Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-08 17:17
Ik heb een H-97PRO moederbord en speel met het idee om in het M.2 slot een XP941 te steken. Dit M.2 slot ondersteunt maar 2 PCIe lanes, terwijl je 4 lanes nodig hebt om de volle snelheid van de XP941 te benutten.

Weet iemand wat voor snelheden ik kan verwachten? Als de XP941 in mijn systeem de prestaties van (bv.) een 840 EVO nauwelijks zal overschrijden, spaar ik liever wat geld uit.

Verder heb ik gehoord dat deze generatie moederborden problemen durft geven wanneer je wil booten vanaf M.2. Kan iemand me zeggen of ik me aan dergelijke problemen kan verwachten?

Derde en laatste vraag: zal ik twee videokaarten kunnen gebruiken in combinatie met de XP941, of loop ik dan tegen de limiet van PCIe lanes aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
Niemand die me kan zeggen of de XP941 een verstandige aankoop is voor mijn systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Lees het CAA beleid even door en pas je post daarop aan, dan kunnen we je een stuk beter helpen :).

Moderator, misschien een move van PMG naar CAA?

• Amplifiction
Ik heb inmiddels het antwoord op mijn vragen gevonden, dus voor wie interesse heeft:

Een 4x M.2 SSD steken in een 2x slot kan, uiteraard mits key e.d. overeenkomen. Dit zal een pak trager zijn dan een 4x slot, maar nog steeds beduidend sneller dan een Sata-6 SSD. Prijs/kwalitatief is een 2x SSD in dit scenario echter optimaler dan een 4x. Plextor heeft er bv. verschillende.

Een andere optie is een M.2 naar PCIe 4x adapter. Op die manier kan de volle snelheid van 4x SSD's worden benut op moederborden met een trager M.2 slot.
Zo'n adapter is sowieso een goed idee, tenminste als je er een koopt met heatsink. M.2 SSD's durven behoorlijk warm te lopen.

Nadeel van zo'n adapter is dat je een snel PCIe slot moet opofferen. Dat betekent dat je een videokaart minder kan steken.

Booten vanaf de XP941 is moeilijker. Het korte antwoord luidt: het kan waarschijnlijk als je moederbord native M.2 support heeft. Je zal waarschijnlijk wel beperkt zijn tot UEFI mode.

Meer info/Bronnen:
https://www.ramcity.com.au/blog/m.2-ngff-ssd-compatibility-list/189?&ship_country=CA
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Samsung-XP941-Plextor-PX-G256-M6e-M-2-Qualification-575/