Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi over de Maas: haalbaar voor een leek?

Pagina: 1
Acties:

• thamm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 18:07
Ik ben benieuwd naar jullie mening over de volgende situatie:

Momenteel ben ik aan het verhuizen naar een lichtelijk afgelegen huis. Alles is helemaal top, behalve de internetsnelheid: Ziggo blijkt hier niet beschikbaar en dus ben ik aangewezen op ADSL. De afstand tot de verdeelcentrale is ook nog eens erg groot, en dus wordt de internetsnelheid door providers geschat op 5, maximaal 6 Mbit. Wel te doen maar niet heel erg handig voor een freelance filmmaker die behoorlijk wat snelheid nodig heeft.

Vervolgens ben ik andere mogelijkheden gaan onderzoeken. Ik kwam onder andere op dit topic terecht, waar er veel opties genoemd worden maar een echte conclusie ontbreekt.

Daarnaast is het huis anti-kraak, wat zo veel inhoudt dat ik misschien jaren in dat huis woon, maar misschien ook maar een paar maanden. Contracten van een jaar zijn daarom niet heel handig, net als heel dure oplossingen.

Mijn opties, als ik het goed begrijp:

- Traag ADSL. Zal hoogstwaarschijnlijk werken maar niet snel.

- Satelliet internet. Mij is nog niet duidelijk of dit over het algemeen nu goed werkt? Volgens mij ook enkel als jaarabonnement, niet handig als we er over een paar maanden plots weg zouden moeten. Een ping van een seconde klinkt verder niet ideaal.

- Mobiel internet via een modem. Onbetaalbaar in dit geval, zal regelmatig video's e.d. moeten uploaden en bekijken dus dan ben je zo door die 10gb oid heen.

- Internet via een luchtbrug met de buren. Deze optie lijkt me misschien nog wel de beste. Ons huis is gevestigd aan de Maas, en aan de overkant ligt een woonwijk waar wél Ziggo beschikbaar is. Ik heb dit bekeken en technisch moeten de 450 meter prima haalbaar zijn via een apparaatje als de Ubiquite NanoBridge, er is ook vrij zicht tussen de huizen. Ik kan alleen moeilijk inschatten of dit in de praktijk een beetje handig te installeren is voor iemand zonder diepgaande kennis van netwerken? In het Ubiquiti-topic gaat het al snel over parameters waar ik nog nooit van gehoord heb.

Nog idealer lijkt me een wifi-modem dat niet eens gericht hoeft te worden, want een willekeurige overbuur kunnen we moeilijk vragen een schoteltje aan z'n huis te hangen. Een zeer sterk wifi-modem op z'n zolder in ruil voor de kosten voor z'n internetverbinding lijkt me wel weer fair. Ik betwijfel wel of er modems zijn die 450 meter ver kunnen komen? Long range acces points als deze reiken volgens de beschrijving maar tot 183 meter, da's nog niet eens de helft. Daarentegen staat er wel geen enkel boompje in de weg.

Wat denken jullie, is er zoiets mogelijk als een luchtbrug en is dit mijn beste optie? Of kan ik deze capriolen beter achterwege laten en maar gewoon gaan voor een steady ADSL verbinding? Thanks alvast!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je echt snelheid nodig hebt zou ik het anders doen.
VPS server huren en daar met een beveiligde RDP naartoe. Heb je volgens mij best of both worlds, snelheid extern staan, relatief lage kosten en toch een langzame internetverbinding die voldoende is.

Btw: je zegt Ziggo is niet beschikbaar: heb je ook al bij UPC geinformeerd?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Een richtantenne heb je toch nodig zodat alle zendenergie in één richting wordt uitgestraald, en die moet je richten.
Ik denk dat dat toch wel een van de goedkoopste oplossingen is. Anders ga je naar een straal-of laserverbinding van minimaal 5.000 euro toe.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:15
veel pringles eten en een cantenna in elkaar knutselen :+

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The Eagle schreef op maandag 22 december 2014 @ 23:15:
Als je echt snelheid nodig hebt zou ik het anders doen.
VPS server huren en daar met een beveiligde RDP naartoe. Heb je volgens mij best of both worlds, snelheid extern staan, relatief lage kosten en toch een langzame internetverbinding die voldoende is.

Btw: je zegt Ziggo is niet beschikbaar: heb je ook al bij UPC geinformeerd?
Videobewerking op een VPS via RDP, over een gare ADSL verbinding, hoe zie je dat voor je? En hoe gaat hij zijn bronmateriaal van camera naar VPS krijgen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
thamm schreef op maandag 22 december 2014 @ 23:08:
Nog idealer lijkt me een wifi-modem dat niet eens gericht hoeft te worden
Die magische doosjes bestaan niet. Nouja, de meeste standaard access points hebben een omnidirectionele antenne, maar er is een reden waarom er speciale point-to-point devices met directionele antennes op de markt zijn.

Waarom zou je immers je zendvermorgen (en ontvangstgevoeligheid) spenderen aan richtingen waar het signaal toch niet heen hoeft of vandaan komt?

M'n onderbuikgevoel zegt dat iets uit het repertoire van Ubiquiti wel eens de meest interessante oplossing zou kunnen zijn. Volgens mij is die NanoBridge wel zwaar overkill, en moet je dan eerder denken aan een NanoStation. Maar nogmaals, ik heb nul praktische ervaring met die dingen.

Wel twee andere potentiele issues met een wireless link:
- Je zult 'm zo hoog mogelijk willen leggen, extra onhandig als je voor de 'andere kant' afhankelijk bent van een derde. Sowieso zit je met het feit dat de meeste mensen hun modem/router op de begane grond/meterkast hebben staan, dus vanaf daar heb je wel een kabeltje naar boven nodig..

- De Maas zei je? Heb je daar geen last van scheepvaart? Lijkt me funest voor je point-to-point linkje als er iemand door je fresnel zone heen vaart... (des te meer reden om zo hoog mogelijk te mounten)

tl;dr geen idee

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ubiquiti heeft goed spul, maar is in dit geval ws overkill. Waar het hier om gaat is niet zozeer de AP/bridge combi, maar de gebruikte antennes en vooral ook plaatsing en richting (idd zo hoog mogelijk met vrije line-of-sight).

Verder mag je met 5GHz harder zenden dan met 2.4GHz, en al helemaal in de high-power DFS kanalen (boven de 100). Die extra vermogen (1W high-power 5GHz vs 100mW 2.4GHz) compenseert hogere demping 5GHz volledig, komt bij dat je minder interferentie hoeft te verwachten.
Zie o.a.:
http://www.4gon.co.uk/solutions/introduction_to_5ghz.php
http://www.solwise.co.uk/los.htm
Vooral die tweede biedt rekenvoorbeelden voor long-distance links en geeft practische tips.

Mijn advies dus:
- zorg iig voor 802.11n (en dus geen oude a of g meuk)
- twee 5GHz AP's met externe antenne-aansluitingen die DFS ondersteunen (tip: WRT erop en veel ondersteunt die kanalen)
- twee 5GHz richtantennes met fors hoge gain

Eerst aan jouw kant van rivier installeren en testen. Als alles werkt naar overkant met een van de twee (of je de AP of STA die kant op gooit is een kwestie van voorkeur) en kijken of je goed kunt richten en dan ook verbinding kunt krijgen. Tenslotte kun je settings tweaken (o.a. zien of 40MHz vs 20MHz beter of slechter werkt - want 3dB minder zendvermogen maar wel zo'n 60% meer bandbreedte) en dan gaan met die banaan.

Oslik blyat! Oslik!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Misschien toch eerst maar eens informeren bij je buren of ze eventueel mee willen gaan in je verhaal,

Schotel internet is erg interesant, heb er zelf ook overgedacht als backup / hoog gadget gehalte, echter heb je te maken met data bundels, die best wel prijzig kunnen zijn (behalve snachts, dan is het vaak een 'freezone' )

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:08
http://www.gandalf.nl
Bij deze winkel heb ik een keer antennes weg waar we 1 km ver mee kwamen. Na 1 km stonden bomen in de weg.
Over de snelheid kan ik niks zeggen die hebben we niet getest.

Edit: het richten is wel lastiger moest nmlk binnen een x aantal graden.

[ Voor 16% gewijzigd door Langerakpc op 23-12-2014 07:35 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:38
Waar denk je die snelheid voor nodig te hebben? Videobewerking is toch gewoon lokaal te doen? Of leveren mensen materiaal via het web aan bij jou?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat dacht je van de resultaten publiceren op Youtube of iets dergelijks? En inspiratie opdoen door video's van anderen te bekijken.

Althans, dat is mijn interpretatie van zijn opmerking in de startpost:
zal regelmatig video's e.d. moeten uploaden en bekijken

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

Rmg

Straalverbinding hoeft niet heel duur te zijn:

http://www.interprojekt.com.pl/5hpnd-p-1246.html
Ben je, qua straal antennes, met iets meer dan 100 euro klaar..

http://www.wirelessinfo.b...ages/linktest-1km-sxt.php over de parameters zou ik me niet al te druk maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 23-12-2014 09:18 ]

• thamm
Dank allemaal voor jullie uitgebreide en duidelijke reacties! Ik wist dat ik het hier op de goede plek had gevraagd ;)

Als ik het zo hoor lijkt een straalverbinding mij inderdaad de handigste oplossing en ook wel haalbaar, mits ik nog wat meer research doe.

Ik was er al bang voor dat er geen 'magisch kastje' zou zijn dat zonder richtantennes zo'n afstand zou halen, maar wilde het toch even vragen. Thralas en dion_b, dank voor jullie verhaal en links, maakt een hoop duidelijk! Lijkt me dat ik dan inderdaad zou moeten gaan voor een 5Ghz verbinding vanaf een wat hoger punt. Is dat kabeltje van modem naar wireless acces point altijd nodig? Kan ik goed begrijpen hoor, maar dan vraag ik natuurlijk wel erg veel van die mensen. Misschien is internet over het stopcontact dan nog een idee, al verlies je dan vast een beetje snelheid. Of kan zoiets zelfs via hun bestaande wifi-netwerk? Haalbaarheid lijkt me wat belangrijker dan snelheid in dit geval.

Daarnaast vroeg ik me af of zo'n straalverbinding ook vanachter glas kan plaatsvinden? Dan hoef ik ze in ieder geval niet te vragen iets aan hun huis te schroeven maar kunnen ze simpelweg iets op hun vensterbank op zolder plaatsen oid. Want ik zal inderdaad eerst eens moeten rondvragen of er uberhaupt iemand is die dit voor ons zou willen doen, maar dan moet ik wel weten wát ik precies van ze wil.

Als ik het goed begrijp moet ik dus: op een hoog punt, aan de overkant van de maas, een gericht AP plaatsen dat met hun modem verbonden is, en dan op een hoog punt bij ons huis (balkon waarschijnlijk) een ontvangende antenne en wifi-repeater plaatsen die het internet verder uitzendt over het huis?

Sneller internet (15Mbs of hoger zullen we maar even zeggen) is trouwens precies nodig om de redenen die Orion84 hierboven noemt: uploaden en downloaden, maar vooral ook rondkijken op YouTube e.d., plugins of video's downloaden, etc. Het hoeft niet enorm snel te zijn maar met maximaal 5 a 6 Mbps ben ik bang dat YouTube niet eens in 1080p te kijken valt en daar ligt wel zo'n beetje de grens. Ook de 3 a 4 weken die het zal duren om ADSL te krijgen zijn in dit geval niet erg praktisch.

@RMG: dat is inderdaad niet heel duur. Zou top zijn als zoiets de oplossing zou vormen natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door thamm op 23-12-2014 09:50 ]

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42

matroosoft

Lone Christian

Ha TS,

ik vaar in de binnenvaart en kom geregeld over de maas. Nu wordt in de binnenvaart veel gebruik gebmaakt van 4COM, een provider voor de binnenvaart. Zij maken gebruik van het netwerk van Vodafone en T-mobile. Zij bieden onbeperkte bundels. Doorgaans hebben we redelijke dekking op de maas, dus je zou hen eens kunnen bellen wat ze je kunnen bieden.

Als je gebruik maak van een mobiele router (eentje waar je een simkaartje in kunt stoppen) in combinatie met een goede antenne, denk ik dat je een redelijke snelheid kunt behalen. Als ik op hun website kijk, bieden ze al een onbeperkte bundel met 4g aan voor €31,95. (Ex. BTW) Al weet ik niet of daar ook FUP op zit, dat denk ik wel.. ;)

Het lijkt me namelijk nog al lastig om een directionele antenne goed gericht te houden op een juiste hoogte. Stel dat je die antenne op 3 meter boven je huis plaatst op een kleine mast. Beetje wind zoals de afgelopen dagen en je antenne staat heen en weer te bewegen. :w Dag verbinding. Verder lijkt het richten van de antenne me nog al een frustrerend karweitje, zeker met zo'n afstand. Als je dat ook nog is moet gaan doen in andermans huis... Je wilt daar tenslotte ook een richtantenne hebben, anders ontvang je de signalen van hun kant niet.

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:25
Wij maken zelf (heel) veel gebruik van Ubiquitit Nanostation M5's voor dit soort situaties. Deze zijn niet moeilijk te richten aangezien ze netjes op de achterkant laten zien wat de signaalsterkte is. Ook in situaties met veel wind bovenop een mastje verliezen ze hun signaal niet. Over dit soort afstanden is makkelijk 80 mbit of meer te halen. Ook in situaties met regen is mist gaat dit nog lang goed. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat deze dingen erg leuk geprijsd zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thamm schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:43:
Dank allemaal voor jullie uitgebreide en duidelijke reacties! Ik wist dat ik het hier op de goede plek had gevraagd ;)

Als ik het zo hoor lijkt een straalverbinding mij inderdaad de handigste oplossing en ook wel haalbaar, mits ik nog wat meer research doe.

Ik was er al bang voor dat er geen 'magisch kastje' zou zijn dat zonder richtantennes zo'n afstand zou halen, maar wilde het toch even vragen. Thralas en dion_b, dank voor jullie verhaal en links, maakt een hoop duidelijk! Lijkt me dat ik dan inderdaad zou moeten gaan voor een 5Ghz verbinding vanaf een wat hoger punt. Is dat kabeltje van modem naar wireless acces point altijd nodig? Kan ik goed begrijpen hoor, maar dan vraag ik natuurlijk wel erg veel van die mensen. Misschien is internet over het stopcontact dan nog een idee, al verlies je dan vast een beetje snelheid. Of kan zoiets zelfs via hun bestaande wifi-netwerk? Haalbaarheid lijkt me wat belangrijker dan snelheid in dit geval.
Over stopcontact (Powerline HomePlugAV(2)). *kan* goed gaan, maar daar heb je op voorhand geen enkele garantie voor (noch dat het werkt, noch welke snelheid gehaald gaat worden). Ik zou niet nog een onzekerheidsfactor willen toevoegen aan toch al een uitdagend project.
Daarnaast vroeg ik me af of zo'n straalverbinding ook vanachter glas kan plaatsvinden? Dan hoef ik ze in ieder geval niet te vragen iets aan hun huis te schroeven maar kunnen ze simpelweg iets op hun vensterbank op zolder plaatsen oid. Want ik zal inderdaad eerst eens moeten rondvragen of er uberhaupt iemand is die dit voor ons zou willen doen, maar dan moet ik wel weten wát ik precies van ze wil.
Ook hier: kan goed gaan of niet afhankelijk van o.a. type glas (bij HR++(+) glas kun je het vergeten), maar voegt weer onzekerheid toe wat je niet moet willen.

M.i. simpel: gewoon zorgen dat de AP bedraad (Ethernet) aangesloten is op modem/router en de 'buren' een passende financiele compensatie bieden voor het ongemak. Niet bij voorbaat al allerlei compromissen doen die de technische haalbaarheid in gevaar kunnen brengen. Als je straks door powerline en verliezen/reflecties van het glas maar 3Mbps kunt halen (en dat dat ook nog wegvalt iedere keer dat er in huis aan de overkant een stofzuiger aangezet wordt) kun je net zo goed de hele oefening afblazen. Doe het goed of doe het niet :i
Als ik het goed begrijp moet ik dus: op een hoog punt, aan de overkant van de maas, een gericht AP plaatsen dat met hun modem verbonden is, en dan op een hoog punt bij ons huis (balkon waarschijnlijk) een ontvangende antenne en wifi-repeater plaatsen die het internet verder uitzendt over het huis?
Nee en nee.

Je moet een richtantenne plaatsen op een hoog punt aan overkant. Die kan in de AP ingebouwd zitten maar dat hoeft niet. Sterker nog, bij dit soort afstanden wil je een zo gevoelig mogelijke antenne en die ga je zelden ingebouwd vinden. Wat je wilt is een AP met losse antenneaansluitingen waar je zo'n beest van een antenne op aan kunt sluiten.

Vervolgens aan jouw kant ALSJEBLIEFT geen repeater gebruiken :X Daarmee maak je geen onderscheid tussen je WAN (de verbinding over de Maas) en je (W)LAN: alle LAN-verkeer moet concurreren met de uplink en alles wordt sowieso 50% vertraagd...

Aan jouw kant wil je gewoon exact dezelfde AP en antenne (WiFi is tweerichtingsverkeer!), maar dan als client bridge ingesteld. Daar komt een draadje uit. Dat is je WAN. Sluit dat aan op een eigen router/AP voor je (W)LAN.

Mogelijk kun je dat in een enkel kastje doen, maar dat wordt per definitie een compromis en dat moet je niet willen. Zorg voor beste AP/antenne voor de WAN-verbinding, hang daar vervolgens routertje achter die voldoet aan jullie binnenhuis-eisen. Te meer omdat de antenne voor de WAN hoog buiten moet staan, terwijl je binnen waarschijnlijk meer hebt aan een WiFi AP ergens binnenhuis :z

Oslik blyat! Oslik!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Rmg schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:10:
http://www.interprojekt.com.pl/5hpnd-p-1246.html
Ben je, qua straal antennes, met iets meer dan 100 euro klaar..
Die hebben zelfs een gigabit uplink, tov. de Ubiquitis... laatstgenoemde lijken me echter wel een stuk meer foolproof ;)
http://www.wirelessinfo.b...ages/linktest-1km-sxt.php over de parameters zou ik me niet al te druk maken.
Leuke testjes aldaar. Ik vraag me alleen af waarom ze niet eveneens getest hebben met een 40 MHz channel?

• 19JeRo3n92
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 10:55
Ikzelf heb er ervaring met een straal verbinding van Enginius ENH500. Hiermee heb ik over 500 meter nog een stabiele en snelle verbinding. Dus dat kan ik je aanbevelen

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:59

FreakNL

Well do ya punk?

Of ik lees met mijn neus of de TS heeft het nog niet genoemd: Zijn er eigenlijk al afspraken gemaakt met de mensen aan de overkant? Of heb je daar kennissen wonen? Als een onbekende bij mij met zo'n (vaag) verzoek komt is het eerst :/

En daarna betalen of :w

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, en TS heeft het al genoemd:
Want ik zal inderdaad eerst eens moeten rondvragen of er uberhaupt iemand is die dit voor ons zou willen doen, maar dan moet ik wel weten wát ik precies van ze wil.
M.i. (zoals ik drie posts terug al aangaf) gewoon kwestie van betalen.

Oslik blyat! Oslik!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Waarbij je wel nog met het 'probleem' zit dat de meeste ISP's het niet toestaan dat je je verbinding (tegen betaling) deelt met een ander huishouden, toch?

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
Idd de enh500 is een leuke serie van Engenius, vergelijkbaar met de nanostation.
Hij zou de afstand moeten kunnen overbruggen, echter is een goede zichtlijn in de vorm van een Zappelin noodzakelijk om een goede en betrouwbare verbinding te maken.

Deze zet je dan in wds bridge

[ Voor 6% gewijzigd door NL_Scratch op 23-12-2014 16:05 ]

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-11 23:14
Een internetbrug is een optie, maar wel duur (150 euro voor de schotelantenne, buren afkopen, abbonement mogen de buren niet delen dus daardoor nog duurder en je moet hun abbo waarschijnlijk betalen). Ik zou eerder denken aan een 4G optie. Rond de maas is het bereik prima. Je moet wel even contact opnemen met een provider of je echt onbeperkt internet kan krijgen zonder dat je internetsnelheid wordt afgeknepen na een bepaalde limiet. De prijzen zijn dan waarschijnlijk zo'n 50-60 euro maandelijks.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou eerst eens het met een gewoon ADSL lijntje proberen zeker als je bv KPN zakelijk neemt (minder overboeking) kan de snelheid ruim genoeg zijn. Beheer zelf het netwerk bij Scouting en op een 7-1 mb lijn kan soms 40 man tegelijk op internet dus jij alleen zal geen probleem zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• shure-fan
nogmaals, voordat iedereen begint te speculeren over vanalles, misschien moet de TS eerst zijn buren even benaderen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, ik snap wel dat hij hier eerst om advies komt vragen - als hij wildvreemden benadert is het geen overbodige luxe om goed beeld te hebben bij wat hij van hen wil hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• Getto
  • Laatst online: 27-11 12:48
Ik heb voor een soortgelijk situatie 2 van deze apparaten aangeschaft. Draait al jaren stabiel. De kunst zit het hem in het recht tegen over elkaar hangen.

pricewatch: TP-Link TL-WA7510N

[ Voor 26% gewijzigd door Getto op 23-12-2014 21:53 ]

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-11 11:27
Is het niet zo dat schepen met radar de 5GHz band storen? Dus elke keer dat er een schip voorbij komt varen heb je storing in je WiFi signaal?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Mag ik misschien vragen of het noodzakelijk is dat TS achter de pc zit? Het kan het misschien via RDP? Dan zet je je pc bij een lieve buurvrouw(of -man) neer en maakt gebruik van die internetverbinding en werk je via RDP op je PC. Zo hoef je alleen maar de data die benodigd is om te werken over te stralen en kun je de grote hoop direct het internet op slingeren.

• Getto
  • Laatst online: 27-11 12:48
@roytjeP als je ervoor zorgt dat je AP's hoger hangen dan de schepen dan zou het in theorie geen probleem op mogen leveren. Bij mij hangen de AP's op ongeveer 5 meter hoogte en heb nog geen last gehad van storingen.

• thamm
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik had even mijn handen vol aan een drukke verhuizing die vervolgens overliep in kerstmis.

Hier wordt een paar keer terecht gezegd dat ik beter eerst eens kan informeren of er überhaupt overburen zijn die aan zoiets mee zouden willen werken. Maar zoals dion_b hierboven al treffend zegt, ik bel liever niet bij mensen aan zonder te weten wat ik nu precies van ze verwacht. Dankzij jullie uitgebreide reacties heb ik nu een goed beeld daarvan (en van de benodigde apparatuur). Ook bedankt voor de uitvoerige beschrijving van de stappen dion_b, en je hebt gelijk, als ik zoiets ga doen, dan beter ook gelijk zo goed mogelijk.

Matroosoft, hele goede suggestie van 4COM! Ik heb met ze gebeld, maar helaas bleek nu net het abonnement met onbeperkte data alleen per 2 jaar af te sluiten. Daar schiet ik weinig mee op dus.. Ik kan het wel 1 maandje proberen (tegen beperkte betaling), dat zou misschien wel ideaal zijn om de eventuele maand wachten op adsl te overbruggen. Want dat is natuurlijk ook nog altijd een mogelijkheid...

Ik ga het allemaal nog eens met mijn huisgenoot bespreken, dank in ieder geval voor de hulp & suggesties!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:59

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou er, als "overbuur", in ieder geval niet voor open staan.

Er worden hier allerlei leuke tweakers oplossingen gegeven, maar wie gaat er nou in zijn eigen huis apparatuur neerzetten of ophangen voor een onbekende die aan de andere kant van de rivier woont? Of de financiele compensatie moet heel goed zijn, dan is het een ander verhaal..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, we hebben het hier wel over het platteland. Mensen verlenen elkaar veel sneller hand- en spandiensten dan in die grote onpersoonlijke steden. Dan nog, weet niet of TS zelf roots in die streken heeft, want totale buitenstaanders worden nogal wantrouwd (juist omwille van risico dat ze meer zouden nemen dan geven met die informele netwerken).

Bij mij (en dan ben ik stadsbewoner pur sang, die na 10 jaar in stad van 150k mensen gillend weg wilde richting A'dam) zou je zeker wel kunnen aankloppen voor iets als dit :)

Als ik in de situatie van TS zat zou ik het nog simpeler voorstellen:
- iemand zoeken die al een kabelabo heeft
- situatie voorleggen
- aanbieden om 2x zo snelle abo te nemen, waarbij TS 50% van totaalprijs op zich neemt, en (zwart op wit) belooft die te zullen betalen voor minimale contractduur (1 jaar) zodat 'donor' geen financieel risico loopt.
- alle extra's van snellere abo (meestal TV meuk) zijn voor de 'donor'
- TS regelt extra router voor donor om volledig gescheiden netwerk te hebben (dus geen privacy issues)
- TS regelt uiteraard alle apparatuur voor de straalverbinding, en de installatiekosten voorzover extra kosten gemaakt moeten worden.
- 'donor' zegt toe toegang te verschaffen voor troubleshooting

Concreet kostenplaatje:
- Goedkoopste Ziggo alles-in-een pakket kost EUR 44.95/maand voor 30/3Mbps. Eerstvolgende kost EUR 54.95/maand voor 90/9Mbps. Dus als die pakket door twee gedeeld wordt krijgen beide 45/4.5Mbps voor elk EUR 27.48. "Buurman" betaalt dus EUR 16.50 per maand minder voor anderhalf keer zoveel snelheid
- Bij die dikkere abo hoort een interactieve HD recorder. Die vangt buurman.
- TS koopt router om verbinding te 'splitsen'. Een simpel geval waar een WRT op kan draaien zou moeten voldoen, bijv TP-Link WDR3600. EUR 50.
- TS koopt de AP's voor de verbinding en de antennes. Zal ws iets van EUR 150 ofzo worden in totaal.
- TS koopt voor zichzelf een router om aan zijn kant van de verbinding eigen zooi te hebben. Diezelfde TP-Link WDR3600 zou voldoen.

Dus voor TS:
- Eenmalige uitgave van EUR 250 voor de infra.
- Maandelijks EUR 27.48 voor 45/4.5Mbps

Voor buurman:
- Geen eenmalige kosten.
- Iedere maand EUR 16.50 minder kosten dan nu voor anderhalf keer zo snelle 45/4.5Mbps
- Bovenstaande deal minimaal 12 maanden, dus totale minimale besparing EUR 198
- Op de koop toe een DVR

Lijkt me iets dat te verkopen valt :)

Oslik blyat! Oslik!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je vergeet hierbij nog wel de stroomkosten van de apparatuur aan de overkant.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Onbekend schreef op maandag 22 december 2014 @ 23:16:
Een richtantenne heb je toch nodig zodat alle zendenergie in één richting wordt uitgestraald, en die moet je richten.
Ik denk dat dat toch wel een van de goedkoopste oplossingen is. Anders ga je naar een straal-of laserverbinding van minimaal 5.000 euro toe.
Valt reuze mee ik heb meerdere 5KM links opgebouwd met mikrotiks :) gewoon 100mbit erover. Je hebt alleen clear line of sight nodig. Kosten paar 100 en je bent der.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:08
thamm schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 12:41:
Matroosoft, hele goede suggestie van 4COM! Ik heb met ze gebeld, maar helaas bleek nu net het abonnement met onbeperkte data alleen per 2 jaar af te sluiten. Daar schiet ik weinig mee op dus.. Ik kan het wel 1 maandje proberen (tegen beperkte betaling), dat zou misschien wel ideaal zijn om de eventuele maand wachten op adsl te overbruggen. Want dat is natuurlijk ook nog altijd een mogelijkheid...
Het is toch ook niet het einde van de wereld om met een onbeperkt 4G abonnement in je maag te zitten mocht je moeten verhuizen? Dat abo kun je natuurlijk overal gebruiken... en mocht je twee jaar op deze stek blijven zitten, dan is het wel zo makkelijk.

Het enige nadeel lijkt me de maximale snelheid van 14,4 MBPS (en belangrijker, wat is de max. upload?), te zien aan de 4COM website. Niet echt 4G wat snelheid betreft, want dat is ook mijn max. bij T-Mobile met 3G+ (abo uit 2007...)

Het lijkt me wel verreweg de makkelijkste oplossing.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

ShadowBumble schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 19:06:
[...]

Valt reuze mee ik heb meerdere 5KM links opgebouwd met mikrotiks :) gewoon 100mbit erover. Je hebt alleen clear line of sight nodig. Kosten paar 100 en je bent der.
Het hoeft voor korte afstanden vaak niet heel nauwkeurig te gebeuren, maar je hebt de beste verbinding als je ze exact naar elkaar toe richt wat bij lange afstanden toch wel nodig zal zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je zou ook het volgende kunnen doen:
- PC/nas neerzetten bij de buur (met de hoge snelheid). Vervolgens af-en-toe even aanbellen met de vraag of je je (externe) HDD mag inpluggen.
Aangezien het puur voor uploaden betreft, kom je met ADSL genoeg uit om te YouTuben, weet niet of 1080p erin zit, maar 720p moet lukken. Of je moet hem even wat meer tijd geven om te bufferen. ;)

Je kunt tegenwoordig al een NUC scoren voor een mooie prijs en weinig energie kosten. Past prima in de meterkast.

Een mast, zendvermogen, etc. Begin er niet aan. Je hebt dan leuk geïnvesteerd, maar de vraag is hoe lang je het nodig gaat hebben.
4G is nog niet volwassenen/snel genoeg, en met de limieten niet haalbaar.

• shure-fan
HollowGamer schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 00:11:
Je zou ook het volgende kunnen doen:
- PC/nas neerzetten bij de buur (met de hoge snelheid). Vervolgens af-en-toe even aanbellen met de vraag of je je (externe) HDD mag inpluggen.
Als reactie op bovenstaand.... Zou jij dat willen als buur?

verder ben ik het geheel met Dion_b eens, dus ziggo abo bij buren en buren lekker laten meeprofiteren

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-11 23:14
Met schotel is een leuk plan maar ik zou het echt als optie 2 kiezen. Neem eerst maar eens contact op met T-Mobile, KPN, vodafone of andere netwerkaanbieders met 4G. Als je gaat verhuizen kan je nog steeds gebruik maken van je abbo + de investering is veel kleiner dan bij schotels.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Let wel dat je alleen vanaf de 5,4GHz ook buiten mag gaan uitzenden, 5,1; 5,2; en 5,3 GHz mag niet alleen slechts binnenshuis, je zit ook vast aan 10mW/MHz:

http://www.agentschaptele...ije-radiotoepassingen.pdf

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Umbrah schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 10:20:
Let wel dat je alleen vanaf de 5,4GHz ook buiten mag gaan uitzenden, 5,1; 5,2; en 5,3 GHz mag niet alleen slechts binnenshuis, je zit ook vast aan 10mW/MHz:

http://www.agentschaptele...ije-radiotoepassingen.pdf
Had ik al genoemd, zie advies voor kanaal 100 of hoger. 100 is 5.5GHz :z

Oslik blyat! Oslik!

• thamm
De kogel is door de kerk, en de conclusie is eigenlijk een combinatie van de verschillende ideeën in dit topic. We gaan toch een ADSL lijntje proberen, en wel via provider anno.nu (tenzij iemand me sterk kan afraden, ze klonken wel kundig aan de telefoon). Ze bieden als enige een maandelijks opzegbare verbinding, dus mocht het (na het minimum van 3 maanden) allemaal toch niet voldoende werken gaan we in de lente toch eens kijken naar de wifibrug over de maas, dankzij jullie uitgebreide uitleg weten we nu in ieder geval de technische workflow die we dan moeten volgen. Mochten er tegen die tijd wél daadwerkelijk onbeperkte 4G abo's af zijn te sluiten, dan is dat misschien nog handiger.

En tot het ADSL abo ingaat (zal vast een paar weken duren) doen we het waarschijnlijk een maandje met 4com, de scheepsvaartprovider die eerder in dit topic genoemd werd.

Ik begrijp dat misschien niet de meest spectaculaire conclusie is :+ . Maar ik zie toch wel een aantal hindernissen bij de andere opties, en dit lijkt me wel de beste aanpak. Hartstikke bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1