Ik wil graag aan de slag met M.2 SSD over pci-E, als je de een m.2 x4 (ultra m2) port wil ben je voor zover ik heb kunnen vinden aangewezen op een Asrock Z97 Extreme6-moederbord. Dat is opzich jammer, bordje is verder veel te uitgebreid voor mijn doeleinde (dus eigenlijk te duur), een simpel bord met video onboard zou voldoende zijn.
Alle reviews zijn al een paar maanden oud, wellicht mis ik toch iets.
Paar vragen:
- Is de bovengenoemde stelling correct? Is er op dit moment ook nog geen simpele bord met ultra M.2?
- Ik lees op sommige plekken dat samsung geen garantie geeft op een XP941 omdat het een OEM product zou zijn, heeft iemand hier ervaring mee? Product wordt ook maar bij 3 winkels (pricewatch) verkocht.
- Is booten vanaf die XP941 en het installeren van Windows 7 mogelijk? Er schijnt een stukje software op die ssd te moeten staan om te kunnen booten. De M6e (is maar pcie x2) kan het bijvoorbeeld wel, alleen dan UEFI (en windows 8 voor zover ik heb kunnen vinden).
Ik zou graag de bovengenoemde setup met Windows 7 gebruiken. Iemand hier ervaring mee?
Pci-E adapter heb ik ook over nagedacht maar dan is booten een nog grote issue.
Hier wordt het ongeveer besproken, situatie niet helemaal gelijk:
Samsung XP941 SSD op Asus H97-Pro moederbord?
[
Voor 9% gewijzigd door
Operations op 18-12-2014 13:05
]
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5