file history op een centrale plek

Pagina: 1
Acties:

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Ik zit met het volgende dilemma. Thuis gebruik ik een 2Tb synology nas als centrale data opslag. Nu wil ik deze nas gaan vervangen omdat de raid 1 niet aan mijn verwachtingen voldoet. Als ik dan toch een nieuwe nas aanschaf dan wil ik er ook file history op hebben die aan mijn situatie voldoet.

In princiepe staat er op onze computers thuis niets lokaal bewaard. Alles staat op de nas opgeslagen..Hierdoor hoeven wij nooit onze data te syncen. Ik heb het hele gedoe met data syncen ook nooit begrepen want je hebt altijd dubbele bestanden op meerdere plekken.

De meeste informatie over file history en data replicatie die ik op het internet gevonden heb sluit niet goed aan bij mijn wensen. Meestal is de techniek in een mooi marketing verhaaltje verpakt. In praktijk is de software implementatie teveel gebruiksvriendelijk of het is voor een enterprise omgeving wat teveel geld kost. Topics op fora blijven ook onbeantwoord.

Nu heb ik een aantal offertes opgevraagd voor diverse nas oplossingen waarbij data opslag centraal staat. Ik wam uit op een Synology 1515+ en een Thecus w4000. Echter bij de 1515+ zat ik te denken aan Timebackup te gebruiken maar dat werkt alleen op basis van backup tijdstippen die vooraf ingesteld zijn en ondersteunt geen bestands versie beheer. Het probleem bij Synology file history is dat je afhankelijk bent van Cloudstation of Timebackup. Synology gaat er van uit dat je data op je computer bewaard en de nas een backup volume is Thecus werkt met Windows Storage Server Essentials. Ik heb even gekeken op hun support sectie en kreeg een beetje een verouderde indruk.

Een oplossing die ik zelf bedacht had was zelf een pc opzetten met windows 8 met een aantal gedeelde mappen. Deze mappen zou ik kunnen backuppen naar een (nog aan te schaffen) nieuwe nas met redundant systeem. Maar dit is geen energie zuinige oplossing en er staat weer een lawaaierige computerkast aan. Ik heb ook gedacht aan een Qnap nas die zelfs meerdere virtuele servers kan hosten en ook mijn vmware machines. Hier zou ik op afstand op bijvoorbeeld op een Windows Storage Server kunnen inloggen.

Hierbij vraag ik jullie advies. Hebben jullie nog andere suggesties?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22
Voordat we een advies kunnen geven lezen we graag wat je precies wilt oplossen. Pas daarna kunnen we het gaan hebben over hoe we dat dan gaan oplossen.

Dus: wat is je uitdaging/probleem precies?

while (! ( succeed = try ()));

• donderdraak
Bedankt voor de reactie, mijn vraag stond in de eerste alinea maar ik zal het wat inkorten.

Ik zou graag vorige versies van (gewijzigde-) of verwijderde bestanden van een shared folder map terug willen kunnen bekijken.Volgens mij is volume shadow kopie alleen mogelijk op een windows server. Als iemand hier ervaring mee heeft?

De keuze maken is bemoeilijkt omdat winkels veelal geen filter mogelijkehid hebben tussen Linux en Windows - Nas besturingssysteem. Je kan alleen filteren op merk of hoeveel bays een nas heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door donderdraak op 08-01-2015 16:16 ]

Verwijderd

Als ik het goed begrepen heb wil je functionaliteit van windows 8 file history functie hebben op een NAS.

M.a.w. als je een file wijzigt of verwijderd op een share op de NAS, dan houdt de NAS de historie bij en kan je terug naar een willekeurig eerder moment.

Op een NAS met ZFS kan je in ieder geval dagelijks een snapshot maken zodat je terug kan naar de situatie begin van iedere dag.

Of het ook op file niveau kan heb ik mij nooit in verdiept, dan zou je na iedere wijziging een snapshot moeten maken.

Je zou ook in kunnen stellen dat je:
*iedere 5 minutenen een snapshot maakt met een levensduur van een uur.
*Ieder uur een snapshot met de levensduur van een dag.
*Iedere dag een snapshot met levensduur week.
*Iedere week met levensduur maand.
*Iedere maand een snapshot die blijft bestaan zolang er ruimte is.

Dat zou de meeste risico's op bestandsverlies op moeten lossen. Alleen als je dezelfde file meer dan eens per 5 minuten wijzigt gaat het mis.

Geen idee naar wat voor hardware je kijkt om dit soepel te ondersteunen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat dacht je van een SVN?

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-01 14:28

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Dat is leuk voor tekstfiles maar lijkt me geen optie voor plaatjes etc. SVN is gemaakt voor sources, niet voor alle files imho.

Je zou eventueel CloudStation kunnen installeren op je SYnology en je data synchroniseren via de cloud software. Cloudstation houdt een zelf in te stellen aantal versies bij van alle files die je hebt.

Last.fm | Code Talks

Verwijderd

Ik dacht eerst ook aan SVN, maar dan moet je bestanden in- en uitchecken en heb je lokale kopieën. Dat is volgens mij niet wat hij wil. Als hij dat namelijk zou willen, dan kan hij een willekeurige NAS instellen om de file history van windows 8 op te slaan.

• donderdraak
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:29:
Als ik het goed begrepen heb wil je functionaliteit van windows 8 file history functie hebben op een NAS.
Dat klopt, de functionaliteit van file history zit overigens ook native in Windows 7. Als ik logisch nadenk dan zal ik een Windows server moeten hebben die dit ook ondersteund.

Ik heb een voorbeeld gevonden hoe je Volume shadow copies op een Windows Server 2012 installeert. Wellicht handig voor iemand anders die hier ook tegen aan loopt.

Nu is het nog zoeken naar een energie zuinige nas met Windows Server of een nas waar ik zelf een OS op kan installeren.

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-01 16:06

cdoens

Peugeot-gek

Kijk voor de gein eens in Het grote HP Proliant Microserver topic
HP Microserver met 4 bays waar je bijv Windows 2012 op kan zetten (zoals ik doe) maar ook Xenology en Esxi draait er prima op.
Shadow copies in Windows 2012 is werkt fantastisch en zelfs als eindgebruiker kan je het terugzetten. Dan hoeven je huisgenoten niet op jou (jouw kennis) te wachten in geval van een "Oeps-je". ;)

PS. Momenteel staat mijn server te snorren met 2 x 1 TB HDD en een 120 GB SSD en trekt tussen de 32 en 38 Watt uit het stopcontact. Er draaien 2 virtuele servers naast de 'metal' server. (allemaal W2012R2).
Qua stroomkosten ook om rekening mee te houden.

[ Voor 23% gewijzigd door cdoens op 08-01-2015 23:00 ]

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Pagina: 1