Kleurprobleem Philips ProScreen 4750 Impact (of: beamer)

Pagina: 1
Acties:

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:00

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Hallo,

Het is weer koud buiten dus de home cinema apparatuur voor op de slaapkamer (ETS2 :9 ) wordt weer uit de kast getrokken.

Nu heb ik een paar maanden geleden een Philips ProScreen 4750 Impact beamer op de kop kunnen tikken voor €40, zo blijft het een beetje leuk. Nu heeft dit ding een geweldige resolutie van 1024x768 en een contrast van 170:1 en kostte hij in 1999 maarliefst $6000. Maar het gamed prima.

Nu heb ik er wel het volgende probleem mee, een kleur (ik denk blauw) lijkt verschoven te zijn. Waar ik hem rechts mis heb ik hem links te veel. Ik heb er een paar fotootjes van gemaakt zodat jullie het zelf kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NTgqFU9fWlX9BUqM4XNdvbMf/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KrOQOH0PdzLKfTFc2wGq5Z66/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eAYt0hVr4TOoWV2UIaRgHH2W/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AldgT07L3jJMrVHmjqHcVGMr/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WbbqtRlcvpizvnIDdDPeoG20/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HU6Ejiv6s5S2oNsXRgh7sOZn/medium.jpg

Nu heeft hij het op alle ingangen de VGA ingang en in de interface zelf van de beamer dus ga ik er vanuit dat het misschien zo kan zijn dat 1 van de 3 lcd's afgesteld moet worden in het apparaat. Dit kan niet via de software in de beamer. Toen deze beamer werd geproduceerd was het wiel namelijk net uitgevonden dus laat staan dat je dan je beamer kan afstellen :+

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan het misschien wat anders zijn?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12 15:09
Het lijkt er niet op dat een van de componenten is verschoven, dan zou het effect veel dramatischer zijn. Dit lijkt meer op een optische reflectie. Het enige wat ik kan bedenken is te kijken of intern een lens of filter een beetje los zit ofzo.

Ik heb ooit zo'n oude philips uit elkaar gehaald en die zat behoorlijk complex in elkaar, misschien niet zo eenvoudig om het optische deel toegankelijk te maken. Bovendien bevat het intern hoogspanning voor de lamp en staat die lamp onder hoge druk, dus oppassen!

Als het mijn projector was dan zou ik voorzichtig "mechanische actie" toepassen, dus van verschillende kanten klap op geven, ondersteboven en op z'n kant proberen, totdat het betreffende onderdeel op magische wijze weer op zijn plek valt :)

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Ik heb hem al eens helemaal uit elkaar gehaald om het stof er uit te halen dus dat is geen probleem, van de hoogspanning was ik ook op de hoogte :) De vorige eigenaar heeft namelijk het stoffilter weggelaten, waarschijnlijk omdat je geen nieuwe meer kunt krijgen voor deze beamer. Maar een stukje panty doet wonderen :) Er zit wel een spiegeltje wat losjes welke ik dus eens goed op zijn plek zal zetten. Ik vind het ook raar want de letters enzo zijn allemaal nog prima, maar toch zie ik beduidend een blauw vlak naast het geprojecteerde beeld en mis ik blauw aan de rechterkant. Ik ga er eens naar kijken :p

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Ploink
Dat losse spiegeltje zou misschien de oorzaak kunnen zijn.
Indien de reflectie laag aan de achterkant zit, zoals bij een gewone wandspiegel, dan heb je ook een reflectie op het glas oppervlak. Als de boel niet goed uitgelijnd is dan vallen de twee reflecties misschien niet precies op elkaar.

Misschien is het een dichroïsche spiegel en die hebben een golflengte afhankelijke reflectie laag, bv om kleuren te scheiden. De ene kleur gaat rechtdoor en de andere reflecteert. In zo'n oude projector gaan drie kleuren elk door een eigen monochroom LCD en moeten daarna weer exact samengevoegd worden.

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Het principe achter het systeem snap ik inderdaad, het licht wordt in 3 kleuren verdeeld, gaat door 3 lcd's en wordt weer met een prisma samengevoegd. Ik heb ondertussen ook de servicemanual gevonden van dit ding dus dat maakt het al een stukje makkelijker :) Ik heb even een foto genomen van het spiegeltje was los zat (is met rood omringd) en het blauwe lcd schermpje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DtF1r9qiKOdArsTbTVl5r8y1/medium.jpg

Ik heb het spiegeltje tijdelijk vastgezet met een stukje van een satéprikker maar dit werkte niet. Het spiegeltje zit nu goed op zijn plek (is geen beweging in te krijgen) maar het beeld blijft hetzelfde. Je ziet op de afbeelding ook nog bij het "lichtkanaal" van blauw, na het spiegeltje wat ik net heb vastgezet een metalen klemmetje met 2 schroefjes welke een lens vasthoudt. Zou ik deze misschien opnieuw moeten afstellen?

Ik zie nu trouwens ook dat er al eens het eea is afgesteld aan de lcd's. (stukjes verf in de vorm van het schroefje die weg zijn)

• Ploink
Dat ding is wel lekker modulair met die uitneembare spiegels.
Ik heb geen idee aan welke schroefjes je moet draaien en als je zomaar ergens aan draait kan het lastig zijn om het weer goed te krijgen.
Als je gaat schroeven, zorg voor een paar goede testbeelden. Ik denk aan een schaakbord patroon met zwart/wit vakjes en drie versies met slechts twee kleur componenten, zodat je duidelijk kan zien welke kleur je aan het afstellen bent tov een andere kleur.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 15:45
Het probleem zit in of na de LCD panelen, niet ervoor. Ervoor is het namelijk nog enkel een lichtbron (al dan niet in kleur) zonder verdere pixels o.i.d. Als dat zou verschuiven zou je hooguit minder, geen, of een vertekende lichtopbrengst hebben, maar de pixels zelf zouden niet verschuiven.
Het lijkt me vrij aannemelijk dat het paneel voor blauw gewoon is verschoven.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Ik heb even een testje gedaan, ik heb strepen getrokken in paint:

Blauwe streep: Goed op zijn plek, geen gele vlek
Rode streep: Goed op zijn plek, gele vlek
Groene streep: Goed op zijn plek, gele vlek
Gele streep: Goed op zijn plek, gele vlek

Het lijkt dus of de beamer het én goed projecteert én het nog een keer projecteert maar dan met alleen de blauwe kleur. :)

EDIT:

Ik heb het de blauwe lcd afgekoppeld (alleen de connector) en een papiertje tussen het lcd schermpje en de lens gedaan (heel voorzichtig natuurlijk) en toen had ik geen last meer van de "ghosting" (volgens mij is dit de enigste term die in de buurt komt van het probleem) alleen ik miste de blauwe kleur :P

Maar het rare is dat zonder blauw een blauwe lijn zwart wordt zonder ghosting, en met blauw gewoon blauw is maar met ghosting. Zou het kunnen zijn dat de blauwe dingen 2x geprojecteerd worden? Want als de blauwe lcd niet goed zit en alles 20 pixels ernaast projecteert dan zou de blauwe lijn zwart moeten zijn ipv blauw. Snappen jullie het nog? :?

[ Voor 47% gewijzigd door auto660 op 23-12-2014 22:22 ]

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Nu weet ik het ook niet meer.... Hij heeft de ghosting aan beide zijdes en in verschillende kleuren. Aanschouw:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jMUafNOxzecDYw8ORRmdJM0V/full.jpg

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 15:45
Hoe is een convergentie patroon?

Afbeeldingslocatie: http://www.scienceandart.org/photoshop2/convergence_grid.jpg

Ghosting kan overigens een losstaand probleem zijn.
Want als de blauwe lcd niet goed zit en alles 20 pixels ernaast projecteert dan zou de blauwe lijn zwart moeten zijn ipv blauw. Snappen jullie het nog? :?
Niet als de blauwe lijn op een witte achtergrond is. Dan projecteert blauw namelijk over het hele vlak (wit is rood, groen en blauw). De blauwe lijn ontstaat omdat rood en groen op de plek van de lijn juist niet projecteren. Gezien rood en groen lijken te kloppen klopt het dat je geen geel vlak ziet en klopt het ook dat de lijn op z'n plek zit. Het is net andersom denken.

[ Voor 61% gewijzigd door ShittyOldMan op 24-12-2014 02:05 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Ploink
auto660 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 17:13:
Ik heb het de blauwe lcd afgekoppeld (alleen de connector) en een papiertje tussen het lcd schermpje en de lens gedaan (heel voorzichtig natuurlijk) en toen had ik geen last meer van de "ghosting" (volgens mij is dit de enigste term die in de buurt komt van het probleem) alleen ik miste de blauwe kleur :P
Zomaar even een gedachte... als iemand die blauwe spiegel die los zat, ooit heeft verwijderd, misschien is deze verkeerdom terug geplaatst. De reflectielaag zit dan aan de verkeerde kant en dat kan een ghost veroorzaken.
ShittyOldMan schreef op woensdag 24 december 2014 @ 02:00:
Niet als de blauwe lijn op een witte achtergrond is. Dan projecteert blauw namelijk over het hele vlak (wit is rood, groen en blauw).
Inderdaad kun je beter lijnen op een zwarte achtergrond testen, anders is alles geïnverteerd en veel lastiger te interpreteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Ploink op 24-12-2014 09:03 ]

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Ten eerste: Bedankt voor alle hulp! Op avforums heb ik het ook gevraagd (daar leken mij een beetje dé beamergeeks te zitten) maar daar heb ik nog geen reactie. Dan zie je maar weer, op tweakers weten ze alles :9

Ik heb gisteravond nog even kort geprobeerd met paint om eerst de achtergrond zwart te maken en toen er met een blauwe lijn te gaan tekenen maar de blauwe lijn verscheen keurig netjes waar hij moest zijn, maar met bijvoorbeeld een rode lijn op een zwarte achtergrond had ik alsnog last van die ghosting. Welke kleur weet ik even niet meer. Maar ik ga in ieder geval die convergence afbeelding projecteren. Ik laat het resultaat wel even weten in een edit :)

Kan zo'n spiegeltje trouwens ook een blauwe coating hebben?

EDIT:

Zo, even getest. De plaatjes kunnen wat gelig lijken omdat mijn rolgordijn niet helemaal wit meer is, mijn iphone met kunstlicht er ook niet veel van bakt en de projector nog moest opwarmen. (maar hij heeft het probleem warm en koud) De plaatjes zijn klikbaar:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WCYko55DSy3aDW3nOJvz4OMt/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7ZzZCyO2Yft5dRspasAluQam/medium.jpg

De convergence (zo gebruik je het woord toch?) lijkt dus prima te zijn. Ik zou echt niet meer weten wat het kan zijn... :|

[ Voor 32% gewijzigd door auto660 op 24-12-2014 10:55 ]

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
En het 3e paar klompen is gebroken, aanschouw:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XXc6iiVD3WzmVUq7mLDNy137/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t4fkADccJUenwSn6V02PTJ2A/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GUZYW1uN13N7iZc7MrV6xhnG/medium.jpg

Dit via composiet (geel, wit, rood) op de PS2. Het lijkt hem dus op de VGA ingang te zitten. Ik zal eens kijken of ik deze ghosting ook in de bios krijg en ik zal er eens een Pentium 3 op aansluiten. Iets wat uit dezelfde tijd komt als de beamer. :)

• Ploink
In de TS schreef je dat het resultaat met alle ingangen hetzelfde was. ;)
Omdat geen artefact zichtbaar is bij een lichte lijn op een zwarte achtergrond, lijkt het een negatieve reflectie en dan denk ik aan een signaal reflectie in een brakke VGA kabel. Of je hebt de refresh rate van de PC hoger staan dan de beamer leuk vindt.

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Ploink schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:57:
In de TS schreef je dat het resultaat met alle ingangen hetzelfde was. ;)
Omdat geen artefact zichtbaar is bij een lichte lijn op een zwarte achtergrond, lijkt het een negatieve reflectie en dan denk ik aan een signaal reflectie in een brakke VGA kabel. Of je hebt de refresh rate van de PC hoger staan dan de beamer leuk vindt.
Ja, mijn excusus voor de misleiding. Ik dacht even te snel want als hij het in de software van de beamer zelf heeft moet hij het wel op alle ingangen ook hebben. Ik zal het weghalen O-)

Ik heb nu geen andere vga kabel liggen. Dit zijn momenteel de opstellingen waarmee ik test:

Game Laptop: mini DP -> VGA -> VGA kabel -> Beamer data input 1 en 2
Netflix pc: VGA -> VGA kabel -> Beamer data input 1 en 2

De scaler in de beamer is niet helemaal oké. Op 75hz (welke volgens de specificaties prima mogelijk is op native resolutie (1024x768) komt er wel heel raar beeld uit, op 70hz wordt het al iets beter en op 60hz test ik nu, want dat is de enigste andere optie (kan niet lager) welke gewoon goed beeld geeft op de ghosting na. Ik zal anders een 640x480 proberen als resolutie. Volgens mij werkt de PS2 daar ook op.

Ik heb als ik hem aan de computer koppel ook (al wilde ik dit pas na de ghosting oplossen, maar misschien hangt het dan wel samen als het aan de vga ingang ligt) een probleem met de Pixel clock/Phase? :? Ik zal hier zometeen wel een filmpje van plaatsen om het te laten zien. Ik gebruik de volgende website er voor om het te testen:
http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php

Waarbij ik deze storing krijg:
Afbeeldingslocatie: http://www.lagom.nl/lcd-test/img/clockphase-wrong-2.gif

Dit heb ik trouwens niet als ik hem aan mijn netflix pc koppel, dus het zal wel aan mijn mini displayport naar vga verloopje liggen.

EDIT:

Net 2 andere vga kabels geprobeerd maar het probleem is er nog steeds, ik ga eens kijken of ik het ook in de bios heb en anders test ik het nog eens met videokaart die uit die tijd komt. (ati rage128 pci) 16 Bit kleuren modus verhelpt het ook niet.

EDIT2:

Ik heb beeld zonder de ghosting kunnen krijgen door de volgende instellingen te gebruiken:

Beamer: SVGA modus (verwacht dus 800x600)
Computer: 640x480 (60hz)

Hierbij krijg ik een beeldverhouding van zo rond de 16:9 wat dus al niet klopt en alles is enorm lelijk door de lage resolutie maar zo heb ik dus geen ghosting. Maar het is een beginnetje. Werkt vga soms ook met timingen ofzo die je kunt aanpassen?

En weet iemand of er misschien een tool is waarmee ik de refresh rate nog meer kan verlagen? Want 75hz is onleesbaar, 70 wordt al beter, 60 is bijna perfect dus misschien werkt hij wel op 50hz?

[ Voor 20% gewijzigd door auto660 op 24-12-2014 15:17 ]

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Net via powerstrip de refresh rate op 50hz gezet en de beamer werkt nu perfect, ik zit nu alleen nog met het pixel clock/phase probleem wat ik nu ook op de netflix pc heb.

Pagina: 1