezet.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Er zijn gewoon dubbelpolige schakelaars op de markt die wel 16A kunnen schakelen.

Als je de nul niet schakelt heb je nog steeds het risico dat de aardlek eruit kan springen bij een sluiting tussen de nul en aarde.

Wij gebruiken vaak het schakelmateriaal van NIKO.
https://www.elektroschake...chakelaar-16a-basis-93108
(komt dus nog wel een afwerkraam bij en ook het 'wipje' moet je los bijbestellen)

[ Voor 35% gewijzigd door NBK op 11-01-2015 23:48 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1