Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Hoe kan ik achterhalen wat er mis ging?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een 4,5 jaar oude Dell studio 1558 laptop met Intel core i7. Ongeveer een maand geleden heb ik de fan vervangen en de hele laptop schoongemaakt, nadat hij constant overhit raakte en uitviel door verstopping met stof. Daarna liep hij weer als een zonnetje.

Tot een paar dagen geleden. Toen begon bij slechts een beetje internet browsen de fan heel hard te draaien en werd de laptop heel sloom, zonder dat hij warm was. Na ongeveer een half uur viel hij plotseling zonder voortekenen uit (wat normaal bij zwaardere belasting zoals hd films wel vaker gebeurt). Toen ik hem weer aanzette (met fan op volle toeren) viel hij na 10-15sec weer uit , en iedere keer dat ik hem wéér aan drukte viel hij eerder uit, totdat hij op gegeven moment helemaal niets meer deed. Toen heb ik alles gecontroleerd wat ik met mijn (beperkte) kennis kon bedenken, zoals CMOS batterij vervangen, geheugenkaarten alle mogelijke combinaties geprobeerd, zonder accu aan netstroom, etc. Niks werkte. Ik dacht dat het een kapot moederbord moest zijn en was al aan het kijken naar een nieuwe laptop. Uiteindelijk besloot ik hem helemaal uit elkaar te halen om te kijken of ik zichtbare schade, doorgebrande dingen of loszittende stekkertjes kon vinden. Nadat ik niks kon vinden heb ik hem weer in elkaar gezet. Toen bleek hij, na nog één keer uit te vallen na ongeveer een minuut toen ik opstartherstel annuleerde, weer perfect te werken tot mijn verbazing.

Voor de grap wijt ik het nu aan de twee kleine schroefjes die ik overhield bij het weer in elkaar zetten, maar eigenlijk wil ik wel weten wat er nu écht aan de hand was. Ik ben namelijk bang dat hij binnenkort wéér zomaar kapot gaat. Wat ik me dus afvraag, is of er software of registers zijn waarmee ik kan zien wat er fout ging toen hij uitviel. Als ik dat weet, kan ik een volgende keer gericht actie ondernemen om dat te repareren.

Hebben jullie tips of/waar/hoe ik dit soort informatie kan achterhalen? Alvast bedankt! _/-\o_

UPDATE: Ongeveer een kwartier nadat ik dit schreef viel hij weer uit en wilde hij weer niet opstarten. Nu loste het simpelweg verwijderen van de accu het probleem op; hij hangt nu direct aan netstroom. Bij de hierboven beschreven situatie was dit niet de oplossing... Zowel de laptop als de indicator op de accu zelf (led lampjes) geven aan dat de accu helemaal vol is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 21:16 ]

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:37

jjust

Het leven is een strijd

Het lijkt toch wel een coolings probleem. Misschien eens monitoren bv met http://openhardwaremonitor.org/ of andere software.

Je bent trouwens niet de enige. Zie ook bv http://forum.notebookrevi...dio-1558-overheating.html

Via google zijn meerdere gevallen terug te vinden. Bovenstaande is slechts een voorbeeld.

[ Voor 48% gewijzigd door jjust op 26-12-2014 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een koelprobleem lijkt me sterk, omdat hij zelfs na een dag uit te hebben gestaan steeds uitviel binnen een seconde opstarten (en later helemaal niets meer deed). Open Hardware Monitor geeft de volgende temperaturen aan bij licht gebruik: CPU ongeveer 50 graden, GPU wisselt heel erg tussen 48-55 graden.
Als ik 8 youtube tabbladen aanzet: CPU 70, GPU 60

Lijkt me niet te hoog toch?

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:37

jjust

Het leven is een strijd

Nee dat valt wel mee maar viel hij toe ook uit?
Anders kan ik alleen nog een slecht contact verzinnen. Bv een fan die af en toe uitvalt of een aan/uitknop of resetknop die niet goed functioneert.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, hij valt nu niet meer uit zolang ik hem op netstroom heb staan. De accu durf ik er niet meer in te doen, omdat ik bang ben dat hij het straks weer helemaal niet doet.

Ik had inderdaad ook een contact in gedachten. Maar welk contact is onmogelijk te achterhalen. De fan werkt overigens vlekkeloos, dat is zeker het probleem niet.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:04
Mijn eerste lekenvraag: Wordt de laptop ook écht warm/oververhit of deugen de temp-registraties simpelweg niet? Dit vroeg ik ma af vanwege:

"Toen ik hem weer aanzette (met fan op volle toeren) viel hij na 10-15sec weer uit"

Verwijderd

Wat zijn de rest van de specificaties van de laptop, zoals videokaart en chipset?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

kan de cpu minimaal beschadigd zijn? dus bij het gebruiken van bepaalde delen van de cpu dat ie crasht. iets wat je niet in de hand hebt.

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

En heb je de koelpasta van de koeler ook vervangen nadat je deze hebt schoongemaakt e.d.? Ik lees op google een eindeloze lijst van oververhittingsproblemen bij dit model laptop...

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als de accu ook 4.5 jaar oud is, kan het best zijn dat die zijn beste tijd gehad heeft. Zeker als de laptop het gewoon doet aan de netspanning.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-11 04:10
Klinkt als een lekkende/kapotte condensator op het moederbord of de temperatuur sensor geeft verkeerde informatie door een defect.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)

Er zit geen videokaart in, alleen GPU. Processor is een i7, ik denk een i7 Q720 maar dat weet ik niet zeker. Ik zit nu namelijk in de bieb omdat hij weer dood is :(

Ik heb inderdaad de thermal compound vervangen toen ik de fan verving (daarvoor moest de heatsink los). Ik wil nog proberen deze opnieuw aan te brengen omdat ik misschien iets teveel heb gebruikt. Wel raar dat hij het soms een paar dagen doet en dan weer helemaal niet (of een paar seconden). En dat hij het een paar dagen later wéér ineens feilloos doet. Dat lijkt me geen overhitting toch? zo lang duurt het niet om af te koelen.

@Erwines: ik zat ook al even te denken aan een temperatuursensor. Hoe kan ik dat en die condensator checken?

Verwijderd

Zou misschien een defecte, of slecht contact makende GPU kunnen zijn.

Symptomen lijken er wel een beetje op.

Google maar eens op jouw type laptop of daar soms iets over bekend is.

Suc6
Pagina: 1