Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gezocht: HTML5 chatscript

Pagina: 1
Acties:
  • 3.795 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb geen idee of ik nu in het goede forum zit, maar dan moet er maar een modje tussenkomen :)

Ik heb een aantal jaren geleden samen met iemand anders een chatroom gerund, maar wij kwamen niet zo goed overeen, waarna de andere de chat nog een tijdje alleen heeft voortgezet, maar het blijkbaar niet kon opbrengen de chat voort te zetten.
Ik ben echter van plan deze nieuw leven in te blazen. "Onze" chat was namelijk de voortzetting van een succesvolle internationale chat, maar degene die dat oorspronkelijk had opgezet is helaas overleden.

Waarom een HTML5 chat? Heel simpel, hij moet ook werken op een iPhone/iPad of Androïd systeem en Apple ondersteunt geen Flash.
Ik weet niet of er andere alternatieven voor HTML5 zijn, om het ook op iOS te laten werken, maar dan mag dat natuurlijk ook.

Ik heb al op iScripts gekeken en ook gewoon gegoogled, maar kan daar weinig interessants (veel te duur) vinden.

De voorwaarden waar het script aan moet voldoen:

- Installeerbaar op een Linux based server
- De mogelijkheid om prive te gaan met een andere chatter
- Admin heeft kick/ban mogelijkheid
- Admin kan chat logs teruglezen.
- Vanwege het internationale karakter van de chat: Engelstalig frontend
- Ik vind het niet erg om eenmalig iets te betalen voor een script, maar aan monthly subscriptions doe ik niet.
- User registratiemogelijkheid met opt-in. Dus ze moeten op een activatielink klikken om hun inschrijving te bevestigen.
- Dit is niet per se noodzakelijk, maar als het geïntegreerd kan worden in een WordPress thema, zou ik dat heel fijn vinden.

Wie helpt mij verder?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Waarom zet je niet gewoon een IRC server neer en zoekt naar een IRC frontend op basis van Javascript en/of HTML5?
Eerste google hit voor 'IRC Server Linux': https://www.unrealircd.org/

IRC is sowieso beheerbaar en configureerbaar.
Admins, ban/kick, userregistratie (regserv) met automatische mail, private chats, Bots, het kan allemaal.

De rest waar je vragen op focussen zijn allemaal frontends.
Een simpele search naar 'IRC html5 client' gaf mij dit als eerste hit: https://kiwiirc.com/

Wat betreft wordpress integratie: WP is een CMS, dus je kan sowieso custom pagina's maken. Maak je er toch eentje die een andere pagina include of weergeeft in een iFrame oid?

Edit: en als er toevallig wat die-hard IRC kenners in je doelgroep zitten, kunnen ze ook gewoon connecten met een app direct op een telefoon/tablet/desktop, mits je het adres van de server bekend maakt.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 21-12-2014 20:52 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Je overschat mijn kennis. Ik weet hoe ik een php script op een externe server kan zetten en laten werken en hoe ik de php files kan editen. Ik kan echter geen php scripts schrijven (het blijft bij HTML)
De chat die wij gebruikten was een CGI script, al weet ik niet meer hoe het heette. Mijn "gezellige" collega heeft dat toen aan de praat gekregen (maar die spreekt native English, dus die kon waarschijnlijk beter wijs uit de readme), ik snapte er geen bal van en daar snap ik nog steeds niks van.

Mij doelgroep is "old skool".

[Herman van Veen]Zoiets al Facebook bestond nog niet{/Herman van Veen].

Ik verwacht de vroegere gebruikers dus terug en die zitten niet op een IRC client te wachten. Want de chat die wij opvolgden was een HTML chat (je had toen nog van die internetboxen die je op je TV aan moest sluiten en die ondersteunden geen Javascript of Flash)

Ik heb zelf wel op IRC chats gechat, maar de meesten zullen van de /commands niks begrijpen.
Die klikken of tikken gewoon liever ergens op ;)
En die willen een login pagina met textboxjes "username" en "password"

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2014 23:45 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar wat maakt het voor de vroegere gebruikers uit wat voor techniek erachter zit?
Als het gaat om oldskool dan is een HTML5oplossing natuurlijk ook niet hetzelfde.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Das wat ik ook al wou zeggen Terw_dan.

Ik denk dat 'digibeet' een beter steekwoord is? Als is het natuurlijk weer onderhevig aan interpretatie wat digibeet precies is.

Anyway, IRC gebruiken als basis is opzich geen slecht plan. Met alle kant-en-klare installer systemen (apt-get, yum, rpm, etc) onder de diverse Linux distro's moet een IRC servertje opzetten peanuts zijn.
Wat je dan verder met het frontje doet maakt niet zo veel uit.
Je kan het uitkleden en dingen automatiseren voor digibete gebruikers of lekker dicht bij de essentie van IRC blijven. Er zijn best oplossingen voor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog niet mee weg met dat IRC. Ik kijk wel of ik misschien toch een PHP scriptje dat niet gebaseerd is op Flash kan vinden.
Gelukkig heb ik zelf ook een iPad, dus die kan gebruikt worden voor testdoeleinden :)
Ik weet wel dat er veel meer GRATIS aanbod is van PHP.
Alleen de chats die ik via Installatron bij mijn hoster kan vinden, bevallen me niet.
Dus ga ik maar weer eens FTP-en sinds lange tijd ;)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat de backend is (PHP) staat verder los van de front-end (HTML5), zeker aangezien je ook admintaken wilt vervullen en het geheel wilt loggen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik de termen backend en frontend verkeerd gebruik.
Ik bedoel met backend namelijk het admin gedeelte en met frontend wat de gebruikers zien op hun scherm.
Dus hoeveel regels strafwerk moet ik nu schrijven, meester?

Maar toch allemaal bedankt voor het meedenken.
En video/audio mogelijkheden mogen er wel opzitten, maar zullen niet gebruikt worden ivm datatraffic limiet.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2014 00:12 ]

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 00:10:
[...]
Dus hoeveel regels strafwerk moet ik nu schrijven, meester?
[...]
Wat is dit nou voor toontje...?

@vvv: Ok, sorry dan :)

[ Voor 91% gewijzigd door Room42 op 22-12-2014 00:15 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Dat was humoristisch bedoeld. Blijkbaar niet zo overgekomen ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Denk eerder regels code ipv strafwerk :+

Opzich kloppen je termen wel, maar niet in de correcte context.
Puur uit beheer/gebruiker aspect klopt het. Uit ontwikkel-aspect is een interface frontend en het deel wat de daadwerkelijke werk doet een backend.

Kortom, je benadert het nogal als een gebruiker met ambitie, niet als een ontwikkelaar, terwijl je wel een vraag over ontwikkeling stelt ;)

• Room42
  • Niet online
Deze heeft volgens mij niet al je gewenste features, maar zou wellicht wat kunnen zijn: Quick Chat

Anders is het sowieso raadzaam even bij de Wordpress plugins te zoeken. Let wel op dat veel een subscription nodig hebben. Jij wilt iets 'self hosted'.

Verwijderd

Topicstarter
Juist ja, ik ben een gebruiker met ambitie :). Ik wil niks ontwikkelen. Ik wil iets bestaands op een server zetten dat doet wat ik wil.
Maar daarom zei ik in mijn OP al, dat ik niet wist of ik mijn vraag op de goede plaats zette.
Er zijn geen chat plugins voor WordPress die mij kunnen bekoren, ik heb er namelijk al naar gezocht.
De meeste zijn support chats en ik wil een community chat.
En de plugin 123FlashChat vind ik te duur.
Ah net even gekeken bij QuickChat, maar nog maar half gelezen.
Ik ga morgen toch eens kijken wat ik er mee kan doen.
Ik wil nu naar mijn bed.
Welterusten allemaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2014 00:23 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Njah, we gaan er van uit dat je gedegen onderzoek hebt gedaan en er blijkbaar niets is wat aan de eisen voldoet.
Dan kom je automatisch in ontwikkeling terecht omdat je dan iets wil maken wat er niet is.

Ik kan in ieder geval niet direct iets bedenken wat voldoet aan alle eisen en zou toch echt gaan kijken naar een IRC server en een frontje wat ik ergens online plemp.

Veel succes in ieder geval!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 18:54
Er is ook XMPP voor messaging (wikipedia, foundation).
Daar zijn ook veel client/servers voor beschikbaar.

let the past be the past.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11 09:44
Ik heb geen kant en klaar script voor je, maar ik kan je wel adviseren eens te kijken naar WebRTC(Web real time communication). Dat is erg interessant voor een chat applicatie op basis van html5. Het mooie hiervan is dat je geen server nodig hebt voor de chats zelf, enkel een 'match make server'.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:57
Misschien is dit iets voor je? Een javascript XMPP frontend.

http://candy-chat.github.io/candy/

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Ik rol vaak deze uit op servers van klanten. https://mibew.org/

Maar die richt zich vooral op private chat met een sales agent...

Wel gewoon JScript en lokaal draaiend...

De standaard thema's zijn lelijk, maar alles valt wel eenvoudig aan te passen...

[ Voor 19% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 22-12-2014 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:19:
Ik heb geen kant en klaar script voor je, maar ik kan je wel adviseren eens te kijken naar WebRTC(Web real time communication). Dat is erg interessant voor een chat applicatie op basis van html5. Het mooie hiervan is dat je geen server nodig hebt voor de chats zelf, enkel een 'match make server'.
Eh wat is een match make server :$ (dat klinkt als een dating site script)

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 25-11 09:44
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:11:
[...]

Eh wat is een match make server :$ (dat klinkt als een dating site script)
Een matchmaker gebruik je om twee of meer clients kennis met elkaar te laten maken(P2P). Zodra de clients dan met elkaar communiceren is er geen server meer nodig. Helaas is een matchmaker op dit moment nodig, je kunt niet willekeurig naar een ip-adres gaan. Volgens mij gebruikt Google dit momenteel ook voor Google Talk.

Mocht je dus de nieuwste technieken willen gebruiken dan zou je hier eens dus voor kunnen kijken. Een paar sleutelwoorden om je de juiste richting in te helpen: PeerJS, WebRTC, WebSockets. Er zijn hier echter nog geen kant en klare scripts voor(zover ik weet). Dus dan zou je wel zelf iets in elkaar moeten knutselen.

Edit: lijkt erop dat er toch al iets voor is; http://pusher.com/tutorials/webrtc_chat

[ Voor 9% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 22-12-2014 16:15 ]

• OrangeTux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-07-2023
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:19:
WebRTC wordt alleen nog maar ondersteund door Chrome, FF en Opera.

Verwijderd

Topicstarter
phpMychat-plus blijkt prima te werken op een iPad. Heb ik me nu daarvoor zo druk gemaakt?
Ik zou ik niet zijn als ik dan weer geen andere vraag had.

• Oerdond3r
  • Laatst online: 21-11 23:35
Heb ik een tijd terug zelf geschreven en voldoet aan meer dan de helft van de voorwaarden die jij hier noemde :')
( Er is ook een linkje naar een android app, maar die is vrij summier )

https://github.com/DraughtGlobe/whoop.im

Voorbeeld op http://whoop.im. Je zou dan wel zelf mysql en nodejs + dependencies moeten installeren en eventueel de code in om lay-out + tekstjes aan te passen

Geen flash nodig. Aleen geen chat logs. Wel Admin en moderators met verscheidende rechten per 'chatroom'. Private messaging en gebruikersregistatie zit er wel in. Alleen wordt zover ik me kan herrineren het e-mailadres niet geverifieerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Oerdond3r op 22-12-2014 21:04 ]

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Ik vind dat zo'n negatieve smiley maar misschien interpreteer ik hem anders dan jij hem bedoeld? C.q.: Leg eens uit?

• Oerdond3r
  • Laatst online: 21-11 23:35
Room42 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 01:13:
[...]

offtopic:
Ik vind dat zo'n negatieve smiley maar misschien interpreteer ik hem anders dan jij hem bedoeld? C.q.: Leg eens uit?
Ik bedoelde het helemaal niet op een negatieve manier. Een :) zou inderdaad een betere smiley zijn geweest.

• Michel2
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-11 13:12
weet iemand hoe je text onder de afbeelding krijgt

Verwijderd

Op http://spam vind je een 100% HTML5 IRC-webchat, gebaseerd op WebSockets.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 18-12-2016 17:05 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:37:
Op http://.nl vind je een 100% HTML5 IRC-webchat, gebaseerd op WebSockets.
Dit is zo gewoon spam... En dus niet de bedoeling op het forum.

En niet eens antwoord op de vraag want ik zie er geen te downloaden installer / code maar een webdienst.

[ Voor 17% gewijzigd door F_J_K op 18-12-2016 17:07 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.