DEZE (AH39-00772A) kabel zelf maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Beste mede-Tweakers,

heeft er iemand misschien enige weet of ik deze kabel (AH39-00772A) zelf kan maken?

Het betreft de zgn. CBF kabel voor de Samsung HT-P1200 home theater systeem.

Ik ben deze kabel helaas kwijt. Heb al in ieder geval 1 maand lopen zoeken op internet of er ergens aan deze kabel te komen is, maar helaas wordt hij niet meer verkocht/geproduceerd....

Dus wil hem in het uiterste geval dan zelf maken...MAAR...ik moet dan toch wel de pin-out hebben? Is er misschien iemand van onze Tweakers werkzaam bij Samsung of die gewoon weet wat de pin-out zou moeten zijn?

Ik heb wel IETS gevonden maar snap die losstaande D11/D12 en die ander niet...ik dacht van dat het gewoon kabels zijn zonder dingen ertussen e.d. Maar niet dus? Aan DIN 13 polig connectors kan ik wel komen via het internet zag ik. En dan zou ik de interne bekabeling van een andere DIN kabel die ik heb liggen eruit halen en dan vast solderen op de nieuwe 13 polige DIN connector. Maar ik zal wel weer te makkelijk denken? :P Want die afbeelding snap ik niet HELEMAAL..

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/3304bqc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 17:09
Je kunt toch gewoon een kant-en-klare 13 polige DIN kabel halen?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Maar is de kabel in kwestie die ik zoek niet 'proprietary'? Dus m.a.w. een speciaal gemaakte 13 polige DIN kabel ALLEEN voor dit home theater systeem van Samsung? En kunt u daarnaast misschien een link geven naar een kant-en-klare 13 polige DIN kabel. Want ik vindt alleen maar minderpolige DIN kabels. Bedankt overigens. Maar indien andere Tweakerts een ander idee/gedachte hebben: uw informatie is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Ik heb ondertussen 2 losse 13 pin DIN kabels besteld uit het buitenland. Als ik ze heb zal ik jullie tips wellicht kunnen gebruiken om ze aan elkaar te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Ik heb de kabels binnen. Hierbij een foto ervan samen met de pin samenstelling van de kabel(s). Nu dacht ik er dus aan om de losse einddelen aan elkaar te solderen MAAR wel in de 'volgorde/samenstelling' zoals in de eerder geposte 'data-sheet', dus die met die nF100 en 1N4148 in de tekening.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/es1dw2.jpg

Grote foto hier: http://nl.tinypic.com/view.php?pic=255q5fp&s=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Hierbij even een link met een grotere afbeelding van de WAARSCHIJNLIJKE 'data-sheet' geplaatst. Is wat duidelijker voor uw referentie.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2agqblx.png

[ Voor 4% gewijzigd door mking op 15-01-2015 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Volgens mij zit dat allemaal op de printplaat, niet in de kabel. Daar zie je D9 t/m D12.
De kabel lijkt me gewoon 13 pins doorverbonden, maar ik ben geen electro technicus :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6UbBJ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je had gewoon 13p male male moeten kopen, of nu aan elkaar maken en je componenten (als in tuner/cd/dvd/bluray/...) aan elkaar maken :p

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
@ShittyOldMan: Hey...u heeft helemaal gelijk voor die D9 t/m D12. Tsja...ik ben ZELF ook helaas geen electro technicus :( Ook al zou ik ervoor leren dan nog zou ik het waarschijnlijk niet snappen. Maar u denkt dus dat ik gewoon als het ware van de 2 losse male kabels gewoon een 'straight' kabel moet maken? Dus niet zo dat ik de 'datasheet' hoef te volgen? Dus ACON1 pin 1 bijv. die zie ik lopen naar pin 13 op DIN2 connector. Maar daar hoef ik dus geen rekening mee te houden? De ACON1 'stuurt' bijv. pin 13 FR (Front Left neem ik aan) door de kabel die ik heb gekocht en dat SIGNAAL FR komt dan gewoon eruit bij pin 1 van de DIN kabel? Ja, want dat die losse draadjes van de DIN kabel(s) allemaal een ander kleurtje hebben zegt toch niets. De kleuren DOEN niks. Want ze zijn van binnen gewoon allemaal gelijk. Koper neem ik aan ofzo. Het is niet dat de ACON1 functioneert op de kleur van de draadjes toch? De ACON1 stuurt bijv. FR (Front Left signaal) van de DVD-unit (die ook de versterker is denk ik???) naar de subwoofer toch en de subwoofer weet dan dat hij dan de FR speaker moet aansturen toch? Zo zit dat toch een beetje qua gedachtegang?

Die foto van die printplaat die u geplaatst heeft die zit toch in de lange dvd-unit gedeelte? Of is die afbeelding de printplaat die in de subwoofer zit?

@Damic: Ja, zoals ik eigenlijk al bij @ShittyOldMan hierboven heb geschreven: U denkt dus dat ik de 2 losse DIN kabels gewoon 'straight' moet verbinden (solderen) aan elkaar? Dus gewoon pin 1 (bijv. als die groen gekleurd is) vastsolderen aan de pin 1 van de andere kabel? Dus gewoon groen aan groen solderen zeg maar en dat dan ook bij de andere kleurtjes zo doen. Dat bedoelt u toch ermee?

Beiden overigens bedankt voor uw reacties! Dit helpt mij wel weer een stapje verder om te begrijpen hoe ik dat nu precies moet zien m.b.t. die 13 pin DIN kabel. De DIN kabels geven de aansturing niet maar de dvd-unit (die ook waarschijnlijk de 'versterker' is gelijk. De foto van ShittyOldMan waarschijnlijk), die geeft d.m.v. ACON1 de 'signaaltjes' door en de DIN-connector IN de subwoofer die 'vertaald/kan daar iets mee' dat. Denk dat ik het zo moet zien toch? Dus als ik pin 1 (violet) van de 2 DIN-kabels aan elkaar vast soldeer dan 'loopt' het FR signaal die ACON1 uit'zend', TOEVALLIG ook over pin 1 in de DIN-kabel als ik het zo begrijp uit de 'data-sheet' tekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Damic schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:35:
Je had gewoon 13p male male moeten kopen, of nu aan elkaar maken en je componenten (als in tuner/cd/dvd/bluray/...) aan elkaar maken :p
Dat cursief/vetgemaakte snap ik niet. Hoe/wat bedoelt u daarmee?

Misschien is het handiger als ik een foto van het HT-P1200 home theater systeem plaats. Dan heeft u misschien een beter beeld erbij.

http://www.tigerdirect.co...details.asp?EdpNo=2224147

Ziet u die DVD-UNIT? Daar is dus een aansluiting van de DIN-connector (die noemen ze Audio-out) http://www.hifinews.ru/image/reviews/test2909szadi.jpg)
en het andere eind van de DIN-connector die moet in de subwoofer. Audio-in noemen ze het op de subwoofer: http://a248.e.akamai.net/.../x305HTP1200-o_sub-b.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-10 18:43
Let even op dat de analoge signaal aders eigenlijk afgeschermd dienen te zijn (FR/RR FL/RL SW). Digitale signalen gaan via Dgnd / SI SI/O en SCK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
@base_: Bedoeld u met afgeschermd toevallig dat ik er een (om elke aan elkaar gesoldeerde zelfde kleur aders) krimpkousje omheen moet doen? Dus dat ze elkaar zeg maar niet kunnen 'raken' nadat ze gesoldeerd zijn? Dus dan zal ik 13 krimpkousjes individueel moeten 'omdoen' toch? Dat bedoeld u toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Nee dat is isolatie, geen afscherming.
Die signaal aders horen een (geleidende metalen) afschermingslaag om de ader van de kabel te hebben (z.g.n. afgeschermde aders), welke met de A(nalog)_gnd verbonden is. Bij hele korte kabels (< 25cm oid) is dit niet noodzakelijk maar hoe langer de kabel hoe meer ruis hij oppikt en hoe meer overspraak er is tussen de aders.Dus niet afgeschermd bij de aansluiting maar in de kabel. Als de verbindingen goed gesoldeerd worden is krimpkous voor vaste droge verbindingen vaak niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Het plaatje van de printplaat is van de subwoofer (is tevens de versterker voor de speakerset), de afbeelding van de datasheet is hetzelfde. Acon 1 is die brede witte plug midden bovenin. De DIN plug is die zwarte connector links. De datasheet geeft weer hoe het tussen die connector en witte plug is bedraad.
Als je met de DIN kabel pin 1 met pin 1 verbindt, enz enz, dat zou het goed moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
@base_: Heeft u misschien een afbeelding van hoe zo'n afscherming op de aders eruit zou moeten komen te zien? Dit zou bij mij verhelderend werken. Ik kan ze zeker niet 'knijpen' in van die 'knijpdingen' die je soms ook bij autoradio's ziet? Dat is ook zeker weer gewoon isolatie? Ja, ik weet het allemaal niet zo goed. U kunt mij als een leek beschouwen..(helaas).

@ShittyOldMan: Oke. Dat is duidelijke taal. Dus gewoon inderdaad de beide 2 DIN-kabels die ik gekocht heb 1-op-1 de aders (met gelijke kleur) solderen aan elkaar. Alleen wacht ik nu nog even op het antwoord van base_ m.b.t. tot ook HOE ik en ook VOORAL welke aders dan met de A(nalog)_gnd verbonden dienen te worden.

Als ik het zo zie uit de data-sheet zal ik alleen pin 4,8 en 9 van de DIN-kabel op een manier aan de zgn. A_gnd moeten 'koppelen'.

[ Voor 8% gewijzigd door mking op 17-01-2015 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Zie unbalanced:

Afbeeldingslocatie: http://www.ecossecables.co.uk/images/diagrams/unbalanced.gif

Dit gaat alleen als de kabel die je gebruikt tussen de din pluggen ook afgeschermde aders heeft:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifiexpert.eu/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/x/excellence-scart.jpg

(waarschijnlijk overpriced kabeltje maar duidelijk plaatje) een goed voorbeeld is scart kabel: de video en audio wires (R/G/B/W/Z/G) zijn ieder afgeschermd met een metalen omhulsel (miniatuur coax), die shielding wordt verbonden met de A(nalog)-gnd. Daardoor is er geen overspraak en wordt er geen ruis opgepikt.

Ik denk dat scart kabel waarschijnlijk ook de goedkoopste geschikte kabel is (je hebt zo'n 6 afgeschermde audio aders nodig, volledig bedrade scart (let op dat zijn ze niet allemaal!) heeft er 6 geloof ik), de video en rgb aders zijn ook uitstekend geschikt voor audio.

[ Voor 16% gewijzigd door base_ op 17-01-2015 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Ik wilde even laten weten dat het gelukt is om de kabel zelf te maken. Ik heb de open uiteinden gewoon kleur op kleur pin1-pin1 (etc) aan elkaar vast gesoldeerd. Zonder enige vorm van afscherming maar wel een vorm van isolatie (krimpkous). Toen uitgetest op de homecinema set en het werkte perfect!

Blijkt dat de originele kabel toch gevonden is, maar ach..nu in ieder geval dan toch een reserve kabeltje.

Een ander probleem wat ik eigenlijk nu moet zien op te lossen is dat het beeld over de HDMI poort niet goed wordt weergegeven op de LCD-TV. Om de ene seconde gaat het beeld weg. Via de gele tulp poort op de unit is het beeld wel goed. Maar dan geen hoge resolutie natuurlijk. (Wat jammer is).

Over de HDMI poort blijkt de unit op 576p staan. Echter dan gaat het beeld dus elke seconde even weg. Heb allerlei knopjes geprobeerd op de afstandbediening. DCDi, SD/HD maar het mag niet baten. De unit kan tot 1080i aan en de LCD-TV is kwestie is ook van hetzelfde merk (Samsung). Dus je zou zeggen dat het wel allemaal compatibel met elkaar moet zijn. Maar goed, de homecinema is er alweer één uit 2005/2006 en de LCD-TV uit 2011 als ik mij niet vergis. Dus misschien kan de HDMI uitgang van beide apparaten niet met elkaar 'praten'. (Of in ieder geval niet goed.)

Maar ach, voor MIJ persoonlijk maakt het niet veel uit. De homecinema is namelijk in gebruik door mijn ouders. Die hoeven niet perse 1080i. De unit van de homecinema heeft toch alleen maar een dvd-unit ingebouwd en dvd's (regulier) gaan toch maar tot max. 720p kwaliteit zo'n beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo ik zit met hetzelfde kabel probleem kunt u mij een link sturen hoe ik aan de 13 polige kabel ah39-00772a van sub naar bedieningspaneel kan komen ,ik kan nergens bestellen overal niet op voorraad of niet te leveren bvd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Wie kan mij helpen in een soortgelijk probleem?
De dvd unit die de subwoofer aanstuurt is defect.
Nu heb ik nog een Pioneer versterker die ik wil gebruiken met een 'pre-out' (tulp aansluiting)

Nu moet ik van tulp naar de 13 pins stekker... maar welke pins van de 13 pins zijn nu voor de sub?
Volgens de sheet pin 2 (signaal) en 4 (aarde)?

Dat heb ik geprobeerd, maar zonder gewenste resultaat... doe ik iets fout?

Wie kan me helpen?
Pagina: 1