Hulp bij aanschaf thermostaat icm Domoticz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11-2023
Hallo,

Ben aan het rondkijken naar een cv thermostaat, die geschikt is om samen te werken met Domoticz en RFXCom.

Bijv:
EasyComfort_13
of
EasyComfort_P2

Ik heb een paar vragen:
  • Werken deze thermostaten met Domoticz/RFXcom?
  • Iemand ervaring met een van deze combinaties?
  • Begrijp ik het goed dat de bijgeleverde tranceiver overbodig is wanneer ik de thermostaat icm Domoticxz en RFXcom gebruikt?
  • Wat zijn de regel mogelijkheden met Domoticz (alleen aan uit?)
Groet o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Als je goedkoop klaar wil zijn: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren

Dat gebruik ik om op afstand het dagprogramma aan te zetten of uit te zetten. Je stelt een vaste temperatuur in (ik gebruik 19 graden) voor het dagprogramma. Bij sluiten van externe verbinding springt de iSense op dagprogramma. Bij verbreken van externe verbinding gaat hij weer op nachtstand (=15 graden).

In combinatie met een Raspberry Pi werkt dit voortreffelijk.

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.H.
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 14:10
Jammer dat hier niet meer antwoorden op zijn. Ik zou dit ook wel willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:37
Ik heb goede ervaring met de icy e-thermostaat. 75 euro van marktplaats inclusief de registratie van vorige gebruiker ter waarde van vijftien euro.
2 draads aansluiten op je ketel zowel aan uit als modulerend opentherm is mogelijk.
Wel even goed op de site kijken of je nog meer benodigdheden nodig hebt voor jouw ketel.
De thermostaat maakt draadloos verbinding met de bijgeleverde hub. In deze hub doe je een lan kabel zodat de thermostaat contact maakt met de online portal. Portal is gratis geen maandelijkse kosten.
Domoticz ondersteund de thermostaat native dus gemakkelijk toevoegen.
Graden instellen binnen domoticz word binnen paar seconden overgenomen door thermostaat.
Ik heb nu het klok programma op de thermostaat ingesteld staan en die over rule ik met domoticz. (Ben nog bezig met geofencing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 14:38
Excuses voor het oude koeien uit de sloot halen maar ik zit met hetzelfde dilemma. Heb nu een oude cv die op termijn wordt vervangen en waar nu al een nieuwe thermostaat bij moet. Bij voorkeur iets dat met domoticz samenwerkt en ook op de toekomstige cv kan.

De icy e-thermostaat lijkt geschikt. Gaat die e-thermostaat van essent ook werken? Dat is ook een icy volgens mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 14:38
En om direct zelf nog even antwoord te geven op mijn vraag:
https://www.domoticz.com/wiki/Essent

Vanaf versie 2.0.2025 (eind 2014) is het standaard mogelijk de Essent/Icy E-thermostaat te koppelen aan domoticz. Een erg leuke oplossing dus aangezien ze voor een paar tientjes op marktplaats te vinden zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 17:13
Ook excuus voor de oude koeien uit de sloot. Maar er is sinds de vorige post veel veranderd als het gaat om de beschikbaarheid van 'slimme' thermostaten.

Ik heb domoticz. Ook heb ik een Aeon Z-wave V5. Mijn ketel is niet heel nieuw meer, en zou op termijn wel eens vervangen moeten worden. Vooralsnog staat dat niet in de planning.

Ik heb gehoord van:
* de hierboven genoemde icy e-thermostaat. Wat zijn de ervaringen?
* Toon van Eneco, al dan niet gehackt. (zonder hack heb je dat verdraaide abonnement nodig)
* Nest van Google

De volgende voorwaarden zijn belangrijk
* Opentherm: moduleren en gasketel onafhankelijk (dus geen gesloten protocol)
* Geen abonnementen
* Direct uitleesbaar (ik wil niet afhankelijk zijn van websites/services van derden)

Zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer. Welke past nu het beste in combinatie met domoticz?

In domoticz zie ik dat ik de volgende hardware zou kunnen toevoegen:
* Atag one thermostaat (alleen Atag ketels)
* Intergas Incomfort (alleen Intergas ketels? heeft wel Opentherm)
* Nefit Easy (geen Opentherm; alleen Nefit ketels)
* Nest Thermostaat (is dit out of the box?)
* OpenTherm Gateway USB/LAN (met welke Opentherm thermostaten werkt dit?)
* Thermosmart thermostaat (wat zijn de ervaringen?)
* Toon thermostaat (abonnement nodig, of hacken?)

Op basis van mijn voorwaarden valt er al e.e.a. af. Dus volgens mij blijft er dan over:
* Nest Thermostaat (is dit out of the box?)
* OpenTherm Gateway USB/LAN (met welke Opentherm thermostaten werkt dit? de icy-e?)
* Thermosmart thermostaat (wat zijn de ervaringen?)
* Toon thermostaat (gehackt)

Wie kan mij helpen door antwoord te geven op de volgende vragen:
1 welke thermostaat heb jij icm domoticz? En waarom?
2 voldoet deze thermostaat aan de punten die ik belangrijk vindt?
3 werkt deze thermostaat out of the box met domoticz, of moet er nog veel gebeuren (zoals scripts schrijven)?
4 voldoet jouw thermostaat aan jouw verwachtingen? En waarom?

En verdere tips zijn uitermate werkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:02
Ik had de Essent E-thermostaat. Dat ding werkt prima met Domoticz, maar raakte na 3 jaar continu de verbinding met de gateway kwijt. Helaas niet meer te repareren.

Nu een 2e hands nest V3, werkt ook uitstekend met Domoticz. Vooral gekozen voor het uiterlijk, ziet er mooi en degelijk uit aan de muur. De e-thermostaat is dan toch een beetje plastic-fantastic

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 11:47
1) Ik heb de Honeywell Evohome. Belangrijkste reden is de mogelijkheid om elke kamer afzonderlijk te kunnen regelen (doordat ook alle radiatorknoppen 'slim' zijn: via Wifi aangestuurd worden en allemaal afzonderlijk een complete klokthermostaat 'zijn'.)
2) Het is een OpenTherm thermostaat, en werkt zonder abonnement.
3) Echter, de 'bediening" via Wifi / out-of-home / website gaat *wel* via een account /website van Honeywell. Als die er uit ligt, kun je dus alleen nog maar de zaak bedienen via het schermpje in je woonkamer (of de radiatorknop in de kamer zelf)

Domoticz werkt - bij mij in ieder geval - via de website/API van Honeywell. Dat werkt echt 'out of the box', het kost je misschien 3 minuten om het werkend te krijgen; inclusief aanmaken van de account op de honeywell website. Als ik zo her en der wat lees, schijnt het ook op een andere manier te kunnen, maar daar heb ik me verder niet in verdiept.

Na die 3 minuten werk heb ik verder automatisch een temperatuur (-grafiek) per kamer (setpoint en actuele temperatuur); en de mogelijkheid om dat via de Domoticz GUI aan te passen. Via scripts zou ook moeten kunnen, maar is mij nog niet gelukt.
Pagina: 1