Dolgedraaide schroef uit laptop verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Ik wilde een m.2 SSD in m'n laptop (Thinkpad S440) zetten, heb hem er in gezet, dichtgeschroefd. Blijkbaar pakte hij de SSD niet, dus ik wil hem weer opendraaien, maar één schroef heb ik zo strak dichtgedraaid dat ik hem er niet meer uit krijg en hij flink kapot is (heb wel een goede schroevendraaier gebruikt, een bahco PH, de schroefjes zijn gewoon van erg slechte kwaliteit IMO). Zit nu te denken om er met een dremel een geultje in te snijden om hem dan met een platte schroevendraaier los te halen. Enige probleem is dat het schijfje op m'n dremel véél te groot is en ik dus ook de behuizing beschadig, bij de bouwmarkt kon ik niks beters vinden. Nu ben ik bezig om het schijfje wat kleiner te maken (in diameter) door hem tegen een oude beitel aan te laten "schuren", maar zelfs als hij klein genoeg is weet ik niet of dit gaat lukken, aangezien hij écht enorm strak dicht zit.

Heb gelezen over uitboren; de kop er af boren, achterkant er af halen en vervolgens de schroefdraad er uit halen, heeft iemand daar ervaring mee? Ik hoor het dan graag. Misschien dat ik het ergens kan laten doen, woon in Utrecht dus als iemand iets weet hoor ik het ook graag. Andere tips zijn ook welkom. Superlijm werkt niet, heb het al geprobeerd op een andere schroef die ik in een stuk hout gedraaid heb.

Alvast bedankt,

Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:38
Voorzichtig uitboren heb ik wel eens gedaan .. ging opzich prima .. zolang je maar geduld hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Hoe pak je dat aan? Kleiner boortje dan de diameter van de schroefdraad, de kop er af boren en dan de behuizing van m'n laptop er af halen?

E: Ga sowieso eerst nog proberen om er geultjes in te snijden om hem er met een platte schroevendraaier uit te halen. Heeft iemand daar ervaring mee (nog do's/don'ts)?

[ Voor 37% gewijzigd door Thomas op 22-10-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369733

Dit heeft voor mij weleens gewerkt, groef van de schroef was wel nog enigszins aanwezig , had hem alleen "door/open gedraaid" met een te kleine schroevendraaier.
Een stukje elastiek erop, en dan kijken met welke schroevendraaier je nog een beetje grip hebt.

Dit idee:
YouTube: Removing A Stripped Screw With A Rubberband - DIY Quick Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Ook al geprobeerd, helaas niet gelukt... Groef is bij mij ook nog enigszins aanwezig, maar bijna weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:52

thijsco19

KTM 990 SMT

Je zou met de kleine schroevendraaier/ander voorwerp met klein 'scherpe' punt voorzichtig de schroef eruit kunnen tikken.
Dus met de draairichting (de goede uiteraard :p) mee in de kop steken, liefst ergens tegen aan, en dan voorzichtig met een hamer los proberen te tikken.

Hoe groot is eigenlijk het schroefje?

Trouwens krijg je er nu geen platte schroevendraaier in?

P.S. Aangezien het over een deksel gaat zorg er voor dat de rest van de schroefjes vastgedraaid zijn en probeer dan de beschadigde schroef uit te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door thijsco19 op 22-10-2014 17:51 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 11:52

InFamous

excommunicado

Met een dremel voorzichtig een inkeping maken en dan een platte schroevendraaier gebruiken.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
thijsco19 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 17:49:
Je zou met de kleine schroevendraaier/ander voorwerp met klein 'scherpe' punt voorzichtig de schroef eruit kunnen tikken.
Dus met de draairichting (de goede uiteraard :p) mee in de kop steken, liefst ergens tegen aan, en dan voorzichtig met een hamer los proberen te tikken.

Hoe groot is eigenlijk het schroefje?

Trouwens krijg je er nu geen platte schroevendraaier in?

P.S. Aangezien het over een deksel gaat zorg er voor dat de rest van de schroefjes vastgedraaid zijn en probeer dan de beschadigde schroef uit te halen.
Denk dat de kop 1,5 á 2mm in doorsnee is.

Ben nog even bezig het schijfje op m'n dremel kleiner te maken maar ik ga vanavond denk ik maar eens inkepingen maken (heb in principe ook wel een kleiner opzetstukje alleen die is niet zo smal), en dan proberen met een platte schroevendraaier. Heb er toevallig één die ongeveer even breed is als de schroef (iets kleiner), dus dan ga ik die denk ik gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Thomasx4 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 17:41:
Hoe pak je dat aan? Kleiner boortje dan de diameter van de schroefdraad, de kop er af boren en dan de behuizing van m'n laptop er af halen?

E: Ga sowieso eerst nog proberen om er geultjes in te snijden om hem er met een platte schroevendraaier uit te halen. Heeft iemand daar ervaring mee (nog do's/don'ts)?
Boortje met diameter van van schacht gebruikt .. aangezien een schroef meestal alleen maar met schroefdraad aangrijpt in het onderste deel. Kortom de kop eraf krijgen is voldoende.
Als je het met een boortje doet even breed als de schacht zou de kop los moeten komen op het moment dat je diep genoeg hebt geboord (zonder het omliggende te beschadigen omdat je binnen de kop boort).
(oja scherp boortje is natuurlijk ook wel handig .. en laaaaage snelheid)

Mocht het met een sleuf mislukken denk ik dat het dan wel lastiger is om netjes uit te boren (met een uitgesleten kruiskop heb je al een mooi centreergaatje voor je boor .. als je er een sleuf van hebt gemaakt niet meer.

[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 22-10-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Klein tangetje om de kop heen en dan draaien? Zo is het bij mij ook een aantal keer gelukt.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

gekkie schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 18:18:
[...]

Boortje met diameter van van schacht gebruikt .. aangezien een schroef meestal alleen maar met schroefdraad aangrijpt in het onderste deel. Kortom de kop eraf krijgen is voldoende.
Als je het met een boortje doet even breed als de schacht zou de kop los moeten komen op het moment dat je diep genoeg hebt geboord (zonder het omliggende te beschadigen omdat je binnen de kop boort).
(oja scherp boortje is natuurlijk ook wel handig .. en laaaaage snelheid)

Mocht het met een sleuf mislukken denk ik dat het dan wel lastiger is om netjes uit te boren (met een uitgesleten kruiskop heb je al een mooi centreergaatje voor je boor .. als je er een sleuf van hebt gemaakt niet meer.
Hoe kleiner de diameter van de boor hoe hoger het toerental moet, alleen moet je wel voorzichtig drukken. Het boortje zijn werk laten doen.
Uiteraard is het gewoon even proberen, soms is een lager toerental wel handiger.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Secondelijm aan de schroevendraaier en die er op vast lijmen, als het niet al te vast zit kan je zo wel een schroefje losdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Dat werkt dus niet ;).

Zit te denken om inderdaad gewoon direct uit te boren. Denk dat het met het gleufje volledig misgaat. Ik ga even nieuwe schroefjes bestellen (iemand een idee welke maat er in recente thinkpads gaat? Denk m3 3mm o.i.d.?), kan ik hem gelijk vervangen als hij er uit is. Ga misschien maar even een oom van me vragen om te helpen, die is vrij handig met dit soort dingen.

Hoop dat de m.2 SSD die er nu wel in zit maar blijkbaar niet goed is aangesloten niet beschadigd... Maar goed, dat is nu niet het grootste probleem. Ga hem morgen bij daglicht denk ik gewoon even uitboren ja. Nog tips daarvoor (naast de boor z'n werk laten doen)? Kijk wel even hoe lang de schroefjes zijn en zorg dat ik niet dieper dan dat ga.

[ Voor 30% gewijzigd door Thomas op 22-10-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
rikadoo schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 18:34:
Klein tangetje om de kop heen en dan draaien? Zo is het bij mij ook een aantal keer gelukt.
Dat lukt denk ik niet omdat de plek waar de schroef zit verzonken is in de behuizing... Daarom leek me een gleufje slijpen ook zo moeilijk. Ik ga het denk ik wel even proberen, zou kunnen dat het werkt, maar hij zit dus erg strak vast dus ik denk het eigenlijk niet.

E: Whoops, sorry voor de dubbelpost!

[ Voor 4% gewijzigd door Thomas op 22-10-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Bij de Action verkopen ze een soort zelftappende boortjes waarmee je dolgedraaide schroeven eruit kunt draaien. Geen idee hoe het heet, maar het werkt als een soort beitel die zich vastzet in de schroef waardoor je grip krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Kan dat ook op hele kleine schroefjes? Bij de bouwmarkt verkopen ze ook zoiets maar dat is veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Thomasx4 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:04:
Dat werkt dus niet ;).

Zit te denken om inderdaad gewoon direct uit te boren. Denk dat het met het gleufje volledig misgaat. Ik ga even nieuwe schroefjes bestellen (iemand een idee welke maat er in recente thinkpads gaat? Denk m3 3mm o.i.d.?), kan ik hem gelijk vervangen als hij er uit is. Ga misschien maar even een oom van me vragen om te helpen, die is vrij handig met dit soort dingen.

Hoop dat de m.2 SSD die er nu wel in zit maar blijkbaar niet goed is aangesloten niet beschadigd... Maar goed, dat is nu niet het grootste probleem. Ga hem morgen bij daglicht denk ik gewoon even uitboren ja. Nog tips daarvoor (naast de boor z'n werk laten doen)? Kijk wel even hoe lang de schroefjes zijn en zorg dat ik niet dieper dan dat ga.
Je hebt verschillende schroefjes in thinkpads ook in lengte .. download even bij lenovo de repair manual voor je laptop daar staan de schroefmaatjes aangegeven .. ook per plaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
thijsco19 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 18:38:
[...]
Hoe kleiner de diameter van de boor hoe hoger het toerental moet, alleen moet je wel voorzichtig drukken. Het boortje zijn werk laten doen.
Uiteraard is het gewoon even proberen, soms is een lager toerental wel handiger.
Mwah bij alles in staal is een (relatief) laag toerental wel verstandig zeker aangezien het ook nog eens een preciesie klusje is. Beter te langzaam beginnen dan te snel en wild :)

oja en vergeet bij een klopboor het kloppen er niet af te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:18:
[...]

Je hebt verschillende schroefjes in thinkpads ook in lengte .. download even bij lenovo de repair manual voor je laptop daar staan de schroefmaatjes aangegeven .. ook per plaats :)
Had daar al gekeken maar er staat van alles de maat behalve van wat er in de case zit 8)7. Zal even een schroefje uit iets anders schroeven als hij weer open kan en dan vergelijk ik, of ik zet even een post op het Lenovo forum.

Ga denk ik alsnog proberen een gleufje te schuren, heb toch een opzetstukje gevonden dat wel eens kan werken, even geprobeerd op een andere schroef en dat gaf een aardig resultaat, plus dat het ding erg klein is en de behuizing verder dus onbeschadigd laat. Ga wel super voorzichtig te werk, mocht het er naar uitzien dat het toch niks wordt laat ik het gewoon en boor ik hem er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Thomasx4 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:34:
[...]
Had daar al gekeken maar er staat van alles de maat behalve van wat er in de case zit 8)7. Zal even een schroefje uit iets anders schroeven als hij weer open kan en dan vergelijk ik, of ik zet even een post op het Lenovo forum.
Hmm net even in de maintenance manual van m'n W510 gekeken en je hebt gelijk .. van alle interne schroefjes staat de maat wel aangegeven .. wazig :)
Succes in iedergeval !

Bij de weg ... het niet pakken .. zou het iets te maken kunnen hebben met;
Important:
• If the computer is equipped with both a hard disk drive and an M.2 solid-state drive, do not use the M.2
solid-state drive as a bootable device. The M.2 solid-state drive is designed and developed for “cache”
function purpose only.

en

Strategy for replacing a hard disk drive
Always try to run a low-level format before replacing a hard disk drive. This will cause all customer data on
the hard disk to be lost. Be sure that the customer has a current backup of the data before doing this task.
Attention: The drive startup sequence in the computer you are servicing might have been changed. Be
extremely careful during write operations such as copying, saving, or formatting. If you select an incorrect
drive, data or programs can be overwritten.
If the computer is shipped with both an M.2 solid-state drive and a hard disk drive, the M.2 solid-state drive
is used for the “cache” function and to support the Intel® Rapid Start Technology. We recommended that
users do not replace the M.2 solid-state drive by themselves. Otherwise, the “cache” function will not work
and the Intel Rapid Start Technology cannot be used any more.
Attention: Ensure that you partition the M.2 solid-state drive after installing it on the computer you are
servicing. Otherwise, the M.2 solid-state drive will not function correctly. For instructions on how to partition
an M.2 solid-state drive, go tohttp://www.lenovo.com/support/msata-fru.

[ Voor 65% gewijzigd door gekkie op 22-10-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
De m.2 SSD die je kan kiezen bij het leveren is inderdaad een cache schijfje, maak ik heb een losse gekocht van 128GB die als gewone SSD fungeert. Maar goed, ga zo denk ik maar eens proberen te slijpen, hoop dat het lukt. Anders morgen bij daglicht even boren, moet wel even kijken of ik een klein genoeg boortje heb, op die dremel kan ook een boortje maar daar lukt het niet mee (al geprobeerd op een schroef die ik in een plank heb gedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Thomasx4 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:45:
De m.2 SSD die je kan kiezen bij het leveren is inderdaad een cache schijfje, maak ik heb een losse gekocht van 128GB die als gewone SSD fungeert. Maar goed, ga zo denk ik maar eens proberen te slijpen, hoop dat het lukt. Anders morgen bij daglicht even boren, moet wel even kijken of ik een klein genoeg boortje heb, op die dremel kan ook een boortje maar daar lukt het niet mee (al geprobeerd op een schroef die ik in een plank heb gedraaid).
Iets van 3 a 3,5 HSS boortje gok ik zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Nou, met de dremel lukt het niet helaas. Ben eigenlijk wel erg bang voor het boren. Zie ook filmpjes op internet waar je met de boor gewoon de schroef er uit kan krijgen (in z'n geheel), hoe is dat verschillend? Kan iemand misschien nog even stap voor stap uitleggen wat ik nou precies moet doen?

E: Ga er trouwens nog even mee wachten. Ben er achter dat ik niet het juiste soort boortje heb, en ga morgen denk ik even m'n oom bellen of hij me ermee kan helpen (werkt enorm veel met elektronica). Hij heeft ook zo'n stationaire boor, en aangezien de schroef toch horizontaal ligt is het misschien makkelijker en veiliger om het daarmee te doen. In de tussentijd zit m'n HDD er gewoon nog in dus kan er gelukkig wel mee werken :P.

[ Voor 42% gewijzigd door Thomas op 22-10-2014 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

gekkie schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 22:13:
[...]

Iets van 3 a 3,5 HSS boortje gok ik zo ?
Denk juist eerder aan 1.5 / 2 mm. Althans als het een 3 mm schroefje is dan zit je met 3mm te groot, je beschadigd dan het interne schroefdraad.
Een kolomboor is inderdaad (eigenlijk) wel een must. En goed in het midden boren, eerst met een centerpunt een center slaan voordat je gaat boren.
gekkie schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:25:
[...]

Mwah bij alles in staal is een (relatief) laag toerental wel verstandig zeker aangezien het ook nog eens een preciesie klusje is. Beter te langzaam beginnen dan te snel en wild :)

oja en vergeet bij een klopboor het kloppen er niet af te halen ;)
Juist bij staal is een hoog toerental nodig, heeft eigenlijk niks met een precies klusje te maken aangezien je rustig moet voeden. Heeft te maken met de werking van de boor.

Maar hoe hoog of laag het toerental is, zolang je rustig aan doet komt het wel goed.

[ Voor 41% gewijzigd door thijsco19 op 23-10-2014 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Net nog even met lijm geprobeerd maar mocht helaas niet baten. Ga van het weekend denk ik boren, moet wel een nieuw schroefje vinden, om hem te vervangen.

E: Ga morgen even langs een computerwinkeltje hier in Utrecht, ben er nog nooit eerder geweest maar hij zit er al sinds ik me kan herinneren, dus ze zullen ruime ervaring hebben. In eerste instantie om nieuwe schroefjes te kopen die ze wellicht hebben, maar als ze de schroef er voor een redelijk prijsje voor me uit kunnen halen dan kies ik daar voor denk ik.

[ Voor 54% gewijzigd door Thomas op 23-10-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Als je gaat boren met zo`n dun boortje, schuif het boortje dan zo ver mogelijk in de machine zodat deze zo "stijf" mogelijk is.Zet ook niet teveel kracht. Zo`n dun boortje breekt erg snel en dan heb je kans dat je met de boorkop op je laptop schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:20
Klein boortje met linkse draad doet wonderen! Rustig 'de andere kant' op boren met dat boortje op het kopje en loopt er vanzelf uit. Wel helemaal in het midden boren! Is het kopje gebroken, even met een centerpoint rustig een klein gaatje in de as tikken zodat je in ieder geval niet van de draad wegschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Ah ok, thanks! Was even bij een computerzaakje langs, ze konden hem er wel uithalen maar hadden geen schroefjes om hem te vervangen... Zou me 50 euro kosten dus heb dat niet gedaan. Van het weekend even bij m'n oom langs, die heeft wel de nodige kennis en gereedschap om dat ding er uit te halen. Moet nu alleen nog schroefjes vinden... Maat weet ik dus ook niet, staat nergens in de hardware handleiding (terwijl de maat van alle andere schroefjes er wel in staat), dus ga Lenovo maar even opbellen of ze dat voor me kunnen opzoeken of me wat schroefjes kunnen toesturen.

Denk dat het uitboren niet zo'n probleem is, maar ik moet natuurlijk wel het schroefje vervangen, en die kan ik dus niet vinden 8)7.

E: Wilde een setje schroefjes bij lenovo kopen, maar ik wordt overal doorverbonden en kom op nummers die het niet doen uit... Heb wel het productnummer, maar elk nummer dat ze me geven werkt niet of is verkeerd. Ongelofelijk dit.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomas op 24-10-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:13
Bij de user manual van mijn Alienware M17x R4 staat hoe je alles uit elkaar moet halen tot op het frame toe, maar ook hier staan geen schroefmaten tussen :/
Misschien dat schroefmaten enkel bij de elitebooks vermeld worden, omdat dit echt totaal geen consumenten pc's zijn?

(zit hier zelf ook met een of ander klein k.u.t. schroefje wat aan het bijna door gaat draaien (kan hem er nog één keer uithalen, maar ik vermoed dat ie daarna niet meer goed erin zal gaan :/)
Bij mij is het er een voor het toetsenbord en het lijkt mij wel een M2x4 oid... echt klein priegel rotspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DCG909 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 12:54:
Bij de user manual van mijn Alienware M17x R4 staat hoe je alles uit elkaar moet halen tot op het frame toe, maar ook hier staan geen schroefmaten tussen :/
Misschien dat schroefmaten enkel bij de elitebooks vermeld worden, omdat dit echt totaal geen consumenten pc's zijn?

(zit hier zelf ook met een of ander klein k.u.t. schroefje wat aan het bijna door gaat draaien (kan hem er nog één keer uithalen, maar ik vermoed dat ie daarna niet meer goed erin zal gaan :/)
Bij mij is het er een voor het toetsenbord en het lijkt mij wel een M2x4 oid... echt klein priegel rotspul
Tsja het fascinerende is dat in de lenovo maintenance manual (waar ook alles in staat hoe je het tot het laatste onderdeeltje uit elkaar peutert) .. wel staat dat je de schroefjes eigenlijk direct zou moeten vervangen :) .. maar dan geen maatje .. of waar je ze eenvoudig kan krijgen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Hij is ook gerepareerd afgelopen week (toetsenbord moest worden vervangen), en de mechanic die langs kwam verving ze ook niet. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Updateje, m'n oom heeft er even naar gekeken, hij werkt in de elektronica en weet hier wel raad mee. Heb hoop ik het soort schroefje nu ook achterhaald, als het goed is m2 4mm, even 10 van besteld. Mijn oom gaat proberen om er als nog een piepklein geultje in te frezen met een dremel, heb even een kopje van 0,8mm besteld, zelf had hij ze helaas niet zo klein. Als dat niet lukt is uitboren nog een optie.

Hoop dat de draad van de schroefjes die ik heb besteld hetzelfde is als de draad op de schroefjes trouwens (niet qua dikte maar qua groef). Hoop dat het gaat lukken in ieder geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Thomasx4 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 17:34:
de kop er af boren, achterkant er af halen en vervolgens de schroefdraad er uit halen, heeft iemand daar ervaring mee?
Dat zou ik als 2de optie proberen, het beste kun je het eerst met een linkse tap proberen.
Thomasx4 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 21:05:
Mijn oom gaat proberen om er als nog een piepklein geultje in te frezen met een dremel
Persoonlijk zou ik er geen geultje in frezen, de kans is groot dat 1 van de zijkanten afbreekt als het geultje iets te diep is, het andere deel eraf slijpen/boren wordt dan vaak een stuk lastiger, maar met een beetje geduld is het zeker wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Zat daar ook aan te denken, maar er is nog wel genoeg kop over geloof ik. Het schroefje is echt extreem klein (2mm diameter), is er zo'n kleine linkse tap te vinden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Volgens mij wel, de punt van de kleinste die ik heb liggen is 1,5mm (Is volgens mij niet de kleinste die te koop is), maar ik denk dat het daarmee ook moet lukken.

EDIT: Wil wel kijken of ik een kleinere kan vinden, en als de schroefjes niet passen wil ik ook wel kijken wat ik kan betekenen.

[ Voor 28% gewijzigd door KILLorBE op 26-10-2014 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Top, thanks! Andere tweaker had me er al wat toegestuurd om te proberen, lengte kon ik gewoon zelf meten, maat heb ik even vergeleken met schroefjes die hij me had toegestuurd. Bleken dus M2 schroefjes te zijn van 4mm, alleen de schroef zelf kwam niet precies overeen met degene die hij opstuurde (dat was een m2 van een mm of 10), maar ik denk eigenlijk dat dat een "aparte" schroef is en dit een standaard M2, aangezien in de hardware manual van lenovo de rest van de schroefjes (enkel die van de onderkant staan er niet in) wel standaard zijn.

Ga het in ieder geval uitproberen als ze bezorgd zijn, gelukkig heb ik ze van een Nederlandse webshop kunnen kopen, dus denk dat ik ze in de loop van de week al binnen heb. Mochten ze niet passen stuur ik je wel even een berichtje, thanks in ieder geval! Ik laat m'n oom trouwens dat geultje uitsnijden, hij is zoals gezegd vrij handig met dit soort dingen en weet ook wel waar hij mee bezig is (dit is geloof ik niet te eerste keer dat hij zoiets doet), dus ik heb er goede hoop op. Af en toe toch fijn om familie te hebben met verstand van dit soort dingen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Schroefjes en freesje zijn binnen. Schroefjes zijn hetzelfde, alleen echt net iets te kort (nog geen mm). Moeite waard om nog 5mm schroefjes te kopen (deze zijn 4mm), of gewoon deze er in draaien? Zijn echt een halve mm of minder te kort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Het is goed gegaan (frezen), heb hem er uit kunnen draaien. Nieuwe schroefjes passen prima, goddank. Nu de SSD nog aan de praat krijgen, hij ziet hem wel maar in explorer is hij niet te vinden helaasch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Mooi zo!

De schroefjes zijn vaak onnodig lang (IMO), als jij denkt dat ze met genoeg slagen vast zitten dan zou ik ze lekker laten zitten.

Is de SSD wel geformatteerd? Kijk eens in schijfbeheer (Bureaublad-> Rechtsklikken op Computer -> Beheren of Configuratiescherm-> Systeembeheer-> Computerbeheer) als er RAW of Niet toegewezen ruimte (o.i.d.) staat rechtsklikken en formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Zal het proberen straks of morgen, heb al een aantal dingen geprobeerd maar mocht niet baten.

In ieder geval blij dat dat schroefje er uit is gekomen... Priegelwerkje, maar wat minder risicovol dan er uit boren. Met het juiste gereedschap en een persoon met vaste hand lukt het wel, had het zelf denk ik helemaal verkloot :P.

E: Heb W8, je bedoelt Diskmangament? Heb daar al in geprobeerd maar helaas mocht het niet baten.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomas op 31-10-2014 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

Thomasx4 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 22:05:
Het is goed gegaan (frezen), heb hem er uit kunnen draaien. Nieuwe schroefjes passen prima, goddank.
mooi toch dat het is gelukt?

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 04-11-2014 00:30 ]

ora et labora

Pagina: 1