Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:00
Ik wil, na beetje experimenteren, eens werk maken van een functionele domotica setup.
De zaken die ik wil, beginnen relatief simpel maar er moet altijd ruimte zijn tot meer. Klinkt misschien zeer cryptisch maar dat zal waarschijnlijk wel nog paar keer voorvallen in mijn post. Er zullen waarschijnlijk zaken onduidelijk omschreven zijn omdat ik met zoveel zaken in mijn hoofd zit qua domotica dat het moeilijk ordenen is. Dus mocht er iets niet duidelijk zijn, laat het weten en ik pas deze post aan

Huidige situatie Woning:
halfopen woning ergens uit de jaren 60, die een tiental jaar geleden gedeeltelijk werd vernieuwd. Een deel van de vernieuwing waren de radiatoren die nu elk hun eigen kring hebben ipv een kring per ruimte/verdieping.
Er zijn 8 radiatoren dus 8 leidingen die vertrekken en 8 die terug keren.
Alles wordt nu aan- en uitgezet met een simpele thermostaat die in de keuken hangt.

Probleem met huidige situatie:
De thermostaat hangt momenteel in de keuken. Een ruimte die uit zichzelf al redelijk warm is omdat daar zuidgerichte ramen zitten.Op een koude maar zonnige winterdag is het niet echt moeilijk om tussen de 18 en de 20 graden te komen gewoon door te zon. Aangezien de thermostaat op 18 graden staat, slaat die dus eigenlijk niet aan en worden de woonkamer en badkamer niet verwarmd. Vooral de badkamer 's morgens is wel vervelend.

Waar wil ik naartoe :
Er zijn een viertal ruimtes in het huis waar ik temperatuur wil regelen:
  • Woonkamer (2 radiatoren)
  • Keuken (2 radiatoren)
  • Bureel (1 radiator)
  • Badkamer (1 radiator)
Wat heb ik momenteel in mijn hoofd:
Ik heb nu klein beetje "speel-ervaring" met Domoticz. Dat is momenteel nog beperkt tot "tijd tussen 08u00 en 22u00 -> kerstlichtjes aan", "temp <20° -> lampje aan", ... Amateur stuff eigenlijk maar dat is vooral omdat ik geen geld wil uitgeven aan zaken die toch niet mogelijk zijn. En met een Raspberry Pi, Aeon Z-wave stick, een RFXcom, enkele sensoren en schakelaars kan men toch al beetje experimenteren zonder de portefeuille pijn te doen

Het is dan natuurlijk nog de bedoeling om uit te breiden met bijvoorbeeld "schakeling staande lamp tijdens week afwezigheid", rookmelders, bewegingssensoren, ...

Om één of andere reden blokkeert de Pi als ik de RFXcom aansluit dus ben ik van plan om over te schakelen op iets anders. Ik heb nog een simpel chinees Windows8 tabletje liggen en ben van plan om dat te gebruiken.

Dus zal de hardware bestaan uit:Op die manier kan ik dan via scriptjes de temperatuur in verschillende ruimtes regelen. Om het extreem simplistisch voor te stellen.
code:
1
als (schema=werkdag) en (tijd tussen 06u en 08u) en (badkamertemp < ingesteld temp), doe "brander aan"

In het najaar wordt de oude mazoutbrander vervangen door "iets" op gas. Wat het precies wordt, weet ik nog niet. Hangt eigenlijk volledig af van hoe alles samen kan werken.

Om een lange, onduidelijk post kort samen te vatten:
  • Is het een goed plan om met die thermostatische kranen en een Zwave opstelling te komen tot "per kamer"-verwarming ?
  • Wat zou ik moeten gebruiken als schakelaar om de brander in te schakelen? Dus als vervanging van de gewone thermostaat. Die moet dus geen temperatuur kunnen meten, gewoon aan/uit (bijvoorbeeld Secure Boiler Schakelaar)
  • Wat ik in gedachten heb, zou ook nog moeten werken als we eenmaal overschakelen op een gasketel.
Ik weet dat deze post waarschijnlijk verwarrend overkomt en meer vragen oproept. Het is moeilijk om zo'n schema onmiddellijk duidelijk uit te schrijven. Maar ik zal de post aanpassen naargelang de opmerkingen die komen.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Blijkbaar zijn alle domotica experts nog hun hoofd aan het breken over mijn post ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Ik heb zelf geen eravaring met Domoticz, maar wel is het zo dat je met een dergelijke open setup ook kan switchen naar een ander platform. Mocht Domoticz het niet kunnen, dan wellicht OpenHAB wel (wat ik zelf gebruik). Ook die heeft ondersteuning voor de RFXCOM en ZWave.

Punt 1: Geen idee. Zou volgens mij prima kunnen en als je het geld over hebt voor het comfort, waarom niet? Honeywell Evohome kan ook dit soort dingen.

Punt 2: Gewoon een relais op een Arduino zal al kunnen toch? Er zijn zoveel opties. Je kan ook gewoon een thermostaat op 24 graden gooien bij wijze van spreken om hem aan te zwengelen en weer op 14 graden om hem uit te zetten. Ook hier, opties zat. Maar ook dat hangt vast af van de installatie en je CV ketel.

Punt 3: Aan/uit zou dus altijd wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben niet bekend met de aansturing van oliebrander of gasketel. Als je temperatuur kunt regelen, ervoor kunt zorgen dat er warmte geproduceerd wordt en je radiatoren kunt regelen dat moet het gaan werken lijkt me.

Bij die z-wave thermostatische kranen heb ik wel een beetje bedenkingen bij het feit dat ze batterijgevoed zijn en afhankelijk van de wakeup interval hun status ophalen (volgens de beschrijving om de 15-30 minuten). Liever heb je een actor die direct reageert op een opdracht, maar dat betekent bij z-wave wel dat er vaste voeding nodig is. Waar je ook rekening mee moet houden is dat batterijgevoede z-wave apparaten vaak een matig bereik hebben. Omdat ze geen vaste voeding hebben helpen ze ook niet bij het bouwen van een mesh netwerk met een groter bereik.

Ik ben niet bekend met de functionaliteit van Domoticz. Het domoticasysteem waar ik mee werk heeft een heating control module waarin je op basis van input van temperatuursensoren, een doeltemperatuur, hysterese en wat andere factoren de verwarming kunt aansturen. Met zo'n module moet het eenvoudig zijn om verwarming te regelen als je eenmaal de juiste sensoren en actoren hebt. Zelf scripten zou ook niet super moeilijk moeten zijn als de software voldoende vrijheid biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 12:13
Toch jammer dat je Domoticz niet nog een kans geeft. Het werkt hier als een trein namelijk, met de RFXCOM :) In mijn ogen een zeer betaalbare domotica oplossing (doordat het samen met de RFXCOM een groot aantal modules ondersteunt) en ondertussen toch erg krachtig door de eventing en mogelijkheid om zelf oplossingen te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
GENETX schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:42:
Mocht Domoticz het niet kunnen, dan wellicht OpenHAB wel (wat ik zelf gebruik). Ook die heeft ondersteuning voor de RFXCOM en ZWave.
Toevallig gisteren over OpenHAB gelezen. Dacht in een artikel over sensoren van Belkin. Al redelijk wat opgezocht. Mijn grootste probleem zou daar de scripting zijn. Kan wel m'n weg vinden in zaken te vinden qua programmeren en scripten maar vrees dat er iets teveel tijd zou nodig zijn in vergelijking met het grafisch scripten bij Domoticz.

Maar staat wel op het lijstje om eens uit te testen. Je weet maar nooit dat het perfect is ;)
Gewoon een relais op een Arduino zal al kunnen toch? Er zijn zoveel opties
Ik was qua relais aan het denken aan een simpele schakelaar of zoiets. Iets zoals dit: http://www.domotica-shop....o-schakelaar-p-16655.html
De mazoutketel is van een redelijk verouderd systeem. De brander houdt zich op temperatuur. Wat de thermostaat eigenlijk nu doet, is een signaal zenden naar de pomp dat die in gang moet schieten. Door de circulatie koelt het water af en ziet de brander dus automatisch in gang. Niet de zuinigste manier want als je dus overdag niet thuis bent en geen verwarming nodig hebt, zal die toch in gang schieten om zich op temperatuur te houden.
Voor moderne gas- en mazoutketels ga ik er eigenlijk een beetje van uit dat de intelligentie in de branders zelf zit. Maar dat moet ik nog beetje uitzoeken. Als de combinatie schakelaar/moderne brander niet werkt, dan is de schakelaar niet verloren en kan ik die nog ergens anders gebruiken. Plannen genoeg ;)
Femme schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:53:
Bij die z-wave thermostatische kranen heb ik wel een beetje bedenkingen bij het feit dat ze batterijgevoed zijn en afhankelijk van de wakeup interval hun status ophalen (volgens de beschrijving om de 15-30 minuten). Liever heb je een actor die direct reageert op een opdracht, maar dat betekent bij z-wave wel dat er vaste voeding nodig is.
Dat is eigenlijk ook de enigste bedenking die ik heb bij de kranen. Ze geven met bepaalde interval hun temperatuur door. Dus kan het zijn dat alle kranen gesloten zijn maar de verwarming toch aan blijft omdat er een kraan zijn interval nog niet bereikt heeft.Dat zal maar een kwartiertje zijn en kan eigenlijk geen kwaad. Maar het is eigenlijk niet de bedoeling. Of het zou moeten zijn dat de kraan ook een signaal verstuurt als die sluit. Maar ik heb nog niet gevonden of dergelijke kraan dat doet of niet. Ook één van de redenen van mijn post.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat batterijgevoede z-wave apparaten vaak een matig bereik hebben. Omdat ze geen vaste voeding hebben helpen ze ook niet bij het bouwen van een mesh netwerk met een groter bereik.
Dat zal in mijn setup niet echt een probleem zijn. De kraan die het verst zit, zal op ongeveer 9 meter zitten, met één muur tussen. Maar op die ene muur komt er nog een schakelaar voor de verlichting. Die dient dan wel als uitbreiding van het mesh netwerk.
De uitbreiding van het netwerk door andere zwave apparaten is één van de redenen dat ik voor zwave zou gaan.
als je eenmaal de juiste sensoren en actoren hebt
Temperatuur sensoren zijn er in overvloed maar ik heb nog geen apparaat gevonden dat een radiatorkraan afsluit. Daarom dat ik op die zwave radiatorkranen terugval. Als er iemand een radiatorkraan weet die, aan de hand van een signaal, gewoon opent en sluit, laat maar weten
Misschien dat DEZE dit kan maar heb het nog niet gevonden
ThinkPadd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:19:
Toch jammer dat je Domoticz niet nog een kans geeft.
Tegen wie heb je het ? Tegen mij? Ik zou net Domoticz willen gebruiken. Vind het nog relatief simpel om mee te werken en je kan het zo simpel/ingewikkeld maken als je zelf wil.
Het werkt hier als een trein namelijk, met de RFXCOM
De RFXCOM heb ik ook liggen maar zou die eigenlijk weinig gebruiken. Omwille van het feit dat apparaten op die frequentie niet beveiligd zijn. Iedereen kan in principe dus lichten aan en uit schakelen. Of dat zou in de laatste drie maanden veranderd moeten zijn.
En ook omdat er geen mesh netwerk gemaakt kan worden of je moet nog een RFXCOM erbij zetten. Maar ook dat kan veranderd zijn in de laatste maanden.

Conclusie : weer een ganse boterham. Maar ben echt van plan om hier serieus werk van te maken en wil het natuurlijk direct goed hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Waar in aan zou denken bij afzonderlijke aansturing van de ruimte icm met je toekomstige 'CV ketel'...
Als je in de genoemde ruimtes een data aansluiting vrij hebt (of in ieder geval 3 aders ;) ) dan zou je dmv een FGBS-001 3 temperatuur sensoren kunnen aansluiten (klein beetje solderen is toch niet erg :P )
Ik zou persoonlijk altijd 1 van je lussen open laten staan als failsafe voor je ketel.
En dan gewoon dmv virtuele thermostaten de temperatuur per kamer instellen en dan kun je dmv script (per 5 minuten bijvoorbeeld) laten controleren of 1 van de kamers lager is dan ingesteld met daarbij ook een threshold van een halve graad. Zolang 1 van de kamer te koud is dan CV aan en bijhorende danfoss kraan open.

Verder zou je ook magneetventielen kunnen nemen voor het 'simpel' afsluiten van je leidingen maar let wel op dat deze continu stroom verbruiken of geopend te zijn. Maar deze sluiten en openen wel heel snel. Deze heb je overigens op DC en AC bij verschillende spanningen.

[ Voor 16% gewijzigd door The-Source op 06-01-2015 20:34 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 12:13
Kenhas schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:52:
[...]

Tegen wie heb je het ? Tegen mij? Ik zou net Domoticz willen gebruiken. Vind het nog relatief simpel om mee te werken en je kan het zo simpel/ingewikkeld maken als je zelf wil.
[...]

De RFXCOM heb ik ook liggen maar zou die eigenlijk weinig gebruiken. Omwille van het feit dat apparaten op die frequentie niet beveiligd zijn. Iedereen kan in principe dus lichten aan en uit schakelen. Of dat zou in de laatste drie maanden veranderd moeten zijn.
En ook omdat er geen mesh netwerk gemaakt kan worden of je moet nog een RFXCOM erbij zetten. Maar ook dat kan veranderd zijn in de laatste maanden.

Conclusie : weer een ganse boterham. Maar ben echt van plan om hier serieus werk van te maken en wil het natuurlijk direct goed hebben
Ja. Je zei:
Om één of andere reden blokkeert de Pi als ik de RFXcom aansluit dus ben ik van plan om over te schakelen op iets anders.
Spul is inderdaad niet beveiligd, maar daar kun je met je domotica controller wel op inspringen. Zo stuur ik m'n lampen automatisch aan als er iemand thuiskomt. En als er niemand thuis is en je zou de lichten aanzetten dan gaan ze weer uit. Dus veel succes met het licht kloten als ik niet thuis ben :P

En bereik van RFXCOM is volgens mij best behoorlijk hoor. Beetje normale woning kun je er prima mee afdekken. En anders schroef je er een wat grotere antenne op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Zal me eens verdiepen in die magneet ventielen. Schoonbroer is loodgieter dus die zal me daar wel mee kunnen helpen.

Ik zal overschakelen op iets anders dan de Pi. Op mijn laptop werkte alles wel. Daarom heb ik het idee om een goedkoop W8 tabletje te gebruiken. Maar het blijft de bedoeling om in de eerste plaats te werken met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Na veel opzoeken is de conclusie van het verhaal eigenlijk simpel: de intelligente (dacht ik voordien) thermostatische kranen zijn een stuk minder intelligent dan ik gedacht had. Eigenlijk helemaal niet intelligent. Ze geven dus, zoals hierboven al vermeld, simpelweg de temperatuur door en luisteren of er een opdracht is (instellen andere temperatuur bijvoorbeeld).
Ook het luisteren of er een nieuwe opdracht is, gebeurt op dezelfde vastgestelde interval.

Voor ik mij wou bezig houden met die magneetventielen, wou ik toch nog meer zoeken naar andere mogelijkheden. Zoals de denkpiste dat, hoewel ze maar om de zoveel tijd temperatuur doorsturen, ze toch constant luisteren naar opdrachten. Dan kan je, met een andere temperatuursensor, de temperatuur meten en indien voldoende, de opdracht sturen om te sluiten (door bijvoorbeeld de set-temp laag in te stellen). Maar dat gebeurt blijkbaar niet

Had gehoopt mijn doel te kunnen bereiken zonder in te moeten grijpen op leidingen en zo maar het ziet er naar uit dat het toch zoiets zal worden. Dit weekend nog iets gevonden dat misschien mogelijkheden biedt : Honeywell zoneregeling

Pagina: 1