Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server mogelijkheden - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 13:16
Met de komst van smartphone, laptop, Ipad etc. merk ik dat de ouderwetse desktop steeds meer werkeloos is geworden in ons huishouden. Sterker nog, de laatste maanden is deze amper nog aan geweest.

Dit bracht mij op het idee om deze PC als server te gaan gebruiken. Hierover wil ik graag advies inwinnen.

Laat ik beginnen met te schetsen waar ik graag naar toe wil, daarna zal ik inzoomen op de mogelijkheden en onmogelijkheden die ik zie.

Ik wil de server graag gebruiken als centraal opslagpunt voor alle data. Deze data staat nu verdeeld over de PC, laptop en Eminent Mediaplayer. Daarnaast wil ik graag via deze server:
- Back ups maken van de data via de cloud
- Downloaden uit nieuwsgroepen (en extracten)
- De aanwezige media op de server kunnen benaderen en afspelen op de andere apparaten in huis (Iphone, Android phone en mijn TV. Op deze laatste is een Chromestick aangesloten, wat de mogelijkheid biedt om de media te ontsluiten via Plex).
- De server gaat bij voorkeur headless in de meterkast

Voorop staat dat ik voorlopig geen nieuwe PC hardware aan ga schaffen (wanneer e.e.a. goed werkt in mijn situatie kan ik dat altijd alsnog overwegen). Enkele gegevens over mijn desktop, die nu vooral stof staat te vangen:
- AMD Phenom II X4 965 Processor 3.40 Ghz
- 4 GB RAM
- 64 bit
- Harde schijf 1 TB (meer dan genoeg voor mij)
- Windows 7

Nu zie ik grofweg drie mogelijkheden.
1. De PC en zijn huidige configuratie gaan gebruiken om invulling te geven aan de eerder genoemde functionaliteit.
2. Windows Home Server installeren op deze machine.
3. Tenslotte: Synology

Ik wil in ieder geval afscheid kunnen nemen van de Eminent, want daarover ben ik niet zo tevreden. Wel wil ik natuurlijk mijn media kunnen blijven afspelen op mijn TV.

Mijn kennis van servers is beperkt. Ik ben ICT'er en heb er op mijn werk wel eens wat mee te maken, maar ben geen beheerder.

Wat zou in mijn geval aan te raden zijn (is er een goede vierde optie die ik over het hoofd zie?).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou optie 3 doen.
minder energie
minder geluid.
compacter
foolproof
en voldoet out-of-the-box aan al je eisen

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 03-01-2015 11:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zelf zou ik als je die oude PC wil blijven gebruiken iets als FreeNAS ook overwegen, dat is weliswaar op Unix gebaseerd maar is vrij eenvoudig te installeren en vervolgens te beheren via een webinterface.

Maar eigenlijk zou ik toch ook voor optie 3 gaan, dus een Synology NAS kopen. Naast dat dit nog veel en veel eenvoudiger is gaat dat namelijk ook een hoop schelen in energieverbruik. Die oude PC verbruikt denk ik 80 tot 100 Watt (grove schatting) terwijl een Synology NAS misschien 10 of 15 Watt verbruikt.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik zou inderdaad sowieso niet je desktop hiervoor gebruiken. Verkoop die liever en koop er wat anders voor in de plaats. Als het kreng 24/7 aanstaat, dan gaat die Phenom je energierekening leuk boosten... Je kan ook zelf een goedkope server bouwen voor rond de 200 euro (zonder storage) die zuinig is (zeg zo'n 25W max): Het grote zuinige server topic

Dan kun je er, in plaats van het hierboven genoemde freeNAS, OpenMediaVault op installeren in combinatie met XBMC Kodi en het geheel als HTPC/Server combo gebruiken. Dan kun je ook die mediaplayer die je nu hebt de deur uit schoppen. Al ben ik niet 100% zeker dat dat laatste kan, ben zelf net ook wat aan het rondsurfen op dit gebied.

Zelf heb ik al 1,5 jaar een server/htpc combo staan met een goedkoop systeem geinspireerd door genoemd topic. Wel die-hard zelf alles lopen configureren (zou nu zelf ook OpenMediaVault+Kodi gaan gebruiken bij een clean install). Maar hij is lekker zuinig en stil en geeft imho iets meer vrijheid dan een kant-en-klare NAS.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 03-01-2015 11:54 ]

• djoelzz
Energieverbruik is absoluut een probleem, indien ik mijn huidige PC hiervoor in ga zetten, dat had ik mij gerealiseerd. Maar ik zie dit even als een pilot, om te kijken wat in mijn situatie handig is. Daarvoor kan ik best wel even een energieslurper gebruiken. In een later stadium kan ik altijd alsnog overstappen naar stillere en zuinigere hardware.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vergeet ook niet dat je de software van Synology op gewone x86-systemen kan installeren (of in ieder geval een lookalike - XPenology). De eerder genoemde projecten zoals FreeNAS, Nas4Free, OpenMediaVault, ZFSGuru, ... bieden allemaal NAS-functionaliteit. Daarnaast kan je ook nog gewoon - maar da's al iets meer die-hard - een Linux-distributie installeren en die zelf tweaken. Een systeem dat inslaat voor opslag en streaming heeft niet veel meer nodig dan een netwerkverbinding en betrouwbare storage. Voor online backups zijn er ook voldoende oplossingen voorhanden, net zoals voor het downloaden via nieuwsgroepen etc.

Tenzij je een Windows-licentie hebt rondslingeren zou ik geen Windows voor je server gebruiken. Maar zolang het een testfase is kan je inderdaad gewoon je huidige systeem gebruiken om te spelen.

Mijn suggestie: maak van de PC een homeserver/NAS, zet die ergens neer waar hij uit de weg/uit het zicht staat, en sluit een mediaspeler aan op je TV waar je dan naartoe streamt van je server.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 03-01-2015 12:09 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
GENETX schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 11:50:
Al ben ik niet 100% zeker dat dat laatste kan, ben zelf net ook wat aan het rondsurfen op dit gebied.
Om hier op terug te komen, dat zou moeten lukken. Je kan OpenMediaVault blijkbaar eenvoudig op een normale Debian Wheezy installatie installeren. Dus eerst een normaal desktop OS, en dan je NAS software er overheen. Iets in deze richting:
http://forums.openmediava...-omv-in-ubuntu-server-14/
http://phpbb.openmediavault.org/viewtopic.php?f=3&t=3480

Dan zou XBMC ook geen grote moeite meer moeten kosten.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

OpenMediaVault is gebaseerd op Wheezy. Weet niet of ze al een op Jessie gebaseerde versie hebben, dat zou interessanter zijn naar de toekomst toe.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• 50Miles
  • Laatst online: 12-11-2021
Je zou ook nog een server kunnen opzetten op basis van Windows 8.1 / Windows 2012 R2 Essentials. Zelf ben ik net overgestapt van FreeNas naar Windows 8.1

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• djoelzz
Inmiddels een tijdje verder en wat alternatieven bekeken. Ik neig toch sterk naar Synology.

Op dit moment gebruiken we een ChromeCast, o.a. met Netflix en dat werkt echt goed. Omdat ik afscheid wil nemen van de NAS/mediaplayer die er nu staat, is het voor mij belangrijk dat de Synology goed media kan ontsluiten. Dat wil ik doen met Plex. Ik draai nu een Plex Server op mijn laptop of PC en dat gaat prima via mijn mobiele devices naar de ChromeCast. Waar ik benieuwd naar ben is of de Synology Plex Server ook zo soepel loopt, de processor kracht is immers beperkt. Iemand die uit eigen ervaring kan zeggen hoe dit gaat?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Veel info over te vinden, deze link is in ieder geval goed:
https://docs.google.com/a...c4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eens naar clearos is een linux distro waar je gewoon apps kan selecteren die je wil en nodig hebt plex server ook maar nog veel meer. Gratis en kan zo op je oude pc. Voor vragen is er een goed werkend forum waar je vlot antwoord krijgt als je iets niet kan vinden. Draai het al erg lang probleemloos.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1