Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:09
Dag mede Tweakers :),

Hierbij vraag ik opniew om jullie advies. Dit maal over het aanleggen van een nieuw zakelijk netwerk. Na veel overleg is er een budget van +/- €1000,- voor een stabiele en goede basis, en vanuit deze basis gaan we uitbreiden naar de andere punten wat moet worden aangepakt.

Nu is €1000,- voor een zakelijke IT omgeving natuurlijk heel weinig, maar dit is enkel de basis van uit hier gaan we uitbreiden naar meer telefoons, een file server en meer AP’s /repeaters etc. Aangezien de verhuizing nog wel even duurt wil ik eerst kijken naar wat de mogelijkheden zijn en hoe ik dit ga /wil aanpakken.

Aangezien de verwachting is dat we de aankomende 2 jaar behoorlijk gaan groeien moet de basis gericht zijn op de toekomst. Veel spannends gebeurd er niet binnen het netwerk en dat zal binnen de eerste 3 jaar ook niet veranderen. Na deze 3 jaar zal er ook een IT bedrijf (of persoon) aangevraagd worden. De volgende dingen zijn er al of komen waarschijnlijk:
- 6 IP telefoons
- Simpele file server (geen echt grote bestanden)
- LAN printer
- LAN Etiketten printer
- 10 Computers verbonden via LAN
- 10 mobieltjes via WiFi

Daarnaast moet zullen er ook soms klanten komen, en hier moet een guest netwerk voor komen door middel van VLANS, deze zullen toegang hebben tot internet en de printer, maar verder niet tot de server of iets dergelijks.

Mijn idéé: Internet > ExperiaBox > HP Switch > ... Via deze switch wil ik dus alles gaan aansturen aansturen. Is mijn infrastructuur van het netwerk goed of zit ik nu helemaal verkeerd te kijken?

Aangezien het budget dus danig laag is zal ik eerst kijken in hoeverre ik dit zelf kan aanleggen. Even ter vergelijking hebben we nu de hele tijd over WiFi gewerkt en was dit eerst goed. Nu er meer mensen tegelijketijd bezig zijn werd dit pas te weinig.

Bij een goede basis stel ik mij het volgende voor:
- Switch
- Router
- AP
- Cat5e en Cat6 kabels

Het lijstje waar ik aan dacht:
#ProductPrijsSubtotaal
1HP Procurve 1620-8G L2 Switch (24 x 10/100/1000Base-T, Webmanage, Fanless)€ 194,75€ 194,75
1Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band€ 199,-€ 199,-
1TP-Link Archer C5€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,65

Is dit een goede opzet of zit ik met veel dingen totaal verkeerd?

Alvast bedankt,
Jeffrey

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
Hoe wilde je VLANs gaan regelen op die Archer?

Is je uplink een consumentenlijntje (Experiabox.. welke?)? Specs?

Voor grofweg € 150,00 heb je een CRS125-24G-1S-IN, die net als je Procurve 24 poorten heeft, maar daarnaast ook nog aardig kan routen mits je niet meer dan 200/200 hoeft te NAT'en.

Veel speelruimte is er dan niet (encrypted tunnels op fatsoenlijke snelheid kun je vergeten), maar zo vanaf de zijlijn is het moeilijk beoordelen wat de werkelijke eisen zijn als je zelf al een consumentenroutertje aandraagt.

Met nog eens € 200,- extra heb je een Mikrotik router die meerdere gigabits/s wegzet in routing mode, zit je voor een dubbeltje op de eerste rang.

Dat even los van zaken als redundancy en spares/support. Ik kan me voorstellen dat je zo over je hele IT-budget heenzit qua schade als je router plof zegt. Maargoed, die ExperiaBox komt vast ook niet met een 24/7 supportcontract..

[ Voor 51% gewijzigd door Thralas op 18-12-2014 22:47 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
mijn spidey sense begon op te spelen, Hierbij een linkje naar een ander topic wat verdacht genoeg aansluit op jou verhaal http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1578907

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• ghostman
Thralas schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:25:
Hoe wilde je VLANs gaan regelen op die Archer?

Is je uplink een consumentenlijntje (Experiabox.. welke?)? Specs?

Voor grofweg € 150,00 heb je een CRS125-24G-1S-IN, die net als je Procurve 24 poorten heeft, maar daarnaast ook nog aardig kan routen mits je niet meer dan 200/200 hoeft te NAT'en.

Veel speelruimte is er dan niet (encrypted tunnels op fatsoenlijke snelheid kun je vergeten), maar zo vanaf de zijlijn is het moeilijk beoordelen wat de werkelijke eisen zijn als je zelf al een consumentenroutertje aandraagt.

Met nog eens € 200,- extra heb je een Mikrotik router die meerdere gigabits/s wegzet in routing mode, zit je voor een dubbeltje op de eerste rang.

Dat even los van zaken als redundancy en spares/support. Ik kan me voorstellen dat je zo over je hele IT-budget heenzit qua schade als je router plof zegt. Maargoed, die ExperiaBox komt vast ook niet met een 24/7 supportcontract..
Het idee was om de router in mijn lijst aan te sluiten op de switch. Zodat ik via de switch alles kon instellen.

Het is sowieso een zakelijke lijn, veel meer over de stand van zaken weet ik nog niet aangezien ik me graag eerst wil oriënteren op de mogelijkheden. Mocht ik meer info hebben zal ik daar dan ook heen werken.

De router die ik laat zien heb ik gekozen omdat er alleen maar mobiels opkomen. Verder worden de computers gewoon bedraad.
shure-fan schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:39:
mijn spidey sense begon op te spelen, Hierbij een linkje naar een ander topic wat verdacht genoeg aansluit op jou verhaal http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1578907
;( Dat was inderdaad een kloon account van mij. Wat zijn daar toen veel dingen fout gegaan...

De eisen en wensen zijn redelijk veranderd en ik neem aan dat de technologie ook niet stil heeft gestaan vandaar een nieuw topic.

Ik ben bang dat er weer een soort gelijke discussie gaat komen tussen de particuliere en zakelijke hardware. Aangezien het budget extreem laag is lijkt mij het beste om bij particulier te blijven.

[EDIT]
Het lijkt mij het verstandigst om het oude topic weer even door te lezen en alle adviezen (plan van aan pak etc) even goed door te nemen. Om toch nog even een kleine update te geven van wat er toen is gebeurd. Toen zijn er behoorlijk wat dingen verkeerd gegaan door bepaalde omstandigheden. Er is uiteindelijk een NAS gekomen, ook is er IP telefonie gekomen. Een dergelijke switch etc is er helaas nooit van gekomen. Gelukkig zijn we wel van Strato af, en zitten we nu bij TransIP en de mail bij Office 365.

Wat eigenlijk mijn grootte vraag nu is is wat nu daadwerkelijk het verschil is tussen de zakelijke en particuliere hardware. Je hebt betere support en garantie, maar blijft het daar bij of zijn er voor mij nog meer echte verschillen waarom ik voor zakelijk zou gaan?

[ Voor 15% gewijzigd door ghostman op 19-12-2014 00:12 . Reden: Toevoeging ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, verschilt per apparaat.

Soms is het inderdaad kwestie van andere vormgeving en meer garantie, maar wat je vaak bij zakelijk spul terugziet en minder bij consumentenmeuk:
- gebouwd op 24/7 werken (al is het alleen maar een wat ruimer gedimensioneerde voeding die niet na 2 jaar de geest geeft)
- stabiliteit boven features
- bij netwerkhardware vaak veel beter meerdere gelijktijdige verbindingen af te werken
- management, zowel meer features op apparaat zelf als mogelijkheid voor remote management

Oslik blyat! Oslik!

• ghostman
Nu kom ik op een moeilijke afweging. Meer features heb ik niks aan, het gekste wat er mee zou gebeuren is een VLAN. Als 24/7 betekend dat die 1 jaar langer mee gaat en het prijsverschil is te hoog is het natuurlijk meer rendabel om gewoon een nieuwe te kopen. Stabiliteit en meerdere verbindingen is natuurlijk gewoon een dikke + punt.

Als ik het goed heb begrepen is 1 switch beter dan 2, omdat er dan meer fail punten zijn. Dit doet mij meer neigen naar een grotere switch, omdat ik een goede basis wil hebben.

Momenteel ben ik bezig met de plan van aanpak die laurens0619 mij heeft gegeven op het vorige topic.Deze zal ik morgen (als die af is) hier ook neer zetten zodat jullie het ongeveer weten. Daarnaast probeer ik uit het oude topic wat vragen te beantwoorden, aangezien de eisen en wensen wel behoorlijk veranderd zijn.

Aangezien ik ook wat negatieve reactie's uit het oude topic heb. Mijn excuses voor het 'weg gooien' van adviezen. Dit is nooit en zal ook nooit mijn intentie zijn.

• ghostman
Vanochtend heb ik overleg gehad met de familie. Hier heb ik aangegeven dat het tijd is om de IT door een extern bedrijf te laten doen beter is aangezien mijn kennis hier stopt. Helaas is dat nu nog niet mogelijk en moet ik voor Q1 &Q2 een simpel netwerkje bouwen. In Q3 gaan we (eindelijk) naar een extern IT bedrijf en word het mij uit de handen gehaald.

Daarom heb ik besloten om te gaan voor particuliere hardware en niet voor zakelijk. De grootste reden is dat het gaat om een tijdelijke oplossing wat 'maar' 6 maand mee hoeft te gaan. Daarnaast is het in Q1 en Q2 nog mogelijk om een keer 2 of 3 dagen er uit te liggen omdat er iets kapot.

Hiermee kom ik op het volgende plan:
Plan van aanpak 2015
Q1 2015
Het opzetten van de basis van een mid of high-end privé netwerk. Nadruk licht op een goed modum, switch en bekabeling.
Q2 2015
Uitbreiden van het bestaande netwerk waar dat echt nodig is.
Q3 2015
Opvragen van offertes voor een totale overname door een IT bedrijf. Mid/eind Q3 het laten uitvoeren van de totale overname van de IT. Tegen deze tijd zullen er ook mensen aangenomen worden.
Q4 2015
Uitbreiden van het bestaande netwerk door middel van het IT bedrijf en beginnen met de voorbereidingen voor 2016.

Internetverbinding
- Hoeveel upload: 10mbs
- Hoeveel download: 30mbs
- Hoeveel downtime is schadelijk: 1-2 uur niet erg. 3-4 uur hinderlijk. 5-8 uur is schadelijk. 8 uur tot 1 week is gevaarlijk. Meer dan 1 week is slopend.
Netwerkschijf
- Hoeveel ruimte: 50GB
- Hoeveel gebruikers: max 6 verdeelt over 4 verschillende share’s
- Benodigde beschikbaarheid: Alleen intern. Daarnaast zorg ik weekelijks voor een back-up
Netwerk
- Wat sluit je er op aan: 7pc's via LAN, 7 via WiFi (mobiel), een LAN printer, misschien nog een klant een simpele file server en maximaal 5 IP telefoons.
- Grote data overdracht: Nee, op een paar afzonderingen na zij het allemaal simpele PDF en Word/Excel bestanden.

Wat heb ik nodig?:
- Modem (?) Is de Eperiabox hier goed genoeg voor of moet ik een ander?
- 24 poorts Switch
- Router
- AP of repeater
Hopelijk snappen jullie op deze wijze mijn gedachte gang en waarom ik nu voor particulier netwerk ga in plaats van zakelijk. Daarnaast gaan we het nu dus simpel aanpakken en zijn vlans ook niet meer nodig. De insteek is op dit moment een goedkoop maar stabiel (met particuliere hardware) een simpel netwerkje op te bouwen.

• ghostman
Om jullie een beetje up-to-date te houden :P. Ik heb jullie advies (en het advies van het vorige topic) doorgenomen, en ik heb contact opgenomen met een ICT bedrijf. Samen met hun hebben we het één en andere door genomen en we gaan samen de ICT doen in het begin. Het netwerk ga ik aanleggen, en hun gaan de server leveren (met alle onderhoudt).

Om het heel simpel te zeggen ga ik:
- Kabels leggen en afwerken
- Switch kopen en aansluiten
- Router plaatsen

Hun zullen:
- Server aanleveren, onderhouden en de backup regelen
- Aangeven wat voor'n eisen ze aan de switch stellen
- Switch & router correct instellen
- Eventueel een ander modem instellen

Daarnaast zullen we eerst een normale ADSL verbinding nemen, omdat we op korte termijn in het nieuwe pand moeten zitten, maar we zijn bezig met een eigen glasvezel verbinding.

Toch super bedankt voor alle hulp! :)

Pagina: 1