Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Asus N750JK openschroeven

Pagina: 1
Acties:

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
Hallo allemaal,

Toen ik een paar maanden geleden mijn Asus N750JK kocht heb ik er een SSD ingezet daarvoor heb ik een torx 4 schroevendraaier gekocht. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet genoeg heb aan 6GB Ram.
Dus heb ik een stickie ram bestelt Pricewatch: crucial-ct102464bf160b deze wou er in zetten en nu krijg ik mijn laptop niet open. 6 schroeven draai ik er zo uit maar in 7 draait de torx 4 schroevendraaier zo in door.

Wat zou nu de beste oplossing zijn? Ik wil die schroeven echt niet uitboren aangezien dan de achterkant voor de helft loszit

Alvast bedankt

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Hoe erg is het, voel je totaal geen weerstand meer?

Als je nog een beetje weerstand voelt zou je het met superlijm kunnen proberen, maar een vaste hand en geduld is dan wel een vereiste.

Met een plat schroevendraaiertje wil het ook nog wel eens lukken, maar je moet wel voldoende druk uitoefenen en zorgen dat het allemaal net past.

De kop eraf boren is ook nog een optie.

Een linkse tap is misschien ook nog een mogelijkheid.

Als de schroef niet diep zit dan lukt het misschien ook met een zijkniptangetje.

Misschien staan hier ook nog wat bruikbare tips: Dolgedraaide schroef uit laptop verwijderen

Succes!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ricko1 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 18:20:
... daarvoor heb ik een torx 4 schroevendraaier gekocht. ... maar in 7 draait de torx 4 schroevendraaier zo in door.
Dat komt omdat je een Torx 5 schroevendraaier nodig hebt ;)
(tenminste voor de N750JV die ik open heb geschroefd en als ik even google dan lees ik ook overal T5)

T5 zit vaak niet in standaard torx setjes, maar ik heb een setje gevonden bij de Action waar deze maat in zit. Als je de juiste maat heb draait torx nooit door :)

ps: In de oranje Werckmann Extra Small set zit T5 en T6.

[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 19-12-2014 19:58 ]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
Okee een beetje laat. Ik had zaterdag en maandag dingen te doen dus heb ik dinsdag het ram geïnstalleerd
(en vergeten een update te plaatsen door gamen met nieuwe mogelijkheden)

secondelijm heb ik geprobeerd maar een heel klein drupje en toen ik de schroevendraaier erin drukte zat het helemaal om de schroef heen. toen moest ik aceton halen en de schroeven draaier schoonmaken....

Toen maar de koppen eraf geboord. Om het duidelijk te maken de asus N750JK heeft torx 4 schroefjes!!!
Torx 5 schroevendraaiers kon ik makkelijk vinden. Voor torx 4 moest ik naar de elektronicawinkel.

7 schroeven dus de kop eraf geboord 1 kon ik de schroefdraad eruit draaien met een kleine combinatietang. Ramstickje verwisselen en de achterkant er weer op. Het zit nu zo vast dat je de achterkant niet kan loshalen behalve aan een hoek maar dan moet je er ook aan hard op een specifieke manier aan trekken.

Laptop aangezet en 12 GB RAM YES.

Het werkt nu helemaal perfect. Ik kan doen wat ik wil en het geheugen zit niet meer vol.

Zoals in de regels staat doen we elkaar permanent de groeten en er hoeft niets meer toegevoegd te worden aan dit topic dus:

De groeten

• Ploink
Ricko1 schreef op donderdag 25 december 2014 @ 22:53:
Toen maar de koppen eraf geboord. Om het duidelijk te maken de asus N750JK heeft torx 4 schroefjes!!!
Torx 5 schroevendraaiers kon ik makkelijk vinden. Voor torx 4 moest ik naar de elektronicawinkel.

7 schroeven dus de kop eraf geboord 1 kon ik de schroefdraad eruit draaien met een kleine combinatietang.
Als je van 7 schroeven de kop af moet boren omdat je schroevendraaier doordraait, dan doe je echt iets verkeerd. Torx draait niet door als je de goeie maat hebt, juist daarom worden ze gebruikt omdat de laptop normaal open moet kunnen voor service.

Kijk maar in Het grote Asus N-series Notebook ervaringen-topic. Iedereen heeft het daar over T5 en als ik google op "N750JK Torx" dan lees ik ook T5. Hoewel, ik heb 1 of 2 referenties naar T4 gevonden in duits en frans, maar de meerderheid praat over T5. Zelf had ik de N750JV in mum van tijd open met een T5.

Misschien zijn er exemplaren van de JK in omloop met T4, dat sluit ik niet uit, maar feit blijft dat een goed passende torx niet doordraait. T4/5 is een kleine maat en het zou ook kunnen dat sommige schroevendraaiers onnauwkeurig geslepen zijn en gewoon niet lekker passen.

Je bent blijkbaar niet de enige met slecht passend gereedschap:
Voronwë schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 16:35:
Nou het belang van goed gereedschap blijkt maar weer.
...
Kortom, de boel weer openschroeven om de schijven weer te wisselen. Niet dus, mijn torx schroevendraaier blijkt achteraf van een k*t kwaliteit te zijn waardoor de kleine inimini schroefjes dol draaien. Of te wel: ik krijg hem niet open...
Zeker 6 van de 14 zijn niet meer bruikbaar en zitten er nog in.
Maandag op mijn werk maar even kijken of we daar een goede torx 5 hebben om de resterende schroefjes eruit te halen of te boren...

[ Voor 20% gewijzigd door Ploink op 26-12-2014 00:12 ]

• RedAhmed
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 13:18
Dit is misschien een beetje te laat (wel heel laat!), maar ik kan namelijk bevestigen dat er een torx 5 schroevendraaier nodig is voor deze laptop. Ik heb deze namelijk ook sinds een week, en heb er ook een SSD ingeplaatst, ik gebruikte daarvoor een torx 5 schroevendraaier, en dat paste precies!

Ik heb namelijk wel een probleem, ik heb het klepje er niet goed opgezet, waardoor een van de schroeven niet meer goed erin zat, het steekt een beetje uit. Ik heb het geprobeerd om die ene schroef opnieuw erin te draaien, maar mijn schroevendraaier draaide door. En nou heb ik nieuwe schroeven nodig. Weet iemand waar ik deze kan kopen? :/

• Ploink
Dan moet je eerst weten wat voor schroefdraad het is en wat de oorzaak is van het doordraaien.
Als de schroevendraaier goed past, dan zou ik denken dat de kop nog goed is, maar misschien draait de schroef door in het gat? In dat geval is de draad van schroef of gat stuk. Dit kan makkelijk gebeuren als je de schroef scheef indraait of als hij niet goed in de draad zit, of je zet teveel kracht.

Misschien past het bewuste schroefje nog wel in een ander gat waar de schroefdraad beter is? Dan gewoon twee schroefjes verwisselen. Of je pakt een schroefje van een andere plek waar deze minder belangrijk is.

Vooral bij die kleine schroefjes moet je erg voorzichtig zijn, vingergevoel is belangrijk. Ik zet de schroef netjes rechtop in het gat, draai dan langzaam linksom totdat ik een soort klikje voel dat aangeeft dat de schroef in de draad valt en dan voorzichtig rechtsom. Als hij toch scheef gaat of verdacht zwaar draait, opnieuw proberen. Maar helaas, dat is mosterd na de maaltijd ;)

Maak anders even een macro foto van het schroefje langs een liniaal ofzo, dan kunnen we het opmeten. Helaas heb ik die laptop niet meer om het zelf even te checken. Misschien heeft iemand nog wel een passend schroefje liggen. Ik heb laatst nog kleine torx schroefjes uit een oude HDD gesloopt.

• RedAhmed
Ploink schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:28:
Dan moet je eerst weten wat voor schroefdraad het is en wat de oorzaak is van het doordraaien.
Als de schroevendraaier goed past, dan zou ik denken dat de kop nog goed is, maar misschien draait de schroef door in het gat? In dat geval is de draad van schroef of gat stuk. Dit kan makkelijk gebeuren als je de schroef scheef indraait of als hij niet goed in de draad zit, of je zet teveel kracht.

Misschien past het bewuste schroefje nog wel in een ander gat waar de schroefdraad beter is? Dan gewoon twee schroefjes verwisselen. Of je pakt een schroefje van een andere plek waar deze minder belangrijk is.

Vooral bij die kleine schroefjes moet je erg voorzichtig zijn, vingergevoel is belangrijk. Ik zet de schroef netjes rechtop in het gat, draai dan langzaam linksom totdat ik een soort klikje voel dat aangeeft dat de schroef in de draad valt en dan voorzichtig rechtsom. Als hij toch scheef gaat of verdacht zwaar draait, opnieuw proberen. Maar helaas, dat is mosterd na de maaltijd ;)

Maak anders even een macro foto van het schroefje langs een liniaal ofzo, dan kunnen we het opmeten. Helaas heb ik die laptop niet meer om het zelf even te checken. Misschien heeft iemand nog wel een passend schroefje liggen. Ik heb laatst nog kleine torx schroefjes uit een oude HDD gesloopt.
Ik weet niet wat voor schroefdraad het is, ik weet er niet veel van, helaas. :P
Ik weet wel wat de oorzaak is. Ten eerste zit het klepje van de laptop niet helemaal goed in, kwam er te laat achter. Het gaat om een hoek, waar het schroefje niet goed erin zit. Ik zette er teveel kracht op, en schroef zat een beetje klem. Dus het gat moet nog goed zijn. Het schroefje zelf draait niet meer, en de schroevendraaier draait door. Het kopje van de schroef is dus niet goed meer, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik kan het schroefje dus ook niet meer eruit draaien.

Alle schroeven had ik er goed in gezet, deed het ook heel voorzichtig, maar het ging dus fout bij de laatste. Ik heb denk ik niet de juiste camera om een goede foto te maken, maar ik zal het straks even proberen met mijn telefoon.

Bedankt voor je reactie!

• Ploink
Moet je dus eerst de schroef zien te verwijderen voordat er een nieuwe in past, lastig....
Dan voorzichtig proberen met een ander schroefje of de draad in het gat nog bruikbaar is.

Edit: Als een torx schroevendraaier niet zo goed past, heb je soms dat deze niet helemaal in het gat gaat, dus dat deze alleen doordraait in het bovenste stukje van de kop. Als je een (andere) schroevendraaier tot op de bodem van de ster weet te krijgen, dan pakt hij misschien wel.

[ Voor 44% gewijzigd door Ploink op 23-01-2015 11:55 ]

• RedAhmed
Ploink schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:46:
Moet je dus eerst de schroef zien te verwijderen voordat er een nieuwe in past, lastig....
Dan voorzichtig proberen met een ander schroefje of de draad in het gat nog bruikbaar is.

Edit: Als een torx schroevendraaier niet zo goed past, heb je soms dat deze niet helemaal in het gat gaat, dus dat deze alleen doordraait in het bovenste stukje van de kop. Als je een (andere) schroevendraaier tot op de bodem van de ster weet te krijgen, dan pakt hij misschien wel.
Misschien dat ik het met een tang kan pakken bij de draad en het dan voorzichtig proberen terug te draaien, hopen dat ik het gat niet heb vernield.

Alle schroeven gingen er helemaal in, zonder enige probleem. De laatste schroef, die in een hoekje zit, steekt er wel een beetje uit nu. En het past inderdaad niet echt, maar het kopje is helemaal versleten. Ik kan het wel gaan proberen met een torx 6, maar het ziet er niet naar uit dat het gaat lukken. Daarbij weet ik zeker dat ik in de toekomst de laptop opnieuw zal openen, dus ik zal het schroefje echt eruit proberen te halen.

EDIT: Ik heb even een schroefje los gemaakt en er een foto van genomen, zodat te zien is hoe lang deze ongeveer is.

Afbeeldingslocatie: http://abload.de/img/img_20150123_170700uhu89.jpg

Ik hoop dat het duidelijk te zien is. Dit is trouwens niet het schroefje waar ik een probleem mee heb, dit is een andere. Ik kwam er net achter dat er nog een schroefje uitsteekt, naast die andere. Deze wil ook niet los of vast gedraaid worden, dus nu heb ik een zorg meer. :(

[ Voor 16% gewijzigd door RedAhmed op 23-01-2015 17:26 ]

Pagina: 1