Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejona100
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05-2021
Hoi!

Ik ben een student informatica en wil een leuk projectje maken voor aan te sleutelen. Mijn idee was om een goedkope server te maken voor mijn muziek en films, maar er tegelijkertijd een Minecraft server op te draaiien.

In theorie lijkt het me mogelijk sinds de minecraft server software van Mojang altijd maar 1 core gebruikt.

Nu is het probleem wel dat een typische HTPC processor niet snel genoeg is voor een Minecraft server deftig te draaiien.

Nu is mijn vraag welke setup jullie aanbevelen voor een media/game server combo?

Ik heb iets bijeengegooid maar ookal ben ik thuis in gaming desktops ben ik een volledige noob op vlak van netwerken.

Notities bij setup:

- Liefst USB 3.0 sinds ik een externe heb van 1 TB die ik er ga aan hangen en die heeft USB 3.0 dus daar maak ik liefst gebruik van.
- RAM heb ik moeite met het vinden van latjes die op het mobo passen, maar sinds Minecraftservers redelijk zwaar zijn op het ram eens ze groter worden wil ik wel 8 GB er in hebben zitten zodat ik lekker ruim zit.
- Voeding: 400W is denk ik wat te veel maar het is de goedkoopste modulaire PSU dat ik vond, ik wil geen overbodige kabels in een kleine case
- Case: Open voor suggesties, moet er niet mooi uitzien, komt tog onder mijn bureau
- CPU: beetje spieren voor de minecraft server en 2 cores voor het handelen van media/minecraft servers apart
- Netwerk kaart, is deze nodig? heb zo een gevoel dat de onboard van zo een goedkoop bordje niet genoeg gaat zijn.

Sorry voor de muur van vragen maar heb al vaker iets verkeerd besteld en wil het niet meer meemaken... :(

Pic van de setup:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/dJr7L.png

Thanks!
xDiS

PS: Ik zou een er linux distributie opgooien, of zijn er betere opties? Kan linux problemen geven in verband met de hardware? En qua software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-08-2023
Beste Dejona100,

Thuis heb ik zelf een server draaien die ongeveer hetzelfde doet.
Mijn configuratie draait op een AMD A6-6400k.

Hier draait Plex Media server op en een Bukkit server. (Voor prive gebruik voor 3 personen)

Liggend aan de werklast en toekomstige uitbreiding, is het misschien interessant om naar een FM2+ moederbord te kijken en een 7xxx serie AMD APU. (Bijvoorbeeld de 7400k) Deze zijn namelijk ook leuk voor development doeleinde (HSA, mocht je daar interesse in hebben) en meer future proof dan het gekozen FM2 moederbord. (Snelste CPU die er nu voor beschikbaar is is de 7850k)

Onboard LAN is snel zat, kijk wel dat het 1 Gb ethernet is. (Meestal wel)

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/8rhpop6nf/config.png

Deze configuratie zou in ieder geval snel genoeg moeten zijn om minimaal 3 full HD streams binnenshuis uit te voeren, en 30 mensen op een Minecraft server bezig te houden.

PS: Ik heb nogal een langzaam RAM setje gepakt, voor een APU is het misschien interessant om te kijken naar 1600mhz of 1866mhz RAM met lagere latancies.

[ Voor 7% gewijzigd door exodude op 26-12-2014 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejona100
Mooie setup! Ik vraag me wel af of de CPU zo sterk moet zijn sinds onze minecraft server zo goed als nooit voor meer dan 5-10 man zal hosten, heeft media streaming ook veel CPU tijd nodig? Hoeveel RAM heb jij zitten in je systeem thuis?

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-08-2023
dejona100 schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:15:
Mooie setup! Ik vraag me wel af of de CPU zo sterk moet zijn sinds onze minecraft server zo goed als nooit voor meer dan 5-10 man zal hosten, heeft media streaming ook veel CPU tijd nodig? Hoeveel RAM heb jij zitten in je systeem thuis?

bedankt
Ligt eraan of je de server gebruikt om de belasting af te handelen van het decode'n of je host apparaat. Bij mij is het een mix van host en server. (Komt vooral omdat ik ook stream naar een Chromecast via plex en vaak met .mkv bestanden werk)

Je kunt er natuurlijk ook een 5400k of 6400k APU in duwen, maar ik raad je sterk aan om een FM2+ moederbord te kopen in plaats van een FM2. (In FM2+ past namelijk alles van Trinity, Richland en Kaveri)

Ik heb hier zelf 8 GB RAM in zitten, en dat is zelfs al overkill maar wel comfortabel.

M'n systeem gebruikt trouwens rond de 35-50 watt onder lichte/matige belasting met een SSD, externe USB3 HDD en een Sata HDD, wat ik behoorlijk zuinig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zolang je het over streaming hebt en niet over transcoding heb je genoeg aan de zwakste x86 (of ARM) CPU die er is, zolang je een deftige NIC hebt.

De cruciale factor voor streaming is de lees- en zoeksnelheid van je opslag. De Blu-Rayspecificatie, als ik het goed heb, specifieert maximum 1080p24 en dat komt neer op 45 Mbps (standaardcompressie - dus zoals de filmstudio die op de Blu-Ray gooit). Een rip ligt daar in regel nog een stuk onder .Je kan dus al aardig wat streams aan met een moderne schijf (die leesheden heeft in de buurt van 70-100 MBps of hoger).

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 26-12-2014 18:07 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejona100
Bedankt voor de antwoorden iedereen :) de setup van exodude ziet er goed uit dan!

Als er zich nog problemen voordoen zal ik gauw terugkomen :p

Thanks,
xDiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet niet of die voeding van Sharkoon degelijk is, voor voedingen kan je best je licht hier opsteken:

[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Heel degelijk advies. Zeker voor een voeding geldt: goedkoop is duurkoop.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejona100
Zal daar nog is vragen voor een voeding, bedankt!

Hoe maak je zo een lijstje met onderdelen van pricewatch?

[ Voor 38% gewijzigd door dejona100 op 26-12-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zeker, de handleiding vind je hier.

Succes :)

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 26-12-2014 22:20 ]

Pagina: 1