nieuwe reactiesortering: threads met +3's altijd bovenaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Op het eerste gezicht leek mij die nieuwe reactiesortering heel erg leuk, maar ik vind het toch behoorlijk tegenvallen in de praktijk, doordat het veel te sterk af hangt het niveau van de hoogste laag.

Aangezien +3 gemodereerde reacties vrij zeldzaam zijn, en vrijwel altijd ook wel besproken worden in Het kleine-mismoderatietopic deel XXVII als de score onterecht is (waardoor de score na verloop van tijd bijna altijd terecht is), zijn ze eigenlijk altijd wel de moeite waard om te lezen. Het komt zelfs vrij vaak voor dat ze veel interessantere informatie bevatten dan het artikel zelf.

Het leek mij daarom een goed idee om threads met +3 altijd bovenaan te zetten, ongeacht het niveau van bovenliggende lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

We hebben nu een algoritme dat de cumulatieve score van een thread berekent waarbij de verschillen tussen de scores wel uitvergroot en ook worden reacties op diepere niveaus veel minder zwaar meegeteld (elk niveau dieper maar voor 30 procent, dus twee niveaus nog maar voor 9 procent). Dat laatste zouden we minder heftig kunnen maken zodat threads met +3-reacties dieper in de thread hoger ranken. Ik denk dat dit jouw klacht kan verhelpen.

'Threads met +3-reacties' altijd bovenaan zetten is een beetje simpel gesteld. Er kan maar één thread bovenaan staan maar er kunnen wel meerdere threads zijn met +3-reacties of misschien heeft een artikel wel een thread met vier +2-reacties en een thread met één +3-reactie. De thread met vier +2-reacties lijkt me interessanter. Ons algoritme probeert er een goede weging in aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik bedoel natuurlijk niet allemaal helemaal bovenaan als er meerdere threads zijn met +3 reacties. Tussen die threads onderling kan je dan gewoon het nieuwe sorteersysteem gebruiken om te kijken welke helemaal bovenaan komt te staan.

Dat van 30% per laag had ik gelezen ja en als je niet mijn manier gebruikt maar die manier, dan mag dat percentage wel flink omhoog.

Een voorbeeldje:

laagwegingthread 1gewogenthread 2gewogen
111111
20,310,320,6
30,0920,1800
40,02710,02700
50,008120,016200
60,0024330,0072900
70,00072920,00145800
80,000218720,000437400
som1,428som1,532som1,600
threadscore1,073threadscore1,120

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat thread 1 hier interessanter is dan thread 2, toch komt thread 2 boven thread 1 te staan als je sorteert op kwaliteit met hoogste eerst.

Als de eerste laag een +2 is maakt het al helemaal niet meer uit wat er onder komt. Een +1 met daaronder nog 7 lagen aan +3 komt onder een +2 met daaronder een +1 en daarna 6 lagen aan 0 te staan (1,5999 vs. 1,6101).

Ik zou de weging per laag op minimaal 51% zetten, op die manier komt een thread met elke laag +2 net onder een thread met de eerste laag +1 en daaronder elke laag +3. Bij 50% zou de thread met alles +2 net bovenaan staan.

Met 30% hebben eigenlijk alleen de eerste drie lagen significantie, bij 51% is zelfs de vijfde laag nog wel significant (75% van derde laag bij 30%). Maar zelfs dan is de kans vrij klein dat threads met een +3 vanaf de vierde laag erg hoog komen te staan als wat er boven zit niet echt hoog scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Vanaf niveau 3 en dieper worden de lagen even zwaar meegewogen.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Okee, dus 4 t/m 8 is ook allemaal 9% in het geval van 30%? Dat scheelt al een hoop, maar dan nog zou ik het verhogen naar toch zeker zo'n 40% als ik zie hoe het nu in de praktijk uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
De enige reden om een ellenlange draad te blijven volgen is voor mij de hoop om een waardevolle reactie tegen te komen. Zet je alle waardevollere reacties bij elkaar bovenaan, dan ga ik eerder afhaken, waardoor ik mogelijk ook zeer waardevolle maar nog niet beoordeelde reacties niet meer ga lezen.

Er is best wel iets op af te dingen, maar de "natuurlijke" volgorde in tijd is voor mij de meest logische.

Ik heb de sortering danook weer teruggezet naar "oudste eerst". Desondanks verschijnt die geelgroene box boven de reacties nog steeds, alsof ik niets heb ingesteld, maar goed, na verloop van tijd zie ik dat niet meer, hoop ik.

Goed dat er keuze is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Toff schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 23:05:
Ik heb de sortering danook weer teruggezet naar "oudste eerst". Desondanks verschijnt die geelgroene box boven de reacties nog steeds, alsof ik niets heb ingesteld, maar goed, na verloop van tijd zie ik dat niet meer, hoop ik.

Goed dat er keuze is!
Dat box steeds blijft staan bij jou lijkt mij een bug, want ik heb die box maar 2 keer gehad ( 1x desktop, 1x mobiel), en daarna nooit meer gezien.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik gebruik de laatste beta van Firefox onder Win7. Zal best een "bug" zijn, maar als gebruiker maakt het mij niet uit, hoe het heet. Het is gewoon vervelend en onnodig, maar, zoals eerder aangegeven, na verloop van tijd zal ik het wel niet meer zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31

rob_erwt

What does this button do?

Toff schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 00:09:
Ik gebruik de laatste beta van Firefox onder Win7. Zal best een "bug" zijn, maar als gebruiker maakt het mij niet uit, hoe het heet. Het is gewoon vervelend en onnodig, maar, zoals eerder aangegeven, na verloop van tijd zal ik het wel niet meer zien...
Volgende week verdwijnt de melding weer, dus dan is de 'bug' weer opgelost. ;)

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Zoals aangegeven, stoort het mij niet echt, maar uit pure nieuwsgierigheid: Wordt de box gewoon uitgezet, of is er een echte oplossing in de maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kid Jansen schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:46:
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat thread 1 hier interessanter is dan thread 2, toch komt thread 2 boven thread 1 te staan als je sorteert op kwaliteit met hoogste eerst.
Wat je hier nog mist - en Femme niet vertelde - is dat de hoger beoordeelde reacties veel meer bijdragen aan de score dan lager beoordeelde reacties. Hoewel die +2 op het eerste niveau dan waarschijnlijk alsnog roet in het eten gooit.

Ze tellen uiteindelijk zo mee:
scoregewicht
-1-10
00
15
240
390

(mocht je -2's zien, dan zouden die trouwens als -40 bijdragen... zo te zien worden die niet van de gewicht-berekening uitgesloten).
BM schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:50:
Vanaf niveau 3 en dieper worden de lagen even zwaar meegewogen.
Nee, dat is niet het geval. Er is geopperd dat dat zou kunnen helpen, maar uiteindelijk is de versie zoals ie was live gekomen zonder aanpassingen aan diepte-beperking en/of weging.

Sowieso zou het dan alsnog 0.3^3 zijn en dat geeft nog steeds maar de hele kleine bijdrage van 0.027. En dat zou in dit specifieke voorbeeld ook niet helpen om de volgorde van de threads te veranderen.
Het is vziw alleen wel heel ongebruikelijk dat een alleen maar precies 1 thread oplevert waarbij iedereen alleen op de ene reactie erboven reageert... dus of het een reeel voorbeeld voor de praktijk is?

[ Voor 13% gewijzigd door ACM op 10-01-2015 10:01 ]

Pagina: 1