Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ok, rare plek voor deze vraag misschien, maar denk dat na wat uitleg DED toch het beste forum is om deze vraag te stellen.

(Lange post, korte versie: wat is de slimste en efficiëntste manier om 2 slaapkamers individueel te verwarmen in een huis met een 4-tal verwarmings-systemen)

Onze situatie:

Huis uit 1977, rond de 500 m3 inhoud
Hoofdverwarming: Brinck Allure B-25 heteluchtverwarming met een modulerende chronoterm 4 in de woonkamer

Zolder: verwarming met 2 radiatoren middels een Intergas HRE 24/18 ketel (zorgt voor warm water en 2 radiatoren op zolder met een aparte thermostaat. Staat zelden aan alleen als we op zolder willen hobby-en of werken).

Woonkamer: Flam Ecco Hoek kachel van een 10kw, die de woonkamer op een lekkere 20 graden kan houden (+ open keuken).

Wat we nu dus merken is dat de benedenverdieping lekker warm is middels de houtkachel, terwijl het op de 1e verdieping een graad of 15 a 16 is en op zolder nog een graad of 2 lager. An sich niet gek natuurlijk als daar niet gestookt wordt....

Onze kinderen zijn nu nog jong (3 jaar en 3 maanden), maar als die straks boven willen gaan spelen is 15 graden natuurlijk te koud... zeker als er ooit nog iets van huiswerk of zo gemaakt moet gaan worden... en om nu de hete lucht verwarming het hele huis te laten stoken naar 23 graden, is een beetje overdreven (als ik hem lager zet heeft het met de houtkachel geen zin).

Ik heb een paar alternatieven:

1. Airco: probleem is dat de 2 "kinderkamers" aan de voorkant van het huis zitten en om daar nu 2 split units te hangen (aan de zijkant van het huis hangt er al een voor de zolder) is niet echt een optie en best prijzig, schat ongeveer 2000 euro. Een multisplit zou me rond de 4000 euro moeten gaan kosten blijkbaar

2. Verwarming aansluiten op de 2 radiatoren van de zolder en er dan een evohome aan hangen. Evohome voor 4 radiatoren kost ongeveer 500 a 600 euro, aanpassing van de huidige buizen: paar honderd euro denk ik, 2 nieuwe radiatoren: 250 euro ongeveer... al met al tussen de 1000 en de 1500 euro

3. elektrische kachels: kosten niet heel veel en ik heb nog wat overschot op mijn zonnepanelen (niet heel veel). Desnoods plaats ik nog wat panelen bij....

4. Oliekachel (om de een of andere reden heb ik daar een raar idee bij, maar dat kan aan mij liggen).

Iemand nog slimme ideeën die ook nog financieel aantrekkelijk zijn? Ik vind het niet erg om geld uit te geven aan comfort, maar het moet wel binnen proporties zijn.... Ik kan voor 1500 euro (optie 2) ook 7500 kw/h aan stroom verbruiken en dan tel ik het gasverbruik van die radiatoren niet eens mee..... Dus dan heb ik het al over ruim 10 jaar om break even te zijn....

Ik heb geen haast... verwacht het pas over een jaar of 3 a 4 nodig te hebben, maar was me eens aan het oriënteren op de opties...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 23:05

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik zou gaan voor elektrische kachels. Die van mij (ondertussen 10 en 12) hebben de afgelopen 10 jaar maar enkele keren boven gespeeld.

Die van 12 zit nu in de brugklas en zou boven kunnen studeren maar kiest er voor om dit beneden te doen aan de eetkamer tafel.

De radiatoren om de eerste verdieping op de slaapkamers hebben de afgelopen jaren misschien 10 keer aangestaan.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
zou een warmtepomp boiler/verwarmer kopen dan kan die cv boven er ook meteen uit (warm water halen vanuit zolder zal wel ff duren denk ik? eerste bespaar tip is als je warm water wilt doe dan ff 1sec warm water aan en wacht dan een seconde of 15 dan is de cv opgewarmd).

kost je wel 1500/2000e maar zou zelfs beneden mee kunnen verwarmen tenminste dmv een klep (open is naar boven, dicht is beneden oid).

mocht er dan niet veel gebruik van gemaakt worden boven, dan heb je een besparing door effiecient beneden stoken (en water). theoretisch zou je zelfs warmte van je houtkachel beneden naar boven kunnen transporteren en extra verwarmen met warmtepomp in combi met ventilatiesysteem.

wel een beetje een lastig systeem en denk niet dat veel installateurs er kaas van gegeten hebben.

Nukezone FTW

• miel
  • Nu online
Powrskin schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:05:
zou een warmtepomp boiler/verwarmer kopen dan kan die cv boven er ook meteen uit (warm water halen vanuit zolder zal wel ff duren denk ik? eerste bespaar tip is als je warm water wilt doe dan ff 1sec warm water aan en wacht dan een seconde of 15 dan is de cv opgewarmd).

kost je wel 1500/2000e maar zou zelfs beneden mee kunnen verwarmen tenminste dmv een klep (open is naar boven, dicht is beneden oid).

mocht er dan niet veel gebruik van gemaakt worden boven, dan heb je een besparing door effiecient beneden stoken (en water). theoretisch zou je zelfs warmte van je houtkachel beneden naar boven kunnen transporteren en extra verwarmen met warmtepomp in combi met ventilatiesysteem.

wel een beetje een lastig systeem en denk niet dat veel installateurs er kaas van gegeten hebben.
Die snap ik niet goed... Dan blaast die warmtepomp via de bestaande kanalen?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
jah, zie hier wordt ook steeds vaker gebruikt door mensen die zonnepanelen hebben.
in het buitenland wordt het ook wat vaker gebruikt, hier is het mooi als je van het gas af wilt of daar niet op aangesloten bent. nog een voordeel is dat je er ook mee kan koelen in de zomer :)

Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken

Nukezone FTW

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Houtkachel vervangen voor 1 met cv aansluiting , dan kan je alles verwarmen en eventueel een buffervat bij warmen.
Een lucht/ water warmtepomp kan wel maar bij extreme kou ook weer niet, en dan heb je het juist nodig.

Bij een overschot zou ik wat goede elektrische kacheltjes nemen, anders gewoon met de cv .

Ik heb ook een houtkachel (pellet) en laat bewust de warmte naar boven gaan waardoor het daar nooit koud is (17 graden op zolder) , daar staat dan weer de warmtepomp die het weer iets terug stopt in de cv.
Een vrij goede constructie

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• miel
  • Nu online
Klinkt leuk maar houtkachel vervangen (zit er sinds 2009) is een desinvestering van enkele duizenden euros... Gaan we niet doen.

Qua koeling: de airco op zolder is dusdanig krachtig dat die de 1e verdieping mee koelt

• miel
  • Nu online
Powrskin schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:16:
jah, zie hier wordt ook steeds vaker gebruikt door mensen die zonnepanelen hebben.
in het buitenland wordt het ook wat vaker gebruikt, hier is het mooi als je van het gas af wilt of daar niet op aangesloten bent. nog een voordeel is dat je er ook mee kan koelen in de zomer :)

Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
Omdat het twee kamers zijn heb ik dat als multi split unit aangevraagd... Dus een buiten en twee aparte binnen units... Was veel te duur...

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

Of een uitgebreide optie 2. Als in de toekomst de CV ketel vervangen moet worden, deze vervangen door één met zonneboiler à la een ATAG Q-Solar. Dan kan je ook 'gratis' douchen op zonne energie.

Of infrarood panelen. Dit schijnt ook best prima te werken en aangenaam warm te zijn.

[Specs]

• Rol-Co

Rol-Co

miel schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:29:
[...]

Omdat het twee kamers zijn heb ik dat als multi split unit aangevraagd... Dus een buiten en twee aparte binnen units... Was veel te duur...
Dat is lucht /lucht, we bedoelen lucht/water wp.

• miel
  • Nu online
Jack schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:29:
Of een uitgebreide optie 2. Als in de toekomst de CV ketel vervangen moet worden, deze vervangen door één met zonneboiler à la een ATAG Q-Solar. Dan kan je ook 'gratis' douchen op zonne energie.

Of infrarood panelen. Dit schijnt ook best prima te werken en aangenaam warm te zijn.
De ketel is van 2010... Dus die mag nog even hoop ik... Zeker omdat die eigenlijk alleen maar warm water doet..
Heb dus ook geen boiler (en er geen plek er voor... ) maar zal eens kijken naar een lucht water pomp..

• miel
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:32:
[...]

Dat is lucht /lucht, we bedoelen lucht/water wp.
Dan heb je toch ook een buiten unit of zie ik dat totaal verkeerd?

• Rol-Co

Rol-Co

miel schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 18:13:
[...]

Dan heb je toch ook een buiten unit of zie ik dat totaal verkeerd?
Ja, vaak wel, niet altijd, maar geen 2 unit's binnen en je kan er elke kamer mee warmen op een elektrische manier.

• miel
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 18:43:
[...]

Ja, vaak wel, niet altijd, maar geen 2 unit's binnen en je kan er elke kamer mee warmen op een elektrische manier.
Hoe verwarm ik die twee aparte kamers dan? Er zijn geen radiatoren, alleen een hete lucht kanaal...

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

De lucht/water warmtepomp verwarmt je CV leiding, net als je ketel. Dus hiervoor heb je wel radiatoren op de slaapkamers nodig.

Kijk eens naar infrarood panelen. Dat lijkt me best geschikt voor jouw situatie.

[Specs]

Pagina: 1