PC +/- €1.200 voor: muziekbewerking, games + extra vragen

Pagina: 1
Acties:

• Musical-Memoirs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-03 10:35
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 317,95€ 317,95
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 70,95€ 70,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
1WD Green WD20EZRX€ 74,90€ 74,90
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 65,95€ 65,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 83,95€ 83,95
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic S12G 450W€ 64,75€ 64,75
1Crucial MX100 512GB€ 186,55€ 186,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.320,40

Ik wil graag een PC bouwen, alleen heb ik 1 groot probleem. Mijn kennis van hardware is vrij laag en ook nog eens zwaar verouderd (8 jaar). Veel termen zeggen mij helaas erg weinig en het is te veel werk om eerst de kennis te vergaren. Dat maakt het al helemaal onmogelijk om prijsbewust te kunnen kiezen. Daarom hoop ik enorm dat jullie mij (opweg) kunnen helpen.
(Iedere beetje vrije tijd die ik heb besteed ik nu wel aan kennis vergaren, wat ik al dacht, kost idioot veel tijd en betwijfel nog altijd of ik prijsbewust kan oordelen. Verrassend genoeg is het wel veel interessanter dan ik had verwacht.)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
-Muziek componeren
De software en samples die ik gebruik zijn vaak van zeer hoge kwaliteit en vereisen nog redelijk wat van een computer om optimaal te werken.
-Anime/films kijken
Dit via aansluiting op een grote 3D TV
-Games
De zwaarste games hoeft het niet perse aan te kunnen. Maar ik wil wel games die 3D ondersteunen of hiervoor gemod zijn uit proberen op mijn 3D TV.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik schat in voor mijn computer ongeveer 1.200 euro over te hebben.
Als het daadwerkelijk de moeite waard is om beter te nemen dan is daar overheen niet erg.

Budget is alleen voor de computer zonder randapparatuur. Voor alle extras die ik in de overige vragen heb staan heb ik nog geen budget voor bedacht. Ik wil ook eerst weten hoe dit mogelijk is en kan ik na aanschaf van mijn computer wel regelen. Liefst zou ik wel prijs inschatting voor deze extra vragen horen.

Uitleg van mijn pricewatch lijst
I7 vanwege hyperthreading, bij muziek productie kan dit grote prestatie verbetering leveren (hier weet ik het nu niet meer zeker van).
512 ssd om bij veel belangrijke handelingen geen vertraging op te lopen. Mijn samples zijn van zeer hoge kwaliteit en windows en games hier instaleren heeft ook zijn voordelen. Omdat ik een grote ssd heb gekozen en ook met externe harde schijven werk heb ik een minder snelle interne harde schijf nodig dus heb daar een iets stillere voor gekozen.
Koeling ook gekozen op vrij stil, maar wel goed koelend.
Videokaart is wat overkill waarschijnlijk, maar deze is wel stil wanneer deze niet actief is.
Rest van de componenten heb ik uit het januari aankoopadvies Mainstreamgamesysteem gehaald en weet ik nog veel te weinig van om te weten of ik iets anders moet hebben.
Ik zie dat ik voeding moet uitkiezen op de gekozen componenten, dus de definitieve voeding komt als laatste.
Denk dat ik vanwege de ssd en i7 toch van iets duurder uit moet gaan. Maar liefst hou ik het in ieder geval richting de 1.300 en niet 1.400

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een vrij stille computer is een must, maar goede koeling zodat mijn computer lang mee gaat vind ik ook belangrijk. Om alle onderdelen de ruimte te geven mag het een grote kast worden, deze hoeft er ook totaal niet mooi uit te zien. Stroomverbruik mag ook hoog zijn als dat nodig is voor een goede werking.

Ga je overklokken?
Nee. Voorlopig ga ik hier niet aan beginnen.

Extra vraag 1: Bestanden herstellen van overleden computer
Vraag is al beantwoord, bedankt Sjonniess

Extra vraag 2: TV aansluiting
Vraag is al beantwoord, bedankt Sjonniess

Extra vraag 3: draadloos USB besturing
Vraag is al beantwoord, bedankt Sjonniess.

Extra vraag 4: PC bedienen op 2 verschillende verdiepingen
Ook heb ik een hobby ruimte waar ik mijn computer voor nodig heb, maar wil niet 2 computers hebben. Mijn idee is boven in de hobby kamer mijn computer beneden te bedienen. Mijn computer bereikbaar in de hobby ruimte heeft niet de hoogste prioriteit. ik ga eerst die ruimte nog iets verbouwen namelijk.
Mijn hoofd scherm wil ik boven en beneden zien (HDMI splitter? werkt een HDMI kabel op grote afstand?). Geluid moet ik boven en onder kunnen horen (aux kabel splitter? werkt dit ook op grote afstand?). USB apparaten boven en beneden kunnen gebruiken (muis, toetsenbord, microfoon, MIDI instrumenten).
Als er een lichte vertraging tussen zit maakt dit niet uit, zal het meeste beneden doen en alleen voor opnames en referentie plaatjes voor het knutselen wil ik deze boven kunnen bedienen. Ik begreep dat bij USB op lange afstand het signaal niet alleen vertraagd maar ook vermengt kan raken, dat lijkt mij voor geluid/MIDI opnames een zeer groot probleem voor de kwaliteit. Hoe kan ik de kwaliteit behouden op lange afstand?

Extra vraag 5: Zelf monteren
In eerste instantie was ik van plan mijn computer laten maken, maar hoe meer ik op zoek, hoe leuker het me lijkt om het zelf te maken. Nu zijn er altijd dingen waar je makkelijk vergeet rekening mee te houden. Zelfs al loop je meerdere tutorials langs. Wat zijn de dingen die je makkelijk over het hoofd ziet of extra goed op moet letten hoe je dit monteert? Ik ga daar namelijk even een lijstje van maken.
Heb al paar dingen zelf gevonden waar ik extra op moet letten:
- Elektrostatische ontlading
- Koelpasta
- Logische volgorde tijdens het maken
- Drivers instaleren

Bedankt voor de bereidheid mij te helpen!!!
Eric

[ Voor 53% gewijzigd door Musical-Memoirs op 19-01-2015 20:21 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best Buy Guide September, November en reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2015

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!

• Sjonniess
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11-2025
Vraag1 : Als de harde schijf nog prima werkt kun je hem in je pc steken om de bestanden er af the halen. Ook zijn er Sata naar usb hubs.

Vraag 2: Je zult zeer waarschijnlijk wel je resolutie moeten aanpassen.
Gebruik je je tv en beeldscherm 1 en de tv tegelijkertijd ?

Vraag 3: Het zal wel slomer zijn als bekabeld. Maar ik denk dat je het verschil niet zult merken.

Vraag 4: Hoe ver weg is je hobbykamer ?

A good leader inspires by example. But if that fails, brutal violence will do just as well - Gnarl

• Musical-Memoirs
Ik zal proberen me nog zo veel mogelijk te verdiepen om binnenkort een begin te maken. Het zoekt alleen wat lastig op zonder computer (gelukkig heb ik nog een tablet) dus zal ik beetje bij beetje gaan updaten.

Vele uren aan opzoeken verdiepen en vergelijken verder, maar heb al een kleine basis waar op gebouwd kan worden.

Sjonnies, bedankt voor je antwoord.
Mijn vraag 1 en 3 zijn hiermee al opgelost. Weet ik wat ik hiervoor moet aanschaffen.
2. Wanneer ik mijn TV als beeldscherm gebruik heb ik eigenlijk beide andere schermen niet meer nodig. Kan het dan nog makkelijker door de kabel van het hoofdscherm te gebruiken en 2e scherm simpelweg uitzetten ofzo iets?
4. Als ik kabels ga leggen naar de hobbykamer kom ik op de kortste route uit op zo 7 meter (moet dan wel door een 26cm dikke plafond heen boren), of op 11 meter wat ik een heel stuk liever doe.

[ Voor 7% gewijzigd door Musical-Memoirs op 11-01-2015 16:22 ]

• Musical-Memoirs
Even een nieuwe post om het topic actief te maken (Aangezien bewerken niet duidelijk maakt dat ik hier nog altijd actief mee bezig ben).
Ben zelf nog altijd druk bezig met onderzoek naar alle onderdelen, maar alle tips en hulp waardeer ik enorm! Maakt de weg naar een optimale computer een heel stuk sneller/makkelijker.

Verwijderd

een K proccesor is niet nodig
je kunt moeilijk of niet met dat moederbord overklokken

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je niet gaat overclocken, heb je extra koelpasta ook niet nodig. Meestal wordt dat ook wel meegeleverd bij de processor. Zonde om daar geld in te steken als je toch niet gaat overclocken.

Qua CPU kan je dan ook de pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed overwegen. Deze CPU is ook voorzien van hyperthreading, maar is goedkoper dan de huidige keuze van de i7 4790K. Hiermee kun je ook gamen, het enige nadeel is dat deze CPU geen integrated GPU heeft, dus Quick Sync e.d. kun je niet gebruiken voor eventueel streaming of rendering.

Je zegt dat je ook met geluidsbewerking het een en ander wil gaan doen, je verwacht hierbij een i7 nodig te zijn, vanwege de samples die je gebruikt of gaat gebruiken. Is hierbij ook aan een goede audio setup gedacht en - misschien wel belangrijker - ook aan een goede, degelijke geluidskaart? Als je veel met geluidsbewerkingen doet, lijkt het mij vrij cruciaal dat je spullen hebt, wat dan ook kwalitatief goed geluid leverd, anders heb je niets aan je samples.

Kun je aangeven met welke programmatuur je werkt? Het is - naar mijn idee - immers zonde als je gebruik maakt van een programma wat geen ondersteuning heeft voor hyperthreading. Dan geef je 100+ euro meer uit, maar heb je er niets aan. Je kan ook de eerder aangehaalde pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed overwegen hiervoor, scheelt toch weer de nodige tientjes en heb je alsnog hyperthreading.
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:15:
een K proccesor is niet nodig
je kunt moeilijk of niet met dat moederbord overklokken
Sterker nog, TS heeft aangegeven niet te gaan overclocken. ;)

EDIT: Of de de Xtuv hieronder aangehaalde pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed, die net een tikkie sneller is dan de CPU die ik aanhaal.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 18-01-2015 16:29 ]

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 08:48
Je kunt in plaats van een i7 ook een Xeon kopen voor minder geld. Feitelijk hetzelfde, maar dan zonder ingebouwde GPU.

pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed
Deze is vergelijkbaar met de i7 4770, marginaal langzamer dan de i7 4790.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Even een aanvullig op de xeon's op hierboven...

Met het geld wat je bespaard hebt op de cpu kun je een degelijke geluidskaart kopen, heb je er meteen plezier van.
Verder, waarom een gtx 970, of is ergens een nVidia future voor nodig?? Zoja, neem een gtx 970, zonee, neem een r9 290, ondanks dat ie al een jaar (of langer) oud is, is het nog steeds een beest. Al zul je dan wel voor je vertrouwen een 500+ voeding moeten hebben. (anders moet je voeding continu hard werken en maakt ie meer lawaai).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 08:48
De R9 290 is een mooie kaart voor het geld, maar als je de GTX 970 kan betalen, dan zou ik die prefereren. Zeker als je voor een stille computer gaat. De GTX 970 schakelt de fans compleet uit in idle-toestand en verbruikt een stuk minder, ook 'in actie' daardoor stiller.

• Musical-Memoirs
Als koelpasta waarschijnlijk al bij inbegrepen is dan bespaard me dat gelukkig weer wat ja.

Ik moet nog best veel geluidsapparatuur van goede kwaliteit buiten mijn computer hebben. Maar dit gaat allemaal wel stap voor stap komen.
Wil beginnen met een goede computer. Later komt nog wel de goede headset, de goede geluidskaart en microfoon. Betere DAW software en VST(i)s. De goede isolatie en geluidsabsorptie in mijn hobbykamer. Een mooi surroundset. Etc.
Omdat een computer multifunctioneel is en ik deze voor veel dingen zal gebruiken vind ik de kwaliteit van mijn computer het belangrijkste en heeft de hoogste prioriteit. Alle overige muziekapperatuur zal ik ook alleen voor mijn muzikale hobby echt nodig hebben en komt later pas aan de orde (eerst maar weer een computer hebben, leven op alleen een tablet is soms lastig).

Geluidskaarten zit ik nog druk in te verdiepen, maar zie erg vaak het advies om een externe te nemen voor echt goede werking en genoeg aansluitingsmogelijkheden. Weet dus nog niet of ik intern daar direct nog wat aan moet doen.

Hyperthreading is ook nog wat lastig. Probleem is dat ik ook naar andere software over wil stappen en nog niet weet naar welke. Hyperthreading is helaas bij niet alle ondersteund of onbekend of dit ondersteund wordt. Hoe meer ik zoek, hoe meer ik twijfel hyperthreading te kunnen gebruiken. Wanneer het ondersteund wordt kan het veel opleveren, wanneer dit niet is dan kan het nutteloos zijn te hebben. Hier ga ik dus verder naar kijken. Ook ga ik denk ik maar een i5 alternatief en het genoemde Xeon alternatief vergelijken met de i7 die ik in gedachten had.

De R9 290 zou ik dan niet willen. Ik wil een kaart waar ik ook nog wel mee kan gamen, tijdens het gamen hoeft het niet perse stil te zijn. Maar als ik aan het componeren, mixen en dergelijke ben wil ik weinig geluid. Dat zijn momenten waarop grafisch geen zak gebeurd, dus hoeft de koeling van mijn videokaart ook niet altijd te werken. De GTX 970 is misschien voor het meeste wat ik doe overkill, maar uiteindelijk denk ik dat het nog best verstandig is voor mij.

Bedankt voor het meedenken allemaal!!!

• Ton37
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-03 20:38
Musical-Memoirs schreef op maandag 19 januari 2015 @ 09:36:
....
Geluidskaarten zit ik nog druk in te verdiepen, maar zie erg vaak het advies om een externe te nemen voor echt goede werking en genoeg aansluitingsmogelijkheden. Weet dus nog niet of ik intern daar direct nog wat aan moet doen.
...
Voor wat het waard is?
Had aanvankelijk ook gekozen voor een goede geluidskaart. Daarna toch naar een externe interface.
Dat laatste is mij goed bevallen. Prima kwaliteit, meer mogelijkheden en weer mee te nemen naar een volgende pc.
In mijn geval eerst een Steinberg UR22 (prima ding), daarna een Zoom (g3x).
Dus een Digitale Audio Interface met USB aansluiting zou ik zeer zeker overwegen ipv een geluidskaart.
Succes

• Sjonniess
Vraag 2: Dit kan. Je zult wel telkens de instelling moeten veranderen. Dit duurt 10 seconden.
Rechtermuisknop op bureaublad --> Resolutie. Hier staan je beeldschermen. Sleep je linkse beelscherm (nu je TV) naar rechts.

Vraag 4: HDMI kan op grotere afstanden Zie dit.

USB: Is ook mogelijk al kost dit wel een paar centen. Je zult er wel nog een usb hub moeten kopen om je muis, toetsenbord etc. op aan te sluiten. Zie dit.

AUX: Zou in principe ook mogelijk moeten zijn maar dit weet ik niet 100% zeker.

A good leader inspires by example. But if that fails, brutal violence will do just as well - Gnarl

• Musical-Memoirs
Wat ik dus al dacht, dan ga ik niet meer naar interne geluidskaarten kijken. Bedankt voor het delen van jouw ervaring!

Bij de USB verlengkabel zie ik de melding: "Let op! Niet geschikt voor het verlengen van webcams."
Geeft mij het idee dat als iets meer kwaliteit nodig heeft het onverstandig is om op grote afstand via USB te doen (ook met actieve versterker). Maar zit nu aan iets anders te denken. Zat er namelijk al aan te denken mijn internet over het elektriciteitsnet te laten lopen lopen. Als ik dan een ontvanger boven plaats en mijn usb apparaten als netwerk apparaten aansluit zou ik dit misschien ook kunnen doen. Dit kan ik dan ook beneden in de zithoek doen waar ik een draadloze USB hub voor dacht te gebruiken.

• Sjonniess
Denk dat ze met "niet geschikt voor een webcam" bedoelen dat er niet veel data over de lijn verstuurd kan worden. Maar een muis en toetsenbord gebruiken niet veel data.

Internet via stroomkabels (powerline) is een goede oplossing. Ik zou er wel voor kiezen om gewoon een intenetkabel te gebruiken. (Vooral als je online gamed)

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:20

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Xtuv schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:26:
Je kunt in plaats van een i7 ook een Xeon kopen voor minder geld. Feitelijk hetzelfde, maar dan zonder ingebouwde GPU.

pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed
Deze is vergelijkbaar met de i7 4770, marginaal langzamer dan de i7 4790.
Nou Xeon is toch ff wat beter

Review QNAP TS-230 NAS

• Musical-Memoirs
Wil die USB verbinding ook gebruiken om geluid (op hoogste kwaliteit) op te nemen indien mogelijk.
Als een webcam te veel data is, dan is dat ook te veel data.
Maar als ik dat via het powerline netwerk zou kunnen doen dan maakt dit ook al niet meer uit.

De ECC-geheugen van een Xeon vind ik ook best wel interessant. Beschadiging of crashes is de grootst mogelijke frustratie die een computer mij kan geven. Ik heb zelfs liever een iets duurdere/slomere computer dan de zware frustratie van onverwachte spontane problemen. Als ECC-geheugen een deel van deze problemen weet te vinden en oplossen voor ik er last van kan hebben is dat ideaal. Ik ga me dus nu vooral in Xeons verdiepen.

[ Voor 9% gewijzigd door Musical-Memoirs op 20-01-2015 11:08 ]

Pagina: 1