[iMac9,1] Leopard naar Yosemite: wat is handig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik ga mijn ouders hun iMacs met Leopard updaten van Leopard via Snow Leopard naar Yosemite. Hierbij vervang ik ook de HDD door een SSD en breid het geheugen uit naar 8GB (zie \[iMac9,1] upgrade opties).

Uiteindelijk wil ik graag op de SSD een nieuwe schone installatie zonder de troep van jaren gebruik voor ze klaarzetten. Maar mijn ouders willen natuurlijk hun mail, bookmarks, foto's en andere persoonlijke bestanden houden. Kan ik eerst de boel updaten naar Yosemite, de persoonlijke data naar iCloud zetten en dan Yosemite reinstallen?

Ik verwacht dat ik de HDD gewoon via een PC tooltje (bijv. Acronis) kan klonen naar de SSD en daarmee verder kan werken. Dan heb ik gelijk een 100% backup van de oude data. Klopt dit?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Vergeet Acronis, heb je niet nodig. Mac OS X heeft Disk Utility ingebouwd, daar kan dat mee.

Data transferren (en accounts): Mac OS X heeft Migration Assistant ingebouwd, daar kan je dat mee doen.

Makkelijkste manier is als eerste op de HDD naar Snow Leopard updaten zodat je de MAS hebt, alle updates eerst installeren na de Snow Leopard upgrade, inclusief alle EFI updates (belangrijk!)

Daarna Yosemite downloaden via de MAS, en een USB installer maken.
Dan SSD er in (maar RAM nog niet, dat als laatste) en Yosemite schoon installeren op je SSD vanaf je USB stick, en alle updates ook daar weer eerst installeren als je klaar bent met installeren.

Daarna handmatig Migration Assistant draaien met je HDD extern aangesloten, en alles wat je wil bewaren overzetten. Daarna alle apps installeren/toevoegen en uiteraard iets voor remote support regelen zoals Back To My Mac van Apple of TeamViewer ofzo. Als dat dan allemaal goed gedraaid heeft pas RAM upgraden. Bij de 2009 modellen willen ze nog wel eens kieskeurig zijn, en als je alles in een keer qua hardware bij gaat werken en je dan problemen krijgt weet je dus niet of het door de SSD, het RAM of het openmaken komt. Doe je het in 2 stappen, dan is het meteen een heel stuk duidelijker waar het probleem zit als er een probleem is.

Genummerd stappenplan:

1. DVD-based (of USB-based, of disk-image-Based) upgrade naar Snow Leopard
2. Alle updates installeren, inclusief OS X en EFI updates
3. Yosemite via de MAS downloaden en een USB stick installer maken (gebruik hun AppleID!)
4. Afsluiten, HDD eruit, SSD er in, opstarten met je USB stick installer
5. Yosemite installeren (eerst bij het opstarten je SSD met Disk Utility formatteren naar GPT+HFS)
6. Yosemite updaten
7. Apps etc. installeren
8. Migration Assistant draaien met oude HDD extern aangesloten
9. Gemigreerde apps/data testen (dus als je Mail gemigreerd had bijv. even Mail openen, je ziet hem dan de oude data converteren naar het huidige formaat)
10. RAM installeren als alles goed ging

Je hebt nodig:

1x USB stick 8GB, die gewist mag worden
1x USB/FireWire-SATA adapter met externe power supply voor 3.5" disks

Dit is de snelste methode om dat je dan niet alle installaties op de HDD hoeft te doen wat een factor 10 of meer langzamer is op een iMac 2009, en de schoonste methode (voor je gevoel dan, Apple's upgrade methodiek is vrij schoon en resulteert niet in een 'schoner' systeem – het is voornamelijk je user data die je er mee opruimt ;) )

[ Voor 46% gewijzigd door johnkeates op 03-01-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Thanks! Daar kan ik mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik ben bezig met stap 0: het maken van een backup:
- Via externe tool via USB geboot: gaat te traag (70 uur), ligt waarschijnlijk aan de USB interface via BIOS benadering. Ik heb geen Firewire kabel helaas, anders was dat een oplossing geweest.
- Schijfhulprogramma/nieuwe schijfkopie naar mijn externe HD: Apple lust geen NTFS
- Schijfhulprogramma/nieuwe schijfkopie naar netwerk: ik kan geen externe shares benaderen via deze interface
- Schijfhulprogramma/nieuwe schijfkopie naar externe HD ouders: is nu rustig bezig, ik weet nog niet hoe lang dit duurt *edit: een paar uur, afhankelijk of na de lees fase nog een schrijffase volgt (en hoe snel die gaat).

De backup is klaar. Twee uurtjes schat ik.

Stap 1 valt wat tegen: Apple verkoopt alleen DVD versies en geen digitale. Deze net besteld en het wordt nu wachten op de post.

[ Voor 26% gewijzigd door Milmoor op 04-01-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Volgens mij had Leopard ook al Time Machine, dat is de ingebouwde backup oplossing die ook Disk-to-Disk recovery, installatie recovery en selectieve recovery doet ;) Die had je ook kunnen gebruiken.
Dat is trouwens een nette toegevoegde laatste stap: zet als alles klaar is Time Machine aan, met een externe schijf die net wat groter is dan de SSD. Die kan dan lekker backups maken (merkt gebruiker niks van) en zal ook oneindig door lopen en wijzigingen blijven onthouden (en ook overschrijven als de schijf vol raakt). Dan is er altijd een 1:1 kopie van het draaiende systeem die je terug kan zetten met een installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ah, ik wist niet dat Time Machine ook systeemdata doet. Die backup is er in theorie. Maar het is (denk ik) een schijf voor twee systemen die af en toe verplaatst wordt. Daarnaast: ook op mijn werk doe ik altijd een handmatige backup voordat ik grote ingrepen doe. Better safe than sorry.

Kan Time Machine ook over het netwerk? En kan hij met meervoudige bestemmingen overweg? Zo ja, dan kan ik het zo inrichten dat het niet uitmaakt waar de externe schijf ingeprikt is, dan werkt het altijd zolang beide systemen maar aan staan. Crashplan draait trouwens ook nog voor een backup van de userdata buitenshuis chez moi.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 04-01-2015 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Milmoor schreef op zondag 04 januari 2015 @ 18:18:
Ah, ik wist niet dat Time Machine ook systeemdata doet. Die backup is er in theorie. Maar het is (denk ik) een schijf voor twee systemen die af en toe verplaatst wordt. Daarnaast: ook op mijn werk doe ik altijd een handmatige backup voordat ik grote ingrepen doe. Better safe than sorry.

Kan Time Machine ook over het netwerk? En kan hij met meervoudige bestemmingen overweg? Zo ja, dan kan ik het zo inrichten dat het niet uitmaakt waar de externe schijf ingeprikt is, dan werkt het altijd zolang beide systemen maar aan staan. Crashplan draait trouwens ook nog voor een backup van de userdata buitenshuis chez moi.
Een Time Machine kun je maken over het netwerk. Dit kun je doen met een Apple Time Capsule of een Apple Airport Extreme met daaraan gekoppeld een externe HDD. Dan gaat het volledig automatisch en heb je er geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt misschien stom: maar als ik een dergelijke upgrade / verse installatie doe, neem ik altijd mijn verlies. Ik maak een kloon van de schijf met Carbon Copy Cloner en werk daarna met een verse installatie op de Mac. Bestanden zet ik handmatig terug en ik kijk op de kloon welke software ik het meest gebruikt.

Heb je iets niet herinnerd? Dan is dat in mijn optiek ook nooit belangrijk genoeg. Mijn kloon bewaar ik een half jaar, heb ik er niks van gebruikt? Dan kan ik 'm wissen voor andere leuke zaken.

Beetje zoals oude kleren, wat je niet gebruikt kan weg. Heb zo bovendien een schoon, opgeruimd gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik volg Specifiek..

Je geeft zelf al aan dat je "de troep van jaren gebruik" kwijt wil. Bij elk OS update doe ik het volgende:

Kopieer home dir naar USB
Reboot
Formateer
Installeer laatste versie OS
Installeer software die nog relevant is (laatste versie)
Kopieer home dir van USB

Na deze actie herconfigureer ik time machine zodat deze een andere partitie gebruikt op de USB, zo heb ik mn oude time machine BU nog beschikbaar mocht dat nog nodig zijn.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het probleem is dat het niet mijn systemen zijn. Ik weet dus niet goed wat wel/niet gebruikt wordt. Maar het wordt ook een nieuwe installatie, dus dat komt goed.

De DVD's zijn vamiddag binnen gekomen en de update van de eerste naar Snow Leopard is gelukt. Nu nog die helemaal updaten.

De Directory Docker van HP zeurt om Rosetta, maar die krijgt hij niet;): http://superuser.com/ques...directory-docker-on-a-mac. Vreemd genoeg staat HP wel bij de updates. Maak ik me maar niet te druk om: het gaat uiteindelijk om de gebruikersdata.

[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 07-01-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:05
Ik heb vanmiddag ook een iMac 9,1 gekocht. Deze had al 8GB ram en een 640GB WD 7200RPM HDD. Maar ik heb via mijn MacBook een Yosemite USB gemaakt. En daarna de iMac opgestart met Alt en toen de hdd leeg gemaakt en geïnstalleerd. Maar in dit topic las ik dat er ook EFI updates waren. Maar me systeem is nu helemaal up to date zonder SL installatie. Of mis ik nu nog belangrijke updates?

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Zolang Yosemite boot is er niets aan de hand. Eventuele benodigde updates worden daarna vanzelf geinstalleerd.

Pagina: 1