Boekenplank speakers zelf maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49
Beste leden,

Ik heb uit mijn auto de audio gehouden omdat ik deze toen nieuw had gekocht en nog erg goed klonk, het plan was dan ook deze in de nieuwe auto in te bouwen.
Echter is het geluid in de nieuwe auto al erg goed en vind de vrouw (eigenaar van de auto ook) het niet nodig om hier iets aan te doen en zei dat ik ze mag houden voor de hobby/verkoop.

nu had ik dus het idee om de set voor mijn computer te gebruiken en er 2 boekenplankspeakers van te maken, en de subwoofer in een kist te bouwen.
hoewel ik wel ervaring heb met een speakerset in een auto te bouwen is dit toch anders en vraag ik jullie hulp :)!

mijn vragen zijn dus:
1. hoe kan ik dit het beste op de pc aansluiten? moet ik een geluidskaart kopen?
2. hoe voorzie ik de subwoofer van stroom? aangezien er geen standaard stekker aan zat die in de muur ging.
3. hoe regel ik de volume van de speakers en de bas van de subwoofer?
4. nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

spullen die ik zal gebruiken zal ik er ook even bij vermelden:
- Rockford Compo setje P1652-S
- Rockford Fosgate Punch P1 P1S412 12-Inch
- JBL GTO 752
- genoeg meter speakerkabels

Moederbord pc: Gigabyte Z87M-D3H

Alvast bedankt :)!

[ Voor 3% gewijzigd door Luukdg op 24-12-2014 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Verschil met de auto is dat daar een dc "12V" aan komt naar de versterker. Om deze 12v uit het stopcontact te krijgen moet er een vlinke voeding aangesloten worden. Die een aardige piek stroom van bijna 10/12 ampère kan leveren, en dan ook nog op audio kwaliteit. Ik zou zeggen, of pak een atx voeding die flink veel ampères heeft op de 12v rail. Of koop een betaalbaar pc speaker setje voor het bedrag van de atx voeding. Is waarschijnlijk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-10 22:04

epic_gram

undercover moderator

jctjepkema schreef op woensdag 24 december 2014 @ 17:22:
Verschil met de auto is dat daar een dc "12V" aan komt naar de versterker. Om deze 12v uit het stopcontact te krijgen moet er een vlinke voeding aangesloten worden. Die een aardige piek stroom van bijna 10/12 ampère kan leveren, en dan ook nog op audio kwaliteit. Ik zou zeggen, of pak een atx voeding die flink veel ampères heeft op de 12v rail. Of koop een betaalbaar pc speaker setje voor het bedrag van de atx voeding. Is waarschijnlijk interessanter.
Je slaat de spijker helemaal op zn kop! :)

ATX voedingen en andere schakelende voedingen hebben bovendien een aantal nadelen waardoor die hier nog bijkomen. Zo is bekend dat sommige voedingen kapot kunnen gaan als er te weinig stroom getrokken wordt, en er komt er berg ruis en troep op het signaal waar je niet happy van wordt als het over geluid gaat.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
klopt maar volgens mij vangt zo'n versterker nog redelijk die ruis op, aangezien hij ook de ruis van de dynamo op moet vangen.

Maar buiten dat, je kan er niet betaalbaar een speakersetje voor de pc van maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ach, elke zichzelf respecterende tweaker heeft toch wel een paar oude voedingen liggen?

Denk dat je het echt wel voor elkaar krijgt iig. Klasse D automotive versterkers zijn prima voor het opvangen van ruis e.d. dus ik denk dat je er best een vrij schoon signaal uit gaat krijgen.

Enige wat ik denk wat een ATX PSU niet leuk gaat vinden is de klappen die hij krijgt vanwege het wisselende verbruik van de versterker. (voornamelijk met bass).
Dat probleem bestaat in de auto al, dus het is raadzaam om er een flinke power capacitor tussen te hangen.

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 24-12-2014 17:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
T zijn maar een paar speakertjes, en niet eens zo heel verschillend van "normale" speakers.

Allemaal moeilijk gedoe om met ATX voedingen en autoversterkers een oplossing te maken.

Koop een 2e hands hifi versterkertje, of beter nog, een 5.1 receiver, sluit je composetje aan daarop én je subwoofertje. Stekkertje van de computer naar de receiver (ieder moederbord heeft een intern geluidskaartje, de groene uitgang aan de achterkant, en gaan met de banaan

• l4mb1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-10 20:58
Kijk eens in het grote krat en kistradio topic: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vergeet een autoversterker als thuisversterker. Ook een grote ATX voeding gaat hem niet voeden, Wil je het toch, scoor dan een 12v HP of DELL servervoeding welke al voor een paar tientjes worden aangeboden en een 50 tot 60A kunnen hebben. Beter is het gewoon om een simpel versterkertje van marktplaats te halen of een aantal versterker modules met een juiste voeding.

Andere optie is de autoversterker open maken en meten welke spanning intern wordt gebruikt, dat zou best een symetrische voeding van +/- 30v kunnen zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Misschien een ander idee... dat is waar ik direct aan dacht na het lezen van je introductie: kist/krat radio!

• Twarp
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Je kan er altijd nog een accu tussen zetten :P

Meh ...

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49
maar goed dat ik het even kwam vragen dan, er komt dus wel veel bij kijken om hem alleen al te voorzien van stroom, dan moet ik nog alles aansluiten en kunnen regelen dmv een bepaald apparaatje.

alle kosten die ik dan nog moet maken wegen denk ik inderdaad niet op tegen een leuk 2.1 pc setje.

Toch nog een vraagje, de speakerset is eventueel wel aan te sluiten op een versterker en als frontspeakers te gebruiken lijkt me toch? of zijn deze ook op 12v ingesteld?
(ik heb de speakers laatst nog aan mijn Harman Kardon set aangesloten om te kijken of de speakers nog goed waren, dit gaf geen problemen en de kwaliteit was gewoon goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Klopt, aansluiten op een "gewone" versterker is geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mits de versterker 4 ohm ondersteund. Huiskamer installaties zijn vaak op 8 ohm gespecificeerd maar doen meestal ook 4 ohm volgens specs.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

memphis schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 11:59:
Mits de versterker 4 ohm ondersteund. Huiskamer installaties zijn vaak op 8 ohm gespecificeerd maar doen meestal ook 4 ohm volgens specs.
Daar heb je met PA/monitor/disco-versterkers voor professioneel gebruik weer minder last van. De zijn altijd 4 ohm stabiel.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
memphis schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 11:59:
Vaak zat 4 ohm (of 2x 8ohm paralel).
En mocht de versterker toch max 8 ohm ondersteunen (minimaal is een beter woord eigenlijk), dan is/wordt dat pas een probleem op hogere volumes, als de versterker serieus belast wordt
Pagina: 1