Externe HDD werkt "ineens" niet meer?

Pagina: 1
Acties:

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Hallo,

Wij zijn momenteel bezig om al onze foto's op een NAS te zetten. Het grootste gedeelte van deze foto's staan momenteel op een externe HDD opgeslagen.

Ik heb 2 laptops: een oudere met Windows en een MacBook Pro.

We hebben zojuist alle foto's vanaf onze iPhone naar de Windows laptop gekopieerd en vanaf de Windows laptop naar de Externe HDD (Lacie, 500 GB).

Vanaf het ene op het andere moment zegt de Windows laptop nu: De schijf in station H: moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken. Wilt u de schijf formatteren?

In explorer wordt de schijf weergegeven als Lokale schijf (H:). Voorheen was dit "Lacie". Als ik er in explorer op klik, staat er: H:\ is niet toegankelijk. De parameter is onjuist.

Als ik de schijf nu aan mijn Mac hang, staat er: De schijf die u hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen.

Doe ik nu een schijfcontrole, staat er: Fout: Deze schijf bevat geen EFI-systeempartitie.

Heeft er iemand enig idee wat dit kan zijn? Op de externe HDD staan veel foto's van ons kind, dus het is ondenkbaar dat we deze nu kwijt zijn.

Alvast bedankt.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-01 20:31
USB stekker zomaar uit de pc getrokken, zonder deze eerst veilig te verwijderen ?

"We hebben zojuist alle foto's vanaf onze iPhone naar de Windows laptop gekopieerd en vanaf de Windows laptop naar de Externe HDD (Lacie, 500 GB)."

Waarom eerste naar de hdd en niet direct naar de NAS

Heeft er iemand enig idee wat dit kan zijn? Op de externe HDD staan veel foto's van ons kind, dus het is ondenkbaar dat we deze nu kwijt zijn.

Misschien heel hard en lullig maar dan had je een back-up moeten maken als deze foto's je zoveel waard zijn.

[ Voor 88% gewijzigd door HKLM_ op 04-01-2015 10:48 ]

Cloud ☁️

• bram1984
De melding kwam tevoorschijn toen de schijf nog gekoppeld zat. Daarna hebben we 'm eruit getrokken en opnieuw geprobeerd.

• bram1984
Downloader_NL schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:44:
USB stekker zomaar uit de pc getrokken, zonder deze eerst veilig te verwijderen ?

"We hebben zojuist alle foto's vanaf onze iPhone naar de Windows laptop gekopieerd en vanaf de Windows laptop naar de Externe HDD (Lacie, 500 GB)."

Waarom eerste naar de hdd en niet direct naar de NAS

Misschien heel hard en lullig maar dan had je een back-up moeten maken als deze foto's je zoveel waard zijn.
Omdat ik de NAS bedien vanaf mijn Mac. Op een Windows laptop is het makkelijker om met eenvoudig slepen foto's vanaf een iPhone af te trekken en op de externe schijf staat alles al netjes ingedeeld. Dus we willen ze eerst daar allemaal op zetten, en dan in een keer alle mappen kopiëren.

Ja waar denk je dat die NAS voor is? Het hele idee is juist een backup te maken.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56

AzzKickah

06-CENSORED

Ik zou voor nu eerst even stoppen met van alles proberen met die externe schijf. Klinkt alsof ie aan het overlijden is.

Wat je wel zou kunnen doen is de schijf uit de externe behuizing halen, inbouwen in je desktop PC en kijken of ie dan wel gewoon werkt.
Anders zou je met data recovery tools dingen kunnen gaan proberen maar ik weet niet of dat verstandig is.

En als die data echt zo superbelangrijk is kun je misschien beter nu alvast gaan sparen voor een professionele data recovery optie.....

• bram1984
Ik ben momenteel met Recuva de schijf aan het scannen. Hij zit op 31% en heeft inmiddels ruim 1000 bestanden gevonden.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56

AzzKickah

06-CENSORED

OK, dan hopen dat die bestanden inderdaad foto's zijn en ook te openen zijn.

Succes dan maar..

Enneh.... BACKUPS!!!!!!11111oneone

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Meestal gebeurd dit bij verkeerd losmaken van de hd, dan was de poc nog bezig met schrijven of moest nog iets schrijven.
Nu is er iets defect gegaan die laat zien wat voor bestand systeen dit is.
Dir kan ook gebeuren door slechte stroom, dwz een exteren hd die door of slechte voeding of door slechte stroom krijgt vanaf de usb.

Nu weet je dus waarom je een backup moet hebben, met op meerdere plaatsen een copie, want je bent het in 1 seconde kwijt.

Je kunt proberen te recoveren,
Overzicht belangrijke topics
In de link vind je ook hoe je een backup kunt/moet maken.
Denk eraan bijna niemand weet hoe je een backup moet maken, ook al denken de meeste gebruikers ik weet het.

• bram1984
bram1984 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:06:
Ik ben momenteel met Recuva de schijf aan het scannen. Hij zit op 31% en heeft inmiddels ruim 1000 bestanden gevonden.
Nou niet dus. Klaar met scannen: No files were found.

Dit is echt fucked up.

• jan99999
Eerst een backup trekken van je hd.
Dan pas gaan recoveren.
Zie uitleg in link boven.

• bram1984
Sorry, bedoel je dat we nu een backup moeten maken van de schijf die het niet meer doet? Hoe dan? Ik lees in de link dat je je bestanden simpelweg moet kopiëren, maar ik heb simpelweg geen toegang meer tot deze data.

[ Voor 42% gewijzigd door bram1984 op 04-01-2015 12:02 ]

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ja, je kunt met diverse programma's een bit voor bit kopie maken van alle data op de HDD. Daar kan je dan mee recoveren, zodat als er iets verkeerd gaat je data niet écht voorgoed weg is.

• bram1984
Okay, heb je wellicht een voorbeeldje van zo een programma? Ik zie in onderstaande link niet direct iets terug.

Thematopic: Backups

• jan99999
ddrescue

Eerst veel lezen hoe dit gaat, recovery dus.
Niks doen, hd wegleggen, eerst uitzoeken hoe dit werkt.
Dan pas wat gaan proberen.
Anders ben je alle kwijt.

ddrescue, hier eerst mee oefenen met een andere hd,
dan pas gaan proberen te recoveren.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
@ Bram1984:
Je moet nu een beslissing nemen:
- je gaat zelf verder proberen zonder enige kennis en de situatie verslechtert met elke poging of:
- je staakt alle pogingen en schakelt professionele recovery in.
Dat kost je enige honderden euro's (reken maar op 400 Euro als richtbedrag) en op dit forum kan je na enig zoeken lezen welke opties er allemaal zijn.

Dit is géén poging om je richting professionele recovery te krijgen, maar hulp bij het vergroten van de kans dat je de foto's ooit weer terugziet.

Vóórdat je nu verder gaat, MOET je beslissen welk pad je opgaat. De beslissing is nagenoeg definitief.

En daarna: je hebt pas enige mate van "zekerheid" als je data op drie verschillende plaatsen hebt staan (als backup).

• jan99999
Je kunt ook nog op je andere harde schijven(computers), waar de files gewist zijn, misschien nog data terug halen.
Hoewel ze gewist zijn, zijn ze nog steeds aanwezig.
Wel de hd zo min mogelijk gebruiken.
Met een livecd van ubuntu, starten, dan photorec/testdisk installeren met ubuntu, dan kun je al sommige files terug halen.
Oefen dit ook even op een andere pc.
Een ubuntu livecd veranderd niks aan je pc waar deze van boot.

• bram1984
Bedankt voor al jullie reacties. Ik werk bij een electro retailer en heb de schijf net op de technische dienst alhier afgeleverd. Zij hebben blijkbaar software om bepaalde zaken uit te lezen.

Ik heb er zelf te weinig verstand van, dus beter zo.
Pagina: 1