Voeding vervangen, geen beeld meer

Pagina: 1
Acties:

• go1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01-2015
Ik heb vanavond de voeding van mijn computer vervangen en na aansluiten doet het beeld het niet meer.
Ik ben nu al een uur of 4 aan het Googlen en kom telkens op dezelfde antwoorden uit die ik ook geprobeerd heb maar niets van deze antwoorden biedt de juiste oplossing vooralsnog.

Wat heb ik gedaan nadat ik de voeding vervangen heb en geen beeld meer kreeg?

-. controle of alle stekkers goed erin en op de juist zaten.

-. volledig "kaal" opstarten (dus harde schijven eraf, videokaart eruit en de 2 geheugenbanken eruit).
Ik kreeg na het opstarten vervolgens 3 lange beeps van de BIOS omdat de geheugenbanken eruit waren, zie http://www.helpwithpcs.com/upgrading/post-beep-codes.htm

Ok, dus de conclusie is dat het moederbord werkt aangezien de lampjes branden op het moederbord en het de error beepjes gaf en dus niet defect is.

Ik heb vervolgens de geheugenbankjes weer toegevoegd maar de computer doet weer niks (dus ook geen opstart beep).
Ik heb uit een andere computer een RAM bankje gepakt, ook een ddr2 maar dan 1gb en weer opgestart om te kijken of ik een 1 beep memory test toon te horen kreeg, maar neen helaas.

Dus... wat kan er aan de hand zijn???

Moederbord piepjes werken gewoon (na verwijderen RAM banken), lampjes branden op het moederbord, de kabels van voeding naar moederbord 24-pins en CPU 4-pins zitten goed vast. CPU fan draait.

Bij voorbaat dank voor jullie tijd en hulp.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor hardware gaat het om?

Ik zou beginnen met de voeding eens in een ander systeem te testen. Wie weet is ie gewoon stuk.

• go1
TERW_DAN schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 23:58:
Wat voor hardware gaat het om?

Ik zou beginnen met de voeding eens in een ander systeem te testen. Wie weet is ie gewoon stuk.
Ik zal dat morgen eens testen.
Voeding is splinternieuw vandaag binnengekregen en was geseald.
Geeft ook gewoon stroom e.d. dus wat zou er mee moeten zijn?

Voeding is een SeaSonic M12II Evo 520w Bronze.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

go1 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:08:
Voeding is splinternieuw vandaag binnengekregen en was geseald.
Geeft ook gewoon stroom e.d. dus wat zou er mee moeten zijn?
Hij kan stuk zijn.

Dat er ergens een ledje gaat branden zegt lang niet alles, als het ding ergens een hele brakke spanning heeft (bijv 10V op de 12V lijn) dan zal het ding echt niet starten.

Nu heb je op zich een kwaliteitsvoeding te pakken, maar uiteindelijk kan alles kapot. En heel misschien zit je net met een onderdeel dat niet compatible is met jouw systeem/voeding.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Heb je niet per ongeluk de pci-e kabel in je moederbord gestoken?
Sorry dan, dat ik je citeerde :$

[ Voor 81% gewijzigd door Frozen op 07-01-2015 00:21 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• go1
Frozen schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:20:
Heb je niet per ongeluk de pci-e kabel in je moederbord gestoken?
Sorry dan, dat ik je citeerde :$
Nee.
Zie foto.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RuVFoQ7.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door go1 op 07-01-2015 00:55 ]

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Werkt de pc wel op de oude voeding?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Stroom kabel naar videokaart?

Met de oude voeding, werkt de pc dan wel?

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 07-01-2015 09:58 ]

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Heb je na de test zonder geheugen ook weer de grafische kaart terug geplaatst? (Je zegt dat hij daarna nl. niets doet, maar onduidelijk is met welke hardware config je hebt gedraaid)

Heb je een moederbord met grafische kaart? Haal dan de grafische kaart er eens uit.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• go1
Waterlelie schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 07:42:
Werkt de pc wel op de oude voeding?
Oude voeding geprobeerd, werkt nu ook niet meer.
Geen beeld, wel de 3 piepjes bij kaal opstarten.

[ Voor 6% gewijzigd door go1 op 08-01-2015 13:36 ]

• go1
jan99999 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:58:
Stroom kabel naar videokaart?

Met de oude voeding, werkt de pc dan wel?
Er zat geen stroomkabel naar de videokaart.
Ook niet van de oude voeding.

Videokaart draait ook gewoon als ie er in zit.

• go1
0scar schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:43:
Heb je na de test zonder geheugen ook weer de grafische kaart terug geplaatst? (Je zegt dat hij daarna nl. niets doet, maar onduidelijk is met welke hardware config je hebt gedraaid)

Heb je een moederbord met grafische kaart? Haal dan de grafische kaart er eens uit.
Zie eerste post.

Ik had alleen de voeding vervangen en kreeg geen beeld, heb vervolgens de kabels gecheckt of deze goed en juist bevestigd waren, nog steeds geen beeld.

Daarna KAAL geprobeerd en moederbord gaf dus 3 lange pieptonen (error dat er geen RAM geheugen in zit, uiteraard omdat deze verwijderd waren).

Also ik alles weer terugstop hoor en zie ik niets, alleen dat ie aan gaat.
Normaal hoor ik 2 korte opstart tonen.
De eerste meteen als ik hem aanzet, de tweede een seconde of 5 later en startte hij altijd normaal op.

• bieowbie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-01 08:45
Staat de monitor wel aan? :P

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:54
heb je je wel ontladen(anti statisch polsbandje,ect) , tijdens het inbouwen??

• go1
freaky35 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:58:
heb je je wel ontladen(anti statisch polsbandje,ect) , tijdens het inbouwen??
Latex wegwerphandschoenen.
Overigens, voordat ik die handschoenen aantrok even de radiator cv vastgepakt ter ontlading.

[ Voor 17% gewijzigd door go1 op 08-01-2015 14:42 ]

• go1
TERW_DAN schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:18:
[...]

Hij kan stuk zijn.

Dat er ergens een ledje gaat branden zegt lang niet alles, als het ding ergens een hele brakke spanning heeft (bijv 10V op de 12V lijn) dan zal het ding echt niet starten.

Nu heb je op zich een kwaliteitsvoeding te pakken, maar uiteindelijk kan alles kapot. En heel misschien zit je net met een onderdeel dat niet compatible is met jouw systeem/voeding.
Net geprobeerd in andere pc, OOK geen beeld.
Oude voeding in andere pc wel weer gewoon beeld.

Dus probeer mij eens in begrijpelijke taal uit te leggen wat die voeding nu met beeld te maken heeft want ik zie er geen logica in.

24 pin zit op moederbord, 4 pin zit op CPU en een kabel met 4 verdelers naar 2 HDD's en een DVD brander.

Geen beeld terwijl videokaart wel draait.
Ook geen beeld zonder videokaart, (standaard Intel OnBoard werkt dus ook niet).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan lijkt het me duidelijk en is je voeding gewoon niet goed. Je PC moet stroom hebben om iets te doen, dus ook beeld geven.

• 0scar

0scar

MacIJver

Om even op de discussie terug te komen. Als het moederbord een video uitgang heeft dan kun je altijd proberen om eens zonder video kaart te draaien om uit te sluiten dat de kaart per ongeluk is overleden. Je laatste onderzoek heeft dat nu uitgesloten, de voeding levert te weinig prik om het systeem te voeden.

Typisch gevalletje RMA zou ik zeggen, of eigenlijk DOA (Dead On Arrival).

• go1
Ik heb de voeding nogmaals diverse keren getest en blijkt nu toch te werken op mijn oude PC.
Dat is een core2duo dus wel een hele achteruitgang ten opzichte van de pc die ik nu juist probeer te maken, core2quad.

Ik heb tevens nogmaals de voeding uit die core2duo in de core2quad pc geprobeerd maar werkt nog steeds niet.

De lampjes op het moederbord werken gewoon, de videokaart er ook weer in gedaan en draait ook gewoon (de fan op de videokaart) en RAM er ook in. Start dan wel op alleen doet niets ook helemaal geen beep.
Haal ik de RAM eruit dan krijg je weer de 3x lange beep.

Je zou dan toch zeggen dat het moederbord gewoon in orde is?
Of wat zou ermee kunnen zijn?
Alles werkte voordat ik de voeding verwisselde.
Heb voordat ik de kast openmaakte eerst de radiator cv vastgepakt en daarna van die latex handschoenen aangedaan.

Zijn er nog andere mogelijke oorzaken/oplossingen?

• go1
0scar schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:31:
Om even op de discussie terug te komen. Als het moederbord een video uitgang heeft dan kun je altijd proberen om eens zonder video kaart te draaien om uit te sluiten dat de kaart per ongeluk is overleden.
Wat heb ik nou 2x gezegd???

ZIE POST 1
Wat heb ik gedaan nadat ik de voeding vervangen heb en geen beeld meer kreeg?

-. controle of alle stekkers goed erin en op de juist zaten.

-. volledig "kaal" opstarten (dus harde schijven eraf, videokaart eruit en de 2 geheugenbanken eruit).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

go1 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:47:

De lampjes op het moederbord werken gewoon, de videokaart er ook weer in gedaan en draait ook gewoon (de fan op de videokaart) en RAM er ook in. Start dan wel op alleen doet niets ook helemaal geen beep.
Haal ik de RAM eruit dan krijg je weer de 3x lange beep.

Je zou dan toch zeggen dat het moederbord gewoon in orde is?
Dit vind ik een beetje een vreemde redenering.

Je systeem doet het niet, start niet op, en daarom denk je dat het bord in orde is. Ik zou juist dat bord in twijfel trekken.

• go1
TERW_DAN schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:59:
[...]

Dit vind ik een beetje een vreemde redenering.

Je systeem doet het niet, start niet op, en daarom denk je dat het bord in orde is. Ik zou juist dat bord in twijfel trekken.
Ik ben geen expert.
De lampjes branden en het werkt naar behoren zo gauw als er geen RAM in zit.

Zijn er andere manieren waarop ik kan testen wat er mis is met het moederbord?
Zonder multimeter of iets dergelijks want ik ben totaal geen electricien.

Toch een ander moederbord proberen?
Welke zou ik dan moeten kopen, waar moet ik op letten?
Socket blablabla
Ik heb een Intel Q8200 cpu en 4gb DDR2 ram.
Videokaart is een ATI sapphire x1650 Pro.

Ik weet niet welk moederbord er nu in zit.
De pc is al 5 jaar oud en de doos is weggegooid en kan hem uiteraard niet uitlezen met Everest of Sandra (duh).

Is er een pagina waar ik dat kan lezen hier, een stappenplan voor aankopen moederbord?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-01 23:47
Edit: Op het moederbord zelf staat ook wat voor type het is bijv: Asus P5P800-VM.
Staat vaak verborgen onder het AGP/PCI-E slot met een videokaart ervoor.

Ook een bios reset geprobeerd?
Misschien is er iets in het bios veranderd waardoor de PC niet starten wil.
Wat ook mogelijk kan zijn is dat het batterijtje voor het bios bijna leeg is, sommige borden willen in dat geval niet meer door de POST (lettertjes op het scherm voordat windows start) als de standby spanning van de voeding er vanaf is geweest.
Bolle elco's willen ook nog wel eens ervoor zorgen dat een bord moeilijk opstart, in dat geval krijg je vaak wel een POST na vele malen aandringen.

[ Voor 13% gewijzigd door Phenos2 op 08-01-2015 19:35 ]

• 0scar

0scar

MacIJver

go1 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:51:
[...]

Wat heb ik nou 2x gezegd???

ZIE POST 1

[...]
Je kunt iets wel 2 keer zegen, maar je snapt niet wat ik bedoel, nog steeds niet. Het lijkt wel of je niet begrijpt hoe je problemen moet oplossen. Ter referentie, zie Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Je onderzoek is juist onvolledig, je had ook moeten testen met videokaart ERUIT en geheugen ERIN (als je mobo dat ondersteunt, dat is mijn punt), dat staat nl. nergens beschreven. Het proces wat je moet doorlopen is eliminatie door testen. Dit doe je door stukje bij beetje van je hardware terug te plaatsen of te vervangen door werkende onderdelen (bijv. lenen van werkende onderdelen van familie of vrienden). Het is bovendien erg handig als je in je eerste post alle onderdelen weergeeft die in je systeem zitten, dan had ik kunnen checken of je mobo een video out heeft en had het een paar posts gescheeld.

Succes met testen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

go1 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 17:07:
[...]

Ik ben geen expert.
De lampjes branden en het werkt naar behoren zo gauw als er geen RAM in zit.
Je kunt niet weten of het moederbord naar behoren werkt, als je er geen RAM in hebt zitten, want dan doet een bord niets, hooguit wat postbeeps geven dat er geen RAM is, maar daar kun je niet veel mee als hij er daarna mee kapt.
Zijn er andere manieren waarop ik kan testen wat er mis is met het moederbord?
Zonder multimeter of iets dergelijks want ik ben totaal geen electricien.
Neem de troubleshooter eens door die hier al gelinkt is.
En als je echt wil testen wat er mis is, is een poort 80 debugger altijd handig.
Is er een pagina waar ik dat kan lezen hier, een stappenplan voor aankopen moederbord?
Die hebben we *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat er een lampje op je moederbord en een fan op je videokaart aan gaan zegt natuurlijk niets, die voeding heeft een aantal voltages aan te leveren, kan gebeuren dat er een of meerdere instabiel of kapot zijn.
Verder is het piepen als je het geheugen eruit haalt geen garantie dat het bord goed is, alleen dat de bios herkent dat er geen geheugen in hangt, pas als de bios een andere volgorde piepjes geeft of liefst 1 piep heb je er wat aan omdat je dan weet waar het mis gaat (of goed).
Dus probeer nog wat te rommelen met alleen mobo, cpu, geheugen en voeding, ik zie niet welk moederbord je hebt, als die een onboard videokaart heeft eerst die proberen en kijken of je beeld krijgt of in ieder geval een andere piepcode.

Fixing things to the breaking point...

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
RGAT schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 08:48:

Dus probeer nog wat te rommelen met alleen mobo, cpu, geheugen en voeding, ik zie niet welk moederbord je hebt, als die een onboard videokaart heeft eerst die proberen en kijken of je beeld krijgt of in ieder geval een andere piepcode.
Vergeet dan niet om de onboard GPU als 1e opstart te zetten. Anders blijft het mobo de GPU op de PCI uitgang als hoofdkaart zien.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
jovadca schreef op maandag 12 januari 2015 @ 00:41:
[...]

Vergeet dan niet om de onboard GPU als 1e opstart te zetten. Anders blijft het mobo de GPU op de PCI uitgang als hoofdkaart zien.
Als je aan het rommelen bent met de hardware kom je uiteindelijk op een punt waar je niets meer dan minimale configuratie hebt, als de BIOS dan nog de PCIe GPU als primaire heeft staan maar die er niet meer is zal die gewoon defaulten naar de eerste de beste die erna komt, de onboard.
Maar het kan geen kwaad het zekere voor het onzekere te nemen ;)

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1