Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 16:24
Tot recent hadden we boven geen televisie. Mijn netwerk setup werkte goed. De setup is als volgt:

- KPN Glasvezel naar meterkast
- van meterkast naar woonkamer Ethernet Cat 6.
- In woonkamer KPN Experia v8. Deze heeft een Cat 5 kabel naar KPN IP-TV doosje.
- Vanuit KPN Experia v8 een Ethernet Cat 5 kabel naar boven.
- Boven een Linksys WRT 160N-v2 met 4 switchpoorten en wifi. De kabel van beneden in Poort 1.
- Experia v8 en Linksys gebruiken zelfde SSID
- De Linksys zit op een IP-adres dat niet uitgedeeld wordt door de Experia beneden, in hetzelfde sub-net en heeft DHCP uit staan.

Nu loop ik tegen iets raars aan.

Sinds twee weken heb ik boven een televisie. Het KPN kastje zit op poort 3 van de switch boven met een CAT5 kabel. Zodra ik de TV aan zet stopt de WiFi verbinding. Ik heb nog steeds signaal, maar webpaginas laden niet meer. Als ik de TV uit zet, dan doet de WiFi het soms wel en soms niet.

Ik ben gaan zoeken en het kan iets te maken hebben met Multicast en VLAN setup dat door KPN gebruikt wordt. Nu lijkt het erop dat misschien de Linksys geen VLAN's ondersteunt. Echter, ik niet weet wat er fout gaat en weet dus ook niet of dit gerelateerd is.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? of moet ik een nieuwe WiFi switch kopen? Als ja, suggesties voor een switch die dit wel ondersteund.

opgelostprobleem was de Linksys WRT160Nv2. Vervangen door Linksys EA6400 in bridge mode. Werkt goed

[ Voor 8% gewijzigd door Raindeer op 29-12-2014 09:24 . Reden: oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even los van evt oplossing een punt van accurate probleemomschrijving:
Sinds twee weken heb ik boven een televisie. Het KPN kastje zit op poort 3 van de switch boven met een CAT5 kabel. Zodra ik de TV aan zet stopt de WiFi verbinding. Ik heb nog steeds signaal, maar webpaginas laden niet meer. Als ik de TV uit zet, dan doet de WiFi het soms wel en soms niet.
Je spreekt jezelf hier tegen en hebt waarschijnlijk ook een foute titel :o

Wat je hier beschrijft is juist dat de WiFiverbinding prima blijft werken ("ik heb nog steeds singaal") maar dat de (bedrade) verbinding met het internet verbroken wordt. Niks "WiFi gaat boven uit" :X

Verder mbt je echt probleem (vrijwel zeker de VLANs) moet je inderdaad iets gebruiken wat 802.1q VLANs ondersteunt. Mogelijk gaat dat op de WRT160N als je DD-WRT installeert. Mogelijk ook niet, zie: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/VLAN_Support - heel veel vraagtekens, en sowieso staat de v2 er niet op alleen de v1.1 en v3.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Voor mij als gebruiker gaat de WiFi uit :-) ...

De bedrade verbinding van de Linksys boven naar de Experia doos beneden blijft trouwens uitstekend werken. Vandaar dat ik ook nog steeds TV kan kijken. Ik kan alleen niet TV-kijken en boven Wifi gebruiken op hetzelfde moment.

Het feit dat ik signaal heb hoeft niet te betekenen dat er betekenisvolle bitjes overheen verzonden worden. Uiteindelijk is dat een laag 1/2 versus laag 3 en hoger probleem. Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat de switch alle bitjes afkomstig van de WiFi niet kan verwerken, omdat de buffer vol zit en de kant van de WiFi all bitjes laat vallen, terwijl ze optimaal door het bedrade deel gaan. In ieder geval zegt elke signaal meter dat ik een sterke wifi-bron in de slaapkamer heb.

Die Linksys onderersteunt geen DD-WRT, dat was me al bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:06
Je setup is me niet geheel duidelijk, maar als het IPTV-signaal over je WiFi gestuurd wordt is dat waarschijnlijk de reden dat deze uitvalt. Het IPTV signaal van KPN is namelijk een multicast stream. Als deze op de WiFi gezet wordt zal deze dit signaal proberen uit te zenden naar alle clients. Dit trekt je WiFi zo vol dat deze niet meer zal werken.

Ik zou je graag verwijzen naar het topic waarin dit gedrag tot in detail besproken wordt, het 'IPTV op je HTPC' topic, maar deze is helaas nog steeds gesloten en verborgen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raindeer schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:45:
Voor mij als gebruiker gaat de WiFi uit :-) ...
Zucht... voor jou als gebruiker functioneert de verbinding over WiFi niet. Dat is iets heel anders. Maar goed, als je het beter weet: veel succes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 14:31

Plato112

Da is toch nie normaal!

Bedoel je met "switch boven" in feite de WRT160N? Zo ja, dat is echt geen switch maar een router.
Probeer ajb de juiste terminologie te gebruiken want zo wordt het heel moeilijk om het verhaal te begrijpen.

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
ShadowLord schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:05:
Je setup is me niet geheel duidelijk, maar als het IPTV-signaal over je WiFi gestuurd wordt is dat waarschijnlijk de reden dat deze uitvalt. [/url].
Je begrijpt het verkeerd. De bitten gaan naar de KPN Set Top Box (STB) middels een CAT5 kabel naar de Linksys WRT160Nv2, waarna ze via een CAT5 kabel naar de Experia V8 gaan die ze dan naar de buitenwereld stuurt. (en andersom natuurlijk)

Dus je zou verwachten dat de TV geen invloed heeft op de Wifi. Hoogstens dat als ik 12.5Mbit/s HDTV signaal naar de TV krijg, dat ik dan nog maar 87,5Mbit/s maximaal kan halen op Wifi verbinding in huis naar beneden toe, omdat ze samen een 100Mbit/s ethernet aansluiting delen.

Ik hoop dat het nu helderder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
dion_b schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:20:
[...]

Zucht... voor jou als gebruiker functioneert de verbinding over WiFi niet. Dat is iets heel anders. Maar goed, als je het beter weet: veel succes.
Ik begrijp wat je wilde zeggen. Ik maakte een grapje en ik denk dat mijn beschrijving accuraat is. Het punt is dat de bedraadde verbinding van de Linksys naar de televisie STB en van de Linksys naar de Experia beide functioneel zijn. Dit wordt aangetoond door de werkende televisie, waar HD-content goed doorkomt. Het rare is alleen dat zodra de televisie bitjes lopen er geen IP bitjes meer overde Wifi binnenkoment terwijl er nog wel 5bars aan netwerk kwaliteit gemeten wordt door de laptop. (sorry, ik weet nu even niet meer het vermogen in dB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Plato112 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:26:
Bedoel je met "switch boven" in feite de WRT160N? Zo ja, dat is echt geen switch maar een router.
Probeer ajb de juiste terminologie te gebruiken want zo wordt het heel moeilijk om het verhaal te begrijpen.
De termen hub, switch en router worden vaak doorelkaar gebruikt. Een switch is een apparaat binnen een netwerk dat alle aangesloten apparaten met elkaar laat communiceren. Een router is een apparaat dat twee of meer netwerken met elkaar connecteert.

Dus mijn Linksys is een apparaat in mijn netwerk om mijn TV STB, laptop, en chromecast te verbinden met de Experia Router. De Experia router verzorgt de verbinding tussen mijn netwerk in huis, met dat van KPN buiten mijn huis. De Experia v8 bevat verder ook nog een 4 poorts met wifi access switch die voor intern gebruik is.

Het staat allemaal hier uitgelegd.
Cisco
Webopedia
Youtube

Edit ja, de meeste wifi apparaten worden verkocht als routers, zelfs al worden ze vaak gebruikt als access point

[ Voor 4% gewijzigd door Raindeer op 17-12-2014 16:36 . Reden: probeer het te verhelderen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38354

Het signaal vanaf de experiabox komt van een universele poort, (TV, en/of internet). Wanneer er op de 1e etage gebruik wordt gemaakt van een non-802.1q accesspoint, begrijpt hij op het moment dat er tv wordt gekeken alleen maar het tv signaal. Zodra er gebruik wordt gemaakt van het internet, kan er dus geen tv worden gekeken.

Dit kan verholpen worden door er een VLAN- ondersteunend accespoint neer te zetten.
of
2 kabels trekken vanaf de experiabox , naar 2e etage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 09:31
Anoniem: 38354 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 18:00:
Wanneer er op de 1e etage gebruik wordt gemaakt van een non-802.1q accesspoint, begrijpt hij op het moment dat er tv wordt gekeken alleen maar het tv signaal.

Dit kan verholpen worden door er een VLAN- ondersteunend accespoint neer te zetten.
Suggereer je nu dat de Experiabox tagged output levert/begrijpt? Volgens mij doet 'ie dat nooit, dus dan snap ik niet helemaal hoe je oplossing werkt.

Daarnaast heb ik nooit kunnen vinden hoe die 'universele poorten' nu werkelijk functioneren. Ik kan me wel voorstellen dat hij het (untagged!) VLAN op de poort omgooit zodra hij een DHCP request van een STB ziet, en pas weer terugschakelt als er geen actieve multicast subscriptions meer zijn.

Maargoed, al zou TV en 'internet' over 1 VLAN werken, dan nog zou je WiFi verzuipen als hij het multicastverkeer ook over WiFi gooit. Mocht dat toch het enige probleem zijn, dan helpt het als je router een vinkje heeft om dat uit te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 17-12-2014 18:18 ]

Anoniem: 38354

De universele poorten inde experiabox werken vanaf V8, of V9 daar twijfel ik over. De mogelijkheid in de experiabox om het uit te zetten ga je denk ik niet vinden. KPN houdt deze mogelijkheden vaak afgeschermd.

Test het anders even, stop de kabel die nu in je STB gaat, in een pc of laptop.

Internet = universele poort
geen internet, poort toegewezen aan TV.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 14:31

Plato112

Da is toch nie normaal!

Raindeer schreef op woensdag 17 december 2014 @ 16:25:
[...]

De termen hub, switch en router worden vaak doorelkaar gebruikt. Een switch is een apparaat binnen een netwerk dat alle aangesloten apparaten met elkaar laat communiceren. Een router is een apparaat dat twee of meer netwerken met elkaar connecteert.

Dus mijn Linksys is een apparaat in mijn netwerk om mijn TV STB, laptop, en chromecast te verbinden met de Experia Router. De Experia router verzorgt de verbinding tussen mijn netwerk in huis, met dat van KPN buiten mijn huis. De Experia v8 bevat verder ook nog een 4 poorts met wifi access switch die voor intern gebruik is.

Het staat allemaal hier uitgelegd.
Cisco
Webopedia
Youtube

Edit ja, de meeste wifi apparaten worden verkocht als routers, zelfs al worden ze vaak gebruikt als access point
Die wifi apparaten zijn dan ook gewoon routers, het gebruik verandert niet wat het apparaat is.
Ja, je kunt routers als een switch gebruiken maar dat maakt niet dat het ook een switch is.

Het door elkaar gebruiken zou niet erg zijn als het dan maar allemaal duidelijk is.
Doordat je een apparaat dat een router is later in je verhaal als switch benoemd (wat op dat moment de functie kan zijn) is het niet meer duidelijk. Ik weet dat een WRT160N een router is en daardoor wordt het onduidelijk welk apparaat je bedoelt.
Je moet het zelf weten en je kunt zo eigenwijs zijn als je wilt, maar de dingen gewoon bij de juiste naam noemen is wel zo duidelijk. We kunnen niet ruiken welke functie een apparaat vervult, we kunnen wel zien/weten wat een bepaald apparaat is.

Speed limits are like herpes.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 16:33

Nulnulnix

BOFH

Ik vraag me het volgende af:
Wat gebeurt er met je IP adres op de PC/laptop als de TV aan staat? Kijk ook naar Default gateway, etc.
Wat gebeurt er met het IP adres van de Linksys?

Helpt een IPCONFIG / Release, ipconfig /flushdns, ipconfig /renew en ipconfig /registerdns?

We have just one world, but we live in different ones...

• Raindeer
Anoniem: 38354 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:10:
De universele poorten inde experiabox werken vanaf V8, of V9 daar twijfel ik over. De mogelijkheid in de experiabox om het uit te zetten ga je denk ik niet vinden. KPN houdt deze mogelijkheden vaak afgeschermd.

Test het anders even, stop de kabel die nu in je STB gaat, in een pc of laptop.

Internet = universele poort
geen internet, poort toegewezen aan TV.
Dat had ik al getest. Het is een universele poort, want er komt ook gewoon Internet uit. De laptop aangesloten op de UTP uit de STB heeft Internet.

Dank voor het meedenken

• Raindeer
Nulnulnix schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:10:
Ik vraag me het volgende af:
Wat gebeurt er met je IP adres op de PC/laptop als de TV aan staat? Kijk ook naar Default gateway, etc.
Wat gebeurt er met het IP adres van de Linksys?

Helpt een IPCONFIG / Release, ipconfig /flushdns, ipconfig /renew en ipconfig /registerdns?
Ik ben nu op reis, maar ik zal daar morgenavond eens naar kijken. Dat is zeker een interessante vraag.

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-05 12:28
Thralas schreef op woensdag 17 december 2014 @ 18:16:
[...]

Suggereer je nu dat de Experiabox tagged output levert/begrijpt? Volgens mij doet 'ie dat nooit, dus dan snap ik niet helemaal hoe je oplossing werkt.

Daarnaast heb ik nooit kunnen vinden hoe die 'universele poorten' nu werkelijk functioneren. Ik kan me wel voorstellen dat hij het (untagged!) VLAN op de poort omgooit zodra hij een DHCP request van een STB ziet, en pas weer terugschakelt als er geen actieve multicast subscriptions meer zijn.

Maargoed, al zou TV en 'internet' over 1 VLAN werken, dan nog zou je WiFi verzuipen als hij het multicastverkeer ook over WiFi gooit. Mocht dat toch het enige probleem zijn, dan helpt het als je router een vinkje heeft om dat uit te zetten.
Dit klopt aardig. De poort op de v8/v9 schakelt naar gelang het protocol, en kan dus niet tegelijk vlan als ip doorpompen. Ik vrees dat je een tweede kabel oid moet gaan trekken, rechtstreeks naar je setupbox.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Plato112 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:01:
Die wifi apparaten zijn dan ook gewoon routers, het gebruik verandert niet wat het apparaat is.
Ja, je kunt routers als een switch gebruiken maar dat maakt niet dat het ook een switch is.
Nee, je kunt een router niet als switch gebruiken en een switch niet als router gebruiken. De WRT160N is een switch, router en access point in één apparaat. De router functionaliteit van dat apparaat staat in TS' geval uit dus is het slechts een switch en een access point.

Een Router verzorgt alleen verkeer tussen 2 netwerken en doet niets aan meerdere verbindingen of draadloos.
Een Switch verzorgt alleen verkeer over één netwerk naar meerdere systemen en doet niets met meerdere netwerken of draadloos.
Een Access Point verzorgt alleen draadloos verkeer van/naar één netwerk en doet niets met meerdere bedraadde systemen of meerdere netwerken

Dus als je toch wilt muggeziften zorg dan in ieder geval dat je de termen ook juist gebruikt.

Maar dat is zwaar off topic. Het was duidelijk wat er bedoelt werd dus dat hele verhaal over routers en switches heeft geen enkele toegevoegde waarde.

• Raindeer
Croga schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:30:
[...]

Dus als je toch wilt muggeziften zorg dan in ieder geval dat je de termen ook juist gebruikt.[/small]
Maar dat is zwaar off topic. Het was duidelijk wat er bedoelt werd dus dat hele verhaal over routers en switches heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Mijn excuses aan de andere topic reageerders/lezers, het was het beste geweest als ik vanaf het begin mijn mond gehouden had.

Dank in ieder geval aan iedereen die op de inhoud gereageerd heeft. Ik ben er nog niet helemaal uit. De drie mogelijke hoofdoorzaken die genoemd worden zijn:

1. Zodra de KPN STB aan gaat, dan wordt er een apart VLAN opgezet in de Experia V8. Al het verkeer op de betreffende poort van de Experia is alleen nog maar geschikt voor Televisie. Dan is het geen wonder dat een Wifi gebruiker boven niet op het Internet komt, want het komt nooit buiten het KPN VLAN. De enige oplossing is dan om een aparte kabel naar boven te trekken voor de TV. (Dit lijkt echter een minder waarschijnlijke optie vanwege wat er onder 2 staat)

2. De KPN Experia doos gebruikt universele poorten. In dit geval zou Internet verkeer en TV-verkeer beide naar boven kunnen gaan, maar de Linksys Wifi router kan geen VLAN-tagging aan en daarom gaat al het verkeer naar de TV. Dit lijkt zeer waarschijnlijk, want de Linksys is oud en volgens verschillende bronnen is VLAN-tagging geen optie op het doosje. De optie is dan om een nieuwe router te kopen die wel om kan gaan met KPNs VLAN-tagging (iemand een suggestie voor een goede Wifi-router die dit kan?)

3. KPN zou multicast kunnen gebruiken voor televisie. In dat geval kan het zo zijn dat de TV ook over het WiFi netwerk gespamt worden en daar voor een onbruikbare situatie zorgen. Dit kan verholpen worden door multicast uit te zetten op het WLAN deel, mits de Linksys dat ondersteunt. Er zijn wel een paar problemen met die theorie. Volgens Speedtest haal ik boven 40Mbit/s up en down over WiFi. je zou denken dat KPN met zijn maximaal 12.5Mbit/s voor HD dan niet zijn volledige bandbreedte gebruikt. Daarbij zou ik verwachten dat als ik een on-demand dienst gebruik, dit probleem zich niet zou moeten voordoen. Dit heb ik nog niet uitgebreid getest, maar de anecdotische informatie van mijn echtgenote zegt dat het ook niet werkt als zij VoD boven gebruikt.

De grootste waarschijnlijkheid is dus 2, een probleem met VLAN-tagging. Iemand suggesties hoe ik nog beter een diagnose kan stellen? (Ik zal ook kijken naar IP-config zoals door @nulnulnix gesuggereerd.)

Nogmaals bedankt iedereen voor de bijdrages in de discussie.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:32
Ik zou toch op optie 3 gokken, zoek maar op GoT. Multicast is killing voor WiFi.
Redelijk makkelijk te testen door je WiFi ap in router modus te zetten (dan wordt multicast vaak wel gefilterd) of een wifi ap ertussen met multicast filter

Ik snap je gedachtegang mbt beschikbare 40mbit en 12mbit per stream maar het gaat om de eigenschappen van het verkeer wat niet goed samengaat met WiFi, niet de bandbreedte
Because multicasts on Wi-Fi have to be sent at a low data rate, they take up a lot of airtime. So they're "expensive", and you don't want to have too many of them. That's the opposite of how things work on wired Ethernet, where multicasts are "less expensive" than sending separate unicasts to each machine "tuning into a multicast video stream" for example. Because of this, many Wi-Fi APs will do "IGMP Snooping" to watch which machines are sending Internet Group Management Protocol (IGMP) requests, expressing their desire to tune into a given multicast stream. Wi-Fi APs that do IGMP Snooping won't automatically forward some classes of multicasts onto the wireless network unless they see a wireless client try to subscribe to that stream via IGMP. The documents that describe how to do IGMP Snooping properly make it clear that certain classes of low-bandwidth multicasts (mDNS fits in this category) are supposed to always be forwarded even if no one has explicitly asked for them via IGMP. However, I wouldn't be surprised if there are broken IGMP Snooping implementations out there that absolutely never forward any kind of multicast until it sees an IGMP request for it.
daarnaast heb dit onderwerp al vaker op GoT gelezen. Ik ben nu wel benieuwd hoe die auto poorten werken. Niemand met een experiabox die dit even met wireshark kan analyseren? :)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 18-12-2014 20:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-05 12:19
Wat ik hier heb:

Experiabox -> Switch -> iptv STB
-> router -> pcs

Dit werkt goed. Blijkbaar is het nodig dat de STB direct vanaf de Experiabox een adres krijgt aangewezen, dezeflde kabel wordt ook gebruikt om de router een adres te geven, misschien dat je dit eens kunt proberen?

Omdat het kan...

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 09:31
Raindeer schreef op donderdag 18 december 2014 @ 17:27:
3. KPN zou multicast kunnen gebruiken voor televisie.
Zou? Ja, dat gebruiken ze.
Dit heb ik nog niet uitgebreid getest, maar de anecdotische informatie van mijn echtgenote zegt dat het ook niet werkt als zij VoD boven gebruikt.
Yup, logisch, want ook dan zit je hele Linksys in het andere VLAN.
De grootste waarschijnlijkheid is dus 2, een probleem met VLAN-tagging. Iemand suggesties hoe ik nog beter een diagnose kan stellen? (Ik zal ook kijken naar IP-config zoals door @nulnulnix gesuggereerd.)
De Experiabox heeft geen tagged output voor zo ver mij bekend, en dit lijkt me ook helemaal niet logisch.
laurens0619 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 20:49:
daarnaast heb dit onderwerp al vaker op GoT gelezen.
Sure, dit is wat een IPTV 'HD' stream (7 Mbit/s) met je WiFi doet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  4]  0.0-10.0 sec  52.2 MBytes  43.7 Mbits/sec
[  5] local 192.168.0.3 port 5001 connected with 192.168.0.4 port 33433
[  5]  0.0-10.7 sec  4.62 MBytes  3.63 Mbits/sec
[  4] local 192.168.0.3 port 5001 connected with 192.168.0.4 port 33434
[  4]  0.0-13.1 sec  2.62 MBytes  1.68 Mbits/sec
[  5] local 192.168.0.3 port 5001 connected with 192.168.0.4 port 33435
[  5]  0.0-12.5 sec  1.50 MBytes  1.00 Mbits/sec
[  4] local 192.168.0.3 port 5001 connected with 192.168.0.4 port 33436
[  4]  0.0-10.1 sec  50.6 MBytes  42.0 Mbits/sec
Ik ben nu wel benieuwd hoe die auto poorten werken. Niemand met een experiabox die dit even met wireshark kan analyseren? :)
Heb bij Telfort (en volgens mij hebben die gewoon dezelfde firmware) ooit geconstateerd dat de trigger een specifiek DHCP vendor id is, dan eindigt die poort in het TV-VLAN. Daarna kreeg ik de bewuste poort zelfs met een reboot niet meer terug in het internet-VLAN, dus toen heb ik de boel geheel gereset.

Naar mijn mening is er dus inderdaad sprake van 1 enkel VLAN tegelijk, en bestaat er geen magische combinatie. Makkelijk vast te stellen als TS even 192.168.2.1 pingt en dan de STB aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Kleine update: Ik had me niet zozeer op het probleem moeten richten dat mijn Wifi uit gaat, maar op hoe je een netwerk boven aansluit.

KPN (nadat ik 2 keer iemand aan de lijn had die zei dat het mijn probleem was) stelde voor om me een switchje te sturen. Daarmee zou het moeten werken. Op het KPN forum wordt dit ook door veel mensen aangegeven. Nu twee dagen wachten op de gratis switch.

De switch gaat boven op de UTP kabel die van beneden komt. Daarna de TV op een poort van de switch en de Wifi router op een andere poort en dan zouden we in business moeten zijn. Hopen dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
dat gaat dus ook totaal niet werken..........

simpel.......
modem/router 1 kabel naar boven voor je iptv en 1 kabel voor je normale netwerk
eenmaal boven,
kabel voor je iptv op dat switsje van kpn en je tv's voor zien
en op de andere kabel gewoon je wifi meuk gooien... werkt hier ook zonder enig probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Ok, het werkt.

De huidige oplossing, die werkt (maar niet perfect is)

Beneden Experia v8. Vanuit de Experia een kabel naar boven. Deze komt in een Netgear unmanaged 5 poort gigabit switch. Op 1 poort is de kabel van de KPN STB aangesloten. Op een andere zit de Linksys WRT160Nv2. Op de Linksys komt de kabel binnen op de WAN poort. Sluit ik hem aan op de LAN poorten, dan heb ik werkend Wifi als ik TV-kijk.

Op de Linksys staat DHCP aan en de IP-adressen worden uitgedeeld van 100-150. NAT staat aan. Als ik een van NAT of DHCP of beide uit zet, dan functioneerd het Internet niet meer via Wifi (wel signaal, geen Internet). Dit valt te verwachten.

So far heb ik werkende TV en werkende Wifi. Enige jammere is dat mijn Sonos niet werkt over meerdere subnets en NATs. De Sonos heb ik nu aangesloten op de Switch en de SSID beneden. Enige is dat ik zeker moet zijn dat ik op dat Wifi zit.

Vriend gaat me nu helpen om de laatste stappen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Het is nu opgelost. Ik heb de Linksys WRT160Nv2 boven vervangen door een Linksys EA6400 in bridge mode. Ik kon de KPN Netgear GS605v4 zelfs verwijderen. Televisie, Sonos, Wifi etc doet het allemaal perfect. Probleem was dus niet KPN IPTV maar mijn te oude wifi doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 652683

Heb hetzelfde probleem en loop ook te kloten en ben blij met je oplossing.
Zou je nog 1 keer nu je volledige werkende opzet kunnen neerzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Anoniem: 652683 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 23:37:
Heb hetzelfde probleem en loop ook te kloten en ben blij met je oplossing.
Zou je nog 1 keer nu je volledige werkende opzet kunnen neerzetten?
Ja, Koop een nieuwe Linksys...

Zet de nieuwe Linksys boven.

Login op de Linksys en zet het in Bridge mode.

Zet de Linksys op hetzelfde SSID en password als de KPN doos beneden.

Klaar.
Pagina: 1