[iMac9,1] upgrade opties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 16:06

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mijn ouders hebben beiden een early 2009 iMac met 2GB geheugen. Het begint allemaal wat trager te worden en ze zitten nog op het oorspronkelijke OS. Gebruik is voornamelijk wat foto bewerking en voor mijn vader ook wat plakken/knippen in filmpjes. Mijn moeder heeft een XP virtual machine in Parallel Desktop altijd open staan voor haar Bridge progamma. Het leek mij handig om ze te fresh installen naar Yosemite, 4GB geheugen erbij prikken en de HDD te vervangen door een SSD. Nu ben ik zelf een MS Windows gebruiker, zie ik wat over het hoofd?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwi159
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 18:45
Nee hoor. De SSD en RAM geheugen zullen de iMac een flinke boost geven. Je zou alleen even moeten kijken hoeveel geheugen slots je hebt. Apple werkt graag altijd in paren. Dus 2x1 GB zal je nu hebben. Dan kan je naar 2x2/4 GB gaan.

Check alleen even of de huidige versie die je ouders nu gebruiken van Parallels, wel op Yosemite draait.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwi159 op 02-01-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:39
Kijk eens in Activity Monitor / Activiteitenweergave, onder Memory. Is daar een Swap/Wissel? En zo ja, hoe groot? Aan de hand daarvan kun je zien hoe wenselijk een geheugen upgrade is, 2GB is tegenwoordig wel magertjes dus 4GB minimaal is aan te raden. Dan zou ik wel meteen kijken naar de meerprijs van 2 x 4GB, zou wel eens kunnen dat dat niet schrikbarend hoger ligt (en het is het maximale wat dat model ondersteund).

SSD vervangen is altijd een goede keus. Het upgraden is geen moeilijk proces, je hebt nodig: een zuignap, T6&T8 (torx schroevendraaier) en een reguliere phillips schroevendraaier voor het geheugen. De handleiding van iFixit is aan te raden.

Het is nooit een slecht idee een backup met Time Machine te maken op een externe schijf. Deze kwam origineel met 10.5.6? Want dat is nog wel iets van een issue, om deze naar Yosemite te tillen moet je officieel eerst Snow Leopard (10.6) kopen. Je zou ook een vriend/kennis met een Mac kunnen vragen of je mag inloggen in de App Store onder het Apple ID van een van je ouders en daarmee dan Yosemite te downloaden om hier vervolgens een bootable USB stick mee te maken. Het is even puzzelen maar je komt er wel.

Het kan wel zijn dat de variant van Parallels die je moeder nu gebruikt niet meer te gebruiken is op Yosemite, dus kijk dat ook even na!

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 21:52
Core2duo op 2ghz is nog steeds heel redelijk, en 64 bit.

Memory kun je upgraden naar 8GB (volgens matracker), zou ik zeker doen. Het is geheugen met een bussnelheid van 1066Mhz. Met Yosemti gaat dat zelfs meer dan prima draaien. Apple geeft als status nog steeds supported op ;-). Met een SSD er in kun je zeker nog wel even vooruit. Kijk alleen of de kosten redelijk genoeg zijn voor je. Een nieuwe 21" is in de goedkoopste versie net boven de 1000€.

Die XP VM draait ook prima in dropbox (gratis) naar mijn bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Terechte aandachtspunten:
- Geheugen gaat in paren: check, houdt ik rekening mee.
- SSD plaatsen is gedoe, maar hoort te lukken.
- Ze hebben Parallel Desktop 5: geen support meer en zeker geen Yosemite.
- Ze zitten nog op Leopard, maar Snow Leopard is goed betaalbaar. Ik verwacht dat mijn vader geen Apple ID heeft omdat hij nooit iets online heeft gekocht. Maar die maak ik dan wel voor hem aan. Mijn moeder heeft sinds kort een iPhone, dus dat gaat goed. Twee keer Snow Leopard hoeft praktisch gesproken niet, maar het hoort wel. Ik doe het liever netjes.
- in plaats van Dropbox wordt waarschijnlijk VirtualBox bedoeld.
- Een upgrade kost zo'n 150 + 20 + 70 euro (SSD, OS en geheugen). Ik verwacht dat ze er hier zeker twee jaar mee verder kunnen. Zij houden ondertussen hun ogen open voor een leuke aanbieding. Er zit geen tijdsdruk meer op.
#ProductPrijsSubtotaal
2Apple Mac OS X Snow Leopard 10.6.3€ 18,-€ 36,-
2Corsair CMSO8GX3M2A1333C9€ 72,75€ 145,50
2Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 187,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,40

[ Voor 50% gewijzigd door Milmoor op 03-01-2015 10:07 . Reden: Prijzen in lijstje plus VirtualBox ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 11:32
Voordat je van alles gaat kopen en doen kun je ook even hier kijken of jouw mac die upgrades wel ondersteunt, en hoe je ze vervolgens kan doen:

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Daar had ik naar gekeken, dat lijkt goed te gaan. Alleen het geheugen controleer ik nog. Dat is 1333 ipv 1066 geheugen. Zijn er verder "verdachte" onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef123
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-10 09:39

Steef123

Luchtfotograafje

36 euro voor een besturingssysteem uit 2009 of 2010, die je dus ook geen seconde echt gaat gebruiken? Heb je geen kennissen met een Snow Leopard schijfje of inderdaad een kennis met een Apple ID? Makkelijk bespaard...

edit: je wilt het graag netjes; excuus, overheen gelezen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Steef123 op 03-01-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb zelf eens een SSD in een iMac geplaatst en dat was wel even lastig, omdat de originele HD een 3,5" was en de SSD een 2,5". Moest daar een extra beugeltje voor verzinnen, maar dat is gelukt. Kabeltjes voor aan de SSD gingen net, qua lengte dan.
Paar (2) goede zuignappen om de glasplaat er, rechtstandig, af te trekken is heel fijn.

Virtual Box is idd. gratis en werkt voor veel Windows applicaties prima; behalve zware grafische spellen/programma's. En een USB opstartstick maken om Yosemite op de nieuwe (lege) SSD te installeren.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik koop ook een treinkaartje als ik weet dat de conducteur niet controleert ;). Het kan wel, maar mag niet. De prijs is ook dermate laag dat ik het met alle plezier netjes doe.

Mijn vader brengt vandaag de eerste iMac en een glazenzetter zuignap. De afmetingen voor de SSD heb ik inderdaad niet aan gedacht, ik kijk na wat er nu in zit.

[ Voor 31% gewijzigd door Milmoor op 03-01-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
Milmoor schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 09:04:
Bedankt voor de tips. Terechte aandachtspunten:
- Geheugen gaat in paren: check, houdt ik rekening mee.
- SSD plaatsen is gedoe, maar hoort te lukken.
- Ze hebben Parallel Desktop 5: geen support meer en zeker geen Yosemite.
- Ze zitten nog op Leopard, maar Snow Leopard is goed betaalbaar. Ik verwacht dat mijn vader geen Apple ID heeft omdat hij nooit iets online heeft gekocht. Maar die maak ik dan wel voor hem aan. Mijn moeder heeft sinds kort een iPhone, dus dat gaat goed. Twee keer Snow Leopard hoeft praktisch gesproken niet, maar het hoort wel. Ik doe het liever netjes.
- in plaats van Dropbox wordt waarschijnlijk VirtualBox bedoeld.
- Een upgrade kost zo'n 150 + 20 + 70 euro (SSD, OS en geheugen). Ik verwacht dat ze er hier zeker twee jaar mee verder kunnen. Zij houden ondertussen hun ogen open voor een leuke aanbieding. Er zit geen tijdsdruk meer op.
#ProductPrijsSubtotaal
2Apple Mac OS X Snow Leopard 10.6.3€ 18,-€ 36,-
2Corsair CMSO8GX3M2A1333C9€ 72,75€ 145,50
2Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 187,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,40
kan het gemist hebben maar waarom schaf je 2x alles aan?
alsnog gezien. 2x aanschaffen kan maar ik gebruik ook 1x de licentie voor beide macs.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

OgWok

U.N.C.L.E.

O, ja, een standaard tray van 3,5" naar 2,5" formaat verplaatsen de SSD vaak te ver weg van de SATA en voedingskabel. Meen me te herinneren, dat Apple daar een tray voor heeft; die is wel prijzig vermoed ik.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
OgWok schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 10:48:
O, ja, een standaard tray van 3,5" naar 2,5" formaat verplaatsen de SSD vaak te ver weg van de SATA en voedingskabel. Meen me te herinneren, dat Apple daar een tray voor heeft; die is wel prijzig vermoed ik.
Dat kan ik bevestigen, het gaat wel maar er zit wel net iets van spanning op die kabels. Ik denk niet dat het een echt probleem is, de SSD zou zelfs nog los kunnen hangen (al raad ik dat uiteraard niet aan).

Hoe netjes het ook zou willen spelen, ik zou echt geen 10.6 meer kopen. Als je in je omgeving kijkt is er vast wel iemand waar je in de App store in mag loggen en Yosemite mag downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Met Yosemite en een apple ID kan een wereld van mogelijkheden voor ze open gaan. Op mijn MB drain het lichter dan de voorgangers. (C2D 2.4/8GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Goed om te horen. Maar waarom/waarmee helpt een Apple ID?

De hardware is trouwens besteld. Ik heb voor een paar euro meer de 1066 versie van het geheugen genomen. Lijkt veiliger, Google gaf geen eenduidig antwoord of de 1333 versie zou werken.

[ Voor 62% gewijzigd door Milmoor op 03-01-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Milmoor schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:42:
Goed om te horen. Maar waarom/waarmee helpt een Apple ID?
"Gratis" update van je OS, alle aps die je uit de app-store haalt worden automatisch bijgewerkt etc. Hoe wil je anders aan Yosemite komen? Toegang tot de iCloud om je paar kostbare bestanden in op te slaan. Eenvoudig delen van de bestanden tussen de beide mac's door die iCloud etc. Find my mac.

http://www.wikiwand.com/en/Apple_ID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

1333 had prima gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Voor de volgende keer ;). Om dit hardware topic niet te kapen met software geneuzel heb ik daar een nieuw topic aangemaakt: \[iMac9,1] Leopard naar Yosemite: wat is handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Weet je dat zeker Bas? Ik heb daar in het verleden wel eens problemen mee gehad, een Mac Mini uit 2009 pakte echt enkel PC8500 (1066MHz), hoger dan dat bootte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
De SSD is netjes geplaatst, alleen bleek bij het terugzetten de glasplaat gebroken. Snap ik niets van. Hij heeft de hele tijd gewoon op de tafel gelegen en er is niets raars mee gebeurd. Zuignap toch te sterk in combinate met een haarscheurtje? Ik ga op zoek naar een vervangende. Iemand nog goede tips? Ebay heeft behoorlijk betaalbare schermen, maar telkens met mega verzendkosten (uit VS). Model 20" early 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Heb je er een foto van? Verder worden glasplaten ook op marktplaats aangeboden (althans voor 27" iMac en TB Displays heb ik ze gezien)

Edit, op eigen risico:

20":
http://link.marktplaats.nl/a1013494174

24":
http://link.marktplaats.nl/m884207270

[ Voor 31% gewijzigd door bokkow op 10-01-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Plaatje:
iMac front cover

Bedankt voor de Marktplaats tip, maar ik hoop goedkoper uit te zijn dan dat. Ergens rond de 50 euro. Gezien de prijzen in de VS zou dat voor een plaatje glas moeten kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Milmoor op 10-01-2015 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Zo! Dat is behoorlijk hard gegaan? Ik denk dat wat er fout ging is waar je de zuignap hebt geplaatst. Deze moet je aan de rand plaatsen, niet midden op de plaat waar de meeste spanning mee ontstaat. Verder zal 50,- lastig worden, tenzij je ergens een soort van sloop-onderdelen handelaar vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jeetje, dat is vervelend. Glasplaat is echt wel te vinden, dat weet ik haast zeker. Ik zou ook zeker een paar Apple reparateurs bellen, bv LJS in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 16:14
Beste Allen,

even een update op dit topic.

Ook ik zit te denken om mijn iMac 27inch mid 2010 i3 te upgraden met memory en een SSD.

Geheugen gaat wel lukken uitbreiden met 8GB, maakt totaal 12GB.

Ik heb een vraag over de SSD, gezien de ouderdom van de iMac heeft deze een SATA2 aansluiting/bus.
De maximum data transer is 300MB/s. Welke SSD zouden jullie adviseren.

- Samsung EVO 850 500GB
- Crucial BX100 500GB
- Crucial MX200 512GB

De Crucial BX100 500GB is de goedkoopste, echter ook de langzaamste 535/450MB/s

Echter heeft dit ook invloed op de prestaties wanneer ik deze kies ten opzicht van de andere snellere disken gezien de IMac met SATAII maximaal 300MB/s haalt.

Het is tientjes werk maar vind het wel interessant om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

@Alphaxe:
Voor een Mac met SATAII heeft het weinig zin om je keuze af te laten hangen van het feit dat de BX "maar" tot 450MB/s gaat, zoals je zelf al aangeeft.

De BX is een prima SSD:
pricewatch: Crucial BX100 500GB

Geheugen voor jouw Mac:
pricewatch: Corsair Mac Memory CMSA8GX3M2A1333C9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 16:14
Pjotr bedankt voor je snelle reactie. Hier ga ik rekening mee houden.
Ik dacht misschien heeft het nadelen ten opzicht van de snellere SSD met andere benchmarks, maar dit zal minimaal zijn.
Pagina: 1