Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een haier zonneboiler installatie met 2 panelen.
Gezien het gezin groter word wil ik dit gaan uitbreiden met extra panelen.
Nu kan ik er 2 extra vlakpanelen bijleggen, maar ik lees dat vacuüm panelen in de winter beter zijn. Ik zie nooit dat iemand deze 2 combineert. Is dit niet mogelijk?

Alvast bedankt voor de reactie

Gr. Rico

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat voor boilervat heb je precies? Het zou in principe wel moeten kunnen maar het zal waarschijnlijk wel een hoop gedoe opleveren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:39:
Beste,

Ik heb een haier zonneboiler installatie met 2 panelen.
Gezien het gezin groter word wil ik dit gaan uitbreiden met extra panelen.
Nu kan ik er 2 extra vlakpanelen bijleggen, maar ik lees dat vacuüm panelen in de winter beter zijn. Ik zie nooit dat iemand deze 2 combineert. Is dit niet mogelijk?

Alvast bedankt voor de reactie

Gr. Rico
volgens mij hangt het van je pomp en de combi van collectoren af of je alles serieel of deels parallel moet plaatsen.

het zal het makkelijkste zijn als elke ring een gelijke weerstand heeft. dus of alles in 1 ring of 2 ringen van een vlakpaneel en een vacuum paneel (ik neem aan dat je daar een set heatpipes mee bedoeld)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-02 20:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Technisch zijn er geen redenen om ze niet te combineren, als je installatie de hogere stagnatietemperatuur aankan.

Met een terugloopsysteem is het vaak lastig te garanderen dat de manifold van een buizencollector leegloopt.
Ook is de opbrengst per vierkante meter van vacuumbuizen lager dan met vlakke plaatcollectoren, of bedoelde je echt vacuumplaten? Mooi spul, maar prijzig...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle antwoorden. Klopt ik bedoel heatpipes. Ik heb nu een systeem met een 300 liter vat. Ik las dat heatpipes beter waren in de koude tijden en vlakke platen in de zomer, dus ik dacht waarom niet combineren. De 2 platen zijn in serie, hoe kan ik de heatpipes het beste hierop aansluiten? Het is een druksysteem met een warmtewisselaar in de boiler.

Gr. Rico

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:16
Proton_ schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:02:
Ook is de opbrengst per vierkante meter van vacuumbuizen lager dan met vlakke plaatcollectoren
Hoe bedoel je dit? Ik geloof wel dat de piekopbrengst, of de theoretische opbrengst over het jaar heen, hoger is bij de vlakkeplaat collector, maar in het voor en na seizoen kan een vacuumcollector meer opbrengen toch? (dat is voor mij de reden om voor vaccuum heatpipes te gaan, met de insteek dat je in de zomer toch voldoende energie hebt en juist in voor en na seizoen meer energie wil hebben)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-02 20:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Buizen vullen ongeveer de helft van het dakoppervlak met absorbers, door de afstand tussen de buizen. Door de betere isolatie zijn er lagere verliezen, en afhankelijk van de temperaturen scheelt dat veel of weinig vermogen. Voor lage-temperatuurverwarming is de meerwaarde van isolatie beperkt en heb je meer aan de domme vierkante meters van een vlakke plaat.
Voor sanitairwater wil je hogere temperaturen dus kunnen buizen handiger zijn.
Voor TS dus een uitgelezen kans om uit te zoeken :)
Idealiter krijgen beide collectoren een eigen pomp, met een regelaar die dit aan kan (staat in het boekje als oost/west setup) maar dat zal misschien niet praktisch zijn. Dan is het een optie om een inregelkraan op de buizen en op de platen te zetten, en de collectoren parallel te zetten. Met de kraan kan je dan regelen hoe de verdeling is en die eventueel aan de omstandigheden aanpassen.
De eenvoudigste optie is de collectoren in serie zetten, de buizen na de platen. Dit werkt alleen als de pomp sterk genoeg is en je loopt het risico dat de platen net zoveel warmte kwijtraken als de buizen binnenhalen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1