Problemen met MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giua
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-03-2018
Hey mensen!

Afgelopen weekend is de 750 gb HDD in mijn MacBook Pro gecrasht. Nou dit kan gebeuren, dus ik dacht ik koop dan maar een nieuwe schijf. Dacht ik het meteen goed te doen door een 1TB SSD Samsung Evo 850 te kopen.

Deze heb ik dus ingebouwd zoals het hoort en via cmd+R opnieuw aangezet, partitie gemaakt (niet hoofdlettergevoelig, journaled) en OS X geïnstalleerd. Daarna meteen geüpdatet naar Yosemite en alles werkt weer.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat hij soms met opstarten geen besturingssysteem kan vinden, en soms wel. Of als hij uit slaapstand komt krijg ik wel het inlegvenster en dan moet ik heel lang wachten voordat ik überhaupt iets kan doen, of hij doet helemaal niks. Dan is het gewoon de aan/uitknop lang inhouden en weer opnieuw proberen. Al met al behoorlijk wat problemen die niet erg fijn zijn als je verwacht een snellere mac te krijgen met een nieuwe SSD. Ik heb geen idee wat het kan zijn.

Schijf is gecontroleerd en er kwamen geen foutmeldingen naar voren, dus je zou zeggen dat het er niet aan kan liggen. Kan het zijn dat er iets fout is gegaan bij de installatie van het OS? Iemand die enig idee heeft? Ik heb geen technicus dus heb er ook niet zo veel verstand van.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18407714/OSXGiua.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-07 14:52
Misschien eens een SMC reset proberen? http://support.apple.com/nl-nl/HT201295 meestal lost dat al de meeste problemen op. Als dat niet helpt moeten we doorzoeken naar de oorzaak.

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 12:40
Hey Giua,

De kans is zéér hoog dat je HDD kabel defect is, dit is een bekend en veel voorkomend probleem met de Macbook Pro 13" Mid 2012.

Veel succes ermee :)

[ Voor 51% gewijzigd door joon op 09-02-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giua
Sorry, door alle drukte heb ik nog niet kunnen reageren. Zit nu net in een drukke periode voor mijn studie.
Extra vervelend met een falende computer momenteel. Maar bedankt voor de reacties!

SMC Reset lost de problemen helaas niet op.
Ik denk inderdaad dat het probleem dan joon omschrijft mijn probleem kan zijn.
Ik heb contact gehad met Apple maar zij konden mij telefonisch ook niet verder helpen.
Ook Samung niet.

Dus dadelijk maar naar de premium reseller gaan om kijken wat ze kunnen doen eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-07 14:52
Giua schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:14:
Sorry, door alle drukte heb ik nog niet kunnen reageren. Zit nu net in een drukke periode voor mijn studie.
Extra vervelend met een falende computer momenteel. Maar bedankt voor de reacties!

SMC Reset lost de problemen helaas niet op.
Ik denk inderdaad dat het probleem dan joon omschrijft mijn probleem kan zijn.
Ik heb contact gehad met Apple maar zij konden mij telefonisch ook niet verder helpen.
Ook Samung niet.

Dus dadelijk maar naar de premium reseller gaan om kijken wat ze kunnen doen eraan.
Hou er wel rekening mee dat als je hem op laat sturen dat ze dan al 90 of 100 euro onderzoekskosten rekenen.

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Je had ook de schijfbevoegdheden gecontroleerd?

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giua
icter-tje schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:35:
[...]

Hou er wel rekening mee dat als je hem op laat sturen dat ze dan al 90 of 100 euro onderzoekskosten rekenen.
Ja weet ik, 80 euro. Maarja dat moet dan maar. Beter dan een niet werkende computer.
Montana schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:47:
Je had ook de schijfbevoegdheden gecontroleerd?
Ik heb volgens mij echt alles gecontroleerd wat kan. Dusja... toch maar weggebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moet geen SMC reset doen maar een PRAM/NVRAM reset. SMC is voor power management en fan management, heeft niks met een opslaan van je startup disk te maken. Los daar van is de kans dat je computer niet kan opstarten om dat ie de schijf niet kan vinden na de generatie OldWorld Macs (pre-iMac G3) praktisch nul om dat ie bij een missende opstartschijf gewoon de eerstvolgende schijf probeert tot dat alle opties op zijn.

Dus: stel dat je na een keer op starten met CMD+ALT+P+R (twee keer opstartgeluid horen, dan loslaten) nog steeds problemen hebt is waarschijnlijk je HDD kabel kapot. Dan krijg je een verbinding die het soms niet goed genoeg doet en daarmee soms je schijf niet detecteerbaar maakt bij het opstarten. Als je ook soms vastlopers hebt is dat ook een duidelijk punt dat op de kabel wijst.

Verder is het toch altijd wel grappig om te zien dat mensen totaal irrelevante 'fixes' aandragen bij een probleem wat er helemaal niks mee te maken heeft. Een SMC-reset doe je als je SMC niet meer lekker werkt. Maar zodra je door de POST komt en de EFI boot chooser start kan je SMC-problemen vergeten: die krijg je daarna pas weer met in-OS power management. Als je schijfbevoegdheden niet goed staan ga je dat ook echt niet merken als de schijfbevoegdheden niet gebruikt worden. EFI leest je ACL's en POSIX permissions echt niet hoor, die skipt alles wat niet nodig is om op te starten, inclusief bitjes lezen om te kijken of een bestand in theorie wel of niet gelezen 'mag' worden. Er is geen kernel of filesystem driver die iets aan het doen is met die data, maar gewoon een HFSPlus EFI module die bestanden kan lezen en that's it.

Het enige wat dus nog invloed kan hebben op je opstartproces is een corrupt stukje NVRAM dat je EFI bootloader misconfigureert en zo alle schijfdetectie stuk maakt. Dat kan je dan nog wel met een NVRAM wipe wissen en op defaults zetten, maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 14:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Discussie over serienummers afgesplitst naar Serienummer: wel of niet op internet plaatsen?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 14:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pat-Juh schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:42:
[...]

Anyhow, ik hoop dat het allemaal opgelost wordt voor je, een niet werkende laptop is ronduit vervelend zeker als je deze had nodig hebt!

Ik heb nog niemand gehoord over de S.M.A.R.T. status, heb je deze al bekeken bij Systeeminformatie (onder de kop SATA staan de schijven). Als deze niet op gecontroleerd staat ligt het mogelijk aan de schijf zelf, als het er wel staat acht ik de kans dat het aan de schijf ligt erg klein (het is nog wel mogelijk uiteraard).

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Thanks ik dacht dat dit gedeelte ook niet meer te vinden was in het topic :).

Hopelijk heeft TS er iets aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giua
Hey mensen! Het was inderdaad mijn HDD kabel. Heb 'm laten vervangen, en werkt nu weer prima. Bedankt iedereen die mee wilde denken :) Voor mij is het probleem nu dus opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleBrittany
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 23:42

LittleBrittany

Britta Weijers

Dit forum is al even oud. Maar wil graag een tip mee geven, Ik had dit probleem ook en heb het verholpen inderdaad met een nieuwe Sata kabel. Maar voor de zekerheid kan je er ook nog een tape om doen zwarte tape is het best.

BrittaWeij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-07 15:04

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

htc-kevin-OSx schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:23:
Maar voor de zekerheid kan je er ook nog een tape om doen zwarte tape is het best.
Maakt de kleur veel uit ja? :9

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dat weet toch iedereen ? Gele tape laat de oneven bitjes niet goed door en rode de even.. zwart is het meest neutraal. Let wel op dat de kleef kant niet ergens zichtbaar is, daar kunnen ook bitjes aan blijven oplakken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:41
En nog een reactie op dit oude topic (wellicht heeft iemand er nog wat aan):
Schijf anders aansluiten: usb, firewire, thunderbolt en kijken of dat wel altijd werkt.
Falende schijf blijft fouten geven, maar werkt het, dan is het de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-07 23:35
Overigens is het altijd een aanrader om Trim Enabler te gebruiken bij gebruik van een SSD als je goede prestaties wil! https://www.cindori.org/software/trimenabler/

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 22:20
Mixpower schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 23:55:
Overigens is het altijd een aanrader om Trim Enabler te gebruiken bij gebruik van een SSD als je goede prestaties wil! https://www.cindori.org/software/trimenabler/
En sinds yosemite is dat praktisch onmogelijk.
Gelukkig hebben nieuwe ssd's vaak wel goede ingebouwde garbage collection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
blupmans schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:20:
[...]

En sinds yosemite is dat praktisch onmogelijk.
Gelukkig hebben nieuwe ssd's vaak wel goede ingebouwde garbage collection.
Onzin, gebruik Trim Enabler al sinds Yosemite uit is en werkt perfect!

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 22:20
Mixpower schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:02:
[...]

Onzin, gebruik Trim Enabler al sinds Yosemite uit is en werkt perfect!
Apple blokkeert dat sinds Yosemite. Dan heb je dus die systeembestanden aangepast om het weer te laten werken. Ik ken veel mensen die een ssd in hun macbook pro hebben gezet, en bij geen van allen werkt trim enabler in Yosemite.
Je kan het dus wel weer laten werken, maar dat brengt risico's met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
blupmans schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:49:
[...]

Apple blokkeert dat sinds Yosemite. Dan heb je dus die systeembestanden aangepast om het weer te laten werken. Ik ken veel mensen die een ssd in hun macbook pro hebben gezet, en bij geen van allen werkt trim enabler in Yosemite.
Je kan het dus wel weer laten werken, maar dat brengt risico's met zich mee.
Trim Enabler doet dat automatisch, en dat aanpassen is niet zo'n probleem! Maar als je een SSD wil gebruiken zou ik toch echt TRIM gebruiken maakt een wereld van verschil in prestaties!

It's All In The "Mix"

Pagina: 1