Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ziggo Wifi Thuis

Pagina: 1
Acties:

• pekkos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-11 09:56
Hallo allemaal,

Ik heb al redelijk wat thread gelezen wat met wifi te maken heeft, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. en elke keer is de situatie net iets anders dan bij mij.

Situatie:

Internet van ziggo. abonnement type: 90/9 Mbit/s
router: ubee evw3200

speedtest.nl
Bedraad:
download: 50846.7 KByte/sec
Upload: 385.5 KByte/sec
Connection: 517.0 conn/min
Draadloos:
download: 1486.7 KByte/sec
Upload: 457.1 KByte/sec
Connection: 1106.0 conn/min

Woonsituatie:
3 verdiepingen, betonnen vloeren.
Router in meterkast begane grond
Op zolder geen signaal
2e verdieping, wel signaal, geen snelheid
begane grond, redelijk signaal, redelijke snelheid.

Wat kan ik nu het beste doen om gewoon overal in huis een goed signaal met goede snelheid te hebben.
Ik wil best investeren als daardoor de resultaten aanzienlijk beter worden.

Al het advies is welkom,

Met vriendelijke groeten,

Joost

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
zoals je wellicht al wel vaker hebt gelezen is het wifi signaal van die ziggo modems brak.
Dit signaal kun je uitbreiden door een extra accespoint te plaatsen. Een accespoint zet een bekabeld signaal om naar een draadloos signaal.

Het mooiste zou zijn als je een netwerk kabel hebt lopen van beneden naar de 1e verdieping. Op de 1e verdieping plaats je een kwalitatief goed accespoint en je kunt waarschijnlijk op zowel de 1e als op de 2e verdieping internetten.

Mocht je geen netwerk kabel naar de 1e verdieping kunnen trekken kun je gebruik maken van een repeater, deze pakt het signaal van de ziggo modem op en zend vervolgens hetzelfde of een andere newerknaam weer rond. Dit is wel een mindere oplossing dan een normaal accespoint.

Wil je echt investeren en heb je de mogelijkheid om overal een aantal netwerkkabels te trekken kun je op zowel de begane grond, de 1e als de 2e verdieping een accespoint plaatsen. Het wifi signaal van de ziggo modem zet je vervolgens helemaal uit!

De volgende accespoints zou je daarvoor kunnen gebruiken.

http://www.wifihouse.nl/3...802.11n-MIMO-Access-Point

[ Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 04-01-2015 12:38 ]

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Goede optie van NL_Scratch, echter zou ik routers aanraden ipv puur Access Points, de prijs verschillen maken routers veel meer waard voor je geld dan Access Points. Een router kan je instellen als Access Point òf als router. Het beste wat je kan doen is een draad trekken van de modem naar de nieuwe router/access point. Ik raad repeaters af.

• NL_Scratch
laugh schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:44:
Goede optie van NL_Scratch, echter zou ik routers aanraden ipv puur Access Points, de prijs verschillen maken routers veel meer waard voor je geld dan Access Points. Een router kan je instellen als Access Point òf als router. Het beste wat je kan doen is een draad trekken van de modem naar de nieuwe router/access point. Ik raad repeaters af.
Uiteraard kan dat ook, echter zou de standaard ziggo modem prima volstaan als router/dhcp server.
Tevens zie je vaak dat gebruikers (die een router als AP willen instellen) hier toch de nodige moeite mee hebben. (verkeerde lan/wan poorten gebruiken etc).

De belangrijkste vraag is in eerste instantie of er netwerk bekabeling ligt (of dat hier de mogelijkheid voor is).

• laugh
  • Niet online
@NL_Scratch
Klopt, ligt he-le-maal aan de TS en of hij een CAT 6 wilt trekken, maar als hij echt resultaat wilt zien, doen zeg ik :) . Misschien interessant voor de TS. Ik heb in mijn huis heel veel verdiepingen. Dit is mijn opstelling.

Modem(bridge mode) -> ASUS router (bekabeld internet + wifi)-> CAT 6 naar zolder -> Router als AP -> Bekabeld internet + wifi.
vanaf ASUS router - > CAT 6 naar andere verdieping -> Router als AP -> Bekabeld internet +wifi
vanaf ASUS router - > CAT 6 naar alle overige apparaten voor bekabeld internet.

Resultaat is eigenlijk simpelweg internet in het hele huis, volle strepen door al deze routers :) . In ruil voor het resultaat dus het aanleggen van CAT 6 kabels in je huis.

[ Voor 3% gewijzigd door laugh op 04-01-2015 13:00 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41
Kabeltje trekken en extra AP (router als AP zou ik ook doen) plaatsen inderdaad.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Ik heb mijn ziggo modem in bridge laten zetten (daarvoor moet je ziggo bellen) en mijn eigen router er weer achter gehangen. Dat verbeterde mijn WiFi en heeft als bijkomend voordeel dat Ziggo geen toegang meer heeft tot mijn netwerk.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• pekkos
hallo allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties
Draden trekken geen probleem.

ik zal dus 1 (1e verdieping)of 2 acces points (achterin woonkamer begane grond)moeten verzorgen.
hierdoor zal ik dus overal signaal krijgen.

Maar hoe zit het dan met snelheid? gaat hierdoor ook de snelheid van het draadloze internet om hoog?

En is het hierin altijd zo: hoe meer acces points hoe beter/sneller internet?

En het uitschakelen van de wlan van de ziggo router.. waarom zou ik dit doen? (meer is beter?)

Ik neem aan dat de ssid van het wifi netwerk wel overal gelijk blijft? en dat niet elke accespoint zijn eigen naam+wachtwoord heeft?

mvg
Joost

• laugh
  • Niet online
Nou als je signaal sterk wordt door een plaatsing van een router/access point, dan gaat uiteraard je snelheid vooruit t.o.v je ziggo modem/router die je in eerste instantie had.
Ik zou trouwens niet gelijk met de harde klap komen hoe meer, hoe beter maar juist hoe minder hoe beter. Zo min mogelijk maar wel het máximale eruit halen lijkt me eerder het doel en wat wel waard is voor je geld :)

Over je vraag over het uitschakelen van de ziggo router die hierboven wordt genoemd. Ik en velen andere hebben modems/routers die standaard komen van de provider in bridge mode gegooid. Dit houdt in dat je je eigen apparatuur als router in je netwerk kan zetten. Hier heb je veel meer controle over en zit je niet vast aan de instel mogelijkheden van hun apparaat, maar het is niet noodzakelijk, het kán.

Ik heb juist niet de SSID van me hele wifi netwerk overal hetzelfde, dit zorgt wel eens voor problemen.

• NL_Scratch
Als je overal het SSID hetzelfde houd wil het wel is voorkomen dat je telefoon/tablet te lang met één accespoint/router verbinding blijft houden. Door verschillende SSID's te gebruiken kies je bewust voor een bepaald accespoint (die op dat moment het sterkste/beste is).

Kabels trekken is dus geen probleem, wat is je budget?

wellicht kunnen we nog wat advies geven voor apparatuur als we weten hoeveel je max wil uitgeven.

• MadMan68
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-10 08:00
Even aanhakend op dit topic, ik heb zelf ook ziggo en wil een extra accesspoint toevoegen. Ik heb CAT6 kabel liggen naar de huiskamer waar ik deze AP wilt zetten.
Ik wil zoals hierboven is aangegeven werken met verschillende SSID maar hoe zit het met de kanalen? Moeten deze hetzelfde zijn of juist niet en moet er stappen worden overgeslagen.
Bijv: Ziggo = 6 kan ik dan 7 gebruiken of moet dat juist 8 worden?

Mogelijk is deze info ook van belang voor de Topic-starter.

• MarcoC
pekkos schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:10:
hallo allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties
Draden trekken geen probleem.

ik zal dus 1 (1e verdieping)of 2 acces points (achterin woonkamer begane grond)moeten verzorgen.
hierdoor zal ik dus overal signaal krijgen.

Maar hoe zit het dan met snelheid? gaat hierdoor ook de snelheid van het draadloze internet om hoog?

En is het hierin altijd zo: hoe meer acces points hoe beter/sneller internet?

En het uitschakelen van de wlan van de ziggo router.. waarom zou ik dit doen? (meer is beter?)

Ik neem aan dat de ssid van het wifi netwerk wel overal gelijk blijft? en dat niet elke accespoint zijn eigen naam+wachtwoord heeft?

mvg
Joost
Meer access points is doorgaans beter dan één supersterk access point. Twee redenen hiervoor:
1. Draadloze verbindingen zijn tweeweg. Je kunt wel harder gaan schreeuwen naar de andere partij, maar als die andere partij niet hard kan terugschreeuwen heeft dat weinig nut.
2. Met meerdere access points kan je zorgvuldiger bepalen waar je dekking wilt hebben. Ook is het vaak raadzaam om de signaalsterkte juist lager te zetten zodat verschillende access points elkaar niet storen. Dit voorkomt dat je blijft hangen op een matig signaal van het AP een verdieping hoger terwijl er een perfect signaal in de kamer waar je nu bent aanwezig is.

De draadloze interface van het Ziggo-modem zou ik daarom niet uitschakelen, ik zie niet echt in waarom je dat zou doen. Meer AP's is beter.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10

Nox

Noxiuz

Het beste is het volgende;

Modem in bridge gooien (de routers van hun zijn beroerd, sinds ik mijn eigen router heb veel minder gezeik met o.a. push messages op android).

Een router aansluiten in de meterkast en dan ergens in de woonkamer aan het plafond ( :P ) en op de gang op de 2e verdieping een accesspoint ophangen.

Dat is het netste netwerktechnisch dan.
MarcoC schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:27:
[...]
Meer access points is doorgaans beter dan één supersterk access point. Twee redenen hiervoor:
1. Draadloze verbindingen zijn tweeweg. Je kunt wel harder gaan schreeuwen naar de andere partij, maar als die andere partij niet hard kan terugschreeuwen heeft dat weinig nut.
Dit is eigenlijk de enige reden.
2. Met meerdere access points kan je zorgvuldiger bepalen waar je dekking wilt hebben. Ook is het vaak raadzaam om de signaalsterkte juist lager te zetten zodat verschillende access points elkaar niet storen. Dit voorkomt dat je blijft hangen op een matig signaal van het AP een verdieping hoger terwijl er een perfect signaal in de kamer waar je nu bent aanwezig is.
Dit gaat tot een beperkte mate, met name hoeveelheid ruimte per kanaal beschikbaar. Op 2.4 heb je 3 kanalen beschikbaar, 1 6 en 11. Als je Op iedere verdieping een AP ophangt kan dit gewoon op volle sterkte, de AP's op de BG en Zolder staan dan op kanaal 1 maar storen elkaar niet.

Zodra de AP's elkaar gaan raken dan wordt het wat anders maar dat is hier niet van toepassing. Op 5GHz heb je dit probleem bijna niet vanwege de grote hoeveelheid kanalen.
De draadloze interface van het Ziggo-modem zou ik daarom niet uitschakelen, ik zie niet echt in waarom je dat zou doen. Meer AP's is beter.
Zoals hierboven, helemaal uitschakelen. Het is waardeloos spul en ook nog eens dual band maar single radio.
MadMan68 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:00:
Even aanhakend op dit topic, ik heb zelf ook ziggo en wil een extra accesspoint toevoegen. Ik heb CAT6 kabel liggen naar de huiskamer waar ik deze AP wilt zetten.
Ik wil zoals hierboven is aangegeven werken met verschillende SSID maar hoe zit het met de kanalen? Moeten deze hetzelfde zijn of juist niet en moet er stappen worden overgeslagen.
Bijv: Ziggo = 6 kan ik dan 7 gebruiken of moet dat juist 8 worden?

Mogelijk is deze info ook van belang voor de Topic-starter.
Verschillend SSID is handig als je deftig je client configureerd en je zelf ook switch van wifi-netwerk. Anders hetzelfde SSID nemen en hopen dat je telefoon iedere 30s scant naar sterkere/betere netwerken. Met een goede switch/router scheelt ook al wat in deze omdat volgens mij bij een ander SSID er weer een dhcp request wordt gedaan wat langer duurt. (geen idee of dit klopt!)

En over kanalen kan je hierboven wat lezen.

[ Voor 88% gewijzigd door Nox op 04-01-2015 16:51 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
TS, doe eerst eens een speedtest (bedraad en via wifi) op de Ziggo site. Die waardes van speedtest.nl slaan nergens op.
51 MB/sec --> 400 Megabits verbinding ??????
Hoe zit het met naburige netwerken? (--> InSSiDer)

Verder is het advies, zoals vele hier aanraden, kabels trekken en per verdieping een router (in AP mode).
Het belangrijkste voor fatsoenlijke wifi-dekking is nu eenmaal goede bekabeling :+ :+ :+

[ Voor 36% gewijzigd door Masimo op 04-01-2015 17:04 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Psst, gebruik speedtest.net en test meerdere servers.

Oh, en als je die 90mbps wilt halen, ga op 5GHz werken.

Heb je nog apparaten die enkel op 2.4GHz werken?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NoxiuZ schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:02:
Psst, gebruik speedtest.net en test meerdere servers.
Nog beter: gebruik rechtstreeks meerdere servers die known good zijn, speedtest.net is niets meer dan een doorverwijssite. Best case doe je zelfde als wanneer je rechtstreeks gaat naar de servers, maar worst case weet je niet waar je aan het testen bent (en de UI is irritant om zelf een server te kiezen).

http://speedtest.operator.nl/speedtest (KPN)
http://speedtest.ziggo.nl (Ziggo)
http://speedtest.upc.nl (UPC)

Zijn wmb doorgaans goed. Waardes zouden binnen paar procent van elkaar moeten zitten. Als een van de speedtests sterk afwijkt, gewoon (tijdelijk) negeren: je verbinding is nooit trager dan de snelste betrouwbare speedtest.

Iig is speedtest.nl iets heel anders en niet eens in staat een 20Mbps ADSL2-verbinding te meten. Verre van blijven :o
Oh, en als je die 90mbps wilt halen, ga op 5GHz werken.
Yep :)
Heb je nog apparaten die enkel op 2.4GHz werken?
Boeit niet zo, nageneog alle 5GHz apparaten kunnen ook op 2.4GHz werken voor legacy-zooi. Dat scheelt sowieso, door alleen de snelle apparaten op 5GHz te laten ontlast je tegelijk ook 2.4GHz voor de andere. Win-win d us.

Oslik blyat! Oslik!

• Nox

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op zondag 04 januari 2015 @ 18:50:
[...]

[...]

Boeit niet zo, nageneog alle 5GHz apparaten kunnen ook op 2.4GHz werken voor legacy-zooi. Dat scheelt sowieso, door alleen de snelle apparaten op 5GHz te laten ontlast je tegelijk ook 2.4GHz voor de andere. Win-win d us.
Boeit wel als je beschikking hebt over single radio AP's ;) Die in het ziggo-modem bijvoorbeeld.

• MarcoC
NoxiuZ schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:52:
[...]

Boeit wel als je beschikking hebt over single radio AP's ;) Die in het ziggo-modem bijvoorbeeld.
Niet waar. Niet de Ubee die ik gezien heb iig.

• Nox

Nox

Noxiuz

Heb jij ze op beide 2.4 en 5 actief gehad? Je kan er maar eentje kiezen. Ik heb het iig bij het apparaat wat ik thuis heb en bij nog iemand meegemaakt. Kan er helaas niet in komen want bridge.

• MadMan68
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-10 08:00
Ik heb een Cisco router van Ziggo en daar kan ik ook alleen één van de opties (2.4 of 5) kiezen.
Ik heb hem dus vast staan op 2.4 en 802.11 b/g/n. Dit aangezien ik ook oudere laptops nog in het netwerk heb. (kan alleen op b of g)

[ Voor 40% gewijzigd door MadMan68 op 05-01-2015 10:23 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NoxiuZ schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:52:
[...]

Volgens mij was dat zelfs een 2.4GHz-only geval :z

Maar dat terzijde, discussie ging al over AP's in het algemeen en het toevoegen van extra AP's. Muv een paar kabelmodems en de onbegrijpelijke Linksys WAP300 (2008-ontwerp dat nog steeds enige 5GHz dedicated AP is die je in MediaMarkt kunt kopen :X ) geldt wel degelijk dat alle 5GHz apparaten ook tegelijk 2.4GHz ondersteunen.

Overigens, als je met meerdere AP's werkt kan het handiger zijn om meer 5GHz dan 2.4GHz te hebben, aangezien 2.4GHz beter penetreert. Als TS zoals hij zegt mogelijk 2 AP's erbij doet, een op elke verdieping, dan zou het kunnen dat hij bijv op alledrie (modem/router + 2 AP's) 5GHz doet indien mogelijk, maar alleen op 1e verdieping 2.4GHz doet voor legacy coverage overal. Of als dat onvoldoende is, 2.4GHz op begane grond en zolder, maar 5GHz op alle verdiepingen.

Voordeel om niet overal 2.4GHz te doen is dat het dan wat makkelijker is om interferentie te vermijden - met drie moet je zowat per definitie 1, 6 en 11 gebruiken en dan moet je maar evt interferentie accepteren.

Oslik blyat! Oslik!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ruckus verkoopt ook nog dual band, single radio AP's hoor :P

Zelfs mijn laptop die ik in de haast heb gekocht had geen 5ghz, best wel budgetdingetje maar je komt er pas achter als je het thuis aansluit. Geen gigabit, geen 5ghz maar wel een i3 ipv celeron oid. :+

Maar to the point, wat is het budget en de moeite die de TS erin wil steken? Dan kunnen we wat beter advies geven. Zoals bijvoorbeeld bekabeling naar iedere verdieping of naar een of twee verdiepingen? En wat zijn de doelstellingen, wil je voice, coverage of heavy use?

[ Voor 33% gewijzigd door Nox op 05-01-2015 17:55 ]

• pekkos
Hallo Allemaal,

budget is max 150 euro.
over 2.4 en 5 ghz, heb ik geen idee. We hebben in huis een aantal laptops, een computer met wifi kaart, en een aantal telefoons (iphone 4 of nieuwer)

Ik heb qua eisen niet zoveel speciaals, gewoon in het hele huis bereik, en dan zeker op de begane grond, 1e verdieping een goede snelheid. (waar ik ook voor betaal bij ziggo dus).

Ik kan twee kabels trekken (kosten van de kabel zal wel mee vallen, en heb nog wel van die connectoren+schaar om te bevestigen.
Ik zou dan graag 2 AP's plaatsen, op 1e verdieping, en eventueel achterin woonkamer.

Ik zou dan eventueel de wlan van mijn ziggo router uit kunnen zetten, maar dit lijkt me niet nodig/wenselijk want dan heb ik misschien weer een zwak plek rond de meterkast.

Is het plaatsen van 1 zeer goede ap in de meterkast niet een optie? een type wat gewoon zeer veel sterker en sneller is dan de ziggorouter?

Mvg
Joost

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is het plaatsen van 1 zeer goede ap in de meterkast niet een optie? een type wat gewoon zeer veel sterker en sneller is dan de ziggorouter?
Nee.

Sta even stil bij hoe WiFi werkt: het is tweerichtingsverkeer. Een enkel apparaat als AP wat hard kan zenden heeft nul effect als je iPhone niet even hard terug kan schreeuwen. Regel een megafoon en ga in de meterkast staan. Vraag een huisgenoot om zonder megafoon op 1e verdieping in slaapkamer te gaan zitten. Probeer een gesprek te voeren... lukt niet he - nou, om diezelfde reden heeft het erg weinig zin om een monster van een AP in de meterkast te plaatsen als je last hebt van demping :z

Neemt niet weg dat extreem high-end spul meer kan bereiken dan low-end, maar dat komt niet door zendvermogen (die is toch wettelijk beperkt, maar al zou dat niet zo zijn maakte het zoals hierboven uitgelegd niets uit) maar door betere ontvangstgevoeligheid. Ik heb een 4x4 MiMo Quantenna QSR1000-based apparaat een betrouwbare verbinding zien geven onder omstandigheden dat een reguliere 2x2 MiMo niet eens te detecteren was. Maar goed, enige daarvan retail is de Asus AC87U en dat kost je gelijk EUR 220...

Dus alsjeblieft gewoon zorgen voor bedrade AP's. Is veel goedkoper, levert minimaal evenveel effect op en is makkelijk te upgraden in de toekomst mocht dat ooit nodig zijn. Als ik het zo hoor heb je begane grond, 1e verdieping, 2e verdieping en dan ook nog zolder. In dat geval zou ik de tweede AP niet op 1e verdieping maar op 2e verdieping plaatsen.

Mbt keuze AP's - zo te horen heb je weinig eisen, klinkt niet alsof je ook maar 1 apparaat heb wat 802.11ac ondersteunt, dus ben je best af met een degelijke dualband 802.11n geval. Op dit moment zou ik de Netgear WNDR4300 als beste optie aanraden. Het implementeert daadwerkelijk volledige 802.11n (dus zowel 2.4GHz als 5GHz, en dan ook de high-power 5GHz "DFS" kanalen), is redelijk betaalbaar (EUR 65 ofzo) en goed stabiel. Je kunt heb als router inzetten, maar ik lees vooralsnog geen reden om dat te doen. Pas bij 3 losse AP's zou ik de WiFi op de modem uitzetten (omdat je dan mogelijk met jezelf gaat interfereren). Zorg gewoon dat je kanalen 1, 6 en 11 gebruikt in de 2.4GHz. In de 5GHz wil je boven kanaal 100 zitten voor de high-power kanalen. 100+104 en 108+112 zouden bijv ideaal zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• pekkos
dion_b schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:06:
[...]
Op dit moment zou ik de Netgear WNDR4300 als beste optie aanraden.
Ik heb gekeken naar deze accespoint.
Hij is 76 euro in de pricewatch.

Ik zie alleen geen antennes of iets dergelijks?
Is deze qua bereik etc goed?

Iedereen er mee eens dat dit de beste is? want dan bestel ik 1.
Dan ga ik even kijken hoe ver ik hier mee kom, en mocht het onvoldoende zijn, dan plaats ik een identieke tweede.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pekkos schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 19:22:
[...]

Ik heb gekeken naar deze accespoint.
Hij is 76 euro in de pricewatch.
Incl verzendkosten ja, maar goed, je gaat toch niet voor ieder AP apart verzendkosten betalen? :z
Ik zie alleen geen antennes of iets dergelijks?
Die zitten intern, 3 antennes voor 5GHz, 2 voor 2.4GHz.
Is deze qua bereik etc goed?
Waarom boeit dat?

Ieder WiFi AP, zelfs die Ziggo modem/router/AP, kan makkelijk 300m ver reiken. Over een open veld. Je probleem is niet bereik, want je hebt geen open veld van 300m lang :o

Veel relevanter is ontvangstgevoeligheid, dus niet hoe hard zo'n ding kan zenden maar hoe goed hij kan luisteren, want als je met mobile devices communiceert is dat toch echt de bottleneck. Daar is deze redelijk goed in, maar dan nog: boeit weinig. Wat je hiermee doet is van een enkel AP naar twee AP's gaan. Belangrijk is vooral dat het betrouwbaar stabiel is en een goede featureset heeft.
Iedereen er mee eens dat dit de beste is? want dan bestel ik 1.
Specs die van belang zijn waarom ik deze aanraad:

- simultaneous dualband 802.11n
- volledige 5GHz implementatie, dus ook de high-power DFS kanalen (dit is helaas ERG zeldzaam, verklaart gelijk waarom ik deze aanraad boven bijv de TP-Link WDR-4300 met ogenschijnlijk gelijke specs)
- minimaal 2x2 MiMo (in 5GHz zelfs 3x3, al zou ik dat niet als strict noodzakelijk beschouwen - helpt wel om zwakke signalen te ontvangen).
- is makkelijk en zonder gezeik als AP inzetbaar.

Als je een andere kunt vinden die bovenstaande goedkoper kan, laat het me vooral weten. Ik vind die WNDR4300 namelijk redelijk aan de prijs voor een basis low-end oplossing, maar ik kan niet met een gerust geweten iets eronder aanraden...

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 07-01-2015 19:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

• pekkos
Hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb hem besteld!
http://www.hardwarewebwin...utm_campaign=pricecompare

Is er nog iets wat ik moet weten qua instellen? of is het gewoon voeding en netwerkkabel (die vanuit de ziggo router komt) erin en klaar?
Specifieke stappen die ik moet nemen?

• pekkos
Hallo Allemaal,

Even teurgkomend op dit topic.
Alles is ingesteld.
heb nu de router als AP op mijn ziggo router.
heb ze beide precies dezelfde naam gegeven en zelfde wachtwoord.
heb wel een ander kanaal gekozen.

Maar ik heb nu enorm veel problemen met mijn sonos.

Sonos zit aangesloten met een wlan bridge op de ziggo router.

Heb al de kanalen gelijk gemaakt, naam veranderd, wachtwoord veranderd.
Maar het blijft niet werken.

Wanneer ik de AP loskoppel, zijn ineens alle problemen verholpen.

Heeft er iemand een oplossing?

mvg
Joost

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:44
Begrijp ik je goed dat je alle apparaten op hetzelfde kanaal hebt zitten ?
Stel je AP eens op een ander kanaal in, is het probleem daarmee ook weg ?

2250 WP Zuid PVoutput

• pekkos
Hallo MdO82,

De situatie waarmee de problemen begonnen was met de AP op een ander kanaal dan de ziggo router.

mvg
Joost

• MdO82
En als je de AP een andere naam geeft is het probleem wel opgelost ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Zowel kanaal als ssid verschillend maken.
Ook even kijken welke kanalen bij jou in de buurt al druk bezet zijn.

Goede tool daarvoor is een app uit de play store te weten "Wifi Analyzer", als je een iphone hebt zal er wel een soortgelijk tool zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MdO82
De Sonos schijnt hier wat moeite mee te hebben.
Heb vandaag nog een topic over gezien.

2250 WP Zuid PVoutput

• pekkos
Hallo allemaal,

Dank voor de reacties.

De problemen zijn:
Ik heb twee sonos speakers, heel vaak ziet hij 1 van de twee speakers niet, of doen ze het beide een tijdje en valt er 1 weg. Het is steeds verschillend welke van de twee "onzichtbaar" word.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
complete reset van sonos.
2 dezelfde SSID's met 2 dezelfde wachtwoorden op het zelfde kanaal
2 dezelfde SSID's met 2 dezelfde wachtwoorden op verschillende kanalen
2 verschillende SSID's met verschillende wachtwoorden op het zelfde kanaal
2 verschillende SSID's met verschillende wachtwoorden op verschillende kanalen

Soms blijft het probleem een aantal minuten weg, en denk ik dat ik de oplossing gevonden heb.
Maar dan toch valt er weer een speaker mis.

met de wlan bridge bedoel ik het witte kastje wat in de router (in de ziggo router) zit wat bij sonos is geleverd.

De enige oplossing die ik heb gevonden waarbij het probleem zich niet meer voordoet, is door de internetkabel van de AP (netgear) die in de ziggo router zit, eruit te halen.

Ik heb verder niet veel verstand van netwerk etc. Dus een duidelijk uitleg bij mogelijke oplossingen is meer dan welkom.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten,

Joost

• MdO82
Op welk kanaal werkt je Sonos op dit moment ?

2250 WP Zuid PVoutput

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn beperkte ervaring met Sonos is dat het ongelofelijk ondoorzichtig werkt (als het goed werkt is het goed, zo niet heb je bijna geen info en erg weinig instellingen om er wat aan te doen). Dat gezegd, je kunt veel opvangen door de Sonos speakers voorzover mogelijk bedraad aan te sluiten. Als die bedraad aangesloten zijn werkt het prima.

Oslik blyat! Oslik!

• pekkos
Hoe kan ik zien op welk kanaal sonos werkt?

@ dion_b
Het bedraad is niet echt een optie natuurlijk, ik heb niet 100e euro's betaald voor een draadloos speakersysteem.
en daarbij ook nog veel geld uitgegeven voor een extra AP.

Er moet hiervoor toch gewoon een werkbare situatie in te stellen zijn?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een snelle check: exact hoe heb je de router als AP ingesteld?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1