Denon sloopt speakers

Pagina: 1
Acties:

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
In een privé kroegje achting iets hebben wij recent de jvc versterker vervangen voor een Denon AVR 2800.
De jvc sloeg heel snel in de protector mode en kon het dus simpelweg niet aan.

Wij hebben de Denon aangesloten op een jbl scs200.5, tevens op de front B een setje canton speakers. Het exacte type weet ik niet, maar ik verwacht uit de movie90 series. Ook kleine speakers van niet al te groot formaat.

Na een paar dagen werkten de front speakers niet meer, het geluid heeft absoluut niet hard gestaan. De front B waar de canton op zit werkte nog prima, ik verwachtte dat het dus domme pech was.

Via een mede tweaker een setje jbl overgenomen uit de scs200.5 series, deze aangesloten en het geluid was weer prima. Echter nu werken zowel de front als de center het niet meer. Sluit je andere speakers aan werken ze wel.

We draaien op 5ch stereo zodat het geluid overal hetzelfde is, is dus absoluut niet de bedoeling om in 5.1 dolby te draaien.

Wat kan dit zijn?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-01 18:46

Tazzios

..

5 speakers aansturen op kroeg niveau volume met het volledige tonen bereik per box d.m.v. een surround receiver met een voeding van 270watt.Ik denk dat de denon het ook niet aan kan.

Hoe het dan technisch zit waardoor ze dan kapot gaan weet ik niet precies (clipping?)
Ik zou meerdere stereo receivers gebruiken i.p.v. 1 surround receiver gebruiken voor iets waarvoor deze niet gemaakt is.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kan zijn dat de dc component in je speaker aansluiting te hoog word en dit voor de problemen zorgt. Meerdere versterkers zou dit probleem op moeten lossen. Evt. Condensator in de lijn plaatsen zorgt er voor dat er geen dc meer doorheen kan, nadeel is echter dat er geen lage tonen meer door geen komen.

Vroeger trouwens ook opgelost door een simpel 6V fietslampje in serie met de speaker, je krijgt dan een lagere opbrengst uit je speakers maar blaast ze niet meer op, dan brand het lampje namelijk door ;) dit was vooral bij hoge tonen piezo tweaters.

[ Voor 29% gewijzigd door keur0000 op 27-12-2014 12:30 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• NL_Scratch
Mm oké,

Uiteraard gebruiken we de actieve subwoofer voor de bass, zo hard als een kroeg gaat het uiteraard niet, echter moet er wel een leuk geluid zijn. Zelf heb ik nooit het idee gehad dat de boel op Max draaide en dat geluid ook ging vervormen enzo.

Omdat er wel een beamer en scherm hangt worden en geregeld tv en films gekeken, daarom ook de keuze voor een surround receiver. De ruimte is zn 10 bij 5 dus dit zou het probleem ook niet moeten zijn.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:44

Jag

Heb je een multimeter? Heb je de DC weerstand al eens doorgemeten van de verschillende speakers? Daarmee is makkelijk te controleren of de spreekspoelen doorgebrand zijn.

Het is wel een heel klein setje om op kroeg niveau in 10x5m te willen draaien, kan me voorstellen dat dat sneuvelt. Vergeet niet dat die kleine speakers zomaar 6 - 8dB minder gevoeligheid kunnen hebben. Da's een heleboel extra power wat ze dan nodig hebben dezelfde heoveelheid geluid.

• NL_Scratch
Jag schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 13:43:
Heb je een multimeter? Heb je de DC weerstand al eens doorgemeten van de verschillende speakers? Daarmee is makkelijk te controleren of de spreekspoelen doorgebrand zijn.

Het is wel een heel klein setje om op kroeg niveau in 10x5m te willen draaien, kan me voorstellen dat dat sneuvelt. Vergeet niet dat die kleine speakers zomaar 6 - 8dB minder gevoeligheid kunnen hebben. Da's een heleboel extra power wat ze dan nodig hebben dezelfde heoveelheid geluid.
Wat is DC weerstand en hoe zou ik deze kunnen door meten?

Ik lees idd vaker over minder of meer DB maar hoe moet ik dit zien, ik kan namelijk op de versterker per kanaal het aantal DB veranderen.

Ik heb zelf een 8 tal Philips power monitor 100 speakers, deze zijn een stuk groter en zijn volgens mij 70-100watt, zou ik beter af zijn als ik deze gebruik? Deze heb ik vaak op een Pioneer stereo versterker en die gaan best hard zinder wikken of wegen.

http://www.ctrlaltdelete.org/old/v1.0/philips101.jpg

http://i.marktplaats.com/...5WkAAOSwuMFUc1Qt/$_84.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door NL_Scratch op 27-12-2014 14:56 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:44

Jag

Met een multimeter. En misschien eens de FAQ eens doorlezen :P. Die philips speakers zou wel eens wat beter kunnen gaan.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:37
Zeker weten dat er niet ergens een kabel kortsluiting maakt?

Ik heb een tijd geleden mijn broertje geholpen met zijn, weliswaar auto, stereoinstallatie. Deze sloeg op protector modus bij bepaalde volumes.

Bleek ergens een kabel een andere kabel te raken. Enige wat ik vreemd vond was dat hij niet direct eruit klapte... Was 1 enkele draad van de luidsprekerkabel die de andere kabel raakte hierbij.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

De jbl scs200.5 zijn satellietspeakers die normaal gesproken met de versterkermodule gebruikt moeten worden die in de subwoofer ingebouwd zit. Dat geldt hetzelfde voor de Canton speakers. Front B is geen apart kanaal, maar schakelt simpelweg de speakers in serie op één kanaal. Allemaal leuk A en B kanalen, maar als je ze gelijktijdig wilt laten spelen dan is het aan te bevelen dezelfde speakers te gebruiken, robuustere speakers te nemen óf ze op een gematigd volume te laten spelen. Als de impedantie van één speaker op een kanaal dipt dan loop je een groot risico dat de andere letterlijk tot de grond toe afgebrand wordt. Daarbij ligt het continuvermogen van de receiver hoger dan de speakers. Dusja, Denon sloopt speakers .. met gemak. Je gebruikt de verkeerde spullen, op de verkeerde manier aansloten, voor de verkeerde doeleinden.

• NL_Scratch
Oyster schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 16:06:
De jbl scs200.5 zijn satellietspeakers die normaal gesproken met de versterkermodule gebruikt moeten worden die in de subwoofer ingebouwd zit. Dat geldt hetzelfde voor de Canton speakers. Front B is geen apart kanaal, maar schakelt simpelweg de speakers in serie op één kanaal. Allemaal leuk A en B kanalen, maar als je ze gelijktijdig wilt laten spelen dan is het aan te bevelen dezelfde speakers te gebruiken, robuustere speakers te nemen óf ze op een gematigd volume te laten spelen. Als de impedantie van één speaker op een kanaal dipt dan loop je een groot risico dat de andere letterlijk tot de grond toe afgebrand wordt. Daarbij ligt het continuvermogen van de receiver hoger dan de speakers. Dusja, Denon sloopt speakers .. met gemak. Je gebruikt de verkeerde spullen, op de verkeerde manier aansloten, voor de verkeerde doeleinden.
De Denon receiver en Canton set heb ik van een audio kenner aangeschaft, hij had de speakers ook gewoon op de front uitgang van de receiver.

In elk geval is de jbl set te licht voor dit gebruik, dat is duidelijk. Kan ik de Philips power monitoren gewoon aansluiten als 5.1 waarbij ik de actieve sub blijf gebruiken.

Het liefste zou ik gewoon een dj set aanschaffen met 2 subwoofers en 2 top kasten maar dat is simpelweg financieel niet mogelijk. De jbl set had nog iemand en de Denon receiver met canton 2.1 set hebben we via mp aangeschaft voor nog geen 150 euro... De Canton speakers klinken sowieso al een heel stuk beter dan de jbl

Zoals gemeld werkten de front en center gisteren niet meer. Daarom front A uitgezet en alleen front B aangezet. Vervolgens de hele avond house/ dance muziek geluisterd. Op een gegeven moment merkten we wel dat de front speakers inkakten. Zodra de muziek weer wat rustiger werd kwam het geluid weer terug. De rear speakers bleven continue goed spelen.

Is dit een vorm van clipping?

[ Voor 29% gewijzigd door NL_Scratch op 27-12-2014 23:22 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:21
Jammer dat jullie budget het niet toe laat maar je had beter meteen kunnen investeren in bijvoorbeeld 2 x ramsa/jbl eon's met een bijbehorende mixer.
Vaak wordt dit tweedehands wel bij muzikanten, kleine cafe's, [wees creatief] verkocht.

Zo had ik laatst volgens mij 2x80w ramsa met 2x125w kanaals mixer (4ohm) in een loods van ~7x15 met 30 man er in. Iedereen wou maar continu de muziek zachter :o .
Nu heb ik voor oud en nieuw 2x125w JBL (117dB@1m) met dezelfde mixer. Die gaan al helemaal flink hard heb ik gehoord. Had de mixer op 5% waar de ramsa's continu op 40-60 stonden. Maar is ook vrij logisch want zijn zwaardere speakers. Ik denk dat je zo iets dergelijks als die ramsa's met mixer kunt vinden voor 100-300.

Nou iig, probeer wat rond te vragen bij muzikanten of iets dergelijks wants met zo'n kleine speakers kun je helaas geen ruimte vulllen met mensen die aan het praten zijn. Je komt 'vermogen' tekort en dan krijg je steeds onhoorbare muziek op de achtergrond en als je ze eens harder wilt zetten springen ze er wss uit :P .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
offtopic: veel adviezen zijn goed bedoeld maar raken kant noch wal...zowel het verhaal als dc op de uitgang, als de sub met ingebouwde versterker.

In de jbl sub zit geen versterker voor de satelliet speakers.
Volgens mij doet alleen bose dit.

Er zit vaak wel een speaker in en uitgang op, maar dit is alleen een doorlus! Heel soms zit er nog een passief crossoversnetwerk in, die de lage tonen van de satellieten haalt maar dat is dan ook alles.

Ik zou eens naar de instellingen van je versterker kijken. (te benaderen met de draaiknop rechts onderaan, download anders even de gebruiksaanwijzing)

Wat zijn de settings van je front en center speaker? als ze op large staan, zet ze dan op small.
De kleine sattelietjes kunnen de lage tonen gewoon niet aan en gaan daardoor kapot. De cantons hebben vermoedelijk iets meer uithoudingsvermogen waardoor deze nog leven.
Zet de crossoverfrequentie van de versterker op 100 hz.

De subwoofer sluit je aan op op de subwoofer pre-out (vlak boven de speaker aansluitingen)

• NL_Scratch
De front en center staan uit mijn hoofd standaard, de rear speakers heb ik al wat terug gedraaid omdat deze dicht bij de sta tafel hangen. De instelling m.b.t. Small en large ben ik nog niet tegen gekomen, hier was ik namelijk al naar opzoek omdat ik dat ook gewend ben van diverse onkyo versterkers die ik al gehad heb.

Ik zal er is wat meer induiken, in elk geval zijn de jbl speakers dood en moet wat nieuws voor komen.

Is het tevens aan te raden om de hier boven genoemde Philips power monitor 100 speakers te gebruiken?

De sub zit al netjes op de pre out!

• ronnie vd
Volgens mij zie ik die philips power monitors regelmatig met verstafte woofferranden langskomen.
Controleer eerst maar of de foamrand nog goed is.

http://www.electro-lagune...s/0918991001331462277.pdf

bladzijde 14

• NL_Scratch
Klopt maar ik heb ze bij 6 van de 8 speakers al vervangen :)
Zelf ook meerdere malen de randen van Böse 301 en 601 vervangen.

Moet zeggen dat die Philips dingen een goed geluid hebben (dan wel op een Pioneer stereo versterker).

Het scheelt dat ze dan alleen het midden en hoog hoeven te doen, ik denk dat ze dan dus ook niet op hun Max hoeven te draaien.

• NL_Scratch
ronnie vd schreef op zondag 28 december 2014 @ 20:24:
Volgens mij zie ik die philips power monitors regelmatig met verstafte woofferranden langskomen.
Controleer eerst maar of de foamrand nog goed is.

http://www.electro-lagune...s/0918991001331462277.pdf

bladzijde 14
Top, hier kan ik wat mee!
Zou mij niet verbazen dat ze op large staan!

• ronnie vd
Fijn dat ik kon helpen :-) hoop dat t helpt.
Refoamen is iets wat ik mezelf nog wil leren.
Als de Philipsen goed bevallen kun je ze prima Gebruiken.
Helemaal als je de crossover wat opschreef.
Voor de Philips een hertz of 60?

• NL_Scratch
Het refoamen is niet heel lastig, hier een simpel filmpje. Het centreren van de speaker is het meest lastige en cruciale!

http://www.goodhifi.com/M...ng%20woofer%20kleiner.wmv

• NL_Scratch
volgens de handleiding moet ik met het knopje System Menu in de speaker configuratie kunnen komen.
echter als ik deze indruk gebeurt er helemaal niks.

volume etc kan ik wel gewoon wijzigen dus de batterijen in de afstansbediening werken goed.

ik zou graag de speaker config + crossover etc willen instellen, volgensmij kan dit alleen met de afstandsbediening. Ik kom niet in de speaker config via het de knoppen rechts op de versterker.

iemand een idee hoe ik wel in de speaker config kom?

• ronnie vd
Heb je hem al eens aan een tv of de beamer gehangen? Alle instellingen verlopen via het on screen display.
Sluit de monitor out achterop maar eens via een tulpkabeltje aan op een scherm, misschien kom je dan verder.

• NL_Scratch
ronnie vd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:50:
Heb je hem al eens aan een tv of de beamer gehangen? Alle instellingen verlopen via het on screen display.
Sluit de monitor out achterop maar eens via een tulpkabeltje aan op een scherm, misschien kom je dan verder.
nope, de versterker wordt puur gebruikt voor geluid, is dus geen beeld bij geweest.

ik zal hem is via een tulp stekker aan de beamer aansluiten, ben benieuwd! (als dit de oplossing is, vind ik dat wel raar...)

• ronnie vd
Nad heeft hetzelfde geintje, bij mijn yamaha receiver kun je ook niets instellen zonder tv

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Een versterker van 15 jaar oud kan natuurlijk wel wat kuren hebben. Ik denk dat je last van clipping hebt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• NL_Scratch
Gisteren hebben we 3X de philips power monitor 100 aangesloten op de fronts en center. Op de rear zitten nu 2X de canton speakers. Als subwoofer gebruiken we de subwoofer van de canton set.

Op de front B hebben we nu niks aangesloten.

Dit alles gisteren eerst even rustig ingesteld en het klinkt zeer leuk. De versterker hoef ik bij lange na niet voluit te draaien om een fatsoenlijk geluid te krijgen.

Zit alleen te twijfelen om de rears ook te vervangen voor de philips speakers maar dan moet ik nieuwe muur beugels kopen etc.
Pagina: 1