• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Situatie: Mijn vriendin heeft recent haar HBO studie afgerond en is druk bezig met solliciteren, maar heeft ook vrij direct na het afstuderen een uitkering aangevraagd. We wonen beide in hetzelfde studentenhuis (maar aparte kamers, keukens, douches, toilet). We hebben een gezamenlijke rekening bij de ING voor de boodschappen waar we beide elke week 25 euro op storten. Ik ben nog aan het studeren.

Maar omdat we verkering hebben (om het simpel te zeggen), moesten we een gezamenlijke uitkering aanvragen. Omdat ik student ben krijg ik van DUO ~800 euro (met lening) en dit bedrag wordt van de uitkering getrokken (ook als ik de lening stopzet) waardoor we ~400 euro overhouden.

Zoals al eerder gezegd wonen we in een studentenhuis, we staan een jaar ingeschreven voor sociale huur maar dat schiet niet op natuurlijk. Kosten van huren, 650 euro aan huur. Daar komt nog 20 euro aan internet/wasmachine bij. Ik betaal ~200 euro aan collegekosten en we betalen ongeveer 200 euro per maand aan boodschappen. Dan is er nog een telefoonrekening van 15 euro per maand voor beiden, waardoor we vaste kosten op zo'n 1100 euro uitkomen.

In andere woorden, we kunnen geen geld sparen voor een eventuele verhuizing, nieuwe kleding kopen kan niet, geen vakantie in 2015. En dat allemaal omdat de overheid ons ziet als samenwonend.

Dit zijn de regels, wat vinden de tweakers van deze situatie? Begrijpelijk, maar vervelend voor ons. Of wellicht oneerlijk en misschien zijn er suggesties?

Overigens, stel mijn vriendin verhuist terug naar haar ouders en we zeggen onze rekening op, wat zou het UWV dan doen? Zouden we dan nog steeds een gezamenlijke vraag hebben? Het lijkt me sterk dat wanneer je simpelweg verkering hebt (simpel gezegd ;) ) dat het nog steeds zo zit.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Voor zover ik weet kan je best met meerdere onder één dak wonen zonder samen te wonen. Maar heeft iemand ooit ergens opgegeven dat jullie samenwonen of een gezamenlijke huishouding hebben. (iig een gezamenlijke rekening).
Dan is het logisch dat het UWV jullie ook als zodanig zien. Dus je kan de rekening opheffen en zeggen dat je weer single bent. :P

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wel een erg tendentieuze titel niet waar? Het UWV voert slechts de wet uit.

Ik snap niet waarom er direct na het afstuderen een uitkering nodig is. Je vriendin kan toch in haar eventuele bijbaantje om meer uren vragen tot ze een nieuwe baan gevonden heeft? Je vriendin heeft in ieder geval geen lasten meer van haar collegegeld. Eventuele leningen hoef je ook niet terug te betalen als je onder een bepaalde inkomstengrens zit.

Terug verhuizen naar haar ouders zal hetzelfde effect hebben als waar jullie nu mee zitten. Dan heeft het inkomen van de ouders invloed op haar uitkering. Dat is slechts het probleem verplaatsen. Overigens blijf ik bij mijn eerste opmerking, wat is er mis met meer werken in een andere tijdelijke baan?

• Geops
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-05 14:53
Dit soort situaties zijn altijd lastig. Immers is het verschil tussen wat de juiste keuze is en wat wenselijk voor jullie nogal groot.

Het is in mijn ogen niets meer dan logisch dat zodra je samen een huishouden runt dat er naar de gezamelijke situatie gekeken wordt. Als men dit niet doet kan elke "huisvrouw/huisman/werkloze/persoon" verschillende uitkeringen aanvragen en krijgen.Daarnaast krijg je dan de situatie dat iedereen met zo veel mogelijk mensen samen gaat wonen.

Mijn suggestie zou zijn kijken wat realistisch en houdbaar is. Zijn voor jou de kosten het samenwonen waard dan moet je er vooral mee door gaan. Blijkt dit achteraf toch niet werkbaar te zijn (het klinkt alsof je daar bijna al bent) zal je toch er voor andere opties moeten kiezen.

Helaas is dit een situatie waar velen mee hebben gezeten en nog zitten. Ik ben persoonlijk langer bij mijn ouders gebleven dan "nodig" was.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:43
CMD-Snake schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:11:
Overigens blijf ik bij mijn eerste opmerking, wat is er mis met meer werken in een andere tijdelijke baan?
Dit.
Gewoon werken voor je geld. Als het niet anders kan en je zou in de problemen komen kun je een uitkering aanvragen.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:33

OgWok

U.N.C.L.E.

Inderdaad de samenwoning "opheffen". Al zal het UWV wel de wenkbrauwen gaan fronsen, en als ze dat doen geeft dat in eerste instantie gez**k ......

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Wel een erg tendentieuze titel niet waar? Het UWV voert slechts de wet uit.
Ach, daarom toch dubbele haakjes. Clickbait enzo ;).
Ik snap niet waarom er direct na het afstuderen een uitkering nodig is. Je vriendin kan toch in haar eventuele bijbaantje om meer uren vragen tot ze een nieuwe baan gevonden heeft? Je vriendin heeft in ieder geval geen lasten meer van haar collegegeld. Eventuele leningen hoef je ook niet terug te betalen als je onder een bepaalde inkomstengrens zit.
Omdat je niet weet hoe lang je werkloos bent, solliciteren is vrij moeilijk voor een vers afgestudeerde. Ze heeft op het moment ook een bijbaantje, maar dat zorgt er wel voor dat ze nu 2 sollicitaties heeft moeten laten gaan omdat ze ingeroosterd was.
Terug verhuizen naar haar ouders zal hetzelfde effect hebben als waar jullie nu mee zitten. Dan heeft het inkomen van de ouders invloed op haar uitkering. Dat is slechts het probleem verplaatsen. Overigens blijf ik bij mijn eerste opmerking, wat is er mis met meer werken in een andere tijdelijke baan?
Yup, dat realiseerde ik mij later ook dat verhuizen weinig nut heeft.
bas-r schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:12:
[...]

Dit.
Gewoon werken voor je geld. Als het niet anders kan en je zou in de problemen komen kun je een uitkering aanvragen.
Dat doet ze nu ook al een paar weken. Maar die baan is ze in januari kwijt. Ze heeft altijd veel gewerkt en met een beetje hulp van haar ouders geen eens een lening voor haar studie.

Maar het "probleem" is dat het UWV mijn lening als inkomsten ziet, terwijl dat sowieso vrij scheef is en er geen rekening wordt gehouden met onze uitgaven, die zullen veel hoger zijn dan die van iemand die sociaal huurt en geen studie volgt.

[ Voor 18% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 12:17 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Je kunt dus niet sparen of op vakantie omdat de overheid je niet genoeg gratis geld geeft?

no animals were harmed during the production of this message

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-05 11:00
Los van de hele uitkeringsdiscussie lijkt mij het probleem dat jullie als samenwonend worden gezien en jou "inkomen" dus wordt meegewogen. Als ik je verhaal zo lees is dat niet de daadwerkelijke situatie, dit zou je recht moeten zetten met het UWV.

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 08:16
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:14:
[...]
maar dat zorgt er wel voor dat ze nu 2 sollicitaties heeft moeten laten gaan omdat ze ingeroosterd was.
En wat vindt het UWV hiervan?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Caeruleus schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:16:
Je kunt dus niet sparen of op vakantie omdat de overheid je niet genoeg gratis geld geeft?
Duurde even, maar 't is toch benoemd.

Uitkeringen zijn er om te overleven, niet voor luxe. Daarvoor moet je toch echt gewoon werken, of uitzonderlijk aantrekkelijk zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Jeetje. Iedereen springt snel naar conclusies zeg.

Nee, het probleem is dat wij veel onkosten hebben door studie en huur. Ik verwacht niet dat veel mensen in deze situatie zitten, en wij willen graag sparen zodat we kunnen verhuizen. Maar wij kunnen krap de boodschappen betalen omdat de overheid ons als een stel ziet, terwijl we "gewoon" verkering hebben. Stel ik woonde aan de andere kant van de stad en we waren aan het daten, moet je het dan ook al opgeven? We wonen dan wel in hetzelfde studentenhuis (met 7 anderen), maar hebben beiden een kamer met bed, bank etc. een aparte keuken, douche etc. Dus in wanneer ben je een stel voor de overheid?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je zou als Nederlander ook maar moeten durven een uitkering aan te vragen waar je recht op hebt.

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gaat het wel om een UWV-uitkering, of over bijstand?

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
(...)

[ Voor 98% gewijzigd door RoaDHouse op 18-12-2014 16:02 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Royvveen schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:18:
Los van de hele uitkeringsdiscussie lijkt mij het probleem dat jullie als samenwonend worden gezien en jou "inkomen" dus wordt meegewogen. Als ik je verhaal zo lees is dat niet de daadwerkelijke situatie, dit zou je recht moeten zetten met het UWV.
Toen ze dit vertelden bij het UWV kantoor viel ik bijna van mijn stoel.
Uitkeringen zijn er om te overleven, niet voor luxe. Daarvoor moet je toch echt gewoon werken, of uitzonderlijk aantrekkelijk zijn.
Wel aardig mee eens, maar luxe? Sparen voor meubilair, is dat echt luxe? Ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling is dat je ~100 euro per maand over houdt. Want ik ken mensen die krijgen ~1000 euro en wonen voor 250 euro.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Je kunt toch gewoon zelf opgeven of je een gezamelijk huishouden hebt? In jouw geval kun je voldoende motiveren dat dat niet het geval is. Eventueel kun je die gezamelijke rekening gewoon opzeggen als dat een probleem zou vormen.

• Geops
U woont samen als u voldoet aan twee voorwaarden:

U samen uw hoofdverblijf hebt in dezelfde woning, en U voor elkaar zorgt of U beiden bijdraagt in de kosten van de huishouding

Ik zou zeggen stop met het bijdragen aan de kosten en stop met de gezamelijke rekening. Dit zorgt dus voor vele extra kosten die je blijkbaar (en terecht) niet wilt maken. Geef dit alles netjes door aan de des betreffende instanties en.... profit?

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 16:19

Cramthabam

Leef en laat leven

Hier is laast ook al een topic over voorbij gekomen.
Het komt er op neer dat volgens de wet jullie samenwonen en partners zijn voor de belastingdienst.
Vandaar dat dus alles met elkaar wordt verekend.

Hierboven dus de officiele tekst.

[ Voor 8% gewijzigd door Cramthabam op 18-12-2014 12:26 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Maar even he.

Dat inkomen van DUO is toch helemaal geen inkomen maar een lening....dus hoezo wordt dat als inkomen geteld?

(afgezien van t feit dat ik vind dat je vriendin gewoon uitzendburo X moet inlopen en desnoods lopende bandwerk gaan doen, kan nooit heel moeilijk zijn om zoiets te vinden).

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Cramthabam schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:25:
Hier is laast ook al een topic over voorbij gekomen.
Het komt er op neer dat volgens de wet jullie samenwonen en partners zijn voor de belastingdienst.
Vandaar dat dus alles met elkaar wordt verekend.
Dit is niet perse het geval. Ik heb in mijn studietijd jarenlang met mijn broer in het zelfde huis gewoond. Zelfde achternaam, zelfde adres, maar geen gezamelijk huishouden. Dat was wel even moeilijk te bevatten voor de belastingdienst, maar als je het zo opgeeft kom je er echt wel uit.

(uiteindelijk kregen wij een jaar lang zowel de individuele zorgtoeslag, als de zorgtoeslag die een koppel zou krijgen, waarvan we die laatste weer moesten terugbetalen aan het einde van het jaar. Maar dat hadden we uiteraard al zien aankomen, dus dat geld was netjes gereserveerd)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:23:
[...]
Wel aardig mee eens, maar luxe? Sparen voor meubilair, is dat echt luxe? Ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling is dat je ~100 euro per maand over houdt. Want ik ken mensen die krijgen ~1000 euro en wonen voor 250 euro.
Feitelijk is alles aan uitkering wat je overhoudt al te veel. Praktisch gezien is 't natuurlijk geen goed idee om exact je uitkering per maand uit te moeten geven, want inderdaad soms moet je nou eenmaal wat grotere uitgaven doen en dan is 't fijn als je die maand ook nog kunt eten. Maar als je een uitkering geniet moet je wellicht wel genoegen nemen met een IKEA-bank in plaats van designmeubilair, en daar is imo niks mis mee.

En overigens, bij een uitkering krijg je ook gewoon vakantiegeld dus zelfs op vakantie gaan is gewoon mogelijk (en dat zie ik ook als iets noodzakelijks; vakantie is goed voor mensen).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
kamstra schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:26:
Maar even he.

Dat inkomen van DUO is toch helemaal geen inkomen maar een lening....dus hoezo wordt dat als inkomen geteld?

(afgezien van t feit dat ik vind dat je vriendin gewoon uitzendburo X moet inlopen en desnoods lopende bandwerk gaan doen, kan nooit heel moeilijk zijn om zoiets te vinden).
Ik vroeg ook of zij dan even met mij mee konden een huis huren met mijn "inkomen", dan zouden we goedkoper uit zijn en dan zou het allemaal niet zo'n ramp zijn.

Ze solliciteert veel (ook via uitzendbureaus) en werkt op het moment ook.
U samen uw hoofdverblijf hebt in dezelfde woning, en U voor elkaar zorgt of U beiden bijdraagt in de kosten van de huishouding
Dat samenwonen is toch veel te breed? Ja we wonen beiden in hetzelfde studentenhuis (3 verdiepingen, zij op de derde en ik op de tweede). Ugh, dus een andere kamer zoeken, rekening opzeggen en dan "krijg" je ~800 euro meer per maand. Klinkt als een deal.
CyBeR schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:30:
[...]

Feitelijk is alles aan uitkering wat je overhoudt al te veel. Praktisch gezien is 't natuurlijk geen goed idee om exact je uitkering per maand uit te moeten geven, want inderdaad soms moet je nou eenmaal wat grotere uitgaven doen en dan is 't fijn als je die maand ook nog kunt eten. Maar als je een uitkering geniet moet je wellicht wel genoegen nemen met een IKEA-bank in plaats van designmeubilair, en daar is imo niks mis mee.

En overigens, bij een uitkering krijg je ook gewoon vakantiegeld dus zelfs op vakantie gaan is gewoon mogelijk (en dat zie ik ook als iets noodzakelijks; vakantie is goed voor mensen).
Okay ehm blij dat je inziet dat je vorige punten niet helemaal relevant waren :+

[ Voor 28% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 12:33 ]

• Geops
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:32:
Dat samenwonen is toch veel te breed? Ja we wonen beiden in hetzelfde studentenhuis (3 verdiepingen, zij op de derde en ik op de tweede). Ugh, dus een andere kamer zoeken, rekening opzeggen en dan "krijg" je ~800 euro meer per maand. Klinkt als een deal.
Daarom is het niet alleen samen wonen op hetzelfde adres maar tevens ook voor elkaar zorgen of samen de kosten dragen. Het is de 25 euro en de gezamelijke rekening die het samen wonen maakt...

Het is zelfs zo dat alleen samen een huishouden voeren genoeg is zonder dat je op dezelfde plek woont (lat relaties en dergelijke).

Anders zou iedereen in een studentenhuis samenwonen en dat werkt inderdaad niet zo.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:33

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Volgens mij zijn dit de voorwaarden om als samenwonend/samenlevend gezien te worden, en ook al woon ik samen met mijn vriendin/verloofde dan voldoe ik hier niet aan, dus jij ook niet:
Voorwaarden fiscaal partnerschap

U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning.
U bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
U was het jaar ervoor al fiscale partners.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• MarcoC
  • Laatst online: 07-05 21:21
Ik vind het wel bijzonder dat je vriendin een uitkering heeft aangevraagd. Om wat voor uitkering gaat het dan? Ik neem aan bijstand? Als dat zo is, dan is het hele verhaal toch extreem logisch, bijstand is bedoeld om ervoor te zorgen dat je niet onder een brug beland en niet verhongert, that's it, niet om te sparen voor later. Of jullie een relatie hebben of niet, dat maakt helemaal niets uit voor bijstand: jullie wonen samen op 1 adres, en bijstand ontvang je alleen als de som van het inkomen van een ieder die in dat huis woont onder de bijstandsnorm valt.

Ik vind dat je erg onnozel en naïef overkomt. Stap uit de slachtofferrol en begin met Googlen. Beantwoord de volgende vragen eens:
1. Welke uitkering gaat het om?
2. Waarom denk je dat jullie relatie van belang is? Waar blijkt dit uit? Er is geen officieel register van mensen die een relatie hebben als je dat soms denkt :{ .

[ Voor 48% gewijzigd door MarcoC op 18-12-2014 12:42 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Geops schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:35:
[...]

Daarom is het niet alleen samen wonen op hetzelfde adres maar tevens ook voor elkaar zorgen of samen de kosten dragen. Het is de 25 euro en de gezamelijke rekening die het samen wonen maakt...

Het is zelfs zo dat alleen samen een huishouden voeren genoeg is zonder dat je op dezelfde plek woont (lat relaties en dergelijke).

Anders zou iedereen in een studentenhuis samenwonen en dat werkt inderdaad niet zo.
Ik heb met mijn andere twee huisgenoten een regeling dat zij naar geld naar mij overmaken voor de internet kosten, huishoudelijk spul, eten en drinken voor feestjes etc. Daar deel ik ook kosten mee, maar dat is dan anders omdat ik niet met hun slaap?
Ik vind het wel bijzonder dat je vriendin een uitkering heeft aangevraagd.
Waarom dat? Ze was werkloos. En zeggen dat het niet is om te sparen is extreem kortzichtig. Heb je wel van een buffer gehoord? Stel je laptop gaat kapot (waar je mee solliciteert) of je wasmachine waar je je kleren mee schoonmaakt gaat kapot. Moet je dan maar nooit een nieuwe kunnen kopen?
Angeloonie schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:35:
Volgens mij zijn dit de voorwaarden om als samenwonend/samenlevend gezien te worden, en ook al woon ik samen met mijn vriendin/verloofde dan voldoe ik hier niet aan, dus jij ook niet:

[...]
Waar heb je dit zo vandaan dan?

Maar de "haters" vinden het allemaal wel eerlijk dat ik ons moet onderhouden van een studentenlening? Dat vinden jullie niet scheef? Zonder uitzicht op nieuwe kleren, spullen in huis. Ik woon hier nu 7+ jaar met nog steeds dezelfde bank die ik heb overgenomen van diegene waar ik de kamer van overnam.

[ Voor 41% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 12:43 ]

• Geops
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:39:
Ik heb met mijn andere twee huisgenoten een regeling dat zij naar geld naar mij overmaken voor de internet kosten, huishoudelijk spul, eten en drinken voor feestjes etc. Daar deel ik ook kosten mee, maar dat is dan anders omdat ik niet met hun slaap?
Jazeker is dat anders. Niet vanwege het slapen (al hoewel ook dat mogelijk zelfs daarbuiten kan vallen maar kuch kuch offtopic)....

Met hun heb je A geen gezamenlijke rekening en B deel je daarmee niet de kosten van levensonderhoud. Individuele transacties voor specifieke diensten zullen hier niet onder vallen (al denk ik dat puur op de regel er vast hier ook andere opvattingen over zijn in de wet/regelgeving).

• MarcoC
[...]

Waarom dat? Ze was werkloos. En zeggen dat het niet is om te sparen is extreem kortzichtig. Heb je wel van een buffer gehoord? Stel je laptop gaat kapot (waar je mee solliciteert) of je wasmachine waar je je kleren mee schoonmaakt gaat kapot. Moet je dan maar nooit een nieuwe kunnen kopen?
Nouja, als je boven de 27 bent kan je natuurlijk bijstand aanvragen, maar de manier waarop je het zo verwoordt, alsof 99% van de mensen afstudeert, bijstand aanvraagt, gaat solliciteren en dan gaat werken. Ik mis een beetje realiteitsbesef.

Dat blijkt ook uit deze post trouwens. "Moet je dan maar nooit een nieuwe kunnen kopen?" Het is echt niet de taak van de overheid om laptopjes uit te delen hoor.

Dit is wat ongeveer iedereen doet die iets wil, maar daar geen geld voor heeft:
1. De wens laten varen omdat het geld ontbreekt
2. Werken

Zo werkt het leven. Stop eens met doen alsof je groot onrecht wordt aangedaan, iedereen werkt hard voor zijn eigen plekje en de daarbij behorende inventaris. Als jullie dat willen zullen jullie daar ook gewoon voor moeten werken. En als je geen werk hebt, dan moet je maar wachten totdat je dat wel hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door MarcoC op 18-12-2014 12:47 ]

• CMD-Snake
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:21:
Jeetje. Iedereen springt snel naar conclusies zeg.
Je topic titel en startpost lokken dit uit, en ik moet zeggen dat ik me bij de mening aansluit.

Niemand weet hoe lang die naar werk moet zoeken na het afstuderen, maar om gelijk maar de hand uit te steken richting de samenleving is ook zoiets. Vraag om meer uren in de bijbaan of stap naar het uitzendbureau. Pak gewoon werk aan in plaats van manieren te vinden op geld uit het UWV of de gemeente te troggelen.

Je kan nu wel manieren vinden om onder het samenwonen uit te komen, maar let op, als je gepakt wordt voor fraude dan heb je een probleem. Je mag alles wat te veel is uitgekeerd terugbetalen plus mogelijke boetes en je kan als fraudeur aangemerkt worden bij je uitkeringsinstantie. Dat kan ook later invloed hebben op aanvragen.

Er moet best met de werkgever te praten zijn over vrij voor sollicitaties. Officieel mag een werkgever je niet hinderen om elders te solliciteren. Je vriendin weet denk ik ook wel enige tijd van te voren wanneer ze een gesprek heeft. Dan kan je dus om vrij vragen en mogelijk regelen dat iemand anders je dienst waarneemt.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Realiteitsbesef? Je weet dat er onkosten zijn, huur etc. die betaald moeten worden? Stel je vindt 4 weken geen werk, of wel werk maar je wordt niet betaald (om wat voor reden dan ook), dan moet je maar gewoon terug naar je ouders verhuizen? Ik ga zodra ik afstudeer een uitkering aanvragen en solliciteren, mocht ik geen werk vinden (en ik wil eerst solliciteren voor een baan die ik wil na 8 jaar studeren!) dan wil ik nog wel de huur betalen.
Pak gewoon werk aan in plaats van manieren te vinden op geld uit het UWV of de gemeente te troggelen.
Ik probeer gewoon een middenweg te vinden. En zoals al eerder gezegd, ze heeft al werk. Maar straks niet meer, en ik verwacht niet dat dat voor een lange poos is waardoor dit topic eigenlijk niet helemaal relevant is, maar ik was benieuwd naar de meningen van de tweakers. En die zijn vrij kortzichtig duidelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 12:49 ]

• MarcoC
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:46:
Realiteitsbesef? Je weet dat er onkosten zijn, huur etc. die betaald moeten worden? Stel je vindt 4 weken geen werk, of wel werk maar je wordt niet betaald (om wat voor reden dan ook), dan moet je maar gewoon terug naar je ouders verhuizen? Ik ga zodra ik afstudeer een uitkering aanvragen en solliciteren, mocht ik geen werk vinden (en ik wil eerst solliciteren voor een baan die ik wil na 8 jaar studeren!) dan wil ik nog wel de huur betalen.
Wat voor uitkering? WW, AOW (technisch mogelijk), WIA, Wajong, bijstand?

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 18-12-2014 12:50 ]

• Anakha
  • Laatst online: 07:46
MrVegeta, als je het allemaal wat genuanceerder opschrijft, krijg je genuanceerdere reacties. Zoals je het nu opschrijft ben je zelf te lui om een bijbaantje te nemen, wil je niets van je huidige luxe inleveren, en zoek je naar manieren om de samenleving daarvoor te laten betalen. Als dat niet is hoe het zit, moet je het anders opschrijven.

• Geops
Maar de "haters" vinden het allemaal wel eerlijk dat ik ons moet onderhouden van een studentenlening? Dat vinden jullie niet scheef? Zonder uitzicht op nieuwe kleren, spullen in huis. Ik woon hier nu 7+ jaar met nog steeds dezelfde bank die ik heb overgenomen van diegene waar ik de kamer van overnam.
"Haters"??

Mensen hebben verschillende opvattingen over wat juist is en wat niet. Dat deze meningen tegenover die van jou staan maakt dat nog niet haters of hele nare mensen.

Het feit dat jij "jullie" moet onderhouden van een studentenlening is heel grof gezegd jouw eigen keuze geweest. Zo moeten wij allemaal keuzes maken op wat verstandig is maar vooral ook wat betaalbaar is. Nou kunnen we uiteraard hebben over of jij had moeten weten dat het houden van een gezamenlijke huishouding nogal funest is voor je saldo.

Ook het feit of dit eerlijk is of niet is eigenlijk niet aan de orde. Uiteindelijk komt het er op neer dat volgens de regels je een gezamenlijke huishouding voert en daar dus wat consequenties aan vast zitten. Ik zou zeggen ga uitzoeken wat verstandig is voor je situatie en handel daar naar. Iets wat je dus eerder had moeten doen om deze situatie niet te veroorzaken (dooddoener I know :X )

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Anakha schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:48:
MrVegeta, als je het allemaal wat genuanceerder opschrijft, krijg je genuanceerdere reacties. Zoals je het nu opschrijft ben je zelf te lui om een bijbaantje te nemen, wil je niets van je huidige luxe inleveren, en zoek je naar manieren om de samenleving daarvoor te laten betalen. Als dat niet is hoe het zit, moet je het anders opschrijven.
Huidige luxe? Een dak boven mijn hoofd? Eten voor 25 euro in de week (ontbijt, lunch en avondeten en alles daar tussen), een telefoon en internet? Dat zijn niet echt luxe dingen. Maar goed, aangezien je denkt dat het om mij gaat en dat "ik" te lui ben om te werken dan blijkt eigenlijk gewoon dat je niet alles goed hebt gelezen.

• MarcoC
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:51:
[...]

Huidige luxe? Een dak boven mijn hoofd? Eten voor 25 euro in de week (ontbijt, lunch en avondeten en alles daar tussen), een telefoon en internet? Dat zijn niet echt luxe dingen. Maar goed, aangezien je denkt dat het om mij gaat en dat "ik" te lui ben om te werken dan blijkt eigenlijk gewoon dat je niet alles goed hebt gelezen.
Waarom negeer je mijn vragen? Hoe oud zijn jullie, en over wat voor uitkering heb je het precies?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Angeloonie schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:35:

[...]
Dat is iets anders, dit is van de belastingdienst, dat betreft dingen zoals zorgtoeslag.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
MarcoC schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:52:
[...]
Waarom negeer je mijn vragen? Hoe oud zijn jullie, en over wat voor uitkering heb je het precies?
Excuses, ik ben 28 en zij is 23. Zij had eerst zelf een werkloosheidsuitkering aangevraagd, maar bij het opgeven van de rekeningen had zij ook onze rekening opgegeven en waarschijnlijk ergens genoteerd dat ze een relatie heeft met iemand en dat we in hetzelfde huis wonen. Waarop we een gezamenlijke aanvraag moesten doen. Ik krijg nu ook post van de gemeente over workshops solliciteren, etc.
Geops schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:50:
[...]

"Haters"??

Mensen hebben verschillende opvattingen over wat juist is en wat niet. Dat deze meningen tegenover die van jou staan maakt dat nog niet haters of hele nare mensen.

Het feit dat jij "jullie" moet onderhouden van een studentenlening is heel grof gezegd jouw eigen keuze geweest. Zo moeten wij allemaal keuzes maken op wat verstandig is maar vooral ook wat betaalbaar is. Nou kunnen we uiteraard hebben over of jij had moeten weten dat het houden van een gezamenlijke huishouding nogal funest is voor je saldo.

Ook het feit of dit eerlijk is of niet is eigenlijk niet aan de orde. Uiteindelijk komt het er op neer dat volgens de regels je een gezamenlijke huishouding voert en daar dus wat consequenties aan vast zitten. Ik zou zeggen ga uitzoeken wat verstandig is voor je situatie en handel daar naar. Iets wat je dus eerder had moeten doen om deze situatie niet te veroorzaken (dooddoener I know :X )
Haters staat niet voor niets tussen haakjes. Jeetje zeg.

Hoe is het onderhouden van een lening mijn keuze? Het wordt nogal opgedrongen door de overheid. En zeggen dat ik had moeten weten dat mijn lening als inkomen geldt en daarom van de uitkering wordt afgetrokken is nogal overdreven want dat wist de dame bij het UWV ook niet in de eerste instantie. Die moest daar nog een poosje over bellen en vergaderen.

[ Voor 64% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 12:56 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En werk jij ook? Dat is ook nog wel even een belangrijke vraag.
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:53:
[...]
maar bij het opgeven van de rekeningen had zij ook onze rekening opgegeven en waarschijnlijk ergens genoteerd dat ze een relatie heeft met iemand en dat we in hetzelfde huis wonen. Waarop we een gezamenlijke aanvraag moesten doen. Ik krijg nu ook post van de gemeente over workshops solliciteren, etc.
Da's toch ook gewoon terecht dat ze dat opgeeft? Dat is immers ook de werkelijke situatie.

[ Voor 80% gewijzigd door Question Mark op 18-12-2014 12:56 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Geops
[...]
Excuses, ik ben 28 en zij is 23. Zij had eerst zelf een werkloosheidsuitkering aangevraagd, maar bij het opgeven van de rekeningen had zij ook onze rekening opgegeven en waarschijnlijk ergens genoteerd dat ze een relatie heeft met iemand en dat we in hetzelfde huis wonen. Waarop we een gezamenlijke aanvraag moesten doen. Ik krijg nu ook post van de gemeente over workshops solliciteren, etc.
Oef.... dit soort dingen zijn natuurlijk niet echt handig voor je situatie. (tenzij je huisgenoten dit ook doen :+)
Dit stukje informatie bij de OP had ook een gigantische stap geholpen bij de vraag of jullie een gezamenlijke huishouding voeren. Want "zij" geeft het zelfs toe dat jullie meer delen dan het bed etc etc etc...

Het niet doen had natuurlijk fraude geweest en nog erger gemaakt maar dat is een ander verhaal.
Actiepunt is dus kijken wat waar bekend is en zorgen dat jullie geen gezamenlijke huishouding voeren. Simpeler kunnen ze het niet maken...

• MarcoC
[...]

Dat verheldert de zaak. Is je vriendin werkloos geraakt? Hier staan de voorwaarden voor een WW-uitkering. Neem dat eens goed door, zou ik zeggen. En zeg die gezamenlijke rekening op.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Nee, ik ben aan het afstuderen de komende ~5 maand. Ik sta wel bij het kvk ingeschreven, maar draai geen omzet.
MarcoC schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:57:
[...]
Dat verheldert de zaak. Is je vriendin werkloos geraakt? Hier staan de voorwaarden voor een WW-uitkering. Neem dat eens goed door, zou ik zeggen. En zeg die gezamenlijke rekening op.
Nee ze is afgestudeerd na de zomer, maar zoals ik al zei is het erg lastig om werk te krijgen waar je voor bent afgestudeerd. En natuurlijk is er altijd werk te vinden, maar na ~7 jaar studeren wil je niet meteen de volgende maand staan schoon te maken. Dan wil je een aantal maand proberen een baan te krijgen waar je voor hebt gestudeerd. Dat is toch niet zo raar? Daarom is er een uitkering aangevraagd.
Geops schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:57:
[...]

Het niet doen had natuurlijk fraude geweest en nog erger gemaakt maar dat is een ander verhaal.
Actiepunt is dus kijken wat waar bekend is en zorgen dat jullie geen gezamenlijke huishouding voeren. Simpeler kunnen ze het niet maken...
Ze is erg eerlijk. Je actiepunt is een goed idee.

[ Voor 84% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 13:00 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je ontvangt geen afstudeervergoeding begrijp ik?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Cramthabam
  • Laatst online: 06-05 16:19

Cramthabam

Leef en laat leven

mcDavid schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:29:
[...]

Dit is niet perse het geval. Ik heb in mijn studietijd jarenlang met mijn broer in het zelfde huis gewoond. Zelfde achternaam, zelfde adres, maar geen gezamelijk huishouden. Dat was wel even moeilijk te bevatten voor de belastingdienst, maar als je het zo opgeeft kom je er echt wel uit.

(uiteindelijk kregen wij een jaar lang zowel de individuele zorgtoeslag, als de zorgtoeslag die een koppel zou krijgen, waarvan we die laatste weer moesten terugbetalen aan het einde van het jaar. Maar dat hadden we uiteraard al zien aankomen, dus dat geld was netjes gereserveerd)
Dat is ook het verschil wat ik even was vergeten te melden. Het gezamelijk huishouden. Ze hebben een gezamelijke rekening. Dit geeft toch aan dat ze dan samenwonen voor de overheid.

• CMD-Snake
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:46:
Je weet dat er onkosten zijn, huur etc. die betaald moeten worden? Stel je vindt 4 weken geen werk, of wel werk maar je wordt niet betaald (om wat voor reden dan ook), dan moet je maar gewoon terug naar je ouders verhuizen?
Elke Nederlander kan in principe in die situatie terecht komen. Ontslag, (langdurige) ziekte, faillissement van de werkgever o.i.d. kan iedereen treffen. Dan is een tijdelijke uitkering op zijn plaats, echter als je niets mankeert en het gewoon als extra geld of zekerheid wil dan wordt je mijn inziens terecht afgewezen. Je bent dan prima in staat om je eigen geld te verdienen en je inkomsten te verhogen door meer te werken.
En die zijn vrij kortzichtig duidelijk.
Zoals eerder al in een paar posts is genoemd, je titel is al vrij sterk, je wordt "genaaid" door de overheid in je eigen belevenis en dan noem je in je start post dat je geen geld hebt voor luxes. Door alle sterke bewoordingen (en je eigen toegegeven clickbait) krijg je ook sterkere reacties terug.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 14:42
Lekker moralistische reacties allemaal..... Volgens mij bepaalt het UWV of je wel of niet in aanmerking komt voor een uitkering. maar goed:

Om gekort te worden op een uitkering hoef je geen (fiscaal) partner te zijn. Het is voldoende dat je kosten kunt delen met anderen door het (gedeeltelijk) samen voeren van een huishouding. Zoals het nu lijkt wordt het inkomen van jou en je vriendin bij elkaar opgeteld en wordt op basis daarvan haar uitkering gekort. Een iets lagere uitkering is redelijk maar niet om jouw volledige inkomsten in mindering te brengen. Op het moment dat jullie daadwerkelijk een gemeenschappelijke huishouding gaan voeren wordt dat natuurlijk anders.

edit: Een gemeenschappelijke rekening betekent dat je een relatie hebt? Het moet niet gekker worden.Dat kan natuurlijk maar dan hebben al die bewoners van studentenhuizen, woongroepen, etc. ook een relatie met elkaar. Daarbij: het gaat er uiteindelijk om of je (gedeeltelijk) een gezamenlijke huishouding voert, ongeacht of je wel of geen relatie hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door bszz op 18-12-2014 13:06 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:58:
Je ontvangt geen afstudeervergoeding begrijp ik?
Nee, ik ontvang in februari ook geen studiefinanciering meer, alleen de lening dan. Waar ik ons van zou moeten onderhouden ;)
CMD-Snake schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:59:
[...]

Elke Nederlander kan in principe in die situatie terecht komen. Ontslag, (langdurige) ziekte, faillissement van de werkgever o.i.d. kan iedereen treffen. Dan is een tijdelijke uitkering op zijn plaats, echter als je niets mankeert en het gewoon als extra geld of zekerheid wil dan wordt je mijn inziens terecht afgewezen. Je bent dan prima in staat om je eigen geld te verdienen en je inkomsten te verhogen door meer te werken.
Ze wordt niet afgewezen, dus wellicht heb je niet alles goed doorgelezen? Ik had niet verwacht dat men hier op Tweakers de houding hadden van "pak het eerste baantje dat je tegenkomt, al heb je jaren gestudeerd".
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:58:
Zoals eerder al in een paar posts is genoemd, je titel is al vrij sterk, je wordt "genaaid" door de overheid in je eigen belevenis en dan noem je in je start post dat je geen geld hebt voor luxes. Door alle sterke bewoordingen (en je eigen toegegeven clickbait) krijg je ook sterkere reacties terug.
Genakt, niet genaaid ;). En sorry, je begint weer over luxes, maar ik zie nergens dat ik het daarover heb. Tenzij je een wasmachine als luxe ziet.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:22

Maar de "haters" vinden het allemaal wel eerlijk dat ik ons moet onderhouden van een studentenlening? Dat vinden jullie niet scheef?
Ik vind het schever dat ze een uitkering heeft aangevraagd direct na haar studie en nog schever dat ik daarvoor meebetaal. Dan heb ik liever dat jij haar onderhoudt van een stundentenlaning inderdaad.
Er zijn zat baantjes te vinden die meer betalen dat een bijstandsuitkering
Toen ik afgestudeerd was heb ik een jaartje gekoerierd en kon mezelf prima onderhouden zonder handje op te houden

[ Voor 10% gewijzigd door wimpie007 op 18-12-2014 13:06 ]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-05 20:27
Voor zover ik weet maakt het voor een WW-uitkering geen zak uit of je wel of geen samenlevingspartner etc. hebt. Daar gaat het om je arbeidsverleden + laatstverdiende salaris wat bepaald of je een ww-uitkering krijgt of niet.

Als 't om bijstand gaat, volgens mij kan je dat pas vanaf je 27e krijgen, daarvoor zijn er ook uitkeringen, maar die heten/zijn anders. Dit weet ik alleen niet helemaal zeker.

Maar het wordt me nog steeds niet duidelijk om welk type uitkering het gaat, als je dat eerst duidelijk vertelt...

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zoals ik het lees gaat de vriendin van TS een bijstandsuitkering ontvangen voor samenwonenden/gehuwden. Dat is 100% van het minimum loon van 1495 euro bruto.

De stufi van de TS wordt hiervan afgetrokken aangezien dit beschouwd wordt als voorliggende voorziening.

Als alleenstaande is het bedrag aan bijstand overigens 50% van het minimumloon, blijft over € 744,,50

Het verschil is dus ongeveer 5 tientjes waar de hele discussie over gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 18-12-2014 13:07 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:58

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar wat is het voordeel van die gemeenschappelijke rekening? Zeg die iig op en probeer de gemeenschappelijke huishouding aan te vechten.

• MarcoC
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:57:
[...]

Nee ze is afgestudeerd na de zomer, maar zoals ik al zei is het erg lastig om werk te krijgen waar je voor bent afgestudeerd. En natuurlijk is er altijd werk te vinden, maar na ~7 jaar studeren wil je niet meteen de volgende maand staan schoon te maken. Dan wil je een aantal maand proberen een baan te krijgen waar je voor hebt gestudeerd. Dat is toch niet zo raar? Daarom is er een uitkering aangevraagd.
Ik betwijfel of ze dan überhaupt wel in aanmerking komt voor een uitkering. Ik ken werkelijk waar niemand die een uitkering heeft aangevraagd na het afstuderen. Een werkloosheidsuitkering krijg je niet zomaar hoor. Zo'n uitkering is ervoor bedoeld dat je niet enorm terugvalt qua inkomsten als je je baan kwijt raakt en je je levensstandaard niet direct op hoeft te geven waardoor de gevolgen beperkt blijven. Niet om te sparen voor vakantie of andere luxe. Dat begrijp je toch wel?

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 18-12-2014 13:10 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

rik86 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:06:
Als 't om bijstand gaat, volgens mij kan je dat pas vanaf je 27e krijgen, daarvoor zijn er ook uitkeringen, maar die heten/zijn anders. Dit weet ik alleen niet helemaal zeker.
Reguliere bijstand is van 21 jaar.

http://www.rijksoverheid....hoogte-bijstandsuitkering

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
MarcoC schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:09:
[...]

Ik betwijfel of ze dan überhaupt wel in aanmerking komt voor een uitkering. Ik ken werkelijk waar niemand die een uitkering heeft aangevraagd na het afstuderen. Een werkloosheidsuitkering krijg je niet zomaar hoor. Zo'n uitkering is ervoor bedoeld dat je niet enorm terugvalt qua inkomsten als je je baan kwijt raakt en je je levensstandaard niet direct op hoeft te geven waardoor de gevolgen beperkt blijven. Niet om te sparen voor vakantie of andere luxe. Dat begrijp je toch wel?
Ugh, waarschijnlijk heb ik inderdaad de uitkering door elkaar gehaald. Het gaat inderdaad om een bijstandsuitkering.
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:07:
Zoals ik het lees gaat de vriendin van TS een bijstandsuitkering ontvangen voor samenwonenden/gehuwden. Dat is 100% van het minimum loon van 1495 euro bruto.

De stufi van de TS wordt hiervan afgetrokken aangezien dit beschouwd wordt als voorliggende voorziening.

Als alleenstaande is het bedrag aan bijstand overigens 50% van het minimumloon, blijft over € 744,,50

Dit klopt aardig. Excuses voor de "fuck up".

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:57:
Nee ze is afgestudeerd na de zomer, maar zoals ik al zei is het erg lastig om werk te krijgen waar je voor bent afgestudeerd. En natuurlijk is er altijd werk te vinden, maar na ~7 jaar studeren wil je niet meteen de volgende maand staan schoon te maken. Dan wil je een aantal maand proberen een baan te krijgen waar je voor hebt gestudeerd. Dat is toch niet zo raar?
Eigenlijk vind ik dat wel raar... Je vriendin heeft geen werk, maar wil wel geld ontvangen van de samenleving. Er is verder wel (schoonmaak)werk maar dat wil je vriendin niet.

Ik begrijp dat het niet ideaal is, maar het is wel betaald werk...

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-05 20:27
Ik vind het uitermate raar dat een lening er vanaf getrokken wordt. Het Stufi-deel dat een gift wordt als je 't succesvol afrondt niet, maar de rest is raar in mijn ogen.

Houdt er wel rekening mee dat je opeens aan een hoop verplichtingen moet voldoen

• CMD-Snake
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:05:
"pak het eerste baantje dat je tegenkomt, al heb je jaren gestudeerd".
Ik had na mijn universitaire studie ook niet direct een baan te pakken en ja, toen heb ik gewoon al het werk aangepakt wat ik kon vinden. Zo vreemd vind ik die houding niet. Het is jammer als je niet direct werk vindt op niveau, maar je moet dan pragmatisch zijn en andere dingen gaan doen.

Als je vriendin een WW uitkering krijgt dan zal het UWV haar verplichten om op alles te solliciteren. Passend werk is geen criterium bij het UWV, het enige wat dan telt is een baan zodat de WW uitkering gestopt kan worden. Dus als ze dan als afwasser kan werken acht het UWV dat ook goed. Dat is de keerzijde van de medaille.

Bovenstaande gebeurt ook bij bijstandsuitkeringen. Sommige gemeentes vragen er zelfs wat voor terug, dwz. een paar dagen per week ergens werken voor de uitkering.
Genakt, niet genaaid ;). En sorry, je begint weer over luxes, maar ik zie nergens dat ik het daarover heb. Tenzij je een wasmachine als luxe ziet.
Uit je startpost:
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:01:In andere woorden, we kunnen geen geld sparen voor een eventuele verhuizing, nieuwe kleding kopen kan niet, geen vakantie in 2015. En dat allemaal omdat de overheid ons ziet als samenwonend.
Dat stukje over die vakantie klinkt mij redelijk luxe in de oren. Genoeg mensen in Nederland kunnen nooit een dagje weg.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:13:
[...]

Eigenlijk vind ik dat wel raar... Je vriending heeft geen werk, maar wil wel geld ontvangen van de samenleving. Er is verder wel (schoonmaak)werk maar dat wil je vriendin niet.

:o

Ze heeft nu werk in een call center, dus ze werkt en solliciteert wel. Ze is vrij nuchter en vindt werken geen probleem. Dan ben ik blijkbaar de enige die na zijn studie niet meteen in dom werk wil gaan doen, maar de tijd wil nemen om te solliciteren voor een baan die ik graag wil hebben. Natuurlijk is het niet ideaal, maar daarna zijn er nog ~30 jaren om die 3 maand "terug te betalen".

Maar goed, op zich een interessante discussie en ik denk dat de meeste punten wel zijn gemaakt. Aan de ene kant is er geen probleem want ze werkt en solliciteer nu, maar aan de andere kant vind ik (als een van de weinigen) het vrij scheef dat de overheid wil dat ik mij in de schulden steek om ons te onderhouden, zonder een mogelijkheid om te sparen voor "luxe spullen" om eventueel te verhuizen.
Dat stukje over die vakantie klinkt mij redelijk luxe in de oren. Genoeg mensen in Nederland kunnen nooit een dagje weg.
Werklozen en volgens mij buitenlanders krijgen vakantiegeld om weg te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 13:19 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het klinkt raar, maar is op zich wel logisch dat stufi verekend wordt.

Topicstarter zal stufi krijgen voor een uitwonende, waardoor dus een gedeelte van de woonlasten uit de stufi betaald worden. Het rare is inderdaad wel dat stufi in beginsel een lening is.

• Geops
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:13:
[...]

Eigenlijk vind ik dat wel raar... Je vriending heeft geen werk, maar wil wel geld ontvangen van de samenleving. Er is verder wel (schoonmaak)werk maar dat wil je vriendin niet.

Vind het persoonlijk niet zo heel gek eigenlijk. Puur een kwestie van willen maar niet realistisch. Immers zit men nu in de situatie dat je constant lastig gevallen gaat worden door UWV (terecht), dat het hevig snijdt in de inkomsten (ook terecht) en dat is het gene wat MrVegeta dwars zit. Zij dachten een leuke optie gekozen te hebben waarbij de staat kosten maakt en zij toch tijdelijk een leuke tijd zouden hebben.

De gemaakte keuze blijkt achteraf nogal wat nare gevolgen te hebben. Hoe dit moreel en ethisch in elkaar zit is totaal persoonlijk en kan/ga ik niet over oordelen.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Van de stufie kan ik niet eens mijn huur betalen omdat het te weinig is ;) Het wordt allemaal vanuit de lening betaald.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 17:50

Dido

heforshe

MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:18:
aan de andere kant vind ik (als een van de weinigen) het vrij scheef dat de overheid wil dat ik mij in de schulden steek om ons te onderhouden, zonder een mogelijkheid om te sparen voor "luxe spullen" om eventueel te verhuizen.
Maar van welk geld zou jij dan willen sparen? Van geld dat de overheid je geeft!

Niemand die jou verbiedt te sparen van je eigen geld, toch?

Dus ja, je klaagt uiteindelijk dat de staat geen gratis geld op jouw bankrekening wil storten. En er zijn heel veel mensen die daar best blij mee zijn omdat ze daadwerkelijk niet begrijpen waarom hun belastinggeld zo nodig naar jouw spaarrekening moet gaan.

Wat betekent mijn avatar?

• TMC
  • Laatst online: 07-05 02:48

TMC

rik86 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:16:
Ik vind het uitermate raar dat een lening er vanaf getrokken wordt. Het Stufi-deel dat een gift wordt als je 't succesvol afrondt niet, maar de rest is raar in mijn ogen.

Houdt er wel rekening mee dat je opeens aan een hoop verplichtingen moet voldoen
Dat is niet raar. Om een uitkering te ontvangen, moet je beschikbaar zijn voor werk. Als je studeert, ben je niet beschikbaar voor werk en heb je geen recht op een uitkering. Als je dus een huishouden hebt waarin 1 iemand wel studeert en 1 iemand niet, wordt de maximale stufi van de uitkering (o.i.d.) afgetrokken.

• TMC
  • Laatst online: 07-05 02:48

TMC

[...]

Maar goed, op zich een interessante discussie en ik denk dat de meeste punten wel zijn gemaakt. Aan de ene kant is er geen probleem want ze werkt en solliciteer nu, maar aan de andere kant vind ik (als een van de weinigen) het vrij scheef dat de overheid wil dat ik mij in de schulden steek om ons te onderhouden, zonder een mogelijkheid om te sparen voor "luxe spullen" om eventueel te verhuizen.
Jij staat echt een aardig eindje van de werkelijkheid af.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Maar ik dubbelpost niet! ;)

Ik ken (helaas) een aantal mensen die in de bijstand zitten en een uitkering krijgen waar ze aan het einde van de maand ~500 euro per maand overhouden voor hun eigen zaken. Maar wanneer het om mijn situatie gaat en wij samen nauwelijks honderd euro overhouden om een buffer op te bouwen, dan sta ik ver van de werkelijkheid? Dat vindt ik nog wel meevallen.
Dat is niet raar. Om een uitkering te ontvangen, moet je beschikbaar zijn voor werk. Als je studeert, ben je niet beschikbaar voor werk en heb je geen recht op een uitkering. Als je dus een huishouden hebt waarin 1 iemand wel studeert en 1 iemand niet, wordt de maximale stufi van de uitkering (o.i.d.) afgetrokken.
Ik vind het ook niet heel raar, maar wel heel vervelend. Want wat de overheid ziet als inkomen, ziet de rest van de maatschappij niet, waarmee ik bedoel dat ik niet kan huren waardoor we goedkoper zouden zitten.

De bedoeling van dit topic was nooit om te laten zien hoe scheef het UWV is, of hoe wij konden frauderen, of dat we te lui zijn om te werken en ons handje ophouden (want zij heeft een baantje), maar ik wilde een situatie laten zien en ik was benieuwd hoe de Tweakers daar over dachten. Dat is nu wel aardig duidelijk geworden.

[ Voor 19% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 13:29 ]

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 10:59
TMC schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:21:
[...]
Blijft toch raar dan dat ze niet gewoon uitkering voor een alleenstaande uitkeren dan, ipv de lening van de uitkering af te trekken waardoor de uitkering onder die van een alleenstaande komt. Zie deze post van Question Mark:
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:07:

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Waarom kan die gezamelijke rekening niet opgezegd worden? Dat is namelijk hét punt waardoor ze een beperkte uitkering krijgt. Dit impliceerd namelijk dat jullie samenwonen.

• MarcoC
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:13:
[...]

Ugh, waarschijnlijk heb ik inderdaad de uitkering door elkaar gehaald. Het gaat inderdaad om een bijstandsuitkering.
Een bijstandsuitkering is ervoor bedoeld dat je niet dakloos raakt of verhongert (grof gezegd). Niet om voor luxe te sparen...
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:25:
Maar ik dubbelpost niet! ;)

Ik ken (helaas) een aantal mensen die in de bijstand zitten en een uitkering krijgen waar ze aan het einde van de maand ~500 euro per maand overhouden voor hun eigen zaken. Maar wanneer het om mijn situatie gaat en wij samen nauwelijks honderd euro overhouden om een buffer op te bouwen, dan sta ik ver van de werkelijkheid? Dat vindt ik nog wel meevallen.
Van een bijstandsuitkering houdt niemand €500 over.

[ Voor 43% gewijzigd door MarcoC op 18-12-2014 13:33 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik vind het ook niet heel raar, maar wel heel vervelend. Want wat de overheid ziet als inkomen, ziet de rest van de maatschappij niet.
Let even op dat je een uitwonende beurs krijgt. Die beurs is groter dan die van een thuiswonende student. Juist om een gedeelte van de extra lasten van op jezelf wonen te dekken.

Vanuit die optiek is het gewoon logisch dat dit verekend wordt met een te ontvangen uitkering.

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 16:52
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:28:
[...]

Let even op dat je een uitwonende beurs krijgt. Die beurs is groter dan die van een thuiswonende student. Juist om een gedeelte van de extra lasten van op jezelf wonen te dekken.

Vanuit die optiek is het gewoon logisch dat dit verekend wordt met een te ontvangen uitkering.
Je kan ook nog een aanvullende lening op je studiefinanciering nemen. Dit komt nog eens bovenop je uitwonende beurs en dit moet je ook terug betalen.
Dit wordt ook van je bijstandsinkomen afgetrokken.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 17:50

Dido

heforshe

Of die mensen kunnen hun uitgaven beter afstemmen op hun ikomen dan jij, of die mensen vangen meer dan waar ze recht op hebben, of er zijn nog wat andere verklaringen voor. Maar het feit dat iemand iets heeft betekent nog niet dat jij er ook recht op hebt ;)
Ik vind het ook niet heel raar, maar wel heel vervelend. Want wat de overheid ziet als inkomen, ziet de rest van de maatschappij niet, waarmee ik bedoel dat ik niet kan huren waardoor we goedkoper zouden zitten.
Je hoeft niet te verhongeren en je hebt een dak boven je hoofd. Missie uitkering geslaagd.

Overigens, het lijkt dus maar om 5 tientjes te gaan, en je gaat nergens in op mogelijkheden, zoals het opzeggen van de gezamenlijke rekening en aantonen dat je niet samenwoont bij het UWV - zo heel belangrijk lijk je het allemaal ook niet te vinden...

Mensen in een studentenhuis worden alleen maar als samenwondend aangemerkt als ze dat zelf heel hard duidelijk maken bij het UWV, dus kennelijk wil je per se als samenwonend gezien worden, maar vind je het wel heel erg om dara 50 euro per maand voro te betalen...

Wat betekent mijn avatar?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
In Nederland bestaat de studiefinanciering uit een basisbeurs, een aanvullende beurs, een studentenreisproduct en eventueel een rentedragende lening. De eerste drie gezamenlijk vormen een prestatiebeurs
Basisbedrag prestatiebeurs: €279,14

Huur, 325 euro per maand. Dus van alleen stufie ga je zeker niet rondkomen. Maar goed, beetje offtopic.

• jebos
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06-2017
[...]
Dan ben ik blijkbaar de enige die na zijn studie niet meteen in dom werk wil gaan doen, maar de tijd wil nemen om te solliciteren voor een baan die ik graag wil hebben.
[...]
Dat vind iedereen prima zolang je dat zelf bekostigt. Of moet na je gesubsidieerde opleiding ook nog een sollicitatietraject gesubsidieerd worden omdat jij niet zomaar "dom" werk wil doen. Je kan nu toch al solliciteren naar de baan die je graag wilt.

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 10:58
tl;dr

Hier een aantal opties:

- zij gaat werken (anything will do)
- je gaat kleiner wonen
- je neemt een bijbaan
- je gaat terug naar je ouders
- je stuurt je vriendin terug naar haar ouders

[ Voor 5% gewijzigd door Quadradial op 18-12-2014 13:34 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-03 09:10
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:18:Aan de ene kant is er geen probleem want ze werkt en solliciteer nu, maar aan de andere kant vind ik (als een van de weinigen) het vrij scheef dat de overheid wil dat ik mij in de schulden steek om ons te onderhouden, zonder een mogelijkheid om te sparen voor "luxe spullen" om eventueel te verhuizen.
Je vriendin heeft geen werk en jij studeert. Vervolgens verwacht je dat werkende, belastingbetalende mensen jouw luxe spulletjes en vakantie gaan betalen?

Je moet echt even met twee voeten op de grond gezet worden.

Jij studeert, je werkt aan je toekomst, je mag blij zijn dat het hier zo geregeld is dat werkend Nederland deze studie grotendeels voor je betaald (die 2k is maar 20-25% van jouw bekostiging per jaar). Je krijgt vervolgens de mogelijkheid om nagenoeg renteloos bij te lenen zodat je al je tijd in je studie kan steken en geen bijbaan nodig hebt om rond te komen.

Vervolgens hebben we nog je vriendin, welke in de bijstand zit omdat ze geen baan onder haar niveau wil aannemen.

Beiden leveren jullie dus momenteel niks bij aan de samenleving, maar toch verwacht je wel de volle 100% ervoor terug te krijgen?

Als jouw vriendin gewoon gewerkt had had ze nu WW gekregen, dit was aanzienlijk hoger geweest en dan was er geen probleem geweest. Aangezien ze dat nog niet gedaan heeft krijgt ze dit niet.... Simpel genoeg.

Ik snap niet hoe je kunt meenemen dat naast alles wat je al krijgt je ook nog eens recht zou moeten hebben op het sparen voor een huis, of vakantie? Mijn ouders werkte met 2 en hun hadden geen geld om op vakantie te gaan omdat ze spaarde voor een huis.... Ik snap dat standaarden veranderd zijn maar jouw standaarden gaan echt te ver.

Mensen moeten eens leren dat je niet alles hoort te krijgen maar dat je er hard voor moet werken....

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
- je gaat kleiner wonen
Nog kleiner! ;) We zouden graag uit onze studentenhuizen verhuizen, maar aangezien we geen inkomen hebben zijn we op sociaal wonen gesteld en die wachtrij is erg lang. Maar je overige punten kloppen allemaal wel ja :)

• MarcoC
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:35:
[...]

Nog kleiner! ;) We zouden graag uit onze studentenhuizen verhuizen, maar aangezien we geen inkomen hebben zijn we op sociaal wonen gesteld en die wachtrij is erg lang. Maar je overige punten kloppen allemaal wel ja :)
Dan maar werken. Je kan met 16 uur per week zo ~€700 per maand verdienen.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcoC op 18-12-2014 13:37 ]

• Geops
De bedoeling van dit topic was nooit om te laten zien hoe scheef het UWV is, of hoe wij konden frauderen, of dat we te lui zijn om te werken en ons handje ophouden (want zij heeft een baantje), maar ik wilde een situatie laten zien en ik was benieuwd hoe de Tweakers daar over dachten. Dat is nu wel aardig duidelijk geworden.
Ik wens je veel succes met je situatie en je vervolg stappen.

Helaas moeten we allemaal leven met de keuzes die we maken en heb ook ik regelmatig geld mogen terugstorten wegens niet verstandige keuzes (niet fraude gerelateerd). Dit heeft alles te maken met goed van te voren realiseren met waar je rekening mee moet houden.

Echter wil ik je wel adviseren om de volgende situatie wat duidelijker en eerlijker te laten verlopen door :

- Volledige informatie te geven bij de start post (vriendin heeft aangegeven bij overheid samen te wonen en samen een huishouding te voeren)
- Geen clickbaits te nemen (zorgt nogal voor wat emotie hier en daar)
- Onderzoek te doen naar regelgeving en eigen situatie (waarom word ik aangeslagen als samenwonend)

Dan kunnen we elkaar allemaal een stuk sneller helpen zonder dat we richting clickbaits en morele standpunten gaan. (oef bijna backseat moderation hiero... excuses als dit zo gezien word)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Schnoop schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:35:
[...]

Je vriendin heeft geen werk en jij studeert. Vervolgens verwacht je dat werkende, belastingbetalende mensen jouw luxe spulletjes en vakantie gaan betalen?

Je moet echt even met twee voeten op de grond gezet worden.

Jij studeert, je werkt aan je toekomst, je mag blij zijn dat het hier zo geregeld is dat werkend Nederland deze studie grotendeels voor je betaald (die 2k is maar 20-25% van jouw bekostiging per jaar). Je krijgt vervolgens de mogelijkheid om nagenoeg renteloos bij te lenen zodat je al je tijd in je studie kan steken en geen bijbaan nodig hebt om rond te komen.

Vervolgens hebben we nog je vriendin, welke in de bijstand zit omdat ze geen baan onder haar niveau wil aannemen.

Beiden leveren jullie dus momenteel niks bij aan de samenleving, maar toch verwacht je wel de volle 100% ervoor terug te krijgen?

Als jouw vriendin gewoon gewerkt had had ze nu WW gekregen, dit was aanzienlijk hoger geweest en dan was er geen probleem geweest. Aangezien ze dat nog niet gedaan heeft krijgt ze dit niet.... Simpel genoeg.

Ik snap niet hoe je kunt meenemen dat naast alles wat je al krijgt je ook nog eens recht zou moeten hebben op het sparen voor een huis, of vakantie? Mijn ouders werkte met 2 en hun hadden geen geld om op vakantie te gaan omdat ze spaarde voor een huis.... Ik snap dat standaarden veranderd zijn maar jouw standaarden gaan echt te ver.

Mensen moeten eens leren dat je niet alles hoort te krijgen maar dat je er hard voor moet werken....
Opzich een prima post, maar mijn vriendin die werkt op het moment. Maar ik ben het met je eens, maar ik heb het idee dat iedereen hier denkt dat de planning is om jaren een uitkering te gaan trekken. Terwijl ik het hier over een buffer periode van 2 of 3 maand heb waar je je kan oriënteren op een baan waar je voor hebt gestudeerd. Maar ik ben denk ik wat te relaxed in deze zaak :)

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:32
ter informatie: de overheid/ het UWV trekt studiefinanciering af van een uitkering, omdat het idee is dat je met de afgeronde studie die je doet, meer gaat verdienen dan dat je zonder afgeronde studie kan verdienen.

Verder: als vriendin van TS bijstand ontvangt, heeft het UWV weinig te maken met de uitkering, de gemeente verstrekt de uitkering (en houdt de eventuele verplichte sollicitaties in de gaten).

MrVegeta, je zegt dat er geen uitzicht is, maar je zegt verder dat je over 5 maanden afgestudeert kan zijn... dat is toch te overbruggen??

Daarnaast ben ik het wel met je eens dat het krom over komt, sommigen krijgen meer/ houden meer over terwijl ze in vergelijkbare situaties zitten...

• SpireZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 19:40
Quadradial schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:34:
tl;dr

Hier een aantal opties:

- zij gaat werken (anything will do)
- je gaat kleiner wonen
- je neemt een bijbaan
- je gaat terug naar je ouders
- je stuurt je vriendin terug naar haar ouders
M.i. zijn dit de meest voor de hand liggende opties die je hebt. Ik spreek zelf ook als uitwonende student, overigens zonder lening, zonder studievertraging, met bijbaan (14u p.w.) en twee (afstudeer-)stages. Even om te laten zien dat het wel mogelijk is TS:)

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-04 14:23
Jullie hebben nu dubbele woonlasten, is daar niets aan te doen?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als jullie allebei een ander adres hebben woon je toch niet samen.
Volgens mij is dit wel op te lossen door even te communiceren met het UWV.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Geops schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:38:
[...]

Ik wens je veel succes met je situatie en je vervolg stappen.

Helaas moeten we allemaal leven met de keuzes die we maken en heb ook ik regelmatig geld mogen terugstorten wegens niet verstandige keuzes (niet fraude gerelateerd). Dit heeft alles te maken met goed van te voren realiseren met waar je rekening mee moet houden.

Echter wil ik je wel adviseren om de volgende situatie wat duidelijker en eerlijker te laten verlopen door :

- Volledige informatie te geven bij de start post (vriendin heeft aangegeven bij overheid samen te wonen en samen een huishouding te voeren)
- Geen clickbaits te nemen (zorgt nogal voor wat emotie hier en daar)
- Onderzoek te doen naar regelgeving en eigen situatie (waarom word ik aangeslagen als samenwonend)

Dan kunnen we elkaar allemaal een stuk sneller helpen zonder dat we richting clickbaits en morele standpunten gaan. (oef bijna backseat moderation hiero... excuses als dit zo gezien word)
Excuses voor de ongemakken, je hebt inderdaad gelijk in je punten :).
Findail schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:39:

MrVegeta, je zegt dat er geen uitzicht is, maar je zegt verder dat je over 5 maanden afgestudeert kan zijn... dat is toch te overbruggen??

Daarnaast ben ik het wel met je eens dat het krom over komt, sommigen krijgen meer/ houden meer over terwijl ze in vergelijkbare situaties zitten...
Dan wel natuurlijk, maar ik ging even van het ergste scenario uit om aan te geven hoe scheef ik de situatie vond, maar ik ben daar nu wel aardig van bijgedraaid.
SpireZ schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:40:
[...]

M.i. zijn dit de meest voor de hand liggende opties die je hebt. Ik spreek zelf ook als uitwonende student, overigens zonder lening, zonder studievertraging, met bijbaan (14u p.w.) en twee (afstudeer-)stages. Even om te laten zien dat het wel mogelijk is TS:)
Yes, dat doet mijn vriendin nu ook. En ik straks ook ben ik bang ;).
FotW schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:42:
Jullie hebben nu dubbele woonlasten, is daar niets aan te doen?
Op zich wel, zij kan naar ouders verhuizen. Maar je kan niet samen op ~22m2 zoals op mijn kamer. En sociale huurwoning duurt verschrikkelijk lang.
Ernemmer schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:44:
Als jullie allebei een ander adres hebben woon je toch niet samen.
Volgens mij is dit wel op te lossen door even te communiceren met het UWV.
Haha, je denkt dus dat met UWV communiceren en hun te overtuigen dat we niet samenwonen makkelijker is dan dit topic? ;). Anders had ik dat wel gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 13:47 ]

• Geops
Meh... iets met dubbele studiefinancieringen etc... nvm :(

[ Voor 91% gewijzigd door Geops op 18-12-2014 13:48 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:44:
[...]
Yes, dat doet mijn vriendin nu ook. En ik straks ook ben ik bang ;).
Weet je dat die laatste zin (ondanks de knipoog) heel veel over je instelling zegt?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Geops schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:46:
[...]

Een erg interessant punt en leuke vraag. Gezien het feit dat MrVegeta een gezamenlijke rekening heeft en kosten hier en daar moet verschuiven (boodschappen/internet/etc) lijkt het er ook hevig op dat MrVegeta of zijn vriendin boven hun stand leven.

Immers redden ze het nu ook net aan en dit met wat verschuivingen. Dan komt bij mij al snel de vraag hoe was de situatie voor de relatie? Want het kan niet anders dat een van de twee toen al in de min moest staan en blijkbaar bij ouders/lening/ander geld moest komen. De situatie was stiekem al onhoudbaar (voor langer termijn sowieso) voordat deze begonnen was.
Boven hun stand, nou dat valt wel mee. We wonen in studentenkamers en die zijn duur en van stufie alleen is dat niet te betalen. Voor dat mijn vriendin was afgestudeerd had ze een aantal bijbaantjes en kreeg soms wat van haar ouders. En ik leen me door de studie heen. Niet ideaal, maar ik heb geen trek in 26+ uren te werken naast mijn studie. Ik woon hier al 7+ jaar en nooit in financiële problemen geweest, sinds we een stel zijn (2 jaar) hou ik zelfs geld over.
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:47:
[...]

Weet je dat die laatste zin (ondanks de knipoog) heel veel over je instelling zegt?
Dat ik op een forum niet helemaal serieus ben, ja dat begrijp ik. Ik merk dat soms wel in andere topics op tweakers dan mensen denken hoe je hier bent, dat je in het echt ook zo bent. Alsof er geen ruimte meer is voor een laconiek grapje hier en daar.

• FotW
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:44:

Op zich wel, zij kan naar ouders verhuizen. Maar je kan niet samen op ~22m2 zoals op mijn kamer. En sociale huurwoning duurt verschrikkelijk lang.
Omdat dit niet mag van de huisbaas of omdat je dit niet wil?

• Geops
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:51:
Boven hun stand, nou dat valt wel mee. We wonen in studentenkamers en die zijn duur en van stufie alleen is dat niet te betalen. Voor dat mijn vriendin was afgestudeerd had ze een aantal bijbaantjes en kreeg soms wat van haar ouders. En ik leen me door de studie heen. Niet ideaal, maar ik heb geen trek in 26+ uren te werken naast mijn studie. Ik woon hier al 7+ jaar en nooit in financiële problemen geweest, sinds we een stel zijn (2 jaar) hou ik zelfs geld over.
Ook al is dit alles meer dan begrijpelijk, is het tevens een recept tot "problemen". Je gaat een "huishouden" voeren met jezelf die zich door de studietijd heen leent en tevens iemand die naast bijbaantjes ook steun nodig had van ouders om het te "redden". Dit kan je "nooit in de financiële problemen" noemen, maar dat hangt er volledig van af wat je een probleem noemt.

Nou is dit natuurlijk volledig tijdelijk en vind je vriendin binnen 5 maanden makkelijk een baan en jij volgend jaar ook en praten we nergens over.... maar wat als dat niet lukt?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Dat ik op een forum niet helemaal serieus ben, ja dat begrijp ik. Ik merk dat soms wel in andere topics op tweakers dan mensen denken hoe je hier bent, dat je in het echt ook zo bent. Alsof er geen ruimte meer is voor een laconiek grapje hier en daar.
Even op persoonlijke titel....

De "grap" is wel dat mensen wel gaan reageren op dergelijke zaken. Ik ken je persoonlijk niet en weet niet hoe je in het echt bent. Ik moet dus afgaan op de inhoud van je posts (zowel hetgeen je letterlijk schrijft, als de informatie tussen de regels door).

Er is heus wel ruimte voor humor en dergelijke op het forum (graag zelfs), maar weet wel wanneer het handig is en wanneer niet.

In dit geval wordt er in het topic al kritisch gereageerd op stellingen over werken en uitkeringen. Dit lijkt mij dan typisch niet echt een juist moment voor dergelijke lachoniekheid. Je hebt gewoon kans dat mensen dit gaan intepreteren als "dat je niet wilt werken", en dat vervuilt de discussie.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
FotW schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:56:
[...]

Omdat dit niet mag van de huisbaas of omdat je dit niet wil?
Beide.
Geops schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:57:
[...]

Ook al is dit alles meer dan begrijpelijk, is het tevens een recept tot "problemen". Je gaat een "huishouden" voeren met jezelf die zich door de studietijd heen leent en tevens iemand die naast bijbaantjes ook steun nodig had van ouders om het te "redden". Dit kan je "nooit in de financiële problemen" noemen, maar dat hangt er volledig van af wat je een probleem noemt.

Nou is dit natuurlijk volledig tijdelijk en vind je vriendin binnen 5 maanden makkelijk een baan en jij volgend jaar ook en praten we nergens over.... maar wat als dat niet lukt?
We zijn beide vrij nuchter met geld opgegroeid. Het is zo duur om te buitenhuis te studeren dat je wel moet lenen of werken. Ik heb de keuze gemaakt om te lenen en hopelijk straks genoeg verdien om dat snel terug te betalen. Dat is niet de meest maatschappelijke keuze ooit, maar goed.

Het is natuurlijk moeilijk in te schatten hoe de toekomst zich ontvouwt, we gaan er beiden van uit dat we straks werk hebben en kunnen verhuizen en ik heb het woord sparen hier al veel laten vallen, dus dat is iets wat we willen gaan doen (en klein beetje al doen), dus ik heb niet het gevoel dat we een risicogroep zijn om straks keihard de schulden in te duiken met leningen en creditcard schulden.
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:59:
[...]

Even op persoonlijke titel....

De "grap" is wel dat mensen wel gaan reageren op dergelijke zaken. Ik ken je persoonlijk niet en weet niet hoe je in het echt bent. Ik moet dus afgaan op de inhoud van je posts (zowel hetgeen je letterlijk schrijft, als de informatie tussen de regels door).

Er is heus wel ruimte voor humor en dergelijke op het forum (graag zelfs), maar weet wel wanneer het handig is en wanneer niet.

In dit geval wordt er in het topic al kritisch gereageerd op stellingen over werken en uitkeringen. Dit lijkt mij dan typisch niet echt een juist moment voor dergelijke lachoniekheid. Je hebt gewoon kans dat mensen dit gaan intepreteren als "dat je niet wilt werken", en dat vervuilt de discussie.
Voor mijn gevoel is/was die discussie wel voorbij :). Maar inderdaad in deze context was het misschien beter om die opmerking niet zo te plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 14:03 ]

• CMD-Snake
We wonen in studentenkamers en die zijn duur en van stufie alleen is dat niet te betalen. Voor dat mijn vriendin was afgestudeerd had ze een aantal bijbaantjes en kreeg soms wat van haar ouders.
Ik geloof dat studiefinanciering nooit bedoeld was om kostendekkend te zijn. Je zal er altijd nog een bijbaantje bij moeten hebben om jezelf te kunnen bedruipen.
En ik leen me door de studie heen. Niet ideaal, maar ik heb geen trek in 26+ uren te werken naast mijn studie.
En waarom wil je dan niet werken naast je studie? Elke euro die je verdient door te werken is een euro die je minder hoeft te lenen. Die lening moet je uiteindelijk ook terugbetalen (dat is althans het idee) en die studielening kan ook tegen je werken als je bij de bank een lening nodig hebt of hypotheek wil aanvragen. Bij elke vorm van kredietaanvraag moet je deze schuld opgeven. Als ik "geen trek" dan moet vertalen naar "geen zin (in werk onder mijn stand)" dan moet je dat misschien heroverwegen.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Dat het niet kostendekkend is klopt aardig, maar de snelheid waarmee de studiekosten en huurkosten omhoog zijn gegaan zijn veel sneller dan waarmee de stufie is gegroeid.

Studieschuld hoef je niet op te geven (of wordt niet meegerekend) bij een hypotheek of lening van de bank of bijvoorbeeld het aanvragen van een uitkering. Dus er zijn vrij weinig lange termijn risico's mee bemoeid.

Eddit:

hm, althans dat dacht ik altijd. Maar een snelle google laat andere dingen zien :/

Waarom ik niet wilde werken? Vrij simpel, ik wilde een leuke studietijd hebben. Ik heb tijdens mijn middelbare schooltijd en gedeeltelijk mijn MBO in een tankstation gewerkt elk weekend en soms door de weeks, dat wilde ik tijdens mijn HBO niet gaan doen om bijvoorbeeld te sporten of met vrienden om te gaan.

Elke euro die ik niet leen hoef ik niet terug te betalen, klopt. Maar elk uur dat ik werk is een uur minder dat ik kan spenderen aan vrienden en relaties. En die vind ik belangrijker dan straks maandelijks een bedrag teug te betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 14:13 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
- Oeps, tweakers lag.

[ Voor 96% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 14:11 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Inkoppertje, ik weet het...
En ik leen me door de studie heen.
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:01:
[...]
ik heb niet het gevoel dat we een risicogroep zijn om straks keihard de schulden in te duiken met leningen en creditcard schulden.
Hoezo straks? :P

Even rekenen met de bedragen die je in dit topic noemt:
  • Basisbeurs is 280 euro
  • Je ontvangt inclusief lening 800 euro
  • Conclusie is dan dat je per maand 510 euro leent, dus 6.120 euro per jaar.
Even aannemen dat je 4,5 jaar over je studie doet resulteerd in een schuld van: 27.500 euro aan het einde van de rit....

[ Voor 28% gewijzigd door Question Mark op 18-12-2014 14:21 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Nou ja, ik leen voor mijn studie. Niet voor een plasma "50 tv, daarvoor zou ik sparen. Natuurlijk had mijn lening goed minder kunnen zijn, maar daar heb ik mijn eigen nooit heel druk om gemaakt.

Ik hoef mijn studieschuld niet op te geven bij een hypotheekaanvraag aangezien het niet in het BKR register wordt geplaatst. Maar dat is niet zo verstandig.

http://perskamer.bkr.nl/s...aanvragen-niet-meegewogen
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:16:
Inkoppertje, ik weet het...

[...]

[...]

Hoezo straks? :P

Even rekenen met de bedragen die je in dit topic noemt:
  • Basisbeurs is 280 euro
  • Je ontvangt inclusief lening 800 euro
  • Conclusie is dan dat je per maand 510 euro leent, dus 6.120 euro per jaar.
Even aannemen dat je 4,5 jaar over je studie doet resulteerd in een schuld van: 27.500 euro aan het einde van de rit....
Dat is een aardige schatting. Het is een grote lening die ik achteraf natuurlijk niet had gehad, maar ik ik betaal straks liever een grote lening terug dan dat ik de afgelopen jaren niet zo had meegemaakt zoals ik dat heb gedaan :)

[ Voor 51% gewijzigd door MrVegeta op 18-12-2014 14:27 ]

• FotW
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:21:
Ik hoef mijn studieschuld niet op te geven bij een hypotheekaanvraag aangezien het niet in het BKR register wordt geplaatst.
Want je studieschuld hoef je naast je hypotheek niet af te lossen? 8)7

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Studieschuld wordt tegenwoordig meegenomen in de hypotheek berekening. Ik heb zelf mijne moeten inlossen aangezien de ABN op het laatste moment nog even een verklaring wou hebben dat ik geen studieschuld had.

Samenwonen op 20m2 kan wel, dat het niet mag of je het niet wilt (luxe) is een ander verhaal.

Maar waarom is die gezamelijke rekening nou zo heilig?

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 10:58
MrVegeta schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:11:
Waarom ik niet wilde werken? Vrij simpel, ik wilde een leuke studietijd hebben. Ik heb tijdens mijn middelbare schooltijd en gedeeltelijk mijn MBO in een tankstation gewerkt elk weekend en soms door de weeks, dat wilde ik tijdens mijn HBO niet gaan doen om bijvoorbeeld te sporten of met vrienden om te gaan.

Elke euro die ik niet leen hoef ik niet terug te betalen, klopt. Maar elk uur dat ik werk is een uur minder dat ik kan spenderen aan vrienden en relaties. En die vind ik belangrijker dan straks maandelijks een bedrag teug te betalen.
Ik zou als ik jou was je prioriteiten even heel hard bijstellen. Daarmee wil ik zeggen dat als je niet genoeg geld hebt dat je de "leuke" dingen later op je buik kan schrijven. Geen geld = minder leuke dingen

Je leeft niet om te werken dat snap ik, maar je werkt wel om te leven! Succes met je leven!

ps. de hypotheek verstrekker/bank gaat je echt wel natrekken of jij een studieschuld hebt. Heb het vorige maand nog gehoord dat men geen hypotheek kreeg omdat de studieschuld te hoog was.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wel of geen BKR registratie zegt nog niks over een meldingsplicht. Het staat zelfs letterlijk in het artikel wat je aanhaald:
Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan niet te weten dat zij de studieschuld moeten melden bij het afsluiten van een hypotheek.
En de officiele regelgeving:
Studieschuld
Een studieschuld of een lening zonder tussenkomst van de bank, bijvoorbeeld bij familie, staan niet geregistreerd bij BKR. Vergeet de maandelijkse verplichtingen hiervan dus niet mee te nemen in de berekening van je maximale hypotheek. Los je studieschuld nog niet af en weet je dus niet welke maandlast DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) straks berekent? Ga dan uit van 0,75% van je oorspronkelijke studieschuld (oorspronkelijke schuld/100 x 0,75). Dit is het officiële percentage waarmee hypotheekverstrekkers moeten rekenen om te bepalen wat je maximaal kunt lenen.

Pagina: 1 2 Laatste