Toon posts:

Werk PC/HTPC voor familie 350euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze Pc is voor een meisje die aan het werk is en graag haar basisonderwijs zaken op haar eigen kamer kan regelen. Dit is geen zware grafische software (vooral websites) en zij wilt naast deze zaken ook tv/netflix/streams/dvd's kunnen kijken via het web, hier is geen apparte ontvanger voor nodig omdat de providor dit op deze manier ondersteund. Software: Windows 8 (64bit), Office 365, Google Chrome

Wat mag het systeem gaan kosten?
We gaan voor onder de 500 maar het liefste zelfs onder de 400.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen, dit is een nieuwe pc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Let op: geen videokaart.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 102,95€ 102,95
1LC-Power LC-1410mi€ 32,84€ 32,84
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,69

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
SSD het liefste Crucial (iig geen Samsung, das persoonlijk) en ASRock heeft ook geen hoge voorkeur omdat ik hier mindere en vooral budget ervaringen mee heb, maar kan nodig zijn en vooral belangrijk: WLAN ondersteuning. Als dit een losse chip is, dan moet dit echt een hele goede zijn of anders op het MOBO zitten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet staan voor kracht+kwaliteit, lang mee kunnen gaan (4 jaar) en hoeft niet uitgebreid te worden los van eventueel meer ram. De kast het liefst klein en in een hoekje kunnen plaatsen of mooi op het bureau, vandaar de keuze van hierboven. Randapparatuur is een andere zaak, maar vooral een leuk groot beeldscherm (full HD) met een draadloze muis en toetsenbord (komt meestal met usb-bluetooth).

Ga je overklokken?
Nee, dat spreekt voor zich :)

Mijn vraag is vooral: wat vinden jullie ervan? Wat mist of kan totaal niet in combinatie? De i5 hou ik het liefste omdat ik deze kracht niet verloren wil laten gaan, maar alle suggesties zijn welkom. Jullie hebben mij vaker geholpen en mede dankzij jullie heb ik wéér een nieuwe game pc :)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Waarom een i5?

Waarom zo'n duur mobo? Voor de wifi? Kun je net zo goed een H81 bordje met losse module kopen. Voldoet ook prima aan je eisen.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:01
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit D54250WYKH Core i5-4250U€ 325,60€ 325,60
1Crucial CT51264BF160BJ€ 31,95€ 31,95
1Crucial M500 mSata 240GB€ 100,60€ 100,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,15

En een Intel NUC? Is in mijn ogen een veel leukere combi aangezien je aangeeft behalve het RAM geheugen toch het systeem niet wilt gaan upgraden. Ook past er bij deze set nog een 2,5 inch HDD in, let wel op dat deze niet hoger mag zijn als 9,5 mm (zo uit mijn hoofd).

Echter mis je wel WI-FI, hier zou je gewoon een USB dongeltje voor kunnen pakken maar ik neem aan dat je voor streaming toch lekker een kabeltje wilt.

Nu denk ik persoonlijk ook dat een i5 overkill gaat zijn, dus je zou nog voor het goedkopere i3 modelletje kunnen gaan!

[ Voor 3% gewijzigd door R0y. op 26-12-2014 00:58 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik ben het opzich wel eens met je keuzes. Alleen de CPU lijkt me flinke overkill.
Wat mij betreft is een i3 ook prima voor de taken die je aangeeft.
Mijn desktop heeft meer te doen iig, en die doet dat op een i3-3220. Het grote verschil in het merken van snel en traag zit tegenwoordig niet meer in de CPU (ok, afgezien van écht zware applicaties), maar zit hem in hoe snel je storage is. En laat je nou al een SSD gekozen hebben. De grootste bottleneck in snelheid van een PC heb je dus al lang en breed aangepakt.

pricewatch: Intel Core i3-4150 Boxed
Zou mijn keus zijn.

Misschien kan je nog overwegen om 8GB RAM te nemen ipv 4GB. Maar dat is nogal taak afhankelijk eigenlijk. Als je veel multitasked, kan 8GB nog wel eens prettig zijn. Maar probeer het eerst maar eens met 4GB.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 26-12-2014 01:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 00:39:
De i5 hou ik het liefste omdat ik deze kracht niet verloren wil laten gaan, maar alle suggesties zijn welkom. Jullie hebben mij vaker geholpen en mede dankzij jullie heb ik wéér een nieuwe game pc :)
Kracht verloren zien gaan? met de taken interneten filmpjes kijken en word bestandjes bewerken merk je geen verschil tussen een octocore i7 van 1000 euro en een 8 jaar oude core 2 duo.

Een systeem van 200-300 euro met een haswell pentium of een amd apu voldoet prima aan de eisen di je opnoemt.

Tenzij je vergeten bent wat zwaardere software optenoemen?

Je kan zekeer 100/150 euro besparen op je cpu en mobo

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 01:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, als ik op mijn i5 laptop zit of de i3 laptop van mijn ouders, dan merk ik toch wel een snelheidsverschil (onboard graphics) terwijl ik alleen een beetje browse en netflix kijk (zelfde type geheugen en HDD). Ik snap dat er altijd gekeken wordt naar; wat ga je ermee doen en wat heb je dan nodig, maar die meer power kan geen kwaad lijkt mij, vooral als je de best mogelijke onboard gpu wilt hebben.

Over het MOBO en WiFi; als ik een mobo wil met wifi als PCI, dan moet ik een mobo kiezen waarbij de kleine PCI net onder de grote van de videokaart zit anders past hij niet in de kast. Dan kom ik uit op deze combi:
pricewatch: MSI H97M-E35 of pricewatch: Asus B85M-G (C2)
met: pricewatch: TP-Link TL-WDN4800

Ik kan dan ook gaan voor een cheapo mobo van bijv. ASRock met een usb dongle, maar dan verlies ik in mijn ogen toch kwaliteit/performance. Hoe is jullie ervaring?

Over en all-in-one kastje; Ik heb ernaar gekeken maar uiteindelijk ben je vaak meer kwijt met zo'n type build omdat je er altijd dingen bij moet kopen. Gigabyte heeft ook een paar leuke. Vaak bevatten die builds trouwens een underclocked CPU, waardoor je nog meer betaald voor het klein-zijn ipv de performance.

Trouwens, super bedankt iedereen voor deze vele feedback :-)

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:01
Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 12:53:
Over en all-in-one kastje; Ik heb ernaar gekeken maar uiteindelijk ben je vaak meer kwijt met zo'n type build omdat je er altijd dingen bij moet kopen. Gigabyte heeft ook een paar leuke. Vaak bevatten die builds trouwens een underclocked CPU, waardoor je nog meer betaald voor het klein-zijn ipv de performance.
Klopt, wat wel weer een meevaller is is het verbruik bij die dingen. Mij lijkt wel een simpel i3-tje (wel of geen NUC) perfect aansluiten bij de wensen qua performance ;)
Ik kan dan ook gaan voor een cheapo mobo van bijv. ASRock met een usb dongle, maar dan verlies ik in mijn ogen toch kwaliteit/performance. Hoe is jullie ervaring?
Is een UTP kabel geen optie? Lijkt me toch dat dat de voorkeur heeft zeker met streaming.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 12:53:
Tja, als ik op mijn i5 laptop zit of de i3 laptop van mijn ouders, dan merk ik toch wel een snelheidsverschil (onboard graphics) terwijl ik alleen een beetje browse en netflix kijk (zelfde type geheugen en HDD). Ik snap dat er altijd gekeken wordt naar; wat ga je ermee doen en wat heb je dan nodig, maar die meer power kan geen kwaad lijkt mij, vooral als je de best mogelijke onboard gpu wilt hebben.
Dat je verschil merkt tussen die laptops kan door verschillende redenen komen.

Er zijn er al 4 generaties Intel core i3/5/7 met allemaal verschillende geintegreerde graphics waarbij ik van mening ben dat pas bij deze generatie dem Igpu voldoet aan de eisen van hededaagse gebruiker.

Als je ouders een i3 uit 2010 hebben een jij een i5 uit 2012 zal er tussen de igpu echt een groot verschil zijn. Die Igpu's van de Sandy Bridge generatie zijn ook niet zo sterk trouwens.

Teven zijn de mobiele versies van CPU's anders dan de Desktop versies. De I5 in jouw laptop is bijvoorbeeld een dual core ipv een quadcore.

Bij deze genereatie Hasswell desktop CPU's zijn de geintegreerde graphics van de i3's en de i5's op een haartje na precies hetzelde, namelijk dat die van de I5 50 mhz hoger wordt geklokt _/-\o_ _/-\o_
De pentiums zijn dan wel weer een grote stap achteruit dus dat valt af.

Het beste voor jou lijkt mij dan dus ook een socket FM2 setup aangezien de de geintegreerde graphics van AMD elke igpu van intel verslaat. Dan heb je ook gelijk een degelijke quadcore CPU waarbij het miss 10 seconden langer duurt om een groot winrar bestandje uiutepakken dan bij jouw dure i5

Edit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 83,-€ 83,-
1Asus A88XM-A€ 46,48€ 46,48
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,55€ 22,55
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 72,95€ 72,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,77

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 15:37 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-03 19:16

lordsnow

I know nothing

Mijn HTPC gebruikt een Celeron G530 op een H81 bordje, en voor TV kijken (lees, films/TV afleveringen afspelen), streamen, DVD afspelen is het meer dan voldoende. Ik gebruik de onboard videokaart van de G530.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:48
In de door jou gekozen behuizing zit al een voeding, dus de be quiet! System Power 7 kan je eruit laten. Daarnaast zou ik toch lekker bij Intel blijven, verbruikt een stuk minder en om de grafische kracht van een AMD APU hoef je het in dit geval met deze doeleinden niet voor te doen. De GPU kracht van een Pentium CPU van Haswell is méér dan prima voor Werk en HT doeleinden.

Voorbeeld van het systeem wat je dan zou kunnen krijgen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 60,95€ 60,95
1Asus H81M-PLUS€ 48,-€ 48,-
1Asus USB-N10 NANO€ 9,49€ 9,49
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,95€ 30,95
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,18

Verwijderd

Hahaha dat klopt, ik weet ook niet hoe ik dacht dat het zou passen 8)7

Maar ik zou toch voor de AMD gaan, de betere core prestatie van de pentium merk je niet en met multithreaded opdrachten is de amd sneller de graphische prestaties zijn beter en je hebt 8 gig ram (al wodt er wel een beetje afgesnoept door de gpu)

EDIT: Idle(Wat he systeem toch 95% zal zijn) is het stroomverbruik beter dan welke intel cpu dan ook

Bron http://nl.hardware.info/p...2799&specId=8603&tcId=221

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 15:44 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-03 19:16

lordsnow

I know nothing

Als je toch een i5 wilt, is mischien een NUC een opte:
pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U

Er is trouwens een subforum voor HTPC's:
Mediaspelers en HTPC's

Zie ook de HTPC Best Buy Guide van vorige maand:
[BBG] HTPC november 2014

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:17

Tribits

Onkruid vergaat niet

Bedenk wel dat die i5 eigenlijk een laptop processor is en daarmee een stuk minder presteert dan de desktop i5 processoren. De 4250u is beter te vergelijken met een desktop i3. Op zich zal een i5-4250u voor de meeste toepassingen wel voldoen maar met zijn 2 cores op 1.3/2.6 GHz is die niet te vergelijken met een quad core op 3.2 GHz. Bovendien zijn ook de integrated graphics een paar stappen lager dan die van de desktop i5 processoren.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Topicstarter
Lordsnow, volgende keer ff beter lezen want die nuc is al aan bod gekomen en het betreft juist niet alleen een htpc maar ook een goede werkpc. Wat de laptops van mijn ouders en mij betreft, zelfde gen ofcourse of de i3 was zelfs nieuwer. Het is natuurlijk onzin dat je in de praktijk snelheidsverschil pas merkt bij zware toepassingen..

Ik vind de amd optie wel interessant :-) bedankt! En een kabel is juist geen optie, dat betekent namelijk een gat boren in een muur + switch kopen ipv wifi aan dezelfde kant van de muur. Wifi en streaming kan tegenwoordig met gemak, tenzij je op real 4k doelt ipv youtube compressed. Ik denk dat ik genoeg weet, super bedankt iedereen! Heb veel opbouwende dingen gehoord waar ik echt wat mee kan. :)
Pagina: 1