Toon posts:

Screen mirroring (PC -> TV) via netwerk (draad)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt: ik zou graag een TV in de woonkamer zetten (op gelijkvloers), maar al mijn films/series etc staan op m'n PC op de eerste verdieping. Het hoofddoel van de TV zou zijn van die media te kunnen doorsturen van mijn PC naar de TV. Ideaal via het overnemen van het scherm via het netwerk. Ik zou ook graag WiFi vermijden door de grootte van de bestanden (tot 15 GB per film), en het feit dat de box van de provider ook op het gelijkvloers staat (WiFi signaal dus niet optimaal)

1) HDMI kabel is uitgesloten, door de afstand tussen mijn PC en de TV
2) Ik weet dat ik kan werken met een mediaserver, maar ik zou dit graag vermijden (dan ben je verplicht van firmware te gebruiken i.p.v. VLC)
3) Plex (of andere virtuele media server), idem als hierboven
4) De screen mirroring waar ik al van gehoord heb op bvb Samsung Smart TVs is enkel voor andere Samsung toestellen zoals tablets en GSMs
5) Chromecast komt dichtbij maar als ik het goed voorheb is dat ook via WiFi, en kan ik enkel m'n browser mirroren
6) WiDi lijkt nog in niet veel Smart TVs voor te komen, maar dat is alweer draadloos

Ik ben geen expert in dit onderwerp, dus als er iets niet klopt in het bovenstaande, gelieve me te corrigeren. Is wat ik wil wel mogelijk? Ik ben al eventjes op zoek naar een oplossing, maar ik heb nog niets kunnen vinden op het net.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Volgens mij denk je moeilijker dan nodig is. Je pc met films staat op de eerste verdieping en er kan een netwerkkabel naar beneden. Zet daar een mediaspeler neer. Als deze toegang heeft tot de juist mappen van je pc, kun je gewoon alles afspelen.

Verwijderd

Een welke-video-aansluiting-dan-ook naar ethernet-converter? Die werken prima op langere afstanden.

Verwijderd

Topicstarter
S1NN3D schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:34:
Volgens mij denk je moeilijker dan nodig is. Je pc met films staat op de eerste verdieping en er kan een netwerkkabel naar beneden. Zet daar een mediaspeler neer. Als deze toegang heeft tot de juist mappen van je pc, kun je gewoon alles afspelen.
Klopt, er is een netwerkaansluiting beneden. Maar dan is dat met firmware van de mediaspeler, niet? Ik heb daar nog geen ervaring mee, maar ik veronderstel dat dat niet zo goed is (of zo universeel) als VLC media player? Spelen die ook goed .srt bestanden af? Of andere bestanden met ondertitels?
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:36:
Een welke-video-aansluiting-dan-ook naar ethernet-converter? Die werken prima op langere afstanden.
Kan je hier nog wat meer uitleg bij geven? Wat doet dit precies?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 12:41 ]

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:40:
[...]

Klopt, er is een netwerkaansluiting beneden. Maar dan is dat met firmware van de mediaspeler, niet? Ik heb daar nog geen ervaring mee, maar ik veronderstel dat dat niet zo goed is (of zo universeel) als VLC media player? Spelen die ook goed .srt bestanden af? Of andere bestanden met ondertitels?

[...]

Kan je hier nog wat meer uitleg bij geven? Wat doet dit precies?
Zoals hierboven al gezegd is denk je veel te moeilijk. Koop gewoon een mediaspeler. Als je bang bent voor firmware problemen omdat je mediaspeler te oud is (denk dat dat je probleem is) of omdat de mediaspeler niet werkt naar je zin kan je het beste een intel NUC kopen

Dit is eigenlijk een kleine pc, die erg geschikt is voor dit soort doeleinde. Neem er een USB bij en installeer KODI met ubuntu (of misschien openelec of plex). Hier kan het bijna niet mis mee gaan. Eigenlijk koop je dan dus een goedkope, kleine pc die je inzet voor films kijken etc

Andere oplossing, je kwam zelf al met een chromecast. Als je plex media server installeert op je pc en de plex app op je telefoon/tablet kan je films/series naar je chromecast casten vanaf je pc. Dit werkt ook goed en is de goedkoopste oplossing. 40 euro voor chromecast + plex app. Gaat over wifi, maar zal wel goed gaan denk ik

Verwijderd

Topicstarter
EJPostema schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:50:
[...]

Zoals hierboven al gezegd is denk je veel te moeilijk. Koop gewoon een mediaspeler. Als je bang bent voor firmware problemen omdat je mediaspeler te oud is (denk dat dat je probleem is) of omdat de mediaspeler niet werkt naar je zin kan je het beste een intel NUC kopen

Dit is eigenlijk een kleine pc, die erg geschikt is voor dit soort doeleinde. Neem er een USB bij en installeer KODI met ubuntu (of misschien openelec of plex). Hier kan het bijna niet mis mee gaan. Eigenlijk koop je dan dus een goedkope, kleine pc die je inzet voor films kijken etc

Andere oplossing, je kwam zelf al met een chromecast. Als je plex media server installeert op je pc en de plex app op je telefoon/tablet kan je films/series naar je chromecast casten vanaf je pc. Dit werkt ook goed en is de goedkoopste oplossing. 40 euro voor chromecast + plex app. Gaat over wifi, maar zal wel goed gaan denk ik
Vind ik zo bizar dat je niet zomaar het hele scherm kan overnemen via het netwerk. Is dat dan niet mogelijk?

Plex heb ik al ervaring mee over de WiFi / kabel (PC -> Laptop). Met WiFi zijn er bufferproblemen, en via kabel niet. Vandaar dat ik niet op WiFi wil steunen. Voor naar een TV te streamen heb ik toch niet noodzakelijk een Chromecast nodig als ik een Smart TV zou kopen? Ik kan daar een netwerkkabel in pluggen i.p.v. over de WiFi te gaan.

Zo'n Intel NUC, hoe werkt dat precies? Mappen delen op de PC en dan via de NUC afspelen via VLC?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een mediaspeler is juist gemaakt om video bestanden af te spelen. Je zou in mijn ogen de gedachte van afspelen met VLC helemaal moeten laten varen want dat is helemaal niet zo handig als met een mediaspeler.

Zelf heb ik ook gekozen voor een Intel NUC met Kodi (voorheen XBMC) er op geïnstalleerd en kijken maar. Gebruiksvriendelijker als dit ga je het niet krijgen.

Check dit topic bijvoorbeeld eens als achtergrondinformatie en Google eens op Kodi of XBMC.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:04:
[...]

Zo'n Intel NUC, hoe werkt dat precies? Mappen delen op de PC en dan via de NUC afspelen via VLC?
Precies. Dit zou prima moeten werken. Je hebt gewoon een kleine pc naast je tv staan en die heeft in principe dezelfde funtionaliteit als je desktop die boven staat.

Maar zoals hierboven al is gezegd is dit niet de perfecte oplossing. Dit werkt niet echt gebruiksvriendelijk.
Als je KODI (XBMC) installeert heb je echt een mediacenter omgeving wat makkelijker te bedienen is vanaf de bank. Zo heeft de NUC een infrarood poort en kan je dus KODI bedienen met een afstandbediening of je gebruikt een app op je smartphone/tablet.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Of zo'n oplossing. http://www.monoprice.com/...&p_id=8121&seq=1&format=2

Alleen moet je voor zover ik zie wel twee netwerkkabels hebben liggen en met een maximum lengte van 30 meter, UTP 6 minimaal

[ Voor 36% gewijzigd door muppet99 op 08-01-2015 16:25 ]

Carpe Diem

Pagina: 1