Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

UTP kabels werken niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben overgestapt van UPC naar KPN (alles in 1, Experiabox V9), maar nu werken de UTP kabels niet meer die ik 2 jaar geleden in huis heb laten aanleggen. Als ik mijn laptop rechtstreeks met kabel in de Experiabox stop werkt de verbinding wel, maar niet als ik hem via de weggewerkte UTP-bekabeling aansluit. Voorheen bij UPC werkte dit wel.

Iemand een idee? Ik kan me niet voorstellen dat de electricien twee jaar geleden te oude kabels heeft gebruikt?

alvast dank
HerWer

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

Branden de lampjes van de netwerkaansluitingen? Zo niet, dan is er ergens geen verbinding en de enige mogelijkheid is met een kabeltester aan de gang te gaan.

-_-

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Stekkers verkeerd eraan geknepen vermoed ik. Hardware van UPC kon daar wel mee overweg, maar de Experiabox zal wat stricter zijn en accepteert het daarom niet.

Controleer eens of de volgorde van de kleurtjes overeen komt met de linker variant hier: http://www.lanshack.com/make-cat5E.aspx (de 568-B is meestgebruikte).

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je of ken je iemand met een kabeltester? Dan weet je het gouw genoeg of de kabels juist aangesloten zijn. Wat voor kabels zijn het? CAT5e? CAT6?

Verwijderd

Topicstarter
dank!
Alles zit in gele ingangen in de experia box. Ik zal de kabels bekijken (ook met die link); geen idee hoe ik daar achter kom?

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18
Let even op dat sommige poorten op de experia box (weet niet of dit ook voor jou versie geldt) gereserveerd zijn voor digitale TV. Probeer eens poort 3 of 4.

Verwijderd

Topicstarter
De kabel die door het huis loopt is volgens "568-B wiring" die op de link staat uitgetekend. De gele poorten heb ik allemaal geprobeerd, dat is het niet. Bovendien heb ik drie kabels door het huis lopen, waarvan er geen een werkt. Dus de kabel is niet kapot lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 19:36 ]

Verwijderd

Het ligt er aan hoe de volgorde van de tiers in je wandcontactdoos zijn aangebracht. Een patchkast of wandcontactdoos verschilt van de standaard UTP connector.
Kijk even in de documentatie van je wandcontactdoos hoe de volgorde precies moet zijn. Misschien dat je kabels door je huis op de verkeerde manier op de wandcontactdoos zijn aangesloten.
zie bijvoorbeeld http://netwerkaanleggen.c...ok-dmv-lsa-punchdowntool/
de volgorde voor de wandcontactdoos is:
T568B volgorde:
Pin 5 Wit/Blauw
Pin 4 Blauw
Pin 1 Wit/Oranje
Pin 2 Oranje
Pin 3 Wit/Groen
Pin 6 Groen
Pin 7 Wit/Bruin
Pin 8 Bruin

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 19:49 ]

Verwijderd

Koop voor ronde de 5 euro een kabel tester op ebay:

http://www.ebay.nl/itm/Et...ctors&hash=item2ed40b3c45

Kan later ook van pas komen.

Kijk of de lampjes in de juiste volgorde aan / uit gaan.

Of als je in Amsterdam woont, laat maar via PM weten, kom ik wel even langs met zo'n apparaat (en de juiste tand om de stekkers correct erop zetten).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 22:10 ]

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

WouterG

Dit is geen ondertitel

Lees ook dit verhaal even:
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Ik weet niet of je oude modem op 100Mbit werkte en je nieuwe op 1Gbit? Dan zou het mogelijk door slechte kabels veroorzaakt kunnen worden.

[ Voor 16% gewijzigd door WouterG op 02-01-2015 22:19 ]

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-11 21:12

NLF

WouterG schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 22:18:
Lees ook dit verhaal even:
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Ik weet niet of je oude modem op 100Mbit werkte en je nieuwe op 1Gbit? Dan zou het mogelijk door slechte kabels veroorzaakt kunnen worden.
Dat zou niet uit moeten maken want dan veranderd die zelf naar 100mbit?

Stroom er al eens vanaf gehaald? Ik heb dit gehad met een switch in het begin en na wat kabels omwisselen op eeen poort en stroom erop en eraf werkte het weer. Je kan eventueel ook even testen met een ander kort kabeltje of het aan de poort ligt. Gewoon met laptopje even naast de router zitten.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:12

lordsnow

I know nothing

Dit had ik ook nadat ik één 8-aderige UTP kabel had gelegd, en wou splitsen voor twee 4-aderige 100Mbit verbindingen. (Een verbinding voor de TV, en de ander voor Internet). Computer op beide kabels werkt perfect, ook het TV kastje geen problemen, maar de TP-Link router slikte de 4-aderige verbinding niet. De oplossing was om in het modem (Draytek) de LAN verbinding in te stellen op 100Mps half- of full-duplex. (Weet niet meer precies).

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:39
Brokencore schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:31:
Let even op dat sommige poorten op de experia box (weet niet of dit ook voor jou versie geldt) gereserveerd zijn voor digitale TV. Probeer eens poort 3 of 4.
even ter info:

Dit is niet meer van toepassing op de laatste modellen van de "KPN Experia Box", dit geld in iedergeval voor de v8 en v9.
Pagina: 1